طرز تهیه مربای موز خانگی مجلسی و براق بدون شکرک و کپک

طرز تهیه مربای موز خانگی مجلسی و براق بدون شکرک و کپک


27 آذر 1399 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه مربای موز خانگی مجلسی و خوشمزه و براق بدون شکرک و کپک

طرز تهیه مربای موز تا حد زیادی شبیه دسر موز است. برای اینکه از مربای موز خانگی به عنوان دسر استفاده شود، تنها کافیست میزان شکر آن را نصف کنید. تا قند موجود در آن کمی کاهش یابد. مربای موز نسبت به سایر انواع مربا زمان کمتری در یخچال می‌ماند. بنابراین بهتر است این مربا را به میزان کم درست کنید تا زمان زیادی در یخچال نماند. اگر می خواهید آن را به مدت طولانی نگهداری کنید بهتر است مربا را داخل فریزر بگذارید. در این مقاله از مجله کوروش طرز تهیه مربای موز خانگی را آموزش می‌دهیم. شما می توانید این مربا را حتی به عنوان دسر هم سرو کنید.

 

طرز تهیه مربای موز خانگی

 

طرز تهیه مربای موز خانگی مجلسی و خوشمزه و براق بدون شکرک و کپک

 

مواد لازم

 

موز: ۷ عدد

شکر: یک کیلوگرم

زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذاخوری

گلاب: ۲ قاشق غذاخوری

پودر هل: ۱/۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو: ۴ قاشق غذاخوری

آب: ۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

 

مراحل تهیه

 

طرز تهیه مربای موز خانگی مجلسی و خوشمزه و براق بدون شکرک و کپک

 

مرحله اول

 

در مرحله اول از طرز تهیه مربا موز خانگی، موزها را پوست بکنید. موزهای پوست کنده را به صورت حلقه‌ای برش‌های متوسط بزنید. این برش‌ها نباید نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم باشند. در این مرحله موزهای برش زده و خرد شده را با ۴ قاشق آبلیمو مخلوط کنید.

 

مرحله دوم

 

در این مرحله برای تهیه مربای موز، باید آب و شکر را با هم مخلوط کنید. شکر و آب را درون قابلمه‌ای بریزید و روی شعله با حرارت تقریبا بالا قرار دهید.

زمانی که آب و شکر کاملا حل شدند، حرارت شعله را کم کنید. محلول آب و شکر شما باید به صورت شیره‌ای تقریباً غلیظ در بیاید.

 

مرحله سوم

 

در مرحله سوم از طرز تهیه مربای موز، نوبت به موزها می‌رسد. موزهایی را که با آبلیمو مخلوط شد‌ه‌اند، به داخل قابلمه اضافه کنید.

سعی کنید موزها را زیاد هم نزنید تا له نشوند. بعد از ۵ دقیقه گلاب و زعفران دم کرده و پودر هل را هم به مخلوط اضافه کنید.

 

مرحله آخر

 

طرز تهیه مربای موز خانگی مجلسی و خوشمزه و براق بدون شکرک و کپک

 

در مرحله آخر تنها به مدت زمان دو دقیقه مخلوط را روی شعله گاز قرار دهید. مربای موز خانگی آماده شده است. کافیست  کمی فرصت دهید تا خنک شود. شما می‌توانید مربای موز را درون ظرف شیشه‌ای ریخته و در یخچال و فریزر نگهداری کنید. اضافه کردن آبلیمو در مراحل طرز تهیه مربای موز به خاطر این است که شما بتوانید مدت زمان بیشتری از این مربا استفاده کنید. آبلیمو مانع از شکرک زدن مربا می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مقاله طرز تهیه مربای به و فوت و فن شکرک و کپک نزدن حرفه‌ای مربا را هم در مجله کوروش بخوانید.

همچنین شما می‌توانید برای جلوگیری از سیاه شدن موزها، در زمان خرد کردن‌شان از چاقوی غیرفلزی استفاده کنید.

 

خواص موز

 

طرز تهیه مربای موز خانگی مجلسی و خوشمزه و براق بدون شکرک و کپک

 

*موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در جهان محسوب می‌شود. این میوه حاوی مواد مغزی بسیار زیادی است. خوردن موز خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. موز باعث پایین آمدن فشار خون می‌شود. علاوه بر این موز یکی از بهترین غذاها برای افراد مبتلا به سرطان و در مرحله شیمی درمانی است.

*این میوه دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی چون پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، نیاسین و B6 است.

*موز به شرط اینکه کامل رسیده نباشد، سرشار از فیبر است.

*هر چقدر این میوه رسیده‌تر باشد، میزان قند آن بالاتر است. موز به سلامت دستگاه گوارش بسیار کمک می کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

*میزان آنتی‌اکسیدان بالا در موز، مانع از بروز بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین دوپامین موجود در موز به عملکرد مغز شما بسیار کمک می‌کند.

*این ماده غذایی اگر چه قند نسبتا بالایی دارد، اما به دلیل اینکه با خوردن آن احساس سیری کامل می‌کنید، برای لاغری و کاهش وزن بسیار توصیه می‌شود.

*مبارزه با کم‌خونی به دلیل مقدار زیاد آهن موجود در موز از جمله خواص دیگر آن است.

*همچنین موز برای کسانی که دچار زخم معده هستند بسیار توصیه می‌شود. این افراد اگر موز خام نمی‌توانند مصرف کنند، توصیه می‌شود با یادگیری طرز تهیه مربای موز، این میوه مغذی را به صورت پخته سرو کنند.

*اما در کنار خواص بسیار زیاد این ماده غذایی، خوردن آن برای کسانی که مبتلا به میگرن هستند، توصیه نمی‌شود.

*همچنین اگر به این میوه آلرژی دارید و با خوردن آن دچار خارش تورم و خس خس سینه می‌شوید، توصیه می‌شود هرگز از آن استفاده نکنید.

*کسانی که مبتلا به بیماری دیابت هستند هم باید با احتیاط از این میوه استفاده کنند.

 

کالابرگ الکترونیک