۱۳ تا از محبوب ترین و معروف ترین غذاهای خوشمزه خیابانی ایران

۱۳ تا از محبوب ترین و معروف ترین غذاهای خوشمزه خیابانی ایران


19 آبان 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معروف ترین غذاهای خیابانی ایران

معروف ترین غذاهای خیابانی ایران را می شناسید؟ احتمالا شما هم هر از گاهی هوس خوردن یک غذای خیابانی به سرتان می زند. این غذاها معمولا ریشه در فرهنگ هر کشور دارند. نکته مهم مشهورترین غذاهای خیابانی هم فرمول ساده و آسان بودن مراحل پخت آن هاست. البته هر چند برخی غذاها در کل ایران تهیه شناخته شده اند و درست می شوند. ولی برخی از محبوب ترین غذاهای خیابانی، مختص یک شهر هستند و معمولا با مواد غذایی یا سبزی های بومی همان منطقه پخته می شوند. در این مطلب از سرویس آشپزی در مجله کوروش به معرفی محبوب ترین و معروف ترین غذا های خیابانی ایران می پردازیم. در ضمن می توانید دستور پخت آن ها را هم در همین مقاله یاد بگیرید.

درباره غذاهای خیابانی بیشتر بدانید

 

غذاهای خیابانی در سرتاسر دنیا شامل غذاها یا نوشیدنی های آماده ای هستند که افرادی با عنوان دستفروش یا فروشنده در خیابان یا مکان عمومی دیگر مانند بازار یا نمایشگاه اقدام به فروش آن ها می کنند.

 

این غذا ها اغلب در غرفه های مواد غذایی قابل حمل، گاری غذا یا کامیون مواد غذایی، آماده و معمولا به صورت فوری مصرف می شوند. برخی از غذا های خیابانی، منطقه ای هستند. اما بسیاری از آنها فراتر از منطقه اصلی خود گسترش می یابند.

 

اکثر غذا های خیابانی در دسته فینگر فود و فست فود طبقه بندی می شوند. و معمولا ارزان تر از وعده های غذایی رستوران هستند. انواع غذاهای خیابانی در مناطق و فرهنگ های کشورهای مختلف در سراسر جهان متفاوتند. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ از سازمان خواربار و کشاورزی، ۲.۵ میلیارد نفر هر روز غذای خیابانی می خورند.

 

در زمان گذشته غذا های خیابانی به طور گسترده توسط ساکنان شهری فقیر رم باستان مصرف می شد که خانه های مسکونی آنها اجاق یا کوره نداشت. سوپ نخود با نان و رب غلات غذای رایج این مردم بود.

 

در چین باستان هم غذا های خیابانی عموما برای فقرا تهیه می ‌شدند. البته ساکنان ثروتمند هم برای استفاده از این غذا ها، خدمتکاران را برای خرید غذای خیابانی می ‌فرستادند و آن‌ ها را برای خوردن در خانه‌ هایشان می‌آوردند.

 

 

معروف ترین غذاهای خیابانی ایران

 

 

سمبوسه از مشهورترین غذاهای خیابانی ایران

 

سمبوسه از مشهورترین غذاهای خیابانی ایران

 

سمبوسه یا سنبوسه از خاورمیانه تا شبه قاره هند شناخته شده است و طرفدار دارد. معروف ترین سمبوسه ای که در ایران پخته می شود، سمبوسه آبادانی است که طعم تند و تیزی دارد. این غذای معروف خیابانی ایران، با مواد مختلفی پر می شود که متداول ترین آن، سیب زمینی و سبزی معطر مثل جعفری و پیازچه است.

 

اما در برخی از سمبوسه ها از گوشت چرخ کرده یا حبوبات، استفاده و با سس گوجه تند سٰرو می شود. شاید جالب باشد بدانید که روز ۵ سپتامبر، به عنوان «روز جهانی سمبوسه» نام گذاری شده است. اگر می خواهید طعم واقعی سمبوسه خیابانی را در ایران بچشید باید سری به بازار لشکراباد اهواز در خیابان انوشه این شهر سری بزنید.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی در خانه با تصاویر و فیلم نحوه پیچیدن»

 

 

فلافل از محبوب ترین غذاهای خیابانی ایران

 

فلافل از محبوب ترین غذاهای خیابانی ایران

 

فلافل معمولا با نخود یا نخود فرنگی پخته و پوره شده درست می شود. اصالت این غذا به کشور های عربی از جمله لبنان بر می گردد و روز ۱۲ ژوئن در تقویم میلادی هم به نام «روز جهانی فلافل» نام گذاری شده است. فلافل جزو معروف‌ترین غذاهای خیابانی دنیا است.

 

معمولا در ایران، فلافل اهوازی و آبادانی شهرت بیشتری دارند و طعمشان هم تند و تیزتر است. این غذا به صورت ساندویچ یا مختلفانی مثل خیار شور، گوجه فرنگی و کاهو جای خود را در لیست معروف ترین غذاهای خیابانی ایران باز کرده است. خوشمزه ترین فلافل های بازاری و خیابانی ایران را هم در بازار تهران، کوچه مروی و خیابان لشکر آباد اهواز می توانید امتحان کنید.

 

 

بیشتر بخوانید «آموزش تصویری طرز تهیه فلافل خانگی ترد و خوشمزه»

 

 

سوسیس بندری

 

سوسیس بندری

 

اگر چه سوسیس را اولین بار ایرانی ها درست نکردند، ولی وقتی پای این غذا به ایران باز شد، بندری ها و شهر های جنوبی، آن را مطابق با سلیقه خود درست کردند. که در دیگر شهرها هم مورد استقبال قرار گرفت.

 

اجزای اصلی این غذا، سوسیس آلمانی، پیاز و سیب زمینی به همراه ادویه های معطر  و تند و تیز است. البته برخی به این ترکیبات، پنیر پیتزا و قارچ هم اضافه می کنند. بد نیست بدانید به تازگی صفحه اینستاگرام روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در یکی پست‌ های خود سوسیس بندری را به عنوان یک غذای خوشمزه ایرانی به مخاطبان خود معرفی کرده است.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه اصلی و فوت و فن سوسیس بندری خانگی به سبک ساندویچی های مشهور »

 

 

انواع آش خیابانی

 

آش رشته و طرز تهیه آن

 

خوردن یک کاسه آش، آن هم در سرمای زمستان در کنار خیابان یکی از هوس انگیزترین کارهایی است که معمولا در زمستان یا پاییز انجام می دهیم.

 

هر چند در شهر های مختلف آش های متفاوت به عنوان محبوب ترین غذا های خیابانی، طبخ و سرو می شوند. اما معروف ترین آن ها آش رشته است که معمولا در همه ایام سال هم می توانید آن را پیدا کنید. بد نیست بدانید آش رشته لقب پادشاه غذاهای خیابانی زمستانی ایران را هم یدک می کشد.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه آش رشته با طعم نذری و همه فوت و فن ها»

 

 

دل و جگر از خوشمزه ترین و مشهورترین غذاهای خیابانی ایران

 

جگر وز یا جگر پیچ

 

این غذای محبوب خیابانی، مناسب گوشت خواران است که در همه ایام سال هم می توانید به آن دسترسی داشته باشید. اگر چه خوردن دل و جگر در زمان های قدیم مخصوص پادشاهان و افراد بلند پایه مملکتی بود، ولی در حال حاضر همه قشرهای جامعه می توانند از طعم دلچسب آن لذت ببرند.

 

دل، جگر، قلوه، دنبه، جگر پیچ یا جگر وز، خوئک و … انواع مختلف کباب هایی هستند که خیلی سریع، آماده و به راحتی در کنار خیابان سرو می شوند.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه جگر وز لرستان یا جگر پرده پیچ به روش اصیل لری »

 

 

باقالی و لبو از محبوب ترین غذاهای زمستانی خیابانی در ایران

 

باقالی و لبو از محبوب ترین غذاهای زمستانی خیابانی در ایران

 

با فرا رسیدن فصل زمستان، بساط فروش باقالی و لبو هم داغ می شود. از جمله خواص لبو پیشگیری و سهولت در گذراندن بیماری های ویروسی در فصل پاییز و زمستان است. به همین خاطر خوردن آن در این فصل مرسوم است. در بیشتر شهر ها باقالی به عنوان یکی از معروف ترین غذاهای خیابانی ایرانی با گلپر و سرکه سرو می شود.

 

اما در برخی شهر ها هم بعد از پخت، به این خوراک خوشمزه پودر آویشن و آبلیمو یا آبغوره اضافه می شود. هر چند باقالی از سبزیجات فصل زمستان نیست ولی معمولا در فصل رویش آن را خشک یا فریز می کنند و برای زمستان می پزند.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه لبو خوشمزه در خانه به روش بازاری »

 

 

ذرت یا شیر بلال

 

ذرت یا شیر بلال

 

ذرت یا بلال هم از معروف ترین غذاهای خیابانی ایران است که به لطف پیشرفته شدن تجهیزات نگهداری و انبار کردن می توانید در هر فصلی از سال طعم آن ها را در گوشه و کنار خیابان بچشید. معمولا بعد از کباب کردن بلال آن را در آب نمک فرو می برند و با آبلیمو سرو می کنند.

 

اما می توانید فروشنده هایی را هم پیدا کنید که بلال را با سس قارچ سرو می کنند. بلال به عنوان یک اسنک با سس ها و روش های متنوع، پخته می شود. شما هم می توانید آن را در خانه تهیه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید « ۳ طرز تهیه شیر بلال کبابی خوشمزه و لذیذ با انواع سس و چاشنی»

 

 

نخود آب از مشهورترین غذاهای خیابانی جنوبی

 

نخود آب از مشهورترین غذاهای خیابانی جنوبی

 

شاید برای بعضی ها جالب باشد ولی نخود آب یکی از معروف ترین غذاهای خیابانی ایران است که معمولا در شهر های جنوبی و در فصول سرد سال در کنار خیابان سرو می شود. نخود پخته شده با پیاز، در عصاره ای که تا حدی قوام پیدا کرده است، طعم فوق العاده ای به این غذا می دهد.

 

علاوه بر خوشمزه بودن، نخودآب سرشار از مواد مغذی و از غذا های بسیار پرخاصیت برای فصل زمستان است. نخود آب هم با گوشت و هم بدون گوشت درست می شود که البته در نسخه خیابانی، نوع بدون گوشت آن سرو می شود.

 

 

بیشتر بخوانید «طرز تهیه نخودآب بسیار مقوی به دو روش با گوشت و بدون گوشت + خواص نخودآب»

 

 

یئر آلما معروف ترین غذای خیابانی ارومیه

 

یئر آلما معروف ترین غذای خیابانی ارومیه

 

یئر آلما از گذشته های دور جزو محبوب ترین غذاهای خیابانی ارومیه بوده است. یک ساندویچ خوشمزه و مقوی با نان سنگک و ترکیبی از سیب زمینی کبابی، تخم مرغ آب پز، سبزی خوردن و کره آب شده که روی آن ریخته می شود. یئر آلما را معمولا با دوغ محلی سرو می کنند.

 

 

بریون یا بریان اصفهان با گوشت یا جگر سفید

 

بریون یا بریان اصفهان با گوشت یا جگر سفید

 

به جرات می توان گفت بریون سمبلیک ترین غذای اصفهانی است. اصفهانی ها معمولا بریون را با جگر سفید یا گوشت قرمز پخته و چرخ شده، به همراه ادویه های مخصوص درست می کنند. حتی در برخی رستوران های این شهر فقط بریونی سرو می شود. خوردن آبگوشت این غذا با نان ترید شده هم یکی از رسوم سرو این غذاست.

 

 

هر چند بریانی را در دیگر شهر ها هم پیدا می کنید، یا خودتان می توانید آن را در خانه تهیه کنید، اما اگر گذارتان به شهر اصفهان افتاد، علاوه بر بریونی های مشهور، تجربه خوردن این غذا را دکه های خیابانی این شهر از دست ندهید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بریون (بریانی) اصفهان با گوشت یا جگر سفید به روش اصلی 

 

 

جغور بغور با جغول بغول؛ از خوش طعم ترین غذاهای خیابانی

 

جغور بغور با جغول بغول؛ از خوش طعم ترین غذاهای خیابانی

 

یکی از خوش طعم ترین غذاهای خیابانی و قهوه خانه ای ایران و به طور مشخص زنجان، جغور بغور است که به چغور پغور یا جغول بغول هم شهرت دارد. می توانید این غذا را در حوالی میدان آزادی تهران روی چرخ دستی فروشنده های غذای خیابانی پیدا و میل کنید. جغور بغور با جگر سفید گاو، گوساله یا گوسفند درست می شود که در برخی از آن ها جگر مرغ و جگر سیاه گوسفند هم مخلوط می شود.

 

در برخی شهر ها هم جغور بغور به صورت چرخ شده سرو می شود. در این روش، جگر ها را بعد از آبپز کردن چرخ می کنند و غذا با گوجه فرنگی، سیب زمینی و ادویه های مختلف پخته می شود.

 

 

بیشتر بخوانید «۲ روش تهیه جغور بغور به روش زنجانی و قهوه خانه ای»

 

 

کباب لقمه همایونی؛ غذای خیابانی معروف بازار تهران

 

کباب لقمه همایونی؛ غذای معروف بازار تهران

 

اگر سری به بازار بزرگ تهران بزنید، حتما اسم کباب لقمه همایونی را، در کنار فلافل مروی، به عنوان یکی از معروف ترین و خوش طعم ترین غذاهای خیابانی خواهید شنید. البته کباب لقمه های خیابان سی تیر هم طرفداران زیادی دارند. این کباب ها در ابعاد کوچک و به اندازه کمی بزرگ تر از گردو، بین نان پیچیده و با سبزی خورن سرو می شوند.

 

 

البته به خاطر راحت بودن طرز تهیه این مدل کباب ها، خیلی ها ترجیح می دهند خودشان هم آن را در خانه و به روش سنتی درست کنند. روش های مختلفی هم برای درست کردن این غذای خوشمزه خیابانی وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید «۶ طرز تهیه کباب لقمه خانگی با گوشت و مرغ و سویا به روش رستورانی»

 

 

کجای تهران غذای خیابانی بخوریم؟

 

در تهران هم مثل اغلب پایتخت های تهران غذاهای خیابانی که اتفاقا متعلق به شهرهای مختلف ایران هستند طرفداران پر و پا قرص خودشان را دارند. اگر می خواهید در تهران غذای خیابانی بخورید حتما سری به خیابان سنگ فرش شده سی تیر بزنید.

 

پیش از اینکه اسم خیابان سی تیر به عنوان پاتوق غذاهای خیابانی در تهران سر زبان ها بیفتد، اغلب افراد برای خوردن غذاهای خیابانی و اغلب عربی، مثل سمبوسه و فلافل به خیابان دولت آباد می رفتند. بازار تهران هم همیشه پاتوق عاشقان غذاهای خیابانی در تهران بوده است که عموما انواع ساندویچ های اقتصادی و قیمت مناسب جزو اصلی غذاهای خیابانی بازار تهران بوده و هستند.

 

منطقه پیروزی تهران شب ها پاتوق کبابی ها و جیگرکی های سیار است. اگر هم به عنوان مسافر گذرتان به تهران افتاد و در میدان آزادی توقف داشتید غذاهای خیابانی این منطقه را از دست ندهید.

 

علاوه بر این پاتوق ها در سال های اخیر ون های سیار شب ها در گوشه و کنار شهر انواع ساندویچ و فست فود و لقمه را به صورت گرم و سرد به دست هواداران غذاهای خیابانی می رسانند. نوشیدنی های متنوع این ون های سیار هم همیشه گرم و به راه آماده نوشیدن است.

 

 

سخن پایانی

 

در فهرست غذاهای معروف و محبوب خیابانی می توانید غذا های متنوعی را ببینید که گاهی اوقات از یک شهر تا شهر دیگر متفاوت هستند. معمولا هر فصلی از سال، غذا های خیابانی خاص خودش را دارد و در کنار آن ها، انواع نوشیدنی ها یا تنقلات هم عرضه می شوند. در انتها فراموش نکنید که هر چند طعم لذیذ این غذا ها و نوستالژی آن ها می تواند بسیار هوس انگیز باشد ولی در هنگام مصرف آن ها، از بهداشتی بودن این غذا ها اطمینان حاصل کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک