نقد و خلاصه درام عاشقانه – اجتماعی «خسوف» | یک عاشقانه ناآرام

نقد و خلاصه درام عاشقانه – اجتماعی «خسوف» | یک عاشقانه ناآرام


22 آبان 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال خسوف

سریال «خسوف» درام عاشقانه ای به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی همایون اسعدیان است. حضور این دو چهره برجسته سینمای ایران به همراه ترکیبی از بازیگران با تجربه و مشهور و بازیگران جوان با استعداد نیز باعث شده تا مخاطبان زیادی سریال جدید پلتفرم شبکه خانگی نماوا را دنبال کنند. با ما در سرویس هنر و سینما در  مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره درام اجتماعی و رمانتیک خسوف بخوانید.

مشخصات سریال «خسوف»

 

مشخصات سریال «خسوف»

 

ژانر: درام، عاشقانه، اجتماعی

تهیه کننده: همایون اسعدیان

کارگردان: مازیار میری

نویسنده: حسین تراب ‌نژاد، همایون اسعدیان، مهدی شیرزاد

بازیگران: امین تارخ، علی عمرانی، پوریا رحیمی ‌سام، مینو شریفی، سجاد بابایی، پریا مجللی، المیرا دهقانی، مسعود کرامتی، ستاره اسکندری، شهره سلطانی، شمسی فضل ‌الهی، سیامک احصایی، فریبا خادمی

آهنگساز: محسن چاوشی

فیلمبردار: حسن کریمی

تدوین: سودابه سعیدنیا

آهنگ پایانی: محسن چاوشی

فصل ها: ۱ فصل

تعداد قسمت ها: ۱۵ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۶۰ دقیقه

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی

پخش کننده: نماوا

زمان پخش: جمعه ها ساعت ۸ صبح

قسمت های پخش شده: ۴ قسمت

آغاز به پخش: ۲۳ مهر ۱۴۰۰

سال تولید: ۱۴۰۰

نماوا: ۷۱٪

رده سنی: ۱۵+

 

 

خلاصه داستان:

 

امیر طبق قول و قرارهایی که خانواده ها با هم گذاشته اند، باید با دختردایی خود ازدواج کند. اما ورق به یک باره برمی گردد. امیر به دختر دیگری دل می بندد و وقتی که این ماجرا فاش می شود، هیاهویی در خانواده ها به راه می افتد.

 

 

مازیار میری در چهارمین تجربه سریال سازی خود

 

مازیار میری در چهارمین تجربه سریال سازی خود

 

مازیار میری چهره ای آشنا برای اهالی سینما است. میری با فیلم «سعادت آباد (۱۳۸۹)» نام خود را بر سر زبان ها انداخت، با «حوض نقاشی (۱۳۹۱)» به شهرت رسید و «سارا و آیدا (۱۳۹۵)» نیز توانایی های او در عرصه فیلمسازی را به همگان نشان داد.

 

مازیار میری که از جشنواره های داخلی و خارجی جوایز معتبر زیادی را به دست آورده،‌ حالا با «خسوف» در پلتفرم نماوا، دست به ساخت چهارمین سریال خود زده است. مجموعه تلویزیونی «گاو صندوق» که در سال ۱۳۸۸ از شبکه سوم سیما پخش شد، اولین تجربه کارگردانی مازیار میری بود.

 

او سپس مجموعه های تلویزیونی «فرات» و «هیئت مدیره» را طی سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۷ به ترتیب برای شبکه های دو و پنج سیما ساخت. در حالی که سریال هیئت مدیره نام کارگردانش را بار دیگر در میان اهالی سینما و تلویزیون مطرح کرد، حالا میری با مجموعه خسوف اولین تجربه خود در شبکه نمایش خانگی را پشت سر می گذارد.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی و حواشی سریال نیسان آبی

 

 

سریال خسوف چه در چنته دارد؟

 

سریال خسوف چه در چنته دارد؟

 

حضور دو سینماگر حرفه ای که طی سال های اخیر آثار ماندگاری را در سینمای ایران ساخته اند، اولین نکته ای است که در سریال خسوف جلب توجه می کند. مازیار میری کارگردان و همایون اسعدیان نیز تهیه کنندگی این مجموعه شبکه نمایش خانگی را برعهده دارد که هر کدام کارنامه پرباری در ساخت فیلم و همینطور همکاری در سریال های تلویزیونی دارند.

 

تجربه های قبلی میری در سریال سازی در شبکه های صداوسیما بودند، حال او در نمایش خانگی آزادی عمل بیشتر و فرصت بهتری برای نشان دادن خلاقیت های خود دارد. ترکیب و چینش بازیگران قدیمی و مطرح در کنار نام هایی ناآشنایی اما با استعداد که اولین تجربه های خود جلوی دوربین را پشت سرگذاشتند به همراه فیلمنامه نویسان مطرح نیز باعث شده تا مجموعه خسوف از این لحاظ نیز برگ برنده را در اختیار داشته باشد.

حتما بخوانید  نقد و بررسی فصل اول و دوم سریال see (دیدن) | هدر دادن یک سوژه ی ناب

 

حال و هوای سریال و گره خوردن آن با موضوعاتی همچون اعتصابات دانشجویی، کمیته انضباطی و دردسرهای دیگر قشر جوان و دانشجو نیز از آن موضوعاتی است که می تواند کنجکاوی هر مخاطب جوانی را نسبت به سریال جدید نماوا برانگیزد.

 

وقتی که اولین قسمت سریال خسوف را تماشا می کنیم با داستانی سرراست و بی ادعا مواجه می شویم که برخلاف بسیاری از سریال های اخیر پیچیدگی روایی اغراق آمیزی ندارد. این نکته مثبت باعث می شود که مخاطبان راحت تر با داستان سریال کنار بیایند.

 

 

خسوف درام اجتماعی با حال و هوای عاشقانه

 

مجموعه خسوف درام اجتماعی با حال و هوای عاشقانه

 

در قسمت افتتاحیه سریال خسوف ابتدا شخصیت ها معرفی می شوند و پس از اینکه از روابط و موقعیت آنها دانستیم، داستان سریال در یک غافلگیری جالب از اتفاقی ساده به سمت و سوی یک بحران می رود و تمام شخصیت ها نیز در موقعیت های خاصی قرار می گیرند که باعث جذابیت مجموعه می شود.

 

وقتی که نشانه هایی از دسیسه ها و برنامه های از قبل مشخص شده مطرح می شود، سریال خسوف وارد حال و هوای معمایی جنایی نیز می شود. در این میان رابطه عاشقانه ای که بین دو شخصیت جوان سریال پدید می آید نیز به یکی از خرده روایت های جذاب سریال تبدیل می شود.

 

در قسمت دوم به تدریج با گره گشایی از برخی قسمت های گنگ مخاطب بیشتر با شخصیت ها و موقعیت آنها آشنا می شود. با گرفتار شدن دو شخصیت اصلی در نیمه اول قسمت دوم، روایت به تدریج رنگ و بوی عاشقانه ای نیز به خود می گیرد که در قسمت سوم نیز ادامه دارد.

 

به این ترتیب، با پشت سر گذاشتن فضای پر تشویش و اضطراب ابتدای سریال، فضای عاشقانه ای شکل می گیرد که حال و هوای سریال خسوف را بیشتر به درام های عاشقانه تبدیل می کند.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و خلاصه کامل سریال زخم کاری

 

 

منتقدان درباره سریال خسوف چه گفته اند؟

 

منتقدان درباره سریال خسوف چه گفته اند؟

 

با وجودی که سریال خسوف روی کاغذ با داستانی ساده و جذاب به همراه گروهی کاربلد از کارگردان، تهیه کننده، فیلمنامه نویس و چینش به جای بازیگران با تجربه و جوان امیدواری های زیادی را به وجود آورده بود، اما به هیچ وجه نتوانست توجه منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند.

 

اکثر منتقدان در نقدهای خود به ایرادهای بسیار زیاد مجموعه خسوف پرداخته بودند. امیرمحمد سلیمانی، منتقدی از وبسایت «ویجیاتو»، صرف بودجه های کلان برای سریالی همچون خسوف را بی فایده می داند.

 

این منتقد ضمن اینکه مجموعه خسوف را با سریال های صداوسیما مقایسه می کند، می نویسد: «سریال خسوف اساسا روایتی کلیشه‌ ای و تکراری دارد، داستان سریال هم چنگی به دل نمی ‌زند.

 

شخصیت ‌های سریال به شکل عجیبی گنگ و نامفهوم هستند و معرفی آن ‌ها به بدترین شکل ممکن انجام می ‌شود.» سلیمانی در نتیجه گری نقد خود جدیدترین ساخته مازیار میری را «یکی از بدترین سریال‌ های شبکه نمایش خانگی در چند سال اخیر» توصیف می کند.

 

 

ضعیف تر از سریال های صدا و سیما!

 

ضعیف تر از سریال های صدا و سیما!

 

محمدجواد فراهانی در «زومجی» نیز با ستایش از جوان‌ گرایی مازیار میری در سریال خسوف اظهارامیدواری می کند که این سریال بتواند در قسمت های آینده با «داستانی چندبخشی و درهم‌تنیده» مخاطبان خود را بیشتر درگیر کند.

 

رضا توسلی در «مووی مگ» ضمن نقدی که بر بسیاری از ایرادات نویسندگی، کارگردانی و حتی فیلمبرداری و طراحی صحنه مجموعه خسوف دارد، می نویسد: «خسوف فیلمنامه به ‌شدت بدی دارد که در آن سلسله حوادث نه بر اساس منطق بلکه بر اساس اتفاق رخ می دهد. دیالوگ‌ های سریال نیز کلیشه ‌ای هستند. شخصیت ‌پردازی در سریال خسوف سراسر ایراد است. تصویری که مازیار میری در خصوص دانشجویان در ذهن داشته متمایل به ذهنیت صداوسیماست!»

حتما بخوانید  نقد فیلم سنگینی تحمل ناپذیر یک استعداد عظیم | بازی باورنکردنی نیکلاس کیج

 

رامین مارالی در «صبح سینما» از جمله منتقدانی است که نسبت به موفقیت مجموعه خسوف امیدوار نشان داده و ضمن تمجید از داستان واقع گرا و حساب شده سریال، برخی ممیزی ها و حساسیت ها را عاملی می داند که باعث شده نویسندگان مجموعه در نوشتن برخی بخش های سریال خصوصا اعتراضات دانشجویی دست به عصا پیش بروند.

 

مارالی در نقد مثبت خود نتیجه گیری می کند: «فیلمساز در خلق قصه عاشقانه سریال موفق عمل می کند و در زمان کوتاهی می تواند به عمق آن اضافه کند. این که این سریال در شرایط فعلی فضای کلی نمایش خانگی توانسته یک قصه رئال را بدون ادعای خاصی و چنگ زدن به موقعیت های اغراق شده آغاز کند، جای امیدواری دارد. باید دید در ادامه می تواند به یک سریال موفق در این بستر تبدیل شود یا خیر.»

 

 

 

سوالات متداول درباره سریال خسوف

 

 

۱-زمان پخش خسوف چه روزهایی است؟

 

مجموعه خسوف را می توانید هر جمعه ساعت ۸ صبح از وب سایت نماوا تماشا کنید.

 

 

۲-سریال خسوف چند قسمت دارد؟

 

سریال خسوف در ۱۵ قسمت و در یک فصل ساخته شده است.

 

 

۳-چه بازیگرانی در مجموعه خسوف حضور دارند؟

 

چیدمان و ترکیب بازیگران سریال خسوف به صورتی است که در کنار بازیگران قدیمی و مطرح برخی بازیگران ناآشنا اما با استعداد نقش های اصلی را بازی می کنند. امین تارخ، علی عمرانی، ستاره اسکندری و شهره سلطانی از جمله بازیگر مطرح و قدیمی سریال هستند که در کنار بازیگران جوان و خوش قریحه ای همچون پوریا رحیمی‌ سام، مینو شریفی، سجاد بابایی، پریا مجللی و المیرا دهقانی در مجموعه خسوف به نقش آفرینی پرداخته اند.

 

 

۴-داستان خسوف چیست؟

 

مجموعه خسوف داستان ساده و سرراستی دارد. امیر قرار است با دختردایی خود ازدواج کند، اما به دختر دیگری دل می بندد و این باعث می شود دعواهای خانوادگی بین خانواده او و دایی اش به وجود بیاید.

 

 

۵-چرا باید خسوف را ببینیم؟

 

مجموعه خسوف از آن دسته سریال های درامی است که ضمن آنکه یک داستان عاشقانه را روایت می کند، گوشه چشمی به دغدغه های قشر جوان دارد. جدال میان جوانان و خانواده ‌هایشان، اعتراضات دانشجویی، برخورد کمیته انضباطی با دانشجویان خاطی و عشق و رقابت از جمله موضوعات جذابی هستند که در مجموعه خسوف مطرح می شوند.

 

 

۶- انتظارمان از این سریال چیست؟

 

اگر دوست دارید سریالی جوان پسند با محوریت داستانی واقع گرایانه با دغدغه های اجتماعی را تماشا کنید، احتمالا خسوف مناسب شما باشد. بازی های بسیار خوب بازیگران جوان در کنار بازی های قابل قبول بازیگران با تجربه تر مجموعه خسوف نیز باعث می شود که داستان پرکشش این سریال جذاب تر نیز شود.

 

 

سخن پایانی

 

سریال عاشقانه-اجتماعی خسوف که در ژانر درام ساخته شده با وجود آنکه در ابتدا با توجه به حضور دو تن از کارگردانان و تهیه کنندگان مطرح کشور بسیاری را امیدوار کرده بود،‌ اما آن طور که باید و شاید نتوانست در طی چند چهار قسمتی که از پخش آن گذشت مخاطبان را راضی نگه دارد. به عقیده بسیاری از مخاطبان مجموعه خسوف به لحاظ کیفی حتی در حد و اندازه های سریال های معمولی شبکه نمایش خانگی نیز نبود و با توجه به داستان پردازی و ایرادهای فراوانی که کارگردانی، نویسندگی و حتی طراحی صحنه داشت به سریال های ضعیف صدا و سیما شبیه شده بود. این در حالی بود که توانست چهره های جدیدی را به مخاطبان خود معرفی کند، اما نتوانست به لحاظ کیفی به آنچه شایسته اش بود برسد. با این حال، همچنان ۱۱ قسمت از این سریال باقی مانده و شاید همچنان برای قضاوت نهایی درباره این سریال زود باشد.

 

 

منابع: نماوا، ویکیپدیا

 

کالابرگ الکترونیک