۱۵ خواص پسته در بارداری | زنان باردار روزی چند عدد پسته بخورند؟

۱۵ خواص پسته در بارداری | زنان باردار روزی چند عدد پسته بخورند؟


19 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص پسته در بارداری

خوردن پسته در بارداری مفید است یا مضر؟ پسته به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین و مفید‌ترین آجیل‌ها شناخته می‌شود که فواید زیادی برای سلامت عمومی بدن دارد. خوردن پسته در بارداری و گنجاندن آن در رژیم غذایی مادران، یکی از توصیه‌های مهمی است که اغلب پزشکان بر آن تاکید دارند. صرف‌نظر از طعم بی‌نظیر پسته، مصرف پسته در دوران حاملگی، هم به سلامت مادر و هم به سلامت جنین کمک موثری خواهد کرد. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص پسته در بارداری، عوارض و مضرات پسته در بارداری، میزان مجاز مصرف پسته در دوران بارداری و باید و نباید‌های مصرف پسته در بارداری خواهیم پرداخت.

ارزش غذایی پسته

ارزش غذایی پسته

«پسته» به عنوان یک منبع غذایی بسیار مفید در سبد غذایی خانم‌های باردار، سرشار از ریز مغذی‌ها، درشت مغذی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که خوردن آن مخصوصا در سه ماهه اول بارداری توصیه می‌شود. ارزش غذایی ۱۰۰ گرم پسته خام خشک به شرح زیر است:

  • کالری: ۵۹۴
  • چربی کل: ۳۲
  • فیبر: ۹/۱ گرم
  • آب: ۳۷ گرم
  • پروتئین: ۳/۱۹ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۹ گرم
  • قند: ۶۶ گرم
  • آهن: ۳/۷ میلی‌گرم
  • کلسیم: ۱۳۱ میلی‌گرم
  • منیزیم: ۱۵۸ میلی‌گرم
  • پتاسیم: ۹۷۲ میلی‌گرم
  • روی: ۳/۲ میلی‌گرم
  • منگنز: ۲۰/۱ میلی‌گرم
  • فسفر: ۵۰۰میلی‌گرم
  • سدیم: ۷ میلی‌گرم

علاوه بر این پسته حاوی ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، مس، سلنیوم، فولات، تیامین، نیاسین و … است که هر یک به طرق مختلف، برای سلامت مادر و جنین ضروری هستند.

خواص پسته برای زنان باردار

برای اینکه بتوانید از خواص پسته برای زنان و نیز فواید پسته در بارداری نهایت بهره را ببرید، می‌توانید پسته را به روش‌های مختلف، در تهیه انواع شیرینی و دسر با پسته، به عنوان آجیل، در طرز تهیه انواع حلوا با پسته و … به کار ببرید. اما در کل خواص پسته در بارداری چیست؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

شما می‌توانید انواع آجیل از جمله مغز پسته و پسته با پوست را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- خواص پسته برای باردار شدن

خوردن پسته در خانم‌ها و آقایان می‌تواند شانس بچه‌دار شدن را بیشتر کند. یکی از خواص پسته برای مردان، تقویت اسپرم‌ها است. از طرفی یکی از خواص پسته برای زنان، بالا رفتن شانس بچه‌دار شدن است.

به این صورت که پسته سرشار از انواع پروتئین، ویتامین‌ها، آهن، اسید فولیک، سلنیوم، منیزیم، امگا ۳، ویتامین‌های گروه B و ویتامین E است. تغذیه بدن با این مواد مغذی، ریز مغذی‌ها و باعث بالا رفتن شانس باردار شدن خانم‌ها می‌شود.

۲- خواص پسته برای جلوگیری از فقر آهن مادران

بسیاری از خانم‌ها در طول زندگی خود، به خاطر تجربه پریود‌‌های ماهانه، با مشکل کمبود آهن یا فقر آهن مواجه هستند. فقر آهن در دوران بارداری، خطرات زیادی را برای مادر و جنین به همراه دارد. کمبود یا فقر آهن از رشد معمول جنین جلوگیری کرده و بر سلامت مادر هم تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین توصیه می‌شود که خانم‌های باردار، رژیم غذایی غنی از آهن را دنبال کنند.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه کیک برنجی کره ای ساده و با لوبیا قرمز

از آن جایی که پسته به عنوان یک منبع غذایی عالی آهن و مس و ویتامین B6، شناخته می‌شود، مصرف آن می‌تواند به تشکیل گلبول‌های قرمز خون و هموگلوبین کمک کرده و سلامت مادر و رشد جنین را تضمین کند.

بیشتر بخوانید: روزی چند عدد پسته بخوریم

۳- خواص پسته در کنترل فشار خون خانم‌های باردار

خواص پسته در کنترل فشار خون

یکی از خواص پسته در بارداری، کمک به تنظیم و کنترل فشار خون مادر است. در صورتی که خانم‌های باردار در دوران حاملگی، فشار خون بالایی داشته باشند، ممکن است زایمان زودرس را تجربه کنند.

بنابراین به این خانم‌ها توصیه می‌شود که پسته خام و تازه یا پسته بو داده بدون نمک را که باعث بالا رفتن فشار خون نشود، در برنامه غذایی خود قرار دهند. به خاطر داشته باشید که خوردن پسته شور در بارداری، باعث بالا رفتن میزان سدیم خون، ورم بدن و افزایش فشار خون مادر باردار می‌شود.

۴- تنظیم کلسترول خون مادر با مصرف پسته

پسته حاوی آنتی اکسیدان «لوتئین» است. این آنتی اکسیدان مانع گرفتگی‌ رگ‌ها، به خاطر رسوب کلسترول می‌شود. از طرف دیگر، پسته سرشار از چربی است اما درصد بسیار کمی از این چربی‌ها، ناسالم یا اشباع است و بخش زیادی از این چربی‌ها را اسیدهای چرب سالم و مفید تشکیل می‌دهد.

یکی از فواید پسته در بارداری این است که اسیدهای چرب سالم موجود در آن، سبب کاهش سطح کلسترول بد خون، افزایش کلسترول خوب خون و در نهایت باعث ایجاد تعادل در سطح لیپیدهای بدن می‌شوند.

۵- خواص پسته برای درمان یبوست خانم های باردار

بسیاری از خانم‌های باردار مخصوصا در ماه‌های پایانی دوران بارداری به خاطر تغییرات هورمونی با مشکل یبوست درگیر می‌شوند. پسته یکی از آجیل‌ها با فیبر کافی است. فیبر باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به تسهیل حرکات روده می‌شود. این روند به هضم بهتر غذاها کمک کرده و عمل دفع را در خانم‌های باردار راحت‌تر می‌کند.

۶- پسته برای افزایش سیستم ایمنی بدن

پسته سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفیدی مثل کاروتن، ویتامین A، ویتامین C و مواد پلی فنولیک است. این آنتی‌ اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و بدن مادر و جنین را در مقابل انواع بیماری‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها ایمن نگه دارند.

۷- کاهش ورم با مصرف پسته

پسته‌ها خاصیت ضد التهابی دارند. در دوران بارداری که تورم دست و پا، یک مشکل شایع به حساب می‌آید، مصرف پسته می‌تواند این ورم‌ها را تسکین داده و از بروز دردهای مفصلی در بارداری جلوگیری کند.

۸- درمان عفونت بارداری با خوردن پسته

یکی از خواص پسته در بارداری، درمان و از بین بردن عفونت‌های بارداری است. پسته سرشار از خواص آنتی اکسیدانی است و از بروز عفونت بارداری هم پیشگیری می‌کند.

۹- خواص پسته برای دیابت بارداری

خواص پسته برای دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی از مشکلات خانم‌ها در دوران بارداری است. هر چند خانم‌های بارداری که مبتلا به دیابت بارداری هستند، باید برای تغذیه دوران بارداری، از پزشک خود مشورت بگیرند ولی خوردن پسته در بارداری می‌تواند در کنترل سطح قند خون تاثیر بگذارد.

فیبر موجود در پسته می‌تواند جذب قند خون را کنترل کرده و از افزایش ناگهانی سطح قند خون جلوگیری کند. علاوه بر این، چربی‌های اشباع نشده در پسته، موجب کاهش حساسیت به انسولین می‌شود. در صورت مصرف متعادل پسته، سطح قند خون در بارداری را می‌توانید متعادل نگه دارید.

۱۰- خواص پسته برای رشد جنین

پسته سرشار از پروتئین‌های مفید برای بدن است. این پروتئین‌ها به رشد بدن جنین کمک می‌کند. در صورتی که خوردن پسته را در برنامه غذایی خود قرار دهید، موجب عضله‌سازی بدن نوزاد می‌شود تا کودک در زمان تولد، وزن متعادلی داشته باشد.

حتما بخوانید  طرز تهیه نان سیمیت ترکیه نرم و خوشمزه مرحله به مرحله

۱۱- خواص پسته برای مغز جنین

حتما می‌دانید که خوردن برخی غذاها در دوران بارداری می‌تواند به باهوش شدن جنین در شکم مادر کمک کند. مادرانی که به رشد مغز جنین خود اهمیت می‌دهند، مصرف پسته می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. پسته حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ مثل «اولئیک اسید» است که در تقویت عملکرد مغز نوزاد هم موثر است.

۱۲- خواص پسته برای درمان نقایص مادرزادی

پسته سرشار از اسید فولیک است و مصرف پسته در بارداری می‌تواند در جلوگیری از نقایص مادرزادی از جمله نقایص لوله عصبی، مثل «اسپینا بیفیدا» و «آنسفالوسل» مفید و موثر باشد.

۱۳- خواص پسته برای استحکام استخوان‌های مادر و جنین

پسته یکی از منابع خوب کلسیم است. از آن جایی که جنین در شکم مادر از مواد مغذی بدن مادر تغذیه می‌کند، خانم‌های باردار باید بیشتر به منابع کلسیم بدن خود توجه کنند. خوردن پسته در حاملگی می‌تواند به استحکام استخوان‌های مادر و افزایش تراکم استخوان‌های جنین کمک کند.

۱۴- کاهش خطر سقط جنین

پسته حاوی مواد مغذی مختلفی مثل ویتامین A، ویتامین B1، B6، سلنیم، فسفر، مس، فیتواسترل و… است که همگی در رشد و نمو‌ جنین تاثیرگذار هستند. یکی از خواص پسته در بارداری این است که به دلیل داشتن ویتامین E، خطر سقط جنین را کاهش می‌دهد.

۱۵- خواص پسته خیس در بارداری

پسته خیس یا پسته تازه همان خواص پسته خام یا پسته خشک را دارد. پسته تازه یا خیس برای سلامت مادر و جنین، جلوگیری از کم خونی بارداری،‌ عارضه یبوست، درمان التهاب بدن، کنترل فشار خون، تنظیم کلسترول خون و … مفید است.

بیشتر بخوانید: خواص پسته برای درمان کم خونی

مضرات احتمالی پسته در بارداری

مضرات پسته در بارداری

عوارض پسته در بارداری در صورتی بروز پیدا می‌کند که در مصرف پسته زیاده‌روی به خرج دهید یا با پسته آلرژی یا حساسیت داشته باشید. مصرف بیش از حد پسته در حاملگی، عوارض زیر را به همراه دارد:

  • افزایش فشار خون: مصرف زیاد پسته در بارداری باعث چاقی، اضافه وزن و بالا رفتن کلسترول بد خون می‌شود.
  • اختلالات و مشکلات گوارشی: مصرف بیش از حد پسته با عوارضی مثل نفخ و گاز روده همراه است.
  • بروز حساسیت یا آلرژی: در صورتی که پسته را بیش از حد بخورید، ممکن است با عوارضی مثل قرمزی پوست، تورم و خارش دچار شوید.

سوالات متداول درباره خوردن پسته در بارداری

خوردن پسته در سه ماهه اول بارداری مفید است یا مضر؟

در ماه‌‌های ابتدایی دوران بارداری که جنین در حال رشد اولیه است و بدن مادر نیاز به مواد مغذی دارد، خوردن پسته توسط پزشکان و متخصصان تغذیه، توصیه می‌شود. اما میزان مصرف پسته در بارداری باید کنترل شده و بر اساس مشورت پزشک باشد.

روزی چند عدد پسته در بارداری بخوریم؟

خوردن پسته در بارداری هر چند برای سلامتی مادر و جنین مفید است ولی اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید، آثار زیانباری خواهد داشت. به گفته کارشناسان تغذیه، به خانم‌های باردار توصیه می‌شود که روزانه بیش از ۲۴ عدد پسته مصرف نکنید.

تاثیر پسته بر زیبایی جنین چیست؟

در مورد رابطه خوردن پسته بر زیبایی جنین، مطالعات علمی موثق و تایید شده‌ای وجود ندارد ولی از آن جایی که خوردن پسته می‌تواند به سلامت مادر و جنین کمک کند. سلامتی می‌‌تواند بر زیبایی ظاهری مادر و جنین تاثیرگذار باشد.

 

محصولات مرتبط