طرز تهیه سمبوسه سیب‌ زمینی به روش بازاری + فیلم آموزشی

طرز تهیه سمبوسه سیب‌ زمینی به روش بازاری + فیلم آموزشی


1 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب

روز ۵ سپتامبر هر سال روز جهانی سمبوسه است. «سمبوسه» در اصطلاح عامیانه و «سنبوسه» در فرهنگ لغات مختلف نام غذایی به قدمت تاریخ است. در تاریخ بیهقی آمده است: «… ندیمان را بخواند و امیر، شراب و مطربان خواست و این اعیان را به شراب بازگرفت و طبق‌های نواله و سنبوسه روان شد». این اسنک گیاهی تند و تیز در کشورهای مختلف از سرزمین‌های آفریقا گرفته تا شبه‌ قاره هند، خاورمیانه و البته ایران دستور پخت‌های مختلفی دارد که البته در مجموع فرق چندانی با هم ندارند. سمبوسه یک اسنک خوشمزه و غذای انگشتی مناسب بچه‌ها، نذری کم هزینه ماه رمضانی، نذری ماه محرم و گزینه جذابی برای شام هم هست. در سرویس آشپزی، طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی هندی و آبادانی در خانه به روش بازاری و نحوه پیچیدن سمبوسه را برای شما آماده کرده‌ایم. فیلم طرز تهیه سمبوسه را هم تماشا کنید. با مجله کوروش همراه باشید.

مواد لازم سمبوسه سیب زمینی آبادانی و هندی (برای ۴ نفر)

  • سیب‌ زمینی: ۴ عدد متوسط
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • گشنیز تازه: ۱۰۰ گرم خرد شده
  • جعفری تازه: ۱۰۰ گرم خرد شده
  • روغن مایع سرخ کردنی: به مقدار لازم
  • نان لواش یا خمیر یوفکا: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل قرمز، ادویه کاری و زردچوبه: به مقدار دلخواه
  • دانه گشنیز آسیاب شده: ۱/۸ قاشق چای‌خوری

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۶۰ تا ۹۰ دقیقه

مدت زمان سرخ کردن سمبوسه: ۳ دقیقه

کالری هر عدد سمبوسه سیب زمینی: ۳۳۰ کالری

مراحل طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با نان لواش یا خمیر یوفکا

 

مراحل طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با نان لواش یا خمیر یوفکا

 

هندی‌ها که خودشان را صاحب اصلی سمبوسه می‌دانند برای تهیه سمبوسه به ندرت از گوشت استفاده می‌کنند. سمبوسه بدون گوشت اتفاقا بسیار لذیذ و خوش‌طعم است. اگر ادویه سمبوسه را از بیرون تهیه کرده‌اید برای درست کردن سمبوسه سیب زمینی از آن استفاده کنید در غیر این صورت با همین ادویه‌های گفته شده هم طعم سمبوسه تند و لذیذ می‌شود.

حتما بخوانید  3 روش طرز تهیه بوقلمون | سرخ شده، بریان و چلو گوشت

مرحله اول؛ پختن سیب زمینی‌ها

 ابتدا در یک قابلمه متوسط مقداری آب و نمک را جوش بیاورید. سیب‌زمینی‌ها را خوب بشویید و در قابلمه آب و نمک بیندازید تا نرم و مغزپخت شوند. 

مرحله دوم؛ پیاز داغ درست کنید

در فاصله پختن سیب زمینی‌ها، پیاز داغ درست کنید. پیاز را بشویید و نگینی خرد کنید. در یک ماهیتابه متوسط روغن را داغ کنید. پیاز را اضافه کنید و تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.

مرحله سوم؛ سیب زمینی‌ها را ریز خرد کنید

سیب زمینی‌های پخته شده را ریز و نگینی خرد کنید یا رنده کنید.

مرحله چهارم؛ مواد سیب زمینی را با هم مخلوط کنید

سیب زمینی‌های نگینی خرد شده یا رنده شده، سبزیجات خرد شده و ادویه‌ها را با هم مخلوط کنید. بهتر است این مخلوط را با پیاز داغ آماده شده کمی تفت دهید. مایه سمبوسه که آماده شد صبر کنید کمی خنک شود.

مرحله پنجم؛ پیچیدن نان سمبوسه

حالا نوبت پیچیدن سمبوسه است‌. طرز پیچیدن سمبوسه با نان لواش یا خمیر فیلو و خمیر یوفکا به این ترتیب است: در هر یک عدد خمیر فیلو یا یک تکه مربعی برش زده نان لواش یک قاشق از مایه سمبوسه بگذارید و به صورت مثلثی نان را تا بزنید. با دست کمی خمیر یا نان پر شده را فشار بدهید تا مواد داخل آن خوب به هم بچسبند و منسجم شوند.

 

طریقه پیچیدن نان سمبوسه

 

مرحله آخر؛ سرخ کردن سمبوسه

در یک ماهیتابه بزرگ و گود مقداری روغن را داغ کنید. مقدار روغن باید به حدی باشد که سمبوسه در آن غوطه‌ور شود. میزان داغی روغن هم مهم است. اگر روغن زیاد داغ نشود سمبوسه‌ها روغن زیادی به خود جذب می‌کنند و چرب می‌شوند.

پس روغن را خوب داغ کنید و سمبوسه‌ها را با احتیاط در روغن قرار دهید. ۳ دقیقه زمان برای سرخ شدن سمبوسه کافی است. رنگ سمبوسه که طلایی شد با احتیاط آن را از ماهیتابه خارج کنید و روی دستمال حوله‌ای یا دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافی گرفته شود. سمبوسه هندی را باید داغ سرو کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اسپرینگ رول مرغ و سبزیجات ترد و خوشمزه در فر و تابه

بیشتر بخوانید: آموزش تصویری طرز تهیه فلافل خانگی

شما برای درست کردن سمبوسه سیب زمینی به سبزی تازه، سیب زمینی، نان لواش یا خمیر یوفکا، پیاز داغ، نمک، زردچوبه، ادویه کاری، فلفل قرمز و روغن مایع سرخ کردنی نیاز دارد. این مواد را می‌توانید از افق کوروش بخرید: آنلاین، حضوری یا تلفنی.

نکات مهم درست کردن سمبوسه سیب زمینی در خانه

 

نکات مهم درست کردن سمبوسه سیب زمینی در خانه

 

  • طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی هندی یا آبادانی به همین ترتیبی است که برای شما دستور پختش را توضیح دادیم اما برای تهیه سمبوسه از انواع پنیر، ژامبون، سوسیس و حتی با سویا و همچنین سمبوسه گوشت چرخ کرده هم می‌توانید استفاده کنید.
  • سمبوسه را با رب فلفل میل کنید تا طعم خوشمزه آن دوچندان شود.
  • برای طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی بندری یا پیتزایی از نان لواش هم می‌توانید استفاده کنید اما مسئله اینجاست که درست کردن این پیش غذای خوشمزه با نان یوفکا یا فیلو باعث می‌شود که روغن کمتری به خود بگیرد و سریع‌تر سرخ شود.
  • اگر می‌خواهید سمبوسه پیتزایی خانگی درست کنید، وقتی یک قاشق مایه سیب‌زمینی روی نان ریختید مقداری پنیر پیتزا روی آن بپاشید.
  • به جز نحوه درست کردن سمبوسه، بخش اصلی طعم این پیش غذای فینگرفودی خوشمزه به خاطر ادویه‌های خاصی است که در تهیه آن استفاده می‌شود. ادویه مخصوص سمبوسه را می‌توانید از عطاری تهیه کنید.
  • طرز تهیه سمبوسه اسفناج هم به همین ترتیب سمبوسه سیب زمینی است. کافی است اسفناج‌ها را بخارپز کنید و به مواد سمبوسه اضافه کنید.
  • شما در خانه به آسانی می‌توانید سمبوسه به روش بازاری با نان لواش، خمیر فیلو یا خمیر یوفکا درست کنید. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمبوسه میگو به روش بندری و جنوبی

اگر شما هم اهل درست کردن سمبوسه در منزل هستید و نکته، ادویه یا فن آشپزی خاصی را برای خوشمزه‌تر شدن آن به کار می‌برید، خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با مجله کوروش در بخش نظرات همین نوشته به اشتراک بگذارید.

 

 

کالابرگ الکترونیک