نقد و خلاصه سریال خانم میزل شگفت انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel)

نقد و خلاصه سریال خانم میزل شگفت انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel)


6 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال خانم میزل شگفت انگیز

سریال خانم میزل شگفت انگیز با نویسندگی و کارگردانی ایمی شرمن پالادینو طی سه فصلی که از پخش آن گذشته،‌ تبدیل به یکی از پرمخاطب ترین و تحسین شده ترین سریال‌های سال های اخیر شده است. امروز در سرویس هنر و سینما مجله کوروش به نقد و بررسی این مجموعه تلویزیونی جذاب و تماشایی می پردازیم.

 

شناسنامه سریال خانم میزل شگفت انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel)

 

شناسنامه سریال خانم میزل شگفت انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel)

 

ژانر: کمدی، درام

نویسنده و سازنده: امی شرمن پالادینو

بازیگران: ریچل بروزناهان، الکس بورستین، مایکل زیگن، مارین هینکل، تونی شالهوب، کوین پولاک، کارولین آرون، جین لینچ

آهنگسازان: سام فیلیپس، اریک گورفین

محصول کشور:‌ آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل ها: ۳

تعداد قسمت ها: ۲۶

محل فیلمبرداری: نیویورک

فیلمبرداران: ام. دیوید مولن، اریک موینر

مدت زمان هر قسمت: ۴۳ تا ۷۶ دقیقه

تولید کننده ها: دوروتی پارکر درنک هیر پروداکشنز، پیکرو، آمازون استودیوز

شبکه اصلی: سرویس ویدئویی آمازون

IMDb: ۸،۷

امتیاز راتن تومیتوز: ۸۸٪

متاکریتیک: ۸۰

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 نقد و خلاصه سریال تیتان/ برنده نخل طلای کن ۲۰۲۰ 

 

 بهترین مینی سریال های نتفلیکس ۲۰۲۰ 

 

 

خلاصه داستان:

 

ماجراهای سریال خانم میزل شگفت انگیز در اواخر دهه ۱۹۵۰ در محله منهتن نیویورک می گذرد. میریام میج میزل یک دختر یهودی باهوش و به شدت پر انرژی و شاد است که ظاهرا برای قدم به قدم زندگی خود برنامه دارد، اینکه به دانشگاه برود، شوهر مناسبی پیدا کند، بچه دار شود و زندگی آرامی را با خانواده خود سپری کند. خیلی زود او به هر آنچه می خواست دست پیدا می کند و زندگی آرامی را در کنار همسر و دو فرزندش در آپر وست ساید منهتن آغاز می کند.

 

میج زن مشوقی هم هست و به شدت از شوهرش، جول که آرزو دارد روزی یک استندآپ کمدین شود حمایت می کند. ولی وقتی ناگهان شوهرش او را به خاطر زن دیگری ترک می کند، دنیای میج کاملا به هم می ریزد. سپس میج شبی تصادفا وارد یک کلوب شبانه می شود و سر از روی صحنه آنجا در می آورد. او موفق می شود با تعریف کردن اتفاقات اخیر زندگی اش به شیوه پر نیش و کنایه ای، حاضران در کلوب شبانه را بخنداند. میج پس از این اتفاق متوجه استعداد شگفت انگیز خود در استندآپ کمدی می شود و تصمیم می گیرد خود را جدی بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید» نقد و خلاصه مینی سریال چرنوبیل «

 

جوایز و افتخارات سریال خانم میزل شگفت انگیز

 

جوایز و افتخارات مجموعه تلویزیونی خانم میزل شگفت انگیز

 

مجموعه تلویزیونی خانم میزل شگفت انگیز از همان پخش اولین قسمت ها مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و جایزه گلدن گلوب بهترین سریال تلویزیونی موزیکال یا کمدی را در سال ۲۰۱۷ و جوایز امی ساعات پربیننده را برای بهترین سریال سال ۲۰۱۸ به دست آورد. امی شرمن پالادینو هم برای بهترین کارگردانی و نویسندگی برنده جایزه امی شد. علاوه بر این، ریچل بروزناهان هم برای دو سال پیاپی برنده جایزه امی ساعات پربیننده برای بهترین بازیگری نقش اول زن برای بازی در یک سریال کمدی در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شد. الکس بورستین برای ایفای نقش سوزی برنده جایزه امی ساعات پربیننده در بخش بازیگر زن نقش مکمل در یک سریال کمدی در سال ۲۰۱۸. سریال خانم میزل شگفت انگیز در مجموع ۵۴ بار در بخش های مختلف جایزه امی نامزد و برنده ۱۶ جایزه نیز شده است.

ریچل بروزناهان برنده دو جایزه گلدن گلوب متوالی در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای بهترین بازیگر زن در مجموعه تلویزیونی موزیکال یا کمدی نیز شد. تونی شالهوب هم در سال ۲۰۱۹ برنده جایزه تونی بهترین بازیگر مرد نقش مکمل برای نقش آفرینی در یک سریال کمدی شد.

حتما بخوانید  15 تا از بهترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

 

 

بیشتر بخوانید » نقد و خلاصه فیلم قهرمان اصغر فرهادی «

 

 

نقد و بررسی سریال خانم میزل شگفت انگیز

 

نقد و بررسی سریال خانم میزل شگفت انگیز

 

ایمی شرمن پالادینو و دنیل پالادینو،‌ زوجی هستند که با مجموعه تلویزیونی جدید خود دنیای گرم و به شدت پرانرژی و جذابی را خلق کرده اند. بخشی از این گرما و صمیمیت آثار پالادینو را باید مرهون آن گروه های شلوغی بدانیم که بر صحنه به تصویر می کشند. گروه هایی همچون مردم شهر خیالی «دختران گیلمور» یا دسته رقاصه ها و حتی برخی مجموعه های دیگری که فرصتی برای ادامه و در نتیجه ساخته شدن پیدا نکردند. در این گروه ها به طبع همیشه تمام شخصیت ها دوست داشتنی و محبوب نیستند، و ظاهرا زوج ایمی و دنیل هم گاهی در ترمیم این شخصیت ها به اندازه شخصیت پردازی اولیه خود چندان درست عمل نکرده اند.

 

در فصل سوم سریال خانم میزل شگفت انگیز می توان به موارد زیادی از این دست برخورد. با وجودی که فصل سوم مجموعه تلویزیونی خانم میزل شگفت انگیز همچون دو فصل قبل جذاب و خوش ساخت است، ولی هنوز گاهی تمرکز خود را مسائل فرعی می گذارد که یا سردرگم کننده اند یا برای بینندگان چندان جذابیتی ندارند.

 

ماجراهای فصل دوم سریال در حالی پایان گرفت که میج باید برای همراهی شای بالدوین (لروی مک کین)، خواننده محبوب به تور کنسرت های او می رفت. ولی میج که همچون بسیاری از شخصیت های شرمن پالادینو به نوعی خودتخریبی مبتلاست، قبل از اینکه راهی این سفر دور و دراز شود، تصمیم می گیرد به رابطه عاشقانه خود با دکتر بنجامین (زاکری لوی) پایان دهد و در عوض در اتفاقی غیر منتظره دوباره با همسر سابقش، جول (مایکل زیگن) اشتباهی دیگر را مرتکب شود. در همین حال، سوزی (الکس بورستین)، مدیر برنامه های میج هم به شدت وسوسه شده پیشنهاد مدیریت امور سوفی لنون (جین لینچ)، رقیب بدخواه میج را قبول کند.

 

 

یک کمدی جذاب و خوش ساخت

 

خانم میزل شگفت انگیز، کمدی جذاب و خوش ساخت

 

در کنار این، جول تصمیم گرفته خود یک کلوب شبانه راه اندازی کند. ولی اوضاع برای والدین میج ایب (تونی شالهوب) و رز (مارین هینکل) چندان خوب نیست و آنها باید موقتا با والدین جول، موشه (کوین پولاک) و شیرلی (کارولین آرون) زندگی کنند که هر روز آن یک عذاب جهنمی است. میج در سفر خود همراه شای بالدوین اتفاقات هیج انگیز زیادی را از سر میگذارند که تماشای آن جذاب است.

در این سفر، رابطه میج و سوزی وارد مرحله تازه ای می شود و خصوصا با قرار گرفتن سوزی در موقعیت های جدید و غیرمنتظره، لحظات خنده دار و بامزه زیادی رقم می خورد. در نیویورک نیز روال همین است و حتی می توان گفت گاهی سوزی و خوشمزگی هایش باعث می شود که داستان نه چندان بی انسجام و گاهی سردرگم سریال خانم میزل شگفت انگیز باز هم به آن انسجامی که لازم است دست پیدا کند.

اتفاقات مجموعه تلویزیونی خانم میزل شگفت انگیز از سال ۱۹۵۸ آغاز شده و در ادامه در فصل های دوم و سوم وقایع آن به اوایل دهه ۱۹۶۰ کشیده می شود. دهه ۱۹۶۰، خصوصا در آمریکا دوره ای از دگرگونی های اجتماعی و بسیاری رخدادهای مرتبط به جنش های مدنی است. ولی ظاهرا سازندگان سریال تصمیم گرفته اند خیلی راحت از روی این مسائل بگذرند. برای مثال، وقتی میج و شای بالدوین به هم نزدیک می شود، تصور عمده بینندگان از برقراری رابطه عاشقانه ای بین این دو است. هر چند این رابطه هیچ وقت شکل نمی گیرد، ولی با توجه به اینکه بالدوین یک آفریقایی آمریکایی است و با توجه به حساسیت های نژادی که در آن دوره وجود داشت، احتمالا بهتر بود در نوع رفتار و رابطه این دو این حساسیت ها نمودی پیدا می کرد که اینطور نیست.

 

 

طراحی صحنه و لباس فوق العاده عالی

 

طراحی صحنه و لباس فوق العاده عالی خانم میزل شگفت انگیز

 

چند سال قبل بود که سریال «مردان مِد» از شبکه ای. ام. سی پخش شد. این سریال هم که وقایع دورانی مشابه خانم میزل شگفت انگیز را روایت می کرد، به همین ترتیب با برخوردی محتاطانه با قضایای اجتماعی و مدنی به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. هر چند، سریال مردان مد هیچ وقت کاملا از روی این مسائل نگذشت، کاری که در کمال شگفتی سازندگان مجموعه تلویزیونی خانم میزل شگفت انگیز انجام داده اند.

حتما بخوانید  بهترین فیلم های عاشقانه جهان | ۳۰ عنوان فیلم رمانتیک خاطره انگیز

هر چه بیشتر ماجراهای فصل سوم پیش رفتند، متوجه می شویم که میج بیشتر تمایل دارد وضعیت موجود را حفظ کند. با وجودی که میج زنی پیشرو و مدرن به حساب می آید، ولی همچنان موانعی هستند که او را به عقب می برند. نقش میج همچنین برای ریچل بروزناهان چالش برانگیز است.

 

چرا که او باید با انرژی و نشاط خود نقطه ضعف های شخصیت خود بپوشاند. او نیز همچون سایر شخصیت هایی که امی شرین پالادینو خلق کرده و همچون بازیگرانی مانند لورن گراهام (در دختران گیلمور) و ساتون فاستر (در رقاصه ها) باید با اجرای هنرمندانه خود نقاط ضعف شخصیت خود را کاملا مخفی کند. با این حال، نه حالا بلکه تا پایان سریال نمی توان در مورد موفقیت او قضاوت کرد.

 

نهایتا لباس های فراوان و گاها مضحک میج و طراحی صحنه بی نظیر سریال خانم میزل شگفت انگیز نیز قابل تحسین هستند. بسیاری از صحنه های بیرونی مجموعه خیره کننده از آب در آمده اند که نشان می دهد سازندگان مجموعه دقت و وسواس زیادی روی جزئیات طراحی صحنه داشته اند.

 

نظر منتقدان درباره سریال خانم میزل شگفت انگیز

 

نظر منتقدان درباره سریال خانم میزل شگفت انگیز

 

مجموعه تلویزیونی خانم میزل شگفت انگیز بلافاصله با پخش قسمت آزمایشی (پایلوت) در مارس ۲۰۱۷ مورد توجه منتقدان قرار گرفت و آمازون استودیوز نیز این مجموعه را برگزید. تاکنون ۳ فصل از این مجموعه ساخته شده است. پخش فصل دوم مجموعه ۵ دسامبر ۲۰۱۸ و فصل سوم آن هم از ۶ دسامبر ۲۰۱۹ شروع شد.

 

در دسامبر ۲۰۱۹ بود که خبر تمدید سریال خانم میزل شگفت انگیز برای فصل چهارم به گوش رسید. ولی با توجه به بحران کرونا، فیلمبرداری آن تا ژوئیه ۲۰۲۱ به تعویق افتاد. احتمالا همچون دو فصل قبل، در پاییز امسال شاهد پخش فصل چهارم این مجموعه کمدی موفق و تحسین شده خواهیم بود.

 

راتن تومیتوز در برآیند نقد و بررسی های خود از فصل اول خانم میزل شگفت انگیز نوشت: «خانم میزل شگفت انگیز نسبت به سایر برنامه های اصلی آمازون، انتخاب پرنشاطی است که با نقش آفرینی بازیگوشانه و البته تاثیرگذار ریچل بروزناهان جان گرفته است.» قسمت آزمایشی سریال خانم میزل شگفت انگیز یکی از موفق ترین برنامه های آمازون ویدئو بود که میانگین امتیاز ۴،۹ (از ۵) را از بینندگان دریافت کرد. گاردین در نقد قسمت آزمایشی کمدی درام آمازون نیز از ترکیب دیالوگ های پرانرژی و قوی شرمن پالادینو و جذابیت کاملا دلنشین بروزناهان ستایش کرد.

در همین حال، وبسایت نقد فیلم و سریال ای. وی. کلاب نیز از طراحی تولید خیره کننده مجموعه تمجید کرد. ان‌ پی‌ آر نیز تاثیر کمدی پرجنب و جوش در مجموعه تلویزیونی خانم میزل شگفت را پراهمیت دانست و این مجموعه را «فانتزی قهرمانانه» نامید.

 

در برآیند نقد و بررسی های منتقدان وب سایت راتن تومیتوز از فصل دوم مجموعه تلویزیونی خانم میزل شگفت انگیز آمده است: «خانم میزل شگفت انگیز همچون خود میج در فصل دوم نیز پر از گرما، قدرت و انرژی و بامزگی است.»

 

وب سایت راتن تومیتوز درباره فصل سوم مجموعه نیز نوشت: «همچون همیشه به لحاظ بصری فوق العاده، خوشمزگی ها و ریتم خانم میزل شگفت انگیز هنوز با همان عصبیت کمدی در حرکت است، ولی تفسیرهای اجتماعی سطحی و برخی داستان های سرگردان نشان از تمایل [سازندگان سریال] به سرسری گیری دارد.» آلن سپینوال، منتقد نشریه رولینگ استون در نقد خود به نکته مشابهی اشاره کرد و نوشت: «مجموعه انرژی بیش از حد و انبوهی از صحنه پردازی های شلوغ و پرزرق و برق دارد که اغلب اوقات چندان لزومی ندارند.»

 

 

منابع: wikipedia، imdb، hollywoodreporter

 

کالابرگ الکترونیک