طرز تهیه برنج گل کلم با مرغ مرحله به مرحله

طرز تهیه برنج گل کلم با مرغ مرحله به مرحله


26 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه برنج گل کلم

برنج گل کلم از آن دسته غذاهایی است که اکثر افرادی که در رژیم به سر می برند یا به دنبال یک غذای گیاهی خوشمزه هستند، با آن آشنایی دارند. شاید با شنیدن برنج گل کلم فکر کنید که این نام یک پلو مخلوط است که از ترکیب برنج و گل کلم ساخته شده است. اما برنج گل کلم درواقع یک جایگزین کم کالری و خوشمزه برای برنج است. شما می توانید از این سبک گل کلم به جای برنج و در کنار غذاهایی که دوست دارید مثلا با مرغ استفاده کنید و با این کار کالری وعده های غذایی خود را تا حد زیادی کاهش دهید. در این مقاله از سرویس آشپزی مجله کوروش می توانید با طرز تهیه برنج گل کلم و سرو آن کنار مرغ آشنا شوید.

 

 

طرز تهیه برنج گل کلم

 

طرز تهیه برنج گل کلم با سینه مرغ

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای ۲ نفر

 

گل کلم خام: نیم کیلوگرم

فلفل دلمه ای: ۱/۴ عدد

ریحان تازه: یک مشت

سینه مرغ: ۱ عدد

پیاز داغ: ۱ قاشق غذاخوری

لیمو ترش تازه: ۱ عدد

پودر پاپریکا: ۱ قاشق چای خوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

مرحله اول؛ آماده کردن مرغ

 

در اولین مرحله از طرز تهیه برنج گل کلم با مرغ باید سینه مرغ را آماده کنید. برای این کار ابتدا مرغ را به صورت مربعی خرد کنید. سپس کمی آب داخل ماهیتابه بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا مرغ ها کمی پخته شوند. بعد از این که مرغ ها پختند، آن ها را در ماهیتابه بریزید و یک قاشق غذاخوری پیاز داغ به مرغ ها اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید و برای طعم دار کردن مرغ می توانید مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پاپریکا به مرغ ها بزنید تا خوشمزه شوند. کمی آب لیمو ترش تازه را روی مرغ ها بریزید و دوباره مرغ ها را هم بزنید.

بعد از پخت کامل مرغ ها، شعله گاز را خاموش کنید و مرغ ها را در یک ظرف کنار بگذارید. هر چقدر تکه های مرغ کوچک تر باشد، پختن آن نیز سریع تر خواهد بود. برای پخت بهتر مرغ بهتر است شعله گاز را کم کنید و درب ماهیتابه را روی آن قرار دهید تا مرغ ها با آب لیمو ترش و ادویه هایی که به مرغ زده اید آب بیندازند و خوش طعم شوند.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی «

 

 

مرحله دوم؛ شستن گل کلم

 

برنج گل کلم در واقع یک نوع برنج مخصوص در رژیم کتوژنیک است که برای درست کردن آن باید از گل کلم استفاده کنید. در این مرحله از طرز تهیه پلو پل کلم کتویی باید ابتدا گل کلم را کمی خرد کنید و در آب بریزید. مقداری سرکه و نمک به آب اضافه کنید و کلم ها را برای چند دقیقه د راین ترکیب قرار دهید. سپس کلم ها را به خوبی آب کشی کنید. بعد از شستن گل کلم باید آن را روی یک پارچه پهن کنید تا آب اضافی از آن خارج شود و کمی خشک شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه اسموتی شیر و خرما مقوی با طعم عالی به ۳ روش

 

شستن گل کلم

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره رژیم کتوژنیک «

 

 

مرحله سوم؛ خرد کردن گل کلم

 

برای خرد کردن گل کلم در این مرحله از طرز تهیه غذای کتویی با گل کلم باید گل کلم ها را که حالا کمی خشک شده اند، داخل غذاساز بریزید. دستگاه را روشن کنید و گل کلم ها را تا حدی خرد کنید که کاملاً پودر مانند شوند و ظاهری شبیه به برنج به خود بگیرند. اگر به دستگاه غذاساز دسترسی ندارید، می توانید از رنده نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که میزان ریز و درشت بودن کلم ها کاملاً اختیاری و سلیقه ای است.

 

خرد کردن گل کلم

 

مرحله چهارم؛ تفت دادن برنج گل کلم

 

در این مرحله از طرز تهیه برنج گل کلم باید گل کلم پودر شده را داخل ماهیتابه بریزید. فلفل دلمه را به صورت نگینی خرد کنید و به آن اضافه کنید. مقداری نمک، فلفل و هر نوع ادویه ای که دوست دارید به گل کلم ها بزنید تا عطر و طعم خوبی بگیرند. سپس برای چند دقیقه کوتاه آن ها را تفت دهید تا گل کلم شما کمی گرم شود. در این مرحله می توانید یک قاشق روغن زیتون نیز به گل کلم های خرد شده اضافه کنید تا کمی نرم شوند.

 

تفت دادن برنج گل کلم

 

مرحله پنجم، سرو کردن برنج گل کلم و مرغ

 

توجه داشته باشید که در این مرحله گل کلم به هیچ عنوان نباید پخته و له شود. تنها باید آن را گرم کنید تا کمی نرم شوند. معمولاً لازم نیست بیشتر از ۱۵ دقیقه گل کلم ها را تفت دهید. اما هر زمانی که حس کردید نرمی گل کلم ها کافی است می توانید آن ها را از روی شعله گاز بردارید. در نهایت گل گلم را همانند برنج داخل دیس بکشید و مرغ های مکعبی تفت داده شده را هم کنار آن قرار دهید. غذایتان را با کمی ریحان تازه تزئین کنید و سپس از طعم لذیذ این غذای رژیمی لذت ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه انواع پلو مخلوط بدون گوشت «

 

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه برنج گل کلم

 

نکات و فوت و فن های طرز تهیه برنج گل کلم

 

  • ۵۰۰ گرم گل کلمی که در طرز تهیه پلو پل کلم کتویی برای دو نفر استفاده می شود، حدود ۱۲۵ کالری دارد. این غذا در کنار همه مخلفات آن برای دو نفر حدود ۶۶۵ کالری دارد.

 

  • اضافه کردن ۱ قاشق غذاخوری پیاز داغ به این غذا، ۱۲۰ کالری به آن اضافه می کند. بنابراین اگر دوست ندارید کالری اضافی دریافت کنید، بهتر است پیاز داغ را حذف کنید و از مقداری پیاز خرد شده استفاده کنید.

 

  • می توانید در طرز تهیه برنج رژیمی برنج گل کلم را در کنار هر نوع غذایی که دوست دارید، به جای برنج معمولی سرو کنید. معمولاً برنج گل کلم در کنار انواع خورشت، گوشت، ماهی و مرغ سرو می شود و طعم بسیار لذیذی دارد.
حتما بخوانید  ۱۰ طرز تهیه ماسک ماست و جوانه گندم برای سفید شدن و چاقی صورت

 

  • برخی افراد برنج گل کلم را به صورت سرد و بدون تفت دادن مصرف می کنند. اما تفت دادن گلم با کمی ادویه و نمک موجب خوش طعم شدن آن می شود.

 

  • برای آماده کردن مرغ به روش رژیمی می توانید از روش گریل کردن نیز استفاده کنید.

 

  • می توانید با برنج گل کلم انواع پلو مخلوط را نیز تهیه کنید. برای این کار باید مواد لوبیا پلو، باقالی پلو یا عدس پلو را به صورت جداگانه تهیه کنید. سپس این مواد را با برنج گل گلم ترکیب کنید و سرو کنید.

 

  • در طرز تهیه پلو کتویی معمولاً اضافه کردن مقداری سبزی خشک و پودر سیر، موجب خوش عطر و طعم شدن برنج گل کلم می شود.

 

  • اضافه کردن سبزیجات تازه مثل گشنیز، ریحان در کنار فلفل دلمه ای و ذرت پخته شده، ترکیب فوق العاده ای ایجاد می کند و موجب می شود برنج گل کلم شما مزه بی نظیری بگیرد.

 

  • بعد از آماده شدن برنج گل کلم می توانید مقداری آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید.

 

  • برای درست کردن برنج گل کلم می توانید آن را در ترکیب با کلم بروکلی نیز تهیه کنید.

 

 

خواص گل کلم برای سلامت بدن

 

گل کلم یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است که گنجاندن آن در تهیه غذاها می تواند به سلامت شما کمک زیادی کند. گل کلم سرشار از انواع ویتامین و مواد معدنی است. ۱۲۸ گرم از این سبزی مفید تنها ۲۵ کالری دارد. فیبر زیاد در گل کلم موجب می شود تا بعد از خوردن آن احساس سیری کنید و کمتر میل به غذا خوردن داشته باشید. آنتی اکسیدان های موجود در گل کلم از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. در ادامه می توانید با مهم ترین خواص گل کلم آشنا شوید:

 

  • کمک به کاهش وزن
  • کمک به درمان سرطان
  • حفظ سلامت سیستم عصبی
  • رفع یبوست
  • جلوگیری از بیماری های قلبی
  • پیشگیری از مشکلات معده
  • کمک به سلامت استخوان ها
  • جذب آهن و کمک به درمان کم خونی
  • سلامت پوست و مو
  • کاهش فشار خون
  • کاهش کلسترول بد خون یا LDL
  • افزایش توان سیستم ایمنی بدن

 

 

جمع بندی نهایی

 

برنج سفید و بدون سبوس کالری زیادی دارد. از همین رو حذف کردن آن می تواند کمک زیادی به کاهش کالری و لاغر شدن شما کند. گل کلم یک جایگزین فوق العاده برای برنج سفید و بدون سبوس است. برنج گل کلم بیشتر در رژیم کتوژنیک یا کتویی مورد استفاده قرار می گیرد. طرز تهیه پلو پل کلم کتویی بسیار راحت است. شما می توانید آن را همانند برنج معمولی با هر نوع غذایی که دوست دارید، سرو کنید. بهتر است برنج گل کلم را به مقداری که دوست دارید تفت دهید تا بافت نرم تری پیدا کند. سپس کمی نمک و روغن زیتون نیز به آن اضافه کنید و در کنار یک خورشت یا غذای کبابی که دوست دارید سرو کنید.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک