نقد و بررسی کامل تمام فصل های انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan)

نقد و بررسی کامل تمام فصل های انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan)


18 دی 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
انیمه حمله به تایتان

انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan) سریالی در ژانر خیال‌پردازی تاریک است که از یک مانگای ژاپنی به همین نام اثر «هاجیمه ایسایاما» اقتباس شده است. سال ۲۰۱۳ نقطه شروع انیمه سریالی حمله به تایتان بود. به زودی نیز پخش قسمت دوم از فصل چهارم، آخرین فصل این انیمه سریالی آغاز خواهد شد. حمله به تایتان طی سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین انیمه‌های ژاپنی تبدیل شده است. به طوری که رسانه‌های پخش جریانی همچون «کرانچی‌رول»، «آمازون پرایم ویدیو»، «هولو» و «فونیمیشن» نیز حق پخش آن را خریداری کرده‌اند. امروز در مجله کوروش به نقد و بررسی تمام فصول انیمه سریالی حمله به تایتان پرداخته‌ایم. در سرویس هنر و سینما همراه ما باشید.

 

 

مشخصات انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan)

 

مشخصات حمله به تایتان (Attack on Titan)

 

ژانر: انیمه، اکشن، ماجراجویی، خیال‌پردازی تاریک

کارگردان‌ها: تتسورو اراکی، ماساشی کویزوکا، یوچیرو هایاشی، جون شیشیدو

بر پایه: مانگای «حمله به تایتان» اثر هاجیمه ایسایاما

نویسندگان: یاسوکو کوبایاشی، هیروشی سکو

موسیقی: هیرویوکی ساوانو، کوهتا یاماموتو

محصول کشور: ژاپن

زبان اصلی: ژاپنی

تعداد فصل‌ها: ۴

تعداد قسمت‌ها:  ۸۶

مدت زمان هر قسمت: ۲۴ دقیقه

شرکت تولیدکننده: ویت استودیو، ماپا

شبکه اصلی: شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی (NHK)، شبکه تلویزیونی ام‌‌بی‌اس‌ (MBS TV)

آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۹

راتن تومیتوز: ۹۶٪

 

خلاصه داستان:

 

«ارن یِگر» پس از ویرانی زادگاهش و کشته شدن مادرش سوگند یاد می‌کند که زمین را یک‌ بار برای همیشه از لوث وجود «تایتان‌ها» که بشریت را در آستانه‌ی نابودی قرار داده‌اند پاک کند.

 

 

خلاصه تمام فصل‌های انیمه حمله به تایتان

 

خلاصه تمام فصل‌های انیمه حمله به تایتان

 

در ابتدای انیمه سریالی «حمله به تایتان»، یکی از تایتان‌ها، موجودات عظیم‌الجثه‌ای شبیه به انسان‌، به منطقه «شینگانشینا» حمله می‌کند و مردم زیادی از جمله مادر «ارن یِگر» را می‌خورد. نبرد «ارن» با تایتان‌ها پس از پیوستن او به هنگ آموزشی «سپاه کادت» فوق‌العاده فاجعه‌بار است. حتی یک تایتان «ارن» را می‌بلعد. اما وقتی که «ارن » داخل شکم تایتان به او ناسزا می‌گوید خود به یکی از تایتان‌ها تبدیل شده و از شکم او بیرون می‌زند.

 

«ارن» سپس در هیبت یک تایتان به سایر تایتان‌ها حمله می‌کند. در قسمت‌های بعدی فصل اول معلوم می‌شود که «آنی» یکی از دوستان و هم‌گروهی‌های «ارن» نیز یک تایتان مونث ویرانگر است. «آنی» پس از اینکه متوجه می‌شود رازش برملا شده، در مقابل دیدگان «ارن»، «آرمین» و «میکاسا» با حلقه‌ای تیغ‌دار دستش را بریده و هویتش را برای آنها فاش می کند.

 

«ارن» پس از اینکه «آنی» را به شکل یک تایتان می‌بیند دوباره به یاد رنج‌ها و مصیبت‌های زندگی‌اش می‌افتد و به او حمله می‌کند. نبرد این تایتان‌ها به نابودی قسمت بزرگی از منطقه «استوهس» می‌انجامد. قبل از اینکه ارن بتواند آنی را بخورد،‌ او خود را درون کریستالی محبوس می‌کند.

 

سرنوشت او زندانی‌ شدن به دست «هنگ پیشاهنگی» است. در فصل اول انیمه سریالی حمله به تایتان معلوم می‌شود که درون «دیوار سینا»، همان دیواری که انسان‌ها برای محافظت از خود در مقابل تایتان‌ها پیرامون‌ شهرها ساخته‌اند، تایتان‌های زیادی مدفون شدند و دیوار نیز از سفت شدن اجساد آنها ساخته شده است.

 

 

خلاصه فصل دوم انیمه حمله به تایتان

 

خلاصه فصل دوم انیمه حمله به تایتان

 

در فصل دوم انیمه «حمله به تایتان» با اضافه شدن شخصیت‌های تازه‌ای به هیجان داستان این انیمه افزوده می‌شود. پس از اینکه «تایتان هیولا» و ویرانی‌هایی که او می‌تواند مسبب آن شود معرفی می‌شود، انیمه به داستان زندگی شخصیتی به نام «کریستا» می‌پردازد.

فلاش‌ بک‌های بعدی نشان می‌دهد که نام حقیقی کریستا «هیستوریا ریس» فرزند «راد بیس»، پادشاه «الدیا» است. طی این قسمت‌های هولناک «راینر» به «ارن» اعتراف می‌کند. او می‌گوید که خودش همان تایتان‌ وحشتناک زره‌پوش است.

 

«ارن» بعدا با همان تایتان عظیم‌الجثه قرمز رنگی که انیمه سریالی حمله به تایتان با آن شروع شد مواجه می‌شود. در همان حالی که نیروهای هنگ پیشاهنگی به دست «راینر» قتل‌عام می‌شوند، «ارن» با تایتانی که مادرش را خورده مبارزه می‌کند. «ارن» در اوج خشم می‌فهمد او قدرت‌های «تایتان موسس» را نیز در خود دارد که به او اجازه کنترل تمام تایتان‌ها را می‌دهد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم «تیک تیک بوم (Tick, Tick... Boom)»

 

اکنون «ارن» با قدرت جدیدی که کشف کرده می‌تواند به تایتان‌های دیگر دستور بدهد به تایتان قاتل مادرش حمله کرده و او را بکشند. به این ترتیب، «ارن» موفق می‌شود انتقام خودش را بگیرد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی فصل اول سریال آرکین: لیگ افسانه‌ ها (Arcane: League of Legends)

 

 

خلاصه فصل سوم انیمه حمله تایتان

 

خلاصه فصل سوم انیمه حمله تایتان

 

در قسمت‌های اول فصل سوم انیمه «حمله به تایتان» فرمانده «اروین» و «لیوای» سعی می‌کنند حکومت فاسدی که «راد ریس» اداره می‌کند را نابود کنند. در ادامه «ارن» می‌فهمد که پدرش «گریشا» همان شخصی است که با رفتن به کاخ «راد» تبدیل به یک تایتان می‌شود. او «تایتان موسس» را می‌خورد تا قدرت‌هایش را به دست بیاورد. «ارن» هم پدرش را بی‌درنگ پس از اینکه به تایتان تبدیل می‌شود می‌خورد، تا تمام قدرت‌های پدر به او انتقال پیدا کند.

 

در ادامه داستان مشخص می‌شود که تایتان هیولا همان «زک یگر» برادر ناتنی «ارن» است. او ادعا می‌کند که قربانی «گریشا»، پدرشان شده است. او تمام تلاش خود را می‌کند تا با دستگیری «ارن» تمام قدرت‌های او از جمله کنترل تایتان‌ها را به دست آورد. در طی نبردی که برای بازپس‌گیری منطقه «شینگانشینا» درگرفته، «آرمین» حواس تایتان «برتولد» را پرت کرده تا «ارن» بتواند او را از بدن تایتانی‌اش خارج کرده و دستگیر کند. اما آرمین که ناکام مانده به شدت می‌سوزد.

 

آرمین در حال مرگ با تزریق مایع میان نخاعی یک تایتان (روشی که انسان‌ها به تایتان تبدیل می‌شوند) به زندگی باز می‌گردد و به تایتان تبدیل می‌شود. آرمین پس از تبدیل شدن به تایتان «برتولد» را می‌خورد. به این ترتیب، او تمام قدرت‌های برتولد را صاحب می‌شود. «ارن» در ادامه خاطرات «گریشا» را به خاطره می‌آورد و متوجه می‌شود کشور پیشرفته «مارلی» دشمن اصلی آنها است.

 

 

خلاصه فصل چهارم انیمه سریالی حمله به تایتان

 

خلاصه فصل چهارم انیمه سریالی حمله به تایتان

 

«مارلی» کشوری است که با تبدیل انسان‌ها به تایتان و رها کردن آنها در جزیره «پارادایس» محل زندگی ارن و دیگران، از سال‌ها ظلم امپراطوری «الدیان» انتقام می‌گرفتند. در همین حال پادشاه رایس که میلیون‌ها تایتان را با قدرت تایتان کنترل می‌کرده، دیوارهایی را درون جزیره پارادایس ساخته تا از مردمش محافظت کند. او سوگند یاد کرده که اگر جزیره مورد حمله قرار گیرد این کشور را کاملا با خاک یکسان کند، اما در غیر این صورت کاری به کار آنها نداشته باشد.

 

در قسمت‌های پایانی نیمه اول فصل چهارم متوجه می‌شویم که جنگ با مارلی به تازگی شروع شده است. ارتش مارلی قصد دارد به پارادیس حمله کند تا ارتش ضعیف خود را تقویت کند و همچنین «تایتان موسس» را نیز به دست بیاورد. در حالی که نیروهای مارلی از جمله «گابی»، «فالکو»، «راینر» و سایر تایتان‌ها به جنگ با سربازان پارادایس می‌روند، «ارن» نقشه جدید خود را که نابودی آنهاست برای هم‌رزمانش فاش می‌کند.

 

نیمه دوم فصل چهارم و پایانی انیمه اتک آن تایتان به زودی منتشر خواهد شد.

 

 

نقد و بررسی انیمه حمله به تایتان

 

نقد و بررسی انیمه حمله به تایتان

 

بحث قدیمی مانگاه بهتر است یا انیمه؟ یکی از بحث‌های تمام‌نشدنی در میان طرفداران انیمه و مانگا است که ظاهرا تمامی ندارد. انیمه حمله به تایتان نیز یکی از آن انیمه‌های جذابی است که به شدت به این بحث دامن زده است. اما نمی‌توان تصور کرد که هیچ‌کدام از طرفداران مانگای «هاجیمه ایسایاما» از تماشای روایت بصری حیرت‌انگیز این انیمه سریالی مأیوس شده باشند.

 

سازندگان انیمه حمله به تایتان با اقتباس نسبتا وفادارانه‌ی خود از مانگای جذاب «ایسایاما» توانسته‌اند کار بزرگی را انجام دهند. به طوری که در این انیمه سریالی شاهد روایتی پرتب و تاب همراه با گره‌گشایی‌های غیرمنتظره‌ای هستیم که هر بیننده‌ای را میخکوب می‌کنند. انیمه حمله به تایتان آنقدر صحنه‌های اکشن جذاب و چشم‌نواز دارد که به سادگی در حین تماشای آن زمان را گم می‌کنید.

 

با وجودی که شخصیت اصلی انیمه «ارن یگر» است، اما شخصیت‌های جذاب زیادی در Attack on Titan می‌بینیم که همه با توازنی که در خط داستانی کلی دارند به خوبی پرداخت شده‌اند. هر کدام از شخصیت‌های این انیمه، انگیزه‌ها، گذشته و همینطور سیر منطقی خاص خود را دنبال می‌کنند که نه تنها جلوی پیش‌برد روایت اصلی را نمی‌گیرند، ‌بلکه در خدمت آن نیز هستند.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فیلم ماشین مرا بران (Drive My Car)

 

به این ترتیب، پس از هر چند قسمت از Attack on Titan شاهد معرفی شخصیت‌های جدیدی هستیم که به مهیج‌تر شدن این انیمه سریالی جذاب و پر از معما و تاریکی کمک می‌کنند. اما یکی از عناصری که موفقیت انیمه حمله به تایتان را تضمین کرده، موسیقی متن شنیدنی آن است که به زیبایی هرچه تمام‌تر در تار و پود داستان و رویدادهای آن جا خوش کرده تا مخاطب را عمیقا غرق انیمه ‌کند.

 

 

انیمه حمله با تایتان؛ افسون‌کننده اما پر از خون‌ریزی و خشونت

 

خشونت‌ و صحنه‌های هولناک جزئی جدانشدنی از انیمه حمله به تایتان است، این موضوع به خصوص به این دلیل که با یک انیمه خیال‌پردازانه‌ تاریک درباره هیولاهای انسان‌خوار طرفیم آن‌چنان تعجب‌آور نیست. به همین جهت، تماشای Attack on Titan اصلا به کودکان توصیه نمی‌شود. احتمالا مخاطبان بزرگسالی که به تماشای انیمه‌های تاریک و پرخشونت عادت ندارند نیز چندان علاقه‌ای به حمله به تایتان نشان ندهند.

 

اما اگر با انیمه‌ای با خشونت به طور میانگین متوسط به بالا مشکل خاصی ندارید، Attack on Titan را حتما در فهرست تماشای خود بگنجانید. در کنار این بهتر است بدانید در دنیای حمله به تایتان به جز تایتان‌های انسان‌خوار با انسان‌های شروری نیز مواجه هستیم که به جذابیت هرچه بیشتر داستان کمک کرده‌اند.

 

اما نهایتا آنچه باعث محبوبیت باورنکردنی انیمه سریالی حمله به تایتان شده صحنه‌های اکشن تماشایی آن هستند. داستان اصلی سریال حول محور تایتان‌ها، همان هیولاهای غول‌پیکر می‌گردد و به همین جهت نیز صحنه‌های زد و خورد خشنی را در جای ‌جای این انیمه اکشن شاهدیم که به راحتی از خاطر هر بیننده‌ای نمی‌روند.

 

 

واکنش منتقدان به انیمه حمله به تایتان

 

واکنش منتقدان به انیمه حمله به تایتان

 

Attack on Titan از همان ابتدای پخش توجه منتقدان و مخاطبان از سراسر جهان را به خود جلب کرد. بسیاری از منتقدان از خط داستانی گیرا و پرکشش، شخصیت‌پردازی فوق‌العاده، کیفیت بالای طراحی صحنه‌های اکشن و همینطور پرداخت قوی مضامین تاریک در این انیمه تمجید کرده‌اند. در واقع هر چهار فصل انیمه سریالی حمله به تایتان با تحسین منتقدان همراه بود.

 

بسیاری از منتقدان از داستان، طراحی‌ صحنه‌های اکشن، موسیقی متن، دوبله و همینطور لحن تاریک آن تمجید کرده‌اند. کارل کیملینگر از «انیمه نیوز نتورک» از معدود منتقدان این انیمه سریالی است که درباره دو قسمت اول آن نوشت: «کارگردان به وضوح قصد ساخت انیمه‌ای قوی و خشن را داشته، اما حاصل کار او خام و نامطلوب از آب درآمد.»

 

با این حال سایر منتقدان انیمه نیوز نتورک نقدهای مثبتی به Attack on Titan داشته‌اند. ربکا سیلورمن حمله به تایتان را «از نظر بصری هم زیبا و هم وحشتناک» دانست و عنوان کرد: «این ترکیب عالی همان چیزی است که «آن رادکلیف»، رمان‌نویس ژانر گوتیک قرن هجدهم، از آن با عنوان وحشت در برابر خوفناکی یاد می‌کرد.» کارلو سانتوس نیز اشاره کرد که «انیمه‌های اکشن آخرالزمانی کمی به اندازه حمله به تایتان به کمال نزدیک شده‌اند.»

 

سانتوس پس از فقط تماشای قسمت اول Attack on Titan آن را «شاهکاری از مرگ و ویرانی» توصیف کرد. ترون مارتین دیگر منتقدی است که لب به تحسین درباره انیمه حمله به تایتان گشوده است. این منتقد، ریتم و جذابیت بصری این انیمه را با دیگر انیمه جذاب ژاپنی «کلیمور» مقایسه کرد. منتقدی دیگر، جان سینوت، نیز حمله به تایتان را یکی از بهترین انیمه‌هایی که تا به حال دیده دانست.

 

مایا فیلیپس از «مجله نیویورک» و «ولچر» منحصر به فرد بودن این انیمه را ستود و خاطر نشان کرد: «در دوران کنونی که با واقعیت‌های وحشتناک ویران‌شهری مواجهیم، پیدا کردن سریالی با این مضمون که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد دشوار است و درست همینجاست که (حمله به تایتان) از راه می‌رسد.»

 

فلیم اونیل از «گاردین» نیز این انیمه سریالی را «افسون‌کننده» دانست. در همین حال، رسانه‌های مختلفی انیمه حمله به تایتان را در فهرست برترین انیمه‌های دهه قرار دادند. کانال توزیع کرانچی‌ رول نیز Attack on Titan را در بین ۲۵ انیمه برتر دهه ۲۰۱۰ انتخاب کرد. «آی.جی.ان» و «پولیگون» نیز حمله به تایتان را در بین بهترین انیمه‌های سریالی دهه گذشته قرار دادند.

 

 

منبع: pathofex

 

کالابرگ الکترونیک