فواید بازی با کودکان خردسال و تاثیر آن بر رشد و یادگیری آن ها

فواید بازی با کودکان خردسال و تاثیر آن بر رشد و یادگیری آن ها


28 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید بازی با کودکان

بازی یکی از مهم ترین جنبه های زندگی کودک است. چون کودکان از این راه می آموزند که خلاقانه فکر کنند و با دیگران تعامل اجتماعی داشته باشند. همچنین از طریق بازی، آن ها از نظر جسمی رشد می کنند و به مهارت های عاطفی زیادی دست می یابند. همچنین کودکان یاد می گیرند که چگونه دنیا را پردازش کنند. به طور خلاصه، بازی در رشد کودک شما مهم است. در این مقاله از مجله کوروش درباره فواید بازی کردن با کودکان و اثرات جسمی، رشد فردی، روحی و اجتماعی آن توضیح خواهیم داد.

 

 

نظر متخصصان درباه فواید بازی با کودکان

 

نظر متخصصان درباه فواید بازی با کودکان

 

دکتر تیف جومیلی، متخصص اطفال در استودیوی پزشکی و طب کودکان و نوجوانان لس آنجلس می گوید: بازی، نحوه یادگیری کودکان است. علاوه بر این، طبق مطالعه و پژوهش معتبری که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، بازی استرس را کاهش می دهد. جومیلی می گوید: در کل، بازی با پاسخ هایی همراه است که یادگیری را تسهیل می کند و استرس را از بین می برد.

اما مزایای بازی چیست و کودکان واقعا به چه نوع بازی، اسباب بازی و فعالیت نیاز دارند؟ در ادامه برخی از متخصصان نظر خود را در این باره ارائه داده اند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین اپلیکیشن های آموزش و بازی کودک «

 

 

فواید بازی با کودکان

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

اثار مثبت بازی با کودکان

 

این یک نکته غیر قابل انکار است که فواید بازی با کودکان بی شمار است. بازی به کودکان از نظر شناختی، جسمی، اجتماعی و عاطفی کمک می کند. اما بیش از سرگرمی و بازی، نکات موجود در بازی است.

دکتر مایرا مندز، یک روان درمانگر و هماهنگ کننده برنامه در مرکز رشد کودک و خانواده در کالیفرنیا، می گوید: بازی مهم است، زیرا پایه اصلی برای یادگیری، کاوش و حل مسئله به حساب می آید و درک درستی از جهان ارایه می دهد. نقش شما نیز در میانه این بازی تعیین کننده است.

اما کودکان چگونه از راه بازی یاد می گیرند؟ ساده است. بازی به کودکان این امکان را می دهد تا از آنچه می بینند، تقلید و مهارت های خود را تمرین کنند. این موضوع یک زمینه برای خلاقیت و آزمایش به آنها می دهد. چون بازی به آن ها کمک می کند یاد بگیرند که چگونه با دیگران تعامل و ارتباط برقرار کنند.

 

 

فواید شناختی بازی برای کودکان

 

فواید شناختی بازی برای کودکان

 

در کنار مهارت یادگیری، بازی باعث رشد سالم و مهارت های تفکر انتقادی می شود. بازی همچنین حافظه را تقویت می کند. به کودکان کمک می کند تا علت و معلول را درک کنند. و به گفته مندز، به آن ها در کشف جهان و نقششان در آن کمک می کند.

از سوی دیگر کودکان خردسال از طریق بازی می آموزند که چگونه اوضاع را مرتب و مدیریت کنند. همچنین به آنها امکان می دهد از حواس خود استفاده کنند و کاوش و کنجکاوی را تشویق می کند. این مهارت ها، پایه و اساس رشد فکری و پردازش شناختی است.

علاوه بر این بازی به کودکان انگیزه می دهد که وانمود کنند، خلق کنند و تصور کنند. فراموش نکنید که بازی خلاق با پایان باز به کودکان کمک می کند تا مهارت های تفکر انتقادی را مفهوم سازی کنند. در ضمن آن ها فعالیت جسمی و ورزش هم می کنند.

 

 

فواید جسمی بازی برای کودک

 

فواید جسمی بازی برای کودک

 

از نظر جسمی، بازی از چند جهت به کودکان، یعنی رشد مهارت های حرکتی، سود می بخشد. مندز می گوید: برخی از فواید بازی با کودکان، تشویق، تحرک، درک روابط، ارتقای مهارت های حرکتی و پرورش مهارت است.

از طرفی بازی کردن می تواند از مهارت های حرکتی مانند افزایش انرژی، استقامت، انعطاف پذیری و شناخت کودک نسبت به بدن خود پشتیبانی کند. از جمله بازی های فیزیکی می توان به دویدن، پرش، شنا، بلوک سازی، رقص، دوچرخه سواری و بالا رفتن از درختان اشاره کرد.

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که موارد احتیاطی کلیدی مربوط به ایمنی را به یاد داشته باشید. مثلا حواستان باشد که کودکتان کلاه ایمنی دوچرخه داشته باشد. یا وقتی در حال شناست، حواستان به استخر باشد.

 

 

کسب مهارت های اجتماعی

 

کسب مهارت های اجتماعی

 

بازی در ارتقا و رشد اجتماعی مهم است زیرا به کودکان کمک می کند تا نحوه تعامل با دیگران را بیاموزند. از طریق بازی، کودکان درک درستی از انتظارات و قوانین اجتماعی پیدا می کنند. در کنار این موارد، بازی کردن فرصت هایی را برای اشتراک افکار و عقاید، گوش دادن و سازش فراهم می کند. تاثیر بازی بر رشد احساسات علاوه بر موارد بالا، بازی به کودکان کمک می کند تا احساسات خود را درک و پردازش کنند.

کیم ویلر پوایتوین، کودک درمانگر در فیلادلفیا می گوید: کودکان احساسات و مفاهیم جدید خود را از طریق بازی پردازش می کنند. به عنوان مثال وقتی کودک بازی را از دست می دهد، می آموزد که غم، عصبانیت و اندوه را پردازش کند. بازی همچنین به اعتماد به نفس کمک و رشد هویت و عزت نفس آنها را تشویق می کند.

 

 

ایده هایی برای بازی کردن

 

روش های بازی کودکان بسته به سن و علایق آنها متفاوت است. در اینجا چند ایده برای والدین و بچه ها برای بازی کردن آورده شده است.

 

 

بازی با نوزادان

 

بازی با نوزادان برای رشد آن ها

 

ممکن است بازی با کودکان خردسال سخت به نظر برسد. چون به هر حال، نوزادان نمی توانند بنشینند، بخزند، راه بروند، صحبت کنند یا بایستند. اما طبق مطالعات آکادمی اطفال آمریکا (AAP)، یادگیری بازیگوشی می تواند با اولین لبخند کودک آغاز شود.

جومیلی می گوید: در این مرحله، کودکان بیشتر به چهره علاقه دارند و می آموزند که چگونه این صورت ها را به آنها لبخند بزنند و بخندند. بچه ها بازی هایی مثل peekaboo (بازی قایم موشک یا چشم گذاشتن) را دوست دارند. این بازی به آنها کمک می کند تا درباره دوام جسم و اشیا یاد بگیرند.

آنها رنگ ها و بافت های متضاد را دوست دارند. به جغجغه ها و تکه های کاغذ صاف خیره می شوند. آنها عاشق سر و صدا کردن هستند. بگذارید آنها روی ظروف و قابلمه های مختلف بکوبند تا ببینند چه صداهایی ایجاد می کنند. برقراری مکالمه با کوچولوی شما نیز بسیار مهم است، زیرا به آنها کمک می کند مهارت های زبانی خود را توسعه دهند.

 

 

فواید بازی با کودکان نوپا

 

بازی با کودکان نوپا

 

با رشد کودک، گزینه های بازی های متناسب برای او نیز افزایش می یابد. کودکان نوپا عاشق اشیا و اجسام رنگی البته با رنگ روشن هستند، مانند توپ ها، ماشین ها و بلوک های بازی. پازل ها همانند وسایل ساده هنری، گزینه بسیار خوبی هستند و به نظر می رسد بازی برای کودکان در این سن عالی است. مندز می گوید: شما باید کودکان نوپا را به بازی با عروسک، بلوک، اشیای معمولی در خانه یا حتی لباس پوشیدن تشویق کنید.

در کنار این ها، به طور منظم برای کودک نوپای خود آواز بخوانید و آن ها را به رنگ آمیزی یا نقاشی تشویق کنید، زیرا این فعالیت ها به رشد درک، شناخت و مهارت های حرکتی آن ها کمک می کند.

 

 

بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

 

بازی های مناسب برای کودکان پیش دبستانی

 

کودکان در سن پیش دبستانی کاملا مستقل هستند. آنها درک درستی از جهان و جایگاه خود در آن دارند. به همین دلیل، بسیاری از بازی های آنها در این سن خودمحور و ساختاریافته است.

جومیلی می گوید: کودکان در سنین پیش دبستانی در تلاش برای استقلال در انجام هر کاری هستند. والدین اغلب متوجه می شوند که آنها نه تنها در انتخاب لباس خود اصرار دارند، بلکه خودشان لباسشان را می پوشند. به همین دلیل، پیش دبستانی برای معرفی فعالیت های انفرادی، مانند پازل، کاشی های مغناطیسی، لگو و برج سازی سن بسیار خوبی است.

گفتنی است کودکان پیش دبستانی به اجتماعی شدن احتیاج دارند. این موضوع کلید پیشرفت آنها است. سفر به زمین بازی و پارک، راه های خوبی برای تشویق این امر است.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ فایده شگفت انگیز جدول سودوکو برای کودکان «

 

 

بازی مناسب برای بچه های ابتدایی

 

بازی مناسب برای بچه های ابتدایی 

 

دقیقا مانند کودکان پیش دبستانی، بچه های دوره ابتدایی و راهنمایی بسیار مستقل هستند. آنها همچنین تمرکز زیادی بر فعالیت های مدرسه محور دارند. با این حال، بازی هنوز برای پیشرفت آنها غیر قابل انکار است.

ویلر پوایتوین می گوید: بچه ها در سن مدرسه نیز به بازی احتیاج دارند. آن ها را به بازی کردن در فضای بیرون، با یک توپ یا حباب تشویق کنید. یا یک شب بازی خانوادگی برنامه ریزی کنید. ست های لگو و سایر اسباب بازی های ساختمانی نیز بسیار عالی هستند. بازی های ویدئویی هم گزینه های خوبی حساب می شوند، اما این فعالیت ها باید در حد متوسط ​​انجام شوند.

 

 

عوارض جانبی بازی نکردن با کودکان

 

عوارض جانبی بازی نکردن با کودکان

 

بازی به کودکان کمک می کند تا به افرادی قوی، سالم و مستقل تبدیل شوند. همچنین به آنها از نظر عاطفی کمک می کند و استرس را کاهش می دهد. با این حال، کمبود بازی می تواند اثرات منفی و طولانی مدتی داشته باشد.

جومیلی توضیح می دهد: مطالعات ثابت کرده است وقتی بچه ها در طبیعت فرصت بازی در بیرون را ندارند، بیشتر در معرض مشکلات توجه و مشکلات رفتاری قرار دارند. بدون بازی مناسب، بچه ها این فرصت را ندارند که تخیل خود را گسترش دهند و مهارت های لازم برای موفقیت در محل کار و زندگی خود را ایجاد کنند. کمبود بازی همچنین می تواند رشد اجتماعی و عاطفی فرد را متوقف کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ توسط AAP نشان داد که عدم بازی می تواند استرس را افزایش دهد. جومیلی می گوید: بازی غیراخلاقی نیست، بلکه الگوی ساخت مغز است. وقتی بازی و روابط امن، پایدار و پرورشی در زندگی کودک از بین رفته باشد، استرس سمی می تواند روند رشد را مختل کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۸ سرگرمی و بازی جالب برای کودکان «

 

 

سخن نهایی

 

فراموش نکنید که بازی برای کودکان ارزشمند است، بسیار ارزشمند. در حقیقت، نمی توان مزایای بیش از حدبازی را بیان کرد. بنابراین با فرزندان خود بدوید، آواز بخوانید و برقصید. با بچه هایتان بازی کنید و هر دو از آن لذت ببرید!

 

 

بیشتر بخوانید‌« ۹ بازی جذاب فکری برای تقویت هوش و حافظه کودکان و بزرگسالان «

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک