۳۷ تا از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا

۳۷ تا از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا


13 آذر 1400 . زمان مطالعه: 25 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا
فهرست محتوا پنهان

اگر اهل سفر و گشت و گذار باشید، حتما می‌دانید که خوردن غذاهای خیابانی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است. غذاهای خیابانی در سراسر جهان معمولا ارزان‌تر از غذاهایی هستند که در رستوران‌ها سرو می‌شوند و در فضای باز و کنار خیابان، پارک‌ها یا غرفه‌ها به فروش می‌رسند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به معرفی بهترین و معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا که در کشورهای مختلف جهان می‌توانید تست کنید، پرداخته‌ایم.

 

 

۱- انواع تاکو (Taco) / مکزیک

 

انواع تاکو (Taco) / مکزیک؛ معروف ترین غذای خیابانی دنیا

 

تاکو غذای ملی مکزیک است که قدمت آن به معادن نقره مکزیک در قرن هجدهم می‌رسد. در طرز تهیه این غذای خیابانی مشهور، تورتیلاهای نازک و مسطح روی کباب پز پخته می‌شوند و با مواد مختلفی پر می‌شود. این غذا در ظرف سرو نمی‌شود و کاملا فینگرفود است.

 

تاکو را اساسا با هر چیز خوردنی درست می‌کنند و تنوع بی نهایتی از آن‌ها وجود دارد. در سونورا، شمال مکزیک، تاکوها را با گوشت ورقه‌ای نازک که روی زغال سنگ کبابی شده و روی آن سالسا، پیاز، گواکاموله و یک قاچ لیمو قرار می‌گیرد، درست می‌کنند که خاص‌ترین نوع تاکو است.

 

 

۲- سمبوسه (sambusa)/ از بهترین غذاهای خیابانی ایرانی و هندی

 

سمبوسه یکی از غذاهای محبوب خیابانی در سراسر جهان است و فقط مختص ایران نیست. این غذای خیابانی در کشورهای عربی، هند و حتی قاره آفریقا هم پرطرفدار است. همان طور که احتمالا می‌دانید، در طرز تهیه سمبوسه از مواد متنوعی استفاده می‌شود اما متداول‌ترین آنها، سیب زمینی آبپز پوره شده با سبزی‌های معطر تازه خرد شده است.

 

 

۳- چیزبرگر (Cheeseburger)/ ایالات متحده آمریکا

 

چیزبرگر (Cheeseburger)/ ایالات متحده آمریکا

 

چیزبرگر نمونه تکامل یافته همبرگر است. تنها تفاوت بین این دو این است که چیزبرگر دارای یک تکه پنیر است که به گوشت اضافه شده است. این پنیر‌ها هم انواع مختلفی دارند. تاریخچه چیزبرگر هم تا حدودی پیچیده است. افزودن پنیر به ساندویچ همبرگر تا اواسط دهه ۱۹۲۰ رایج نشد و ادعاهای متعددی مبنی بر اختراع اولین چیزبرگر وجود دارد.

 

معروف‌ترین نظریه تاکنون می‌گوید که چیز برگر توسط یک آشپز ۱۶ ساله به نام «لیونل کلارک استرنبرگر» در رستورانی به نام The Rite Spot در پاسادنا، کالیفرنیا اختراع شد؛ زمانی که او یک تکه پنیر آمریکایی را به یک تکه گوشت تند اضافه کرد.

 

 

۴- ساندویچ هات داگ (Hot Dog)

 

یکی از مشهورترین و خوشمزه‌ترین غذاهای خیابانی دنیا هات داگ است که در هر جای دنیا باشید می‌توانید آن‌ را پیدا کنید. هات داگ چیلی هم به عنوان نسخه تند و تیز هات داگ یکی از پرطرفدارترین ساندویچ‌ها در کشورهای مختلف دنیاست. در طرز تهیه هات داگ می‌توانید از سوسیس‌های هات داگ با طعم‌های مختلف استفاده و با سس‌ها و چاشنی‌های مختلف آن را مزه دار کنید.

 

 

۵- روتی (Roti)/ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در هند

 

روتی (Roti)/ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در هند

 

روتی یک نان مسطح و بدون خمیرمایه است که با آرد سبوس‌دار درست می‌شود. این غذا به طور سنتی روی یک توری آهنی به نام تاوا یا همان تاوه پخته می‌شود که یک ظرف مهم برای تهیه غذاهای هندی است. در غذاهای هندی، روتی به اندازه برنج ضروری است. در مورد منشا آن نظریه‌های مختلفی وجود دارد.

 

برخی می‌گویند این غذا در ایران اختراع شد، زمانی که با مایدا درست می‌شد و از روتی امروزی بسیار ضخیم‌تر بود. نظریه دیگری می‌گوید که دستور این غذا از شرق آفریقا به هند رسیده کرده است، جایی که نان فطیر غذای اصلی بوده و گندم فراوانی تولید می‌شده است.

 

 

۶- کبه یا کپه غذای خیابانی کشورهای عرب‌ زبان‌

 

کیبه، کبه یا کپه یک غذای اصالتا لبنانی است که در شهرهای مرزی غربی ایران مثل کرمانشاه، خوزستان و حتی بوشهر هم تهیه می‌شود. در طرز تهیه کبه از بلغور گندم یا برنج استفاده می‌شود. این غذای خیابانی عربی به شکل یک توپ کروی کوچک و کشیده درست می‌شود.

 

 

۷- سیب زمینی سرخ شده (pommes frites) / از غذاهای خیابانی بلژیک و فرانسه

 

سیب زمینی سرخ شده(pommes frites) /بلژیک و فرانسه

 

کمتر غذایی در جهان وجود دارد که به محبوبیت سیب زمینی سرخ کرده باشد. این غذای ساده ابتدا در بلژیک اختراع شد. این غذای معروف و محبوب خیابانی از سیب زمینی‌هایی درست می‌شود که به صورت نوارهای طولی بریده شده و در روغن داغ سرخ می‌شوند. اگرچه بین فرانسه و بلژیک در مورد منشأ دقیق سیب‌زمینی‌ها رقابت وجود دارد، اما واقعیت این است که هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که این غذا را بیشتر از بلژیکی‌ها دوست بدارد و از آن لذت ببرد.

 

بلژیکی‌ها این غذای خیابانی را به صورت روزانه، به عنوان یک غذای جانبی یا میان وعده می‌خورند و مغازه‌های تهیه سیب زمینی سرخ شده به نام «فریتکوت» در سراسر این کشور یافت می‌شوند. سیب زمینی سرخ شده به سبک بلژیکی به صورت کاملا تازه تهیه می‌شود. این سیب زمینی‌ها به شکل نوارهای ضخیم‌تر برش زده و در کنار خیابان سرخ می‌شوند.

 

 

۸- شیش کباب یا تاوک شیش، غذای خیابانی محبوب ترکی

 

ترک‌ها کباب‌های تنوعی دارند که به عنوان غذاهای خیابانی هم تهیه و سرو می‌شوند. به شیش کباب، «شیش طاووق» یا «تاوک شیش» هم گفته می‌شود. شیش کباب در کردستان ایران و عراق و لبنان هم درست می‌شود. در طرز تهیه شیش کباب از مرغ و گوشت استفاده می‌شود. این گوشت‌ها به صورت تکه‌ای سر سیخ زده می‌شوند و بین آن‌‌ها انواع فلفل‌های دلمه‌ای و پیاز هم به سیخ زده و کباب می‌شوند.

 

 

۹- چیپس ذرت (nacho)/ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در مکزیک

 

چیپس ذرت (nacho)/ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در مکزیک

 

اولین بشقاب اصلی ناچو متشکل از چیپس تورتیلا، پنیر ذوب شده و هالاپینو برای همسران افسران ارتش در سال ۱۹۴۳ در Piedras Negras، در مکزیک ساخته شد. خانم‌های پایگاه نیروی هوایی ارتش آمریکا به رستورانی در شهر به نام باشگاه پیروزی رفتند. ایگناسیو ناچو آنایا، به‌عنوان صاحبخانه، نتوانست آشپز را پیدا کند، بنابراین ترکیبی از مواد آماده را برای خانم‌ها ترکیب و به شکل چیپس تورتیلا، پنیر و فلفل هالاپینو برای پذیرایی آماده کرد. ناچو از آنجا اختراع و آنایا چند سال بعد سرآشپز رستوران شد.

 

 

۱۰- پنکیک زیمنیاچن (Placki ziemniaczane)/ لهستان از معروف‌ترین غذاهای خیابانی دنیا

 

پنکیک  زیمنیاچن (Placki ziemniaczane)/ لهستان از معروف‌ترین غذاهای خیابانی دنیا

 

پلاکی زیمنیاچن یک نوع پنکیک شناخته شده در لهستان است که مواد اصلی آن را سیب زمینی رنده شده و پیاز که با تخم مرغ و گاهی آرد مخلوط شده‌اند، تشکیل می‌دهند. این ترکیب یک غذای پایه‌ای است ولی می‌توان آن را با سیر له شده یا ادویه‌هایی مثل مرزنجوش، جعفری و پیازچه هم ترکیب کرد تا مناسب هر سلیقه ای شود. این پنکیک سیب زمینی، گرد است و اندازه کوچکی دارد. پلاکی زیمنیاچن در اصل شبیه پنکیک آمریکایی است و معمولا در روغن کم سرخ می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع پنکیک

 

 

۱۱- پای گوشت ( meat pie)/ استرالیا

 

پای گوشت ( meat pie)/ استرالیا

 

پای گوشت استرالیایی غذایی است که در آن خمیر پای، با سس و گوشت چرخ کرده پر شده است. البته نمونه‌‌های متنوعی از این غذا وجود دارند و می‌توان آن‌ها را با پیاز، مرغ و مارچوبه، قارچ، پنیر، گوشت کروکودیل، سبزیجات یا غذاهای دریایی هم درست کرد. بد نیست بدانید تاریخچه درست کردن انواع پای به دوره نوسنگی برمی گردد. یعنی زمانی که جو، بلغور و غلات را به صورت خمیر در می‌آوردند و با عسل، پر و روی ذغال داغ پخته می‌شدند.

حتما بخوانید  طرز تهیه 14 مدل پیتزا 🍕 خوشمزه ایتالیایی، آمریکایی، ترکی و ...

 

 

۱۲- فلافل (Felafel)/ غذای خیابانی خاورمیانه‌ای

 

فلافل هم با ریشه لبنانی و عربی جزو غذاهای خیابانی محبوب ایرانی است که در فهرست معروف‌ ترین غذاهای خیابانی دنیا هم جای خود را باز کرده است. ماده اصلی در طرز تهیه فلافل، نخود خیس خورده و چرخ شده است که به شکل توپک‌ها یا کراکت در روغن سرخ می‌شود. فلافل را معمولا به صورت ساندویچی یا پیچیده در نان پیتا سرو می‌کنند.

 

 

۱۳- مرغ کبابی تایلندی کای یانگ (Kai yang)/ شمال شرقی تایلند، جنوب شرقی آسیا

 

مرغ کبابی تایلندی کای یانگ (Kai yang)/ شمال شرقی تایلند، جنوب شرقی آسیا

 

کای یانگ یکی از معروف‌ ترین غذاهای خیابانی دنیا است که از کباب کردن یک مرغ کامل تهیه می‌شود. اگرچه ریشه این غذا به لائوس شمال شرقی تایلند برمی‌کردد، اما به قدری محبوب است که معمولا در سراسر کشور خورده می‌شود. این مرغ معمولا با برنج سفید چسبنده ( یا همان برنج کته)، سس‌های مختلف (سس شیرین در منطقه مرکزی، سس ترش در شمال شرقی) و سالاد سبزیجات به نام «سام تام» سرو می‌شود.

 

در کای یانگ با ماریناد از مواد متعددی مانند سس سویا، زنجبیل، فلفل سفید، سس ماهی، سرکه، سس هویزین و گیاهانی مانند گشنیز، لیموترش و سیر استفاده می‌شود و این سس وجه تمایز آن با سایر مرغ‌های کبابی است.

 

 

۱۴- چار کوای تیو (Char kway teow)/ سنگاپور و پنانگ

 

چار کوای تیو (Char kway teow)/ سنگاپور و پنانگ

 

چار کوای تیو، یکی از محبوب ترین و معروف ترین غذاهای خیابانی جهان است که معمولا در مالزی و سنگاپور یافت می‌شود. انواع مختلفی از این غذا در سراسر کشور وجود دارند که معمولا با رشته فرنگی مسطح، میگو، تخم مرغ، جوانه لوبیا، پیازچه و سوسیس چینی درست می‌شوند. همه این مواد معمولا سرخ و با سس سویا پوشانده می‌شوند.

 

در برخی از آن‌ها هم خمیر میگو، سیر، گوشت خوک سرخ شده و گاهی اوقات حتی نودل گندم زرد به کار می‌رود. برخی روایت‌ها، منشا این غذا را مهاجران چینی می‌دانند.

 

 

۱۵- آلوتیکی هندی؛ غذای محبوب خیابانی در جهان

 

آلوتیکی یک غذای مشهور خیابانی هندی است که ماده اصلی آن را سیب زمینی تشکیل می‌دهد. البته برخی مواقع گوشت چرخ‌کرده هم در آن به کار می‌رود. ادویه‌های تند و تیز در طرز تهیه آلوتیکی هم طعم آن را جذاب‌تر می‌کند. آلو تیکی معمولا با سس‌هایی که ماده اصلی آن‌ها را نخود، ماست یا نعنا تشکیل داده‌اند، سرو می‌شود.

 

 

۱۶- سوپلی (suppli)؛ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در ایتالیا

 

سوپلی (suppli)؛ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در ایتالیا

 

این کراکت‌های برنجی سرخ شده به طور گسترده‌ای در خیابان‌های رم یافت می‌شوند. سوپلی در واقع کاملا شبیه غذای ایتالیایی آرانچینی با اصالت سیسیلی است، اما برخلاف آن، این غذای رومی به طور سنتی با موزارلا، پر شده و برنج آن از قبل در آب پخته می‌شود. در رم، آن‌ها را با نام supplì al telefono هم می‌شناسند، که نام خود را از ایتالیایی کردن کلمه فرانسوی به معنای رشته‌های بلند پنیر مذاب که شبیه سیم تلفن است‌، گرفته‌ است.

 

 

۱۷- چالوپا (Chalupa)/ مکزیک

 

چالوپا (Chalupa)/ مکزیک

 

چالوپا یک تورتیلای نازک و ترد است که شکل آن به فنجان شبیه است. این شکل با ورز دادن و پختن خمیر ماسا به دست می‌آید. سپس خمیر سرخ شده و با مواد خوش‌ طعم متعددی مثل گوشت خوک، گوشت چرخ کرده، مرغ خرد شده، پنیرهای مختلف، سیب زمینی و سس فلفل قرمز یا سبز پر می‌شود. این غذا در ایالات متحده نیز محبوب است، اما نسخه آمریکایی شده بیشتر شبیه تاکو است.

 

 

۱۸- لهمجون یا پیتزای ساده و خوشمزه ترکی

 

لهمجون یا لاهماجون یک پیتزای ترکی خوشمزه خیابانی است. در طرز تهیه لهمجون از یک تکه نان گرد نازک به عنوان خمیر یا نان پیتزا استفاده می‌شود و مواد روی نان ریخته و طبخ می شوند. این غذا اتفاقا در میان کشورهای عرب خاورمیانه هم بسیار پرطرفدار است. توصیه می‌کنیم که اگر به ترکیه سفر کردید، این غذای محبوب خیابانی را امتحان کنید. البته در برخی رستوران‌های ترکی در ایران هم این پیتزای ترکی خوشمزه سرو می‌شود.

 

 

۱۹- پلاس کالویکا (Pljeskavica) / صربستان

 

پلاس کالویکا (Pljeskavica) / صربستان

 

Pljeskavica، غذای ملی صربستان است که به عنوان همبرگر صربستانی هم شناخته می‌شود. این غذای محبوب و خوشمزه خیابانی از گوشت چرخ کرده گاو، گوشت خوک و گوساله یا ترکیبی از این سه، با اضافه کردن چاشنی‌های مختلف مثل پاپریکا، نمک و فلفل تهیه می‌شود. در برخی موارد هم پیاز و سیر ریز خرد شده در آن به کار می‌رود. درست کردن این غذا بسیار ساده است ولی رعایت نسبت گوشت و چربی در فرآیند تهیه آن بسیار مهم است.

 

 

 ۲۰- ظرف سبزیجات استمپات (Stamppot)/ هلند

 

ظرف سبزیجات استمپات (Stamppot)/ هلند 

 

استمپ‌پات (Stamppot) به معنای قابلمه له شده، یک غذای سنتی هلندی است که از پوره سیب زمینی و یک یا چند سبزی انتخابی مانند کلم پیچ، اسفناج، اندیو، شلغم یا کلم ترش تهیه می‌شود. اگر سیب‌زمینی‌ها را با پیاز و هویج له کنید، غذایی درست می‌شود که به آن را «هات اسپات» می‌گویند.

 

بیکن را هم می‌توان در این غذا استفاده کرد، اما معمولا با سوسیس دودی یا گوشت پخته در کنار آن سرو می‌شود. محبوب ترین نوع استمپات به نام بورنکول شناخته می‌شود که از سیب زمینی پوره شده با کلم پیچ تشکیل شده است.

 

 

۲۱- شاورما مرغ و گوشت، غذای محبوب خیابانی در لبنان

 

احتمالا شما هم طعم لذیذ شاورما را چشیده‌اید. در طرز تهیه شاورما هم از فیله گوشت‌های گوسفندی و هم از سینه مرغ استفاده می‌شود. شاورما معمولا در یک ساندویج با انواع سبزیجات و سس سرو می‌شود. اصالت این غذا هم به لبنان برمی‌گردد.

 

 

 ۲۲- چوریپان (Choripán)/ آرژانتین و اروگوئه

 

چوریپان (Choripán)/ آرژانتین و اروگوئه 

 

چوریپان از بهترین و معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در آرژانتین است؛ ساندویچی متشکل از یک سوسیس چوریزو و انواع چاشنی‌ها در یک نان باگت با سبزی‌های خرد شده. این غذای محبوب خیابانی بیشتر در غرفه‌های سراسر آمریکای لاتین فروخته می‌شود. نام choripán از دو کلمه گرفته شده است: chorizo ​​به معنی سوسیس و pan به معنی نان.

 

 

۲۳- تایاکی (Taiyaki) / توکیو ژاپن

 

تایاکی (Taiyaki) / توکیو ژاپن

 

تایاکی یک کیک ژاپنی به شکل ماهی است که اغلب به عنوان میان وعده مصرف می‌شود. این کیک از آرد تهیه و با خمیر لوبیا شیرین آزوکی پر می‌شود. تایاکی معمولا به صورت گرم، سرو و اغلب در غرفه‌های تایاکی در هر جشنواره زمستانی در ژاپن یافت می‌شود. اکثر مردم بر این باورند که این غذای شیرین در دوران میجی در توکیو به وجود آمد.

 

اما تایاکی در سال ۱۹۷۶ با ظهور یک آهنگ محبوب کودکان به نام Oyoge بسیار محبوب شد! تایاکی کان (شنا! تایاکی). گفته می‌شود که بهترین تایاکی با پوسته‌ای ترد است که به رنگ قهوه‌ای طلایی پخته شده و اگرچه امروزه طعم‌ها و انواع مختلفی از تایاکی وجود دارد، اما تایاکی اصلی همچنان مورد علاقه مردم ژاپن است.

 

 

۲۴- کمپیر یا کومپیر ترکی/ از بهترین غذاهای خیابانی دنیا

 

کمپیر یا کومپیر یک غذای ساده خیابانی و محبوب در کشور ترکیه است. در طرز تهیه کمپیر ترکی، سیب زمینی آیپز شده با مواد محتلفی پر و در فر پخته می‌شود. در این غذا از سس و پنیر هم برای طعم بیشتر استفاده می‌شود. کمپیر ترکی برای مدت طولانی شما را سیر نگه می‌دارد و بسیار هم مقوی است.

 

 

۲۵- صبحانه بوریتو  (Breakfast burrito) /سانتافه‌، ایالات متحده آمریکا

 

صبحانه بوریتو  (Breakfast burrito) /سانتافه‌، ایالات متحده آمریکا 

 

بوریتو یک صبحانه منحصر به فرد است که از یک تورتیلا پر شده با موادی که معمولا جزو اصلی صبحانه هستند، مانند تخم مرغ، بیکن و سیب زمینی تشکیل شده است. این غذای معروف خیابانی در سال ۱۹۷۵ در تیا سوفیا، کافه‌ای در سانتافه، نیومکزیکو اختراع شد. در این غذا اگرچه تخم مرغ، بیکن و سیب زمینی مواد اصلی هستند، اما هیچ قانون مشخصی در مورد اینکه چه چیزی یک صبحانه عالی را تشکیل می‌دهد وجود ندارد. بنابراین می‌توان آن را با مواد دیگری مانند گوجه فرنگی، پنیر، ژامبون، اسفناج و لوبیا نیز پر کرد.

 

 

 ۲۶- آپام (Appam)/کرالا، هند

 

آپام (Appam)/کرالا، هند 

 

آپام یک پنکیک کاسه‌ای شکل محبوب هندی است که از خمیر آرد برنج و شیر نارگیل تهیه می‌شود. این غذای معروف خیابانی به طور معمول برای صبحانه یا شام مصرف می‌شود، اپام در تامیل نادو، سریلانکا و کرالا محبوبیت بیشتری دارد، جایی که از نظر فرهنگی با مسیحیان سوری به نام نصرانی‌ها مرتبط است که اپام را روی سنگ می‌پزند.

 

به گفته گیل مارکس، نویسنده و مورخ آمریکایی غذا، پنکیک برای اولین بار در قسمت جنوبی هند اختراع شد. اگرچه اطلاعات زیادی در مورد تاریخچه اپام در دست نیست، برخی نیز حدس می‌زنند که منشأ آن از جوامع یهودی در هند باشد. امروزه آپام به طور سنتی با چاشنی‌های تند مثل کاری و شیر نارگیل سرو می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه انواع ساندویچ کلاب مرحله به مرحله

 

 

 ۲۷- گوتی (guotie)/ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در چین

 

گوتی (guotie)/ از معروف ترین غذاهای خیابانی دنیا در چین 

 

گوتی، یک کوفته چینی شمالی است که معمولا با گوشت چرخ کرده، کلم چینی، پیازچه، زنجبیل، برنج و روغن دانه کنجد پر می‌شود. بافت‌های ترد و نرم این غذا با بسیار آن را دلپذیر می‌کند. برای درست کردن این غذا در حالی که کف پیراشکی در حال سرخ شدن است، مقدار کمی مایع به ماهیتابه اضافه می‌کنیم که روی آن را می‌پوشانیم و اجازه می‌دهیم بقیه کوفته‌ها و فیلینگ دم بکشد.

 

 

 ۲۸- مرتبک (Martabak)/ یمن و عربستان سعودی

 

مرتبک (Martabak)/ یمن و عربستان سعودی 

 

مرتبک یک پنکیک شکم پر و سرخ شده شبیه روتی است که اغلب به عنوان یک غذای محبوب خیابانی در کشورهایی مانند عربستان سعودی، یمن، اندونزی و مالزی سرو می‌شود. اگرچه مواد پرکننده مرتبک متفاوت است اما برخی از محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از: گوشت چرخ کرده، تخم‌ مرغ، سیر، پیاز، فلفل، کاری و روغنی.

 

از گیاهان تازه مانند گشنیز و نعناع هم اغلب برای طعم دادن بیشتر استفاده می‌شود. خمیر نان این غذا باید بسیار نازک باشد و درست کردن آن به تخصص زیادی نیاز دارد. نام دیگر این غذا «متباق» و یک کلمه عربی به معنای تا شده است و به روشی اطلاق می‌شود که خمیر کشدار در حین پخت به دور مواد تا می‌شود.

 

 

 ۲۹- کوکسینیا (coxinha)/ سائو پائولو، برزیل

 

کوکسینیا (coxinha)/ سائو پائولو، برزیل

 

یکی از غذاهای خیابانی مورد علاقه برزیلی‌ها، کوکسینیا (ران کوچک) است. کراکتی ترد پر از گوشت مرغ و پنیر خامه‌ای که با نان سرخ می‌کنند. کوکسینیا در قرن نوزدهم در اطراف سائوپائولو درست شد و دستور پخت آن در دهه ۱۹۵۰ به ریودوژانیرو و پارانا رسید و اکنون به یکی از محبوب‌ترین سالگادوها (پیش‌غذاهای خوش طعم) در سراسر این کشور تبدیل شده است.

 

بر اساس افسانه‌ها، کوکسینیا اولین بار برای پسر ایزابل شاهزاده خانم برزیلی ساخته شد که فقط گوشت ران مرغ را دوست داشت. با این حال، به گفته مورخان مواد غذایی، احتمالا این غذا در طول صنعتی شدن سائوپائولو اختراع شد تا به عنوان جایگزینی ارزان‌تر و بادوام‌تر برای برش‌های مرغ سنتی که در دروازه‌های کارخانه‌های محلی به عنوان تنقلات برای کارگران فروخته می‌شد، به بازار عرضه شود.

 

 

۳۰- پنکیک بانکسیو (Bánh xèo)/ ویتنام

 

پنکیک بانکسیو (Bánh xèo)/ ویتنام

 

بانکسیو که به طور ساده به عنوان پنکیک تند شناخته می‌شود، یک غذای ویتنامی معروف است که در آن کرپ‌های ترد با انواع مواد خوش طعم ترکیب می‌شود. عنصر ویتنامی متمایز در این پنکیک‌های مقوی، آرد برنج است که با آب، زردچوبه و شیر نارگیل یا خامه نارگیل ترکیب می‌شود تا خمیر زرد غلیظی ایجاد شود.

 

مواد دیگری مثل پیازچه، جوانه لوبیا، میگو، و گوشت خوک یا گوشت گاو مکعبی شده نیز، قبل از اینکه مخلوط به تابه اضافه شود، تفت داده و به این پنکیک اضافه می‌شوند. پنکیک بانکسیو در تابه در دمای پایین سرخ و به آرامی از وسط تا می‌شود. سپس مواد دیگر در داخل پنکیک قرار داده می‌شوند.

 

 

 ۳۱- باکسو (Bakso)/ از محبوب ترین غذاهای دنیا در اندونزی

 

باکسو (Bakso)/ از محبوب ترین غذاهای دنیا در اندونزی

 

باکسو یک سوپ کوفته محبوب اندونزیایی است. مانند بسیاری از غذاهای دیگر در اندونزی، این غذا حاصل تأثیرات فرهنگ آشپزی آسیایی و اروپایی در این کشور است. در سراسر اندونزی، انواع مختلفی از باکسو وجود دارند، اما همه آنها شامل سه ماده اصلی هستند: آبگوشت، رشته فرنگی و کوفته.

 

چیزی که باکسو را از سایر گونه‌های آسیایی متمایز می‌کند، قوام کوفته‌هاست که باید بافت نرمی داشته باشند. اگرچه باکسو اساسا یک غذای خیابانی است، اما می‌توان آن را در هر جایی، از غذاخوری‌های فضای باز گرفته تا رستوران‌های زیبا پیدا کرد. چاشنی‌هایی که به آن اضافه می‌شوند، شامل ونتون، تخم مرغ آب پز یا توفو می‌شوند.

 

 

۳۲- اسپتادا (Espetada) / پرتغال

 

اسپتادا (Espetada) / پرتغال

 

اسپتادا یک غذای سنتی پرتغالی و از غذاهای ویژه جزیره مادیرا است. این غذا شامل تکه‌های بزرگ گوشت گاو است که در نمک و سیر خوابانده و سپس روی چوب برگ بو به سیخ کشیده می‌شود. سپس چوب را روی ذغال‌های داغ قرار می‌دهند تا گوشت به درستی پخته شود.

 

اسپتادا از محبوب ترین غذاها برای سرو در پیک نیک یا مهمانی‌ها در مادیرا است و اغلب با سیخ به صورت عمودی از یک قلاب آویزان شده سرو می‌شود، به طوری که آب طعم‌دهنده در یک بشقاب پر از نان خرد شده می‌ریزد. گوشت خوک، سوسیس و ماهی مرکب همگی می‌توانند به عنوان جایگزینی برای گوشت گاو در اسپتادا عمل کنند.

 

 

۳۳- کوکورچ (Kokoreç)/ ترکیه

 

کوکورچ (Kokoreç)/ ترکیه

 

کوکورچ یک غذای سنتی ترکی است اما در کشورهای دیگر هم محبوب است، به ویژه در یونان، البته در آنجا به کوکورتسی معروف است. با این حال، تفاوت‌هایی بین نسخه ترکی و یونانی وجود دارد. در غذاهای یونانی مردم از کله پاچه گوسفندی مانند شش، قلوه، قلب و جگر و در ترکیه از روده کوچک و بزرگ و نان شیرینی بدون مواد اضافی استفاده می‌کنند.

 

برای نسخه ترکی، kokoreç، مواد را آبکشی و تمیز می‌کنند، سپس روی سیخ‌های آهنی می‌پیچند تا روی زغال کباب شوند. پس از پخت، غذا معمولا با نان سرو می‌شود یا داخل نان با ادویه‌های مختلف مانند پونه کوهی، زیره و فلکس فلفل چیلی قرار می‌گیرد.

 

 

 ۳۴- بورک (Burek)/ بوسنی و هرزگوین

 

بورک(Burek)/ بوسنی و هرزگوین

 

بورک از لایه‌هایی از خمیر فیلو تشکیل و با مواد مختلف پر شده است. با وجود منشا ترکی، این غذا به یکی از غذاهای ملی بوسنیایی تبدیل شده است. اگرچه اکثر مردم محلی ادعا می‌کنند که فقط طرز تهیه بورک با گوشت چرخ کرده را می‌توان بورک نامید، اما همین غذا با پر کردنی‌های دیگر هم تهیه می‌شود.

 

این گونه‌های دیگر با نام‌های مختلفی شناخته می‌شوند: سیرنیکا (پنیر کوتاژ)، زلجانیکا (اسفناج) و کرومپیروسا (سیب زمینی). بورک به شکل حلزونی به صورت رول شده پخته می‌شود و این نوع معمولا در نانوایی‌ها یافت می‌شود، در حالی که رستوران‌های سنتی، اغلب آن را به شکل پای درست می‌کنند که قبل از سرو به چهار قسمت تقسیم می‌شود. این غذا در سراسر بالکان بسیار محبوب است، ولی اهمیت فرهنگی این غذا در بوسنی و هرزگوین، بسیار زیاد است.

 

 

 ۳۵- اسپاناکوپیتا (Spanakopita)/ یونان

 

اسپاناکوپیتا (Spanakopita)/ یونان

 

اسپاناکوپیتا یک پای اسفناج یونانی است که از یک شیرینی فیلو کره‌ای و پوسته پوسته با اسفناج پخته شده، آب لیمو، پنیر فتا و گاهی اوقات شوید تشکیل شده است. این غذای محبوب خیابانی را می‌توان به عنوان یک میان وعده مختصر، پیش غذا یا یک غذای اصلی سبک سرو کرد.

 

امروزه می‌توان اسپاناکوپیتا را در اکثر رستوران‌های یونانی، بارها و رستوران‌های مجلل یافت. به احتمال زیاد این غذا ۴۰۰ سال پیش و در زمان اشغال یونان توسط ترک‌ها به وجود آمده چون یک غذای ترکی به نام ispanaki هم که تقریبا از نظر ظاهری با آن یکسان است، وجود دارد.

 

 

۳۶- سام تام (Som tam) /تایلند و لائوس

 

سام تام (Som tam) /تایلند و لائوس

 

سام تام یک سالاد پاپایای سبز است که بیشتر مربوط به قسمت شمال شرقی تایلند (آیسان) است. اگرچه اغلب گفته می‌شود که اولین بار در لائوس اختراع شده است. جدا از نوارهای نازک پاپایای سبز، این سالاد معمولا شامل بادام زمینی تفت داده شده، لوبیا سبز، گوجه فرنگی و یک سس تند که معمولا با سیر، فلفل چیلی، سس ماهی، میگوی خشک، شکر خرما و آب لیموترش یا تمرهندی است.

 

انواع زیادی از سام تام با افزودنی‌های مختلف درست می‌شوند. سس سام تام هم ترکیبات متنوعی دارد و می‌تواند از شیرین تا تند متفاوت باشد. رستوران‌ها و غرفه‌های خیابانی متعدد به مشتریان این امکان را می‌دهند که تنوعی را که ترجیح می‌دهند انتخاب کنند و مواد اولیه را به دلخواه خود برگزینند.

 

 

 ۳۷- جیان بینگ (jianbing)/ تیانجین، چین

 

جیان بینگ (jianbing)/ تیانجین، چین

 

جیان بینگ یک صبحانه محبوب در چین و از معروف‌ترین غذاهای خیابانی دنیا است که توسط بسیاری از فروشندگان غذاهای خیابانی در اوایل صبح فروخته می‌شود. پنکیک سرخ شده یا جیان بینگ، یک پنکیک نازک و خوش طعم کرپ‌ مانند است که با پخش خمیر روی یک صفحه چدنی داغ درست می‌شود. خمیر را می‌توان با انواع مختلف آرد تهیه کرد که رایج‌ترین انواع آن آرد ماش، آرد لوبیا سیاه و آرد گندم است.

 

روی این پنکیک سرخ شده که همیشه تازه و گرم است، معمولا تخم مرغ می‌ریزند، سپس با سس‌های مختلف مانند سس چیلی، سس هویزین یا سس تیان‌میان‌جیانگ (خمیر لوبیا مرزه) طعم‌دار و با موادی مانند پیاز، ترشی خردل، تربچه پر می‌شوند.

 

 

سخن پایانی

 

انواع مختلفی از غذاهای خیابانی در سراسر دنیا و در کشورهای مختلف وجود دارند که گاه این غذاها از یک شهر تا شهر دیگر متفاوت است یا با مواد دیگری تهیه می‌شود. همان طور که در ایران غذاهای مختلفی به عنوان غذای خیابانی می‌توانید پیدا کنید و خوردن آن لدت خاصی دارد، این تجربه را در هنگام سفر به کشورهای دیگر را هم از دست ندهید.

 

 

منبع: tasteatlas

کالابرگ الکترونیک