۲ طرز تهیه عدس پلو با سویا ساده و قلقلی به صورت آبکش و دمی

۲ طرز تهیه عدس پلو با سویا ساده و قلقلی به صورت آبکش و دمی


24 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه عدس پلو با سویا به ۲ روش دمی و آبکش

عدس پلو با سویا جزو انواع عدس پلو است که حسابی به مذاق گیاهخواران هم خوش می‌آید. عدس پلو با سویا و بدون گوشت به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی با سویا که به روشی آسان تهیه می‌شود، شناخته می‌شود. گاهی حتی عدس پلو نذری را هم به صورت عدس پلو وگان با سویا درست می‌کنند که یک غذای افطاری کم هزینه هم هست. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، به دستور پخت عدس پلو ساده با سویا به روش آبکش و دمی می‌پردازیم.

 

مواد لازم برای تهیه عدس پلو با سویا (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
عدس ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
سویا ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۲ عدد درشت
سیب زمینی ۲ عدد متوسط
زعفران دم‌کرده غلیظ ۳ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
گرد لیمو عمانی به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
آویشن و دارچین به میزان دلخواه
کشمش پلویی به مقدار دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۹۰ دقیقه
مدت زمان مورد نیاز برای دم کشیدن عدس پلو: ۴۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه عدس پلو با سویا

 

مراحل طرز تهیه عدس پلو با سویا

 

عدس پلو با سویا را می‌توانید به عنوان یک غذای ساده برای ناهار یا شام تهیه کنید. بهتر است از سویاهای ریز در این غذا استفاده کنید و اگر سویاهایتان درشت هستند، می‌توانید آنها را چرخ کنید. برای آموزش جزییات روش تهیه عدس پلو بدون گوشت مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: عدس، سویا و برنج را خیس کنید

برای تهیه عدس پلو با سویا، پیش از هر چیز، مواد را در ظروف جداگانه بخیسانید. برنج، عدس و سویا را جدا جدا، دو بار بشویید و در ظرف‌های متفاوت، روی آنها آب بریزید تا مواد را بپوشاند. بهتر است سویا و عدس را حداقل ۳۰ دقیقه خیس کنید و برنج را هم همراه با ۱ قاشق چای‌خوری نمک از حداقل یک ساعت قبل بخیسانید.

انواع برنج از جمله برنج ایرانی و برنج خارجی، عدس و سویا را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های متنوع خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله دوم: پیاز داغ و سیب زمینی را آماده کنید

در این مرحله، پوست پیاز‌ها را بگیرید و به صورت نگینی یا خلالی باریک خرد کنید. در یک تابه پیازها را با مقداری روغن سرخ کنید تا سبک و طلایی شود. در این فاصله سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. سیب زمینی‌ها را هم به صورت نگینی خرد کنید. بعد از سرخ شدن پیازها، آنها را از تابه بیرون بیاورید و سیب زمینی‌ها را در تابه سرخ کنید. سیب زمینی و پیاز سرخ شده را کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۱۰ مدل از مشهورترین انواع سس پاستا با مرغ

برای خرید پیاز داغ منجمد و انواع روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله سوم: عدس را بپزید و کشمش را تفت دهید

در یک کاسه، کشمش‌ها را با بخیسانید. ۱۵ دقیقه برای خیساندن کشمش‌ها کافی است. سپس آنها را آبکش کنید و اجازه دهید آب خود را از دست بدهند. عدس‌ها را آبکش کنید و در یک قابلمه کوچک با مقداری آب، روی حرارت قرار دهید تا نیم پز شوند. سپس آنها را در آبکش بریزید.

در صورت تمایل کشمش پلویی را می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم: سویا را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو با سویا، سویا را آبکش کنید. سویاها را با دست فشار دهید که آب اضافی خود را از دست بدهند. پیاز داغی که آماده کرده بودید را به تابه برگردانید (مقداری از پیاز داغ را برای تزیین عدس پلو کنار بگذارید) و سویا را در آن بریزید و کمی تفت دهید. زردچوبه، نمک، گرد لیمو عمانی، پودر دارچین، پودر آویشن و فلفل سیاه را اضافه کنید. مواد را هم بزنید و ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا ادویه‌ها به خورد سویا برود.

سویا که تفت خورد و طعم و بافت خامی خود را از دست داد، رب گوجه فرنگی را به تابه حاوی مخلوط سویا اضافه کنید و به هم بزنید تا رب گوجه هم طعم خامی خود را از دست بدهد و رنگ باز کند. سپس به اندازه نصف لیوان آب جوش، در تابه آب بریزید و درب تابه را بگذارید تا سویا کمی بپزد. وقتی آبِ مایه سویا کشیده شد، شعله گاز را خاموش کنید.

در صورت تمایل  دارچین، آویشن، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، رب گوجه و گرد لیمو عمانی را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله پنجم: برنج را آماده کنید

در یک قابلمه متوسط آب بریزید. آب نمکی که برنج را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید. آب داخل قابلمه که شروع به جوشیدن کرد، کمی روغن مایع به آن اضافه کنید و برنج را در قابلمه آب جوش بریزید. به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه برنج را بجوشانید تا سطح روی آن کمی نرم شود و مغز برنج سفت باشد. سپس حرارت را قطع کنید و برنج را آبکش کنید.

مرحله ششم: برنج و مایه سویا را در قابلمه بریزید

کف قابلمه‌ای که می‌خواهید عدس پلو با سویا را در آن درست کنید، کمی روغن بریزید و ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید. سپس یک لایه برنج، یک لایه مایه سویا، یک لایه سیب زمینی سرخ شده و یک قاشق زعفران دم‌کرده بریزید. لایه‌ها را به همین صورت تکرار کنید تا مواد تمام شوند. لایه آخر باید برنج باشد. سپس درب قابلمه را ببندید و به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا عدس پلو دم بکشد.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه سوپ مرغ غلیظ و مجلسی + فیلم آموزش تهیه

مرحله آخر: عدس پلو با سویا را سرو کنید

در آخرین مرحله، در یک تابه جدا، کمی کره یا روغن بریزید و کشمش‌ها در آن به مدت چند ثانیه تفت دهید. وقتی عدس پلو با سویا دم کشید، مواد داخل قابلمه را با هم مخلوط کنید و عدس پلو را در ظرف سرو بریزید. روی عدس پلو را با کشمش و پیاز داغ تزیین و سرو کنید.

برای خرید پیاز داغ آماده و زعفران به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

عدس پلو وگان با سویا قلقلی

 

طرز تهیه عدس پلو با سویا قلقلی

 

برای درست کردن عدس پلو با سویا قلقلی، بعد از اینکه سویاها را خیس کردید، آنها را آبکش کنید و در غذاساز بریزید. سویاها که کاملا میکس شدند، با ادویه‌های معطر مثل زردچوبه، فلفل، پودر آویشن، نمک، کمی آرد و … مخلوط کنید و ورز دهید. به مدت ۳۰ دقیقه مایه سویا را استراحت دهید.

سپس مایه سویا را به صورت قلقلی در بیاورید و در روغن سرخ کنید. عدس را جداگانه نیم پز کنید و برنج را هم در آب جوش بریزید. بعد از ۷ تا ۱۰ دقیقه برنج را آبکش کنید. عدس و برنج را به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید و ۴۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. در آخر، عدس پلو را با هم مخلوط کنید و در ظرف سرو بریزید. قلقلی‌های سویا را روی عدس پلو بریزید و آن را سرو کنید. برای تزیین عدس پلو می‌توانید از زرشک، کشمش و پیاز داغ استفاده کنید.

عدس پلو دمی (کته) با سویا

برای درست کردن عدس پلو بدون گوشت به صورت دمی (کته) با سویا، ابتدا عدس را شسته و با کمی آب می‌گذاریم تا نیم پز شود. برنج را با نمک و روغن بصورت کته آماده کرده و روی حرارت می‌گذاریم، قبل از اینکه کاملاً آب برنج گرفته شود عدس (عدس آب نداشته باشد) را به برنج اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم تا کاملاً با هم مخلوط شوند.

روغن را به برنج اضافه می‌کنیم، کمی هم زعفران دم کرده روی برنج می‌ریزیم و حرارت را ملایم می‌کنیم تا عدس پلو دم بکشد. بعد از پخت عدس پلو دمی، مایه سویا به صورت قلقلی یا ساده را روی عدس پلو می‌ریزیم و عدس پلو را با پیاز داغ، گردو، کشمش سرخ کرده و در صورت دلخواه خرما تفت داده شده تزیین می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه عدس پلو با مرغ

سوالات متداول

نسبت عدس به برنج در طرز تهیه عدس پلو چقدر است؟

نسبت عدس به برنج، ۱ به ۲ است. یعنی به ازای ۲ پیمانه برنج، به ۱ پیمانه عدس نیاز دارید.

چطور بوی سویا را در عدس پلو بگیریم؟

برای از بین بردن بوی سویا، سویا را بعد یا قبل از خیساندن، داخل آبکش بریزید و روی آن را برای مدت زمان یک دقیقه آب بگیرید تا بوی آن گرفته شود. همچنین می‌توانید از پودر زیره و دارچین استفاده کنید و با سویا تفت دهید. یک روش دیگر این است که سویا را به جای آب در شیر بخیسانید. سپس سویا را آبکشی کرده و خوب با دست فشار دهید تا شیر و آب از آن کاملا خارج شوند.

 

کالابرگ الکترونیک