بهترین صابون بدن باید چه ویژگی هایی داشته باشد | تفاوت صابون و پن

بهترین صابون بدن باید چه ویژگی هایی داشته باشد | تفاوت صابون و پن


4 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین صابون بدن چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

همان طور که می دانید امروزه انواع صابون ها برای نظافت و شست و شوی بدن و صورت به کار می روند. هر چند قبلا این کاربرد را نداشتند و خواص دارویی و استفاده از آن ها در صنعت و تمیز کردن ظروف بیشتر مورد توجه قرار می گرفت. صابون ها معمولا از محصولات گیاهی و حیوانی مثل چربی حیوانی و پیه یا روغن های گیاهی، مثل کرچک، زیتون یا روغن نارگیل درست می شوند. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش به معرفی بهترین صابون بدن ایرانی، تاریخچه و هر آن چه باید در مورد این شوینده بدانید، می پردازیم.

تاریخچه صابون

 

تاریخچه صابون

 

حفاری ها در بابل باستانی شواهدی را نشان داد که بابلی ها حدود ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد صابون می ساختند. آن ها اولین کسانی بودند که به هنر صابون سازی مسلط شدند. بابلی ها صابون را از چربی هایی که با خاکستر جوشانده بودند، تهیه و در تمیز کردن پشم و پنبه برای تولید پارچه استفاده می کردند. صابون همچنین حداقل ۵۰۰۰ سال در پزشکی استفاده می شد. از سوی دیگر، پاپیروس Ebers (مصر، ۱۵۵۰ قبل از میلاد) نشان می دهد که مصریان باستان روغن های حیوانی و گیاهی را با نمک های قلیایی، مخلوط و ماده ای شبیه صابون تولید می کردند.

به گفته پلینیوس، فنیقی ها از پیه بز و خاکستر چوب، برای تهیه صابون در ۶۰۰ قبل از میلاد استفاده کردند. رومیان اولیه در قرن اول پس از میلاد از ادرار برای درست کردن صابون استفاده می کردند. این صابون در امپراتوری روم به طور گسترده ای شناخته شده بود. سلت ها هم صابون خود را از چربی حیوانی و خاکستر گیاه تهیه کردند. آن ها نام این محصول را «سایپو» گذاشتند که کلمه صابون به انگلیسی (soap) از آن گرفته شده است. مردم بابل، بین النهرین، مصر، یونانیان و رومیان باستان با مخلوط کردن چربی، روغن و نمک، صابون تهیه می کردند. اما صابون برای حمام و بهداشت شخصی ساخته نمی شد. بلکه بیشتر برای تمیز کردن ظروف، کالاهای آشپزی یا برای اهداف دارویی استفاده می شد.

 

انواع صابون

 

انواع صابون

 

با پیشرفت علم و تکنولوژی، انواع صابون ها برای پوست های مختلف به بازار راه پیدا کردند. اما این همه ماجرا نبود. در کنار صابون های جامد که پیش از این بسیار محبوب بودند، صابون های مایع هم تولید شدند. این نوع صابون ها، سلیقه افراد زیادی را پوشش دادند. علاوه بر این، یک محصول جدید به نام «پن» هم نام خودش را بین شوینده های صورت و بدن جا انداخت. اما هر یک از این صابون ها چه خصوصیاتی دارند؟

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ های درمان خانگی و سنتی ترک پاشنه پا

بهترین صابون بدن ایرانی جامد چه ویژگی هایی دارد؟

صابون جامد قدیمی ترین نوع شوینده بدن و صورت است. در ساخت صابون های جامد معمولی، گلیسیرین نقش مهمی ایفا می کند. در ساخت صابون هم جامد نگه داشتن این گلیسیرین کم هزینه نیست. به همین دلیل صابون های جامد، یا فاقد گلیسیرین هستند، یا در ترکیبات آن ها از گلیسیرین کمی استفاده شده است.

حتما بخوانید  بهترین برند های مام زیر بغل و ضد تعریق ایرانی و خارجی

همچنین برای جدا کردن ماده موثر این صابون ها از روغن های گیاهی یا حیوانی، در ترکیبات آن ها از سدیم و نمک استفاده می شود. صابون جامد حالت قلیایی دارد. و PH آن حدود ۹ است. البته نمی توان به درستی مشخص کرد که صابون جامد خاصیت پاک کنندگی بیشتری دارد یا شامپو بدن یا پن. به همین خاطر توصیه می شود که هنگام خرید، به ترکیبات آن دقت کنید. با این روش می توانید بهترین صابون بدن ایرانی را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: فرق صابون ابرو با ژل ابرو چیست؟

روش نگهداری از صابون جامد

 

روش نگهداری از صابون جامد

 

برخی افراد در حال حاضر انتقادهایی به صابون جامد بدن یا صورت وارد می کنند. مبنی بر این که صابون های جامد خودشان منبع آلودگی هستند. این در حالی است که هنوز هیچ مدرک مستندی برای تایید این ادعاها وجود ندارد. این ذهنیت که آلودگی پوست یک فرد روی صابون می ماند و به نفر بعدی منتقل می شود، برخی افراد را از خرید این صابون ها منصرف می کند. اما بد نیست بدانید که محیط قلیایی صابون ها می تواند باعث از بین رفتن آلودگی ها شود.

نکته مهم دیگر این است که حتما باید صابون جامد را در محیطی خشک که امکان جمع شدن آب وجود ندارد، نگه دارید. این کار هم باعث افزایش عمر صابون می شود و هم آن را از آلودگی های محیطی تا حد زیادی دور نگه می دارد.

شامپو بدن خوب چه ویژگی هایی دارد؟

شامپو بدن معمولا مورد پسند کسانی است که با صابون جامد میانه چندان خوبی ندارند. تفاوت صابون جامد و شامپو بدن در فرمولی است که این دو شوینده ساخته می شوند. اگر در مولکول صابون در بخش کاتیونی به جای Na یکی از یون های آمونیوم یا پتاسیم قرار بگیرند، نقطه ذوب صابون پایین می آید. در نتیجه صابون حالت مایع پیدا می کند. صابون های مایع تا قرن نوزدهم کشف و ساخته نشده بودند. در سال ۱۸۶۵ ویلیان شپهارد این نوع صابون را اختراع کرد. در این شوینده های مایع، امکان اضافه کردن گلیسیرین هم راحت تر و هم کم هزینه تر است. در ترکیب شامپو بدن، از مواد غیر صابونی استفاده می شود که به PH پوست نزدیک تر است. اما ترکیبات آن ها تفاوت چندانی با هم ندارد و تمیز کنندگی یا تاثیر هر دو مشابه است.

پن چیست و چه تفاوتی با صابون و شامپو بدن دارد؟

پن یکی از شوینده های جدید پوست است که از زمان تولید آن زمان زیادی نمی گذرد. ظاهر پن و صابون جامد کاملا به هم شبیه است ولی در ترکیبات آن ها تفاوت هایی به چشم می خورد. یکی از این تفاوت ها شامل PH آن می شود. PH پن حدود ۶ است که به PH نرمال پوست نزدیک تر است. پن ها معمولا خاصیت دارویی دارند و مانع آسیب به چربی مفید پوست می شوند. هم چنین از رشد میکروب ها پیشگیری می کنند. کارایی آن ها هم مختلف است. پن های مختلفی در بازار وجود دارند که شامل پن برای انواع پوست های چرب، مختلط و دارای جوش، پن پوست خشک تا نرمال، پن پوست حساس، پن لایه بردار و پن روشن کننده و ضد لک می شوند. پن ها به صورت معمولا روزانه بسته به جنس پوست، یک یا دو بار باید استفاده شوند.

حتما بخوانید  آموزش تصویری 11 روش کوچک کردن انواع بینی بدون جراحی

بهترین صابون بدن ایرانی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

بهترین صابون بدن ایرانی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

پیش از هر چیز در انتخاب صابون باید به جنس پوست تان دقت کنید. صابون های مختلف برای پوست های چرب، مختلط، نرمال، حساس و خشک در بازار وجود دارند که باید در هنگام خرید بسته به نوع پوستتان آن ها را انتخاب کنید.

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که هر روز حمام می روید و پوست بدنتان را با صابون می شویید باید بدانید که صابون تنها یک شوینده است. این یعنی صابون ها برای مدت زمان طولانی روی پوست باقی نمی مانند و تماسشان با پوست در حد چند دقیقه یا چند ثانیه است. بنابراین ماده های دارویی فرصت چندانی برای جذب شدن روی پوست ندارند. پس اگر مشکل پوستی دارید، در کنار انتخاب صابون مناسب، رفع مشکل پوستی خود را هم در نظر داشته باشید.

صابون مخصوص پوست چرب

صابون های قالبی یکی از بهترین پاک کننده های پوست های چرب هستند. همچنین می توانند حاوی دارو های ضد باکتری یا انواع مختلف ساینده باشند. این صابون ها معمولا حاوی سورفاکتان هستند. بنابراین برای از بین بردن چربی پوست موثرترند. البته ممکن است خیلی پوست شما را خشک نکنند و باید مطابق دستور العمل از آن ها استفاده کنید.

صابون برای پوست های خشک

انواع مختلف صابون برای پوست خشک مثل صابون گلیسیرینه که رطوبت را به پوست می رساند، در بازار در دسترس هستند. صابون های کرم دار، صابون های حاوی ویتامین E، صابون بادام،صابون زیتون، آلوئه ورا و صابون جوانه کندم برای شست و شوی پوست های خشک مورد استفاده قرار می گیرند. این صابون ها به پوست طراوت می بخشند و از پوسته پوسته شدن یا چروک زودرس پوست جلوگیری می کنند.

صابون های مخصوص پوست های مستعد چین و چروک

استفاده از صابون هایی با خاصیت آنتی اکسیدان و ضد چروک، از راه های مفید برای نگهداری از پوست های مستعد پیری است. در این صابون ها با افزایش جریان خون مویرگی، خون رسانی بهبود می یابد. همچنین سلول ها به خوبی تغذیه می شوند و سلول های جدید ساخته خواهند شد. این امر باعث تاخیر افتادن روند پیری و چروک پوست خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بهترین کرم های مرطوب کننده قوی برای پوست خیلی خشک

صابون های روشن کننده پوست

این صابون ها معمولا حاوی مواد گیاهی شبیه اربوتین با اثر روشن کنندگی پوست هستند. صابون های روشن کننده می توانند اثر بخشی ضد لک و در نتیجه روشن کنندگی پوست داشته باشند.

صابون های مخصوص پوست های حساس و آسیب دیده

پوست های حساس یا پوست هایی که آسیب دیدگی سطحی دارند، با استفاده از صابون های مناسب می توانند روند درمان را به خوبی طی کنند. این صابون ها التهاب ناشی از اگزما، حساسیت یا آفتاب سوختگی را تا حدودی بهبود می بخشند.

نکات مهم در استفاده از بهترین صابون بدن ایرانی

 

نکات مهم در استفاده از بهترین صابون بدن ایرانی

 

  • در هنگام خرید صابون، سراغ شوینده هایی بروید که خیلی قلیایی نباشند.
  • در هنگام استحمام از آب ولرم یا خنک استفاده کنید. بهتر است با آب داغ دوش نگیرید.
  • بعد از حمام، بلافاصله از لوسیون یا نرم کننده های بدن استفاده کنید.
  • در نظر داشته باشید که شست و شوی مداوم پوست، باعث خشک شدن آن می شود. همچنین قرمزی و خارش را به همراه دارد.

 

کالابرگ الکترونیک