طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای به ۳ روش

طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای به ۳ روش


28 مهر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای برای تابستان

ترشی فلفل دلمه ای جزو آسان ترین انواع ترشی تابستانی است که در سایر فصول سال هم می توانید آن را آماده کنید. از سوی دیگر فلفل دلمه ای یکی از سبزیجات پر خاصیت و مفیدی است که متاسفانه نمی توان آن را برای مدت طولانی نگه داشت. چون زود پژمرده می شود یا کپک می زند. به همین خاطر درست کردن ترشی، می تواند یک راه نگه داری فلفل دلمه ای برای طولانی مدت باشد. برای این کار فلفل دلمه ای ها را بهتر است از رنگ های مختلف انتخاب کنید تا ظاهر جذابی داشته باشد. از طرفی به خاطر این که فلفل دلمه ای طعم تندی ندارد، افراد زیادی به ترشی آن روی خوش نشان می دهند. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای ساده، شکم پر و با قارچ می پردازیم.

 

 

فوت و فن های طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای

 

فوت و فن های طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای

 

  • در طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای می توانید به جای سیر از موسیر هم استفاده کنید. در صورت تمایل گل کلم را هم می توانید در این ترشی به کار ببرید.

 

  • می توانید سرکه را هم به صورت جوشیده و سرد شده و هم به صورت نجوشیده به ترشی اضافه کنید.

 

  • حتما فلفل دلمه و سبزیجات دیگری را که در طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای به کار می برید، کاملا خشک کنید تا ترشی کپک نزند.

 

  • بطری ها را قبل از مصرف می توانید در دمای محیط قرار دهید ولی بعد از این که در آن ها را باز کردید،‌ ترشی را به داخل یخچال متنقل کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی زیتون به ۵ روش

 

 

ادویه ترشی چیست و چه مقدار برای ترشی کافی است؟

 

ادویه ترشی شامل ترکیبی از چند سبزی و ادویه است که با نسبت ثابتی با یکدیگر مخلوط می شوند. این ادویه معمولا برای هر بطری ترشی به اندازه یک قاشق باید استفاده شود. می توانید این ادویه را در خانه تهیه کنید و هر بار به میزان کافی از آن را به ترشی خود بیفزایید.

 

ترکیبات و نسبت های ادویه ترشی به این شرح است: پودر گلپر ۱۰ قاشق چایخوری، پودر تخم گشنیز: ۵ قاشق چایخوری، پودر دارچین: ۱ قاشق چایخوری، پودر زیره سبز: ۲ قاشق چایخوری، جوز هندی: ۱ قاشق چایخوری، پودر فلفل سیاه: ۱ قاشق چایخوری، پودر فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری، پودر رازیانه: ۱ قاشق چایخوری، سبزی ترشی (نسبت مساوی از مرزه، ترخون، گشنیز و نعنا خشک): ۲ قاشق چایخوری

حتما بخوانید  طرز تهیه کوکو قارچ و سیب زمینی به ۲ روش خوشمزه و ساده

 

 

بیشتر بخوانید: مشهورترین ادویه ها در آشپزی دنیا

 

 

طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای ساده

 

دستور تهیه ترشی فلفل دلمه ای ساده

 

مواد لازم

 

فلفل دلمه ای رنگی: ۴ عدد

هویج: ۲ عدد متوسط

سیر: ۴ حبه

فلفل تند (سبز یا قرمز): ۶ عدد

سرکه: ۲ لیوان دسته دار فرانسوی

ادویه ترشی: ۱ قاشق غذاخوری

نمک: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: فلفل دلمه ای ها را بشویید و خرد کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای، فلفل ها را به خوبی بشویید. آن ها را برش بزنید و غشای داخل و دانه ها را خارج کنید. فلفل دلمه ای ها را به شکل دلخواه برش بزنید. می توانید آن ها به صورت نگینی (مکعبی) یا خلالی در آورید. فلفل ها را روی یک پارچه نخی بریزید و روی آن را با یک پارچه نخی دیگر بپوشانید تا آب اضافی خود را کاملا از دست بدهد. به مدت ۸ ساعت یا یک شب تا صبح، فلفل ها را بین دو پارچه نخی بگذارید.

 

 

مرحله دوم: هویج و فلفل دلمه ای ها را بجوشانید

 

هویج ها را بشویید. آن ها پوست بگیرید و خلالی یا مکعبی خرد کنید. هویج ها را هم خشک کنید تا آب اضافی نداشته باشند. در یک قابلمه به اندازه کافی آب بریزید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید آب، جوش بیاید. هویج ها و فلفل دلمه ای ها را داخل قابلمه بریزید. ۵ دقیقه بعد از جوش آمدن آب و نرم شدن فلفل ها و هویج ها، آن ها را آبکش کنید و زیر آب سرد بگیرید. صبر کنید تا آب خود را از دست بدهند.

 

 

مرحله سوم: ترشی فلفل دلمه ای را درست کنید

 

در یک قابلمه سرکه را با نمک، برگ بو و فلفل های تند مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. ۵ دقیقه بعد از جوشیدن، حرارت را قطع کنید. اجازه دهید سرکه سرد شود و از دما بیفتد. در یک بطری هویج ها و فلفل دلمه ای ها را بریزید. پوست سیرها را بگیرید و به همراه ادویه ترشی به بطری اضافه کنید. سرکه خنک شده را روی مواد داخل بطری بریزید. درب بطری را کاملا ببندید و آن را در جایی خنک بگذارید. ۱ هفته بعد ترشی شما آماده است.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی هفت بیجار

 

 

طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای شکم پر

 

طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای شکم پر

 

مواد لازم

 

فلفل دلمه ای: ۱ کیلوگرم

هویج: ۱۵۰ گرم

فلفل تند: ۳ عدد

کلم پیچ: ۱ عدد کوچک یا نصف یک بوته

گلپر: ۳۰ گرم

موسیر یا سیر: ۱۵۰ گرم

سبزی ترشی (نعنا، ترخون، گشنیز): ۲۵۰ گرم

نمک و سرکه: به میزان لازم

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: سبزی ها را بشویید و خرد کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای شکم پر، کلم پیچ، موسیر و هویج را بشویید و خشک کنید تا آب اضافی خود را از دست بدهد. آن ها را در خرد کن بریزید یا اینکه خیلی ریز با یک چاقوی تیز خرد کنید. می توانید از رنده هم استفاده کنید. اگر از سبزی ترشی تازه استفاده می کنید، آن ها را هم خرد و ساطوری کنید. همه مواد را با هم مخلوط کنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه و گوشت به روش رستورانی

 

 

مرحله دوم: فلفل دلمه ای ها را با سبزیجات خرد شده پر کنید

 

در این مرحله فلفل دلمه ای ها را بشویید و انتهای آن را با چاقو بشکافید. محتویات داخل فلفل دلمه ای را خارج کنید. (مثل درست کردن دلمه فلفل دلمه ای). موادی را که در مرحله قبل خرد کرده اید، داخل فلفل دلمه ای ها بریزید. روی مواد را مقداری گلپر بپاشید. کلاهک ها را روی فلفل ها بگذارید و در ظرف یا بطری ای قرار دهید که ترشی را می خواهید در آن درست کنید.

 

 

مرحله سوم: سرکه را اضافه کنید

 

سرکه و نمک را در یک کاسه بریزید و یا هم مخلوط کنید. می توانید کمی گرما به آن ها بدهید تا دانه های نمک کاملا در آن حل شود. سپس این مخلوط را روی فلفل دلمه ای ها بریزید و در ظرف را محکم ببندید. حدود ۲۰ روز تا ۱ ماه بعد، ترشی شما آماده می شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بادمجان شکم پر

 

 

طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای و قارچ

 

طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای و قارچ

 

مواد لازم

 

فلفل دلمه ای (رنگ های دلخواه): ۲ عدد

قارچ: ۳۰۰ گرم

سیر: ۴ حبه

سرکه سفید: ۱ و ۱/۲ لیوان دسته دار فرانسوی

نمک: ۱/۲ قاشق چای خوری

فلفل سیاه: ۱/۲ قاشق چای خوری

 

 

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: فلفل دلمه ای را کباب کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی فلفل دلمه ای با قارچ، فلفل دلمه ای ها را بشویید و آن را خشک کنید. فلفل ها را بعد از کباب شدن، برش بزنید. دانه های فلفل را خارج کنید. فلفل ها را به شکل دلخواه خرد کنید.

 

 

مرحله دوم: قارچ ها را با سرکه و نمک بجوشانید

 

قارچ ها را به خوبی بشویید و به شکل ورقه ای خرد کنید. آن ها را در یک ظرف یا قابلمه بریزید. به اندازه ۶ قاشق غذاخوری سرکه و کمی نمک به آن ها اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید قارچ ها به مدت ۲ دقیقه با سرکه و نمک روی حرارت بمانند. سپس آن ها را آبکش کنید.

 

 

مرحله سوم: مواد را در بطری بریزید و سرکه را اضافه کنید

 

در یک ظرف جداگانه، قارچ ها، فلفل دلمه ای ها، سیر های پوست کنده و خرد شده و پودر فلفل سیاه را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را در بطری های تمیز و خشک بریزید. روی مخلوط را سرکه و نمک بریزید (می توانید به دلخواه از سبزی یا ادویه ترشی هم استفاده کنید یا چند فلفل سبز تند به مواد اضافه کنید.) و در ظرف را ببندید. ۱ هفته بعد ترشی شما آماده سرو است.

 

 

 

کالابرگ الکترونیک