بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ که هر کسی را وحشت زده می کنند

بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ که هر کسی را وحشت زده می کنند


20 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰

شاید تصور کنید پس از جان سالم به در بردن از سال ۲۰۲۰، دیگر هیچ چیزی در دنیا نمی ترساندتان، اما سخت در اشتباهید. بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ قرار است دقیقا همین بلا را سرتان بیاورند. با ما در سرویس هنر و سینما مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره تعدادی از ترسناک‌ترین فیلم‌های دنیا در سال ۲۰۲۰ بخوانید.

 

 

سال ۲۰۲۰ یکی از عجیب و غریب ترین سال های تاریخ معاصر بود. مطمئنا تحمل سختی ها و گرفتاری های این سال خودش به اندازه کافی دردناک بوده، ولی هستند تماشاگرانی که به این بسنده نمی کنند. بلکه دوست دارند با فیلم های ترسناک،‌ وحشت، دلهره و مرگ را بار دیگر این بار در قالب فیلم های ترسناک تجربه کنند. خوشبختانه با وجود اوضاع نابسامان تولیدات سینمایی و اکران فیلم ها در سالی که گذشت، همچنان فیلم های زیادی ساخته و روانه سینماها (مجازی) شدند. بهترین بخش ماجرای فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ همین جاست. با وجود اکران مجازی، امکان تماشای بسیاری از این فیلم ها در خانه (به خصوص برای تماشاگران بین المللی) مهیا شد.

 

به همین جهت، اصلا تعجب آور نیست که اتفاقات بسیاری از فیلم هایی که در این مطلب معرفی کرده ایم،‌ در خانه رخ داده اند. خانه جایی است که ما بیشتر اوقات خود را در سالِ قرنطینه و مرگ و میرهای جمعی گذراندیم. برای برخی خانه‌ مأمن آسایش، امنیت و آرامش است. ولی برای برخی اصلا اینطور نیست. بلکه خانه جایی است مملو از ترس و اضطراب که هر آن ممکن است در آن واقعه ای هولناک رخ دهد. خوشبختانه در بسیاری از فیلم هایی که معرفی کرده ایم، چنین است و خانه هایی که در بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ ملاحظه می کنیم ناگهان بدل به کانون ترس و وحشت می شوند!

 

 

۱- «تاریک و شرور»؛ دلهره و وحشت در کانون گرم خانواده

 

«تاریک و شرور»؛ دلهره و وحشت در کانون گرم خانواده

 

فیلم «تاریک و شرور (The Dark and the Wicked)» به کارگردانی و نویسندگی برایان برتینو، فیلمی است که ماجراهای آن در مزرعه ای خلوت رخ می دهد. برایان برتینو قبلا در سال ۲۰۰۸ فیلم موفق «غریبه ها (Strangers)» را کارگردانی و نوشته بود. خوشبختانه فیلم تاریک و شرور نیز انتظارات بالای ما از کارگردان غریبه ها را برآورده کرده است. در این فیلم دو خواهر و برادر لوئیز (مارین ایرلند) و مایکل (مایکل ابوت جونیور) که مدت ها با هم رابطه ای نداشتند دوباره با یکدیگر دیدار می کنند. این دو به خانه برگشته اند تا در آخرین لحظات عمر پدر (مایکل زگست) در کنارش باشند.

 

برایان برتینو در همان اولین سکانس های فیلم به خوبی حسِ دلهره و اضطرابی که در پَس سکوت اولیه فیلم نهفته را به مخاطبان منتقل می کند. وقتی که لوئیز و مایکل اتفاقات وهم انگیزی را از سر می گذارند، می فهمیم که مرگ پدر تنها اتفاق ترسناکی نیست که در این خانه رخ می دهد. فیلم تاریک و شرور واقعا برازنده نام با مسمّایش است. در این فیلم که به حق از بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲ است، داستانی پر از ترس و دلهره را تماشا می کنیم که خاطره آن به این راحتی ها از ذهن مخاطب پاک نمی شود.

 

 

۲- «کلبه» از ترسناک ترین فیلم های سال ۲۰۲۰

 

«کلبه» از ترسناک ترین فیلم های سال ۲۰۲۰

 

فیلم «کلبه (The Lodge)» به کارگردانی و نویسندگی سیورین فیالا و ورنیکا فرانتس، یکی دیگر از فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ است که وقایع آن در خانه اتفاق می افتد. در این فیلم خواهر و برادری به نام های میا و آیدن (لیا مک هیو و جیدن مارتل) پس از مرگ مادرشان، باید با نامزد مرموز پدرشان، گریس (رایلی کیو) آشنا شوند. این ۳ نفر برای مدتی در یک خانه ویلایی به سر می برند و دقیقا همینجاست که وقایع خوفناکی رخ می دهد.

 

اتفاقات هراس انگیزی که باعث می شود هم خواهر و برادرها و هم نامادری آینده نسبت به یکدیگر مشکوک شوند. فیلم ترسناک کلبه از آن دست فیلم هایی است که باعث می شود، پس از تماشای آن کمی به عقب برگردید و شخصیت های فیلم را با دقت بیشتری حلاجی کنید. اگر متوجه شباهت هایی بین اعضای خانواده یا دوستان خود با یکی از شخصیت های فیلم کلبه شدید، اصلا به دلتان بد راه ندهید؛ تنها افکار ناخوشایندی به ذهنتان رسوخ کرده که بهتر است کمتر سراغشان بروید!

حتما بخوانید  نقد و خلاصه درام عاشقانه - اجتماعی «خسوف» | یک عاشقانه ناآرام

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین فیلم های اکشن ۲۰۲۰ «

 

 

۳- «یادگار»؛ باز هم داستان خانه های تسخیر شده!

 

«یادگار»؛ بازهم خانه های تسخیر شده!

 

فیلم «یادگار (Relic)» یکی دیگر از فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ است که گذرش به خانه های تسخیر شده و ترسناک افتاده. ناتالی اریکا جیمز، نویسنده و کارگردان فیلم یادگار، در فیلم جدید خود سراغ عواقب ترسناک بیماری آلزایمر رفته است. در این فیلم که برای هر مخاطبی به شدت ویرانگر و تا حد زیادی تنگناهراسانه است، با یک ماجرای خانوادگی مبهوت کننده طرفیم. در فیلم یادگار با ادنا (رابین نوین) زنی سالخورده همراه می شویم که به سبب بیماری هولناک آلزایمر کاملا ارتباطش را با دنیای واقعی از دست داده است.

 

وقتی دخترش کِی (امیلی مورتیمر) و نوه او سم (بلا هیتکوت) به دیدارش می روند، به خوبی با اوضاع دلهره آور خانه پیرزن که بی شباهت به خانه های متروک و تسخیر شده نیست آشنا می شویم. ظاهرا در خانه ادنا اتفاق های هراس آوری می افتد که هر کسی از جمله کِی و سم را به وحشت می اندازد. ناتالی اریکا جیمز در فیلم خود سری به ژانر خانه های متروک و تسخیر شده زده که به حق باید آن را از دوست داشتنی ترین عناصر ژانر وحشت بدانیم. جیمز در فیلم یادگار موفق شده با بهره بردن از عناصر کلیدی این ژانر، فیلمی مبهوت کننده و سراسر دلهره و ترس را بسازد. فیلمی که تصاویرِ دلخراش و وهمناکش به این راحتی ها از ذهن کسی نمی رود.

 

 

۴- «خیابان مالاسانیا ۳۲»؛ یکی دیگر از خانه های تسخیر شده؛ از بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰

 

فیلم «خیابان مالاسانیا ۳۲»؛ یکی دیگر از خانه های تسخیر شده؛ از بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰

 

آلبرت پینتو کارگردان فیلم«خیابان مالاسانیا ۳۲ (۳۲ Malasaña Street)»، به وضوح از خانه ترسناک فیلم  جیمز وان «تسخیر (The Conjuring)» الهام گرفته تا فیلمی مملو از وهم و خیال های ترسناک بسازد. رویدادهای فیلم خیابان مالاسانیا ۳۲ در سال ۱۹۷۶ در کشور اسپانیا رخ می دهد. پینتو مخاطبان ما را با خانواده ای آشنا می کند که همچنان از لطمات و جراحات روحی و روانی گذشته در عذاب اند و آنطور که باید و شاید حالا هم اوضاع مطلوبی ندارند.

ولی وقتی اوضاع وخیم تر می شود که می فهمیم در خانه این خانواده بداقبال روحی شریر نیز زندگی می کند. آلبرت پینتو با همکاری گروهی از فیلمنامه نویسان خوش ذوق اسپانیایی توانسته یک فیلم موفق دیگر در ژانر وحشت بسازد. از آن دست فیلم های ترسناکی که گاهی بهتر است بی خیال تماشای آن با چراغ خاموش شوید!

 

 

۱۰ فیلم برتر و تحسین شده اسکورسیزی

 

 

۵- «دگردیسی»؛ از بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰

 

«دگردیسی»؛ از بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰

 

فیلم دگردیسی (Metamorphosis)» یکی دیگر از فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ است که با پرداختن به مضمونی کهنه، مخاطب را واقعا می ترساند. هونگ سیون کیم، فیلمساز موفق کره ای با داستانی آشنا، یعنی تسخیر یکی از اعضای خانواده موفق شده فیلمی واقعا هراس انگیز و پر از وحشت و اضطراب بسازد. کیم با فیلم دگردیسی که گاهی ما را به یاد فیلم کلاسیک «موجود (The Thing)» محصول ۱۹۸۲ به کارگردانی جان کاپرینتر می اندازد، سراغ ارواح خبیث و آنچه می توانند بر سر هر خانواده ای بیاورند رفته است.

 

فیلم دگردیسی علاوه بر اینکه مخاطبان را با یک داستان هولناکی از دنیای اجّنه و جن گیری همراه می کند، این واقعیت ترسناک را نیز دستمایه قرار می دهد که شاید این بلا سر هر کسی از جمله نزدیکترین عزیزان شما هم بیافتد. فرقی نمی کند که مسبب این دگردیسی موجودی خبیث باشد یا زنجیره ای از رخدادهای ناخوشایند و ذهنیتی بیمار. فیلم آنچنان ذهن مخاطب را درگیر می کند که ممکن است پس از تماشای آن، نگاهی بدبینانه به خواهر و برادر و به ویژه والدین خود بیاندازید!

 

 

۶-«زنده»؛ ۲۰۲۰ بهترین زمان ممکن تماشای زامبی ها!

 

«زنده»؛ ۲۰۲۰ بهترین زمان ممکن تماشای زامبی ها!

 

بسیاری از وقایعی که در سال ۲۰۲۰ رخ داد،‌ چنان بودند که گویی درست از دل فیلم های زامبی بیرون کشیده شده باشند. بنابراین، اصلا عجیب نیست که در بین بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰ دستکم یک فیلم خوب ژانر زامبی داشته باشیم. فیلم «زنده (Alive)»، فیلمی است که رویدادهای آن در دوره و زمانه ای شبیه به دوران فعلی رخ می دهد،‌ به این جهت برای مخاطبان به شدت ملموس است. ایل چو، کارگردان و نویسنده کره ای در فیلم زنده سراغ یکی از سناریوهای آشنای طغیان زامبی ها رفته است. در فیلم زنده شاهد زندگی یک جوان خوره اینترنت هستیم که پس از تاخت و تاز زامبی ها در آپارتمانش محبوس می ماند و به سختی با اینترنت ضعیف و خوردن نودل به زندگی ادامه می دهد.

 

 

۷- «کینه»؛ بازسازی حیرت آور یکی از کلاسیک های ژاپنی ژانر وحشت

 

«کینه»؛ بازسازی حیرت آور یکی از کلاسیک های ژاپنی ژانر وحشت

 

معدود فیلم هایی هستند چنین شخصیت شرورِ هراس آوری دارند. در فیلم «کینه (The Grudge)» بازسازی از شاهکار تاکاشی شیمیز «جو-آن: کینه (۲۰۰۲)» است، همان روح ناآرام و انتقام‌ جو را داریم که سر در پی زندگان گذاشته و لحظه ای رهایشان نمی کند. نیکلاس پسه، نویسنده و کارگردان فیلم کینه در جدیدترین اقتباس انگلیسی زبانی که از فیلم کینه شده، توانسته به نحو موثری آن وحشت فیلم ژاپنی را به بینندگان منتقل کند. نیکلاس پسه توانسته با داستانی مرعوب کننده و تصاویری دلهره آور، فیلمی بسیار موفق در ژانر ترسناک بسازد. فیلمی که اگر به دنبال یک خواب خوب و راحت هستید، اصلا تماشای آن را به شما توصیه نمی کنیم!

حتما بخوانید  طرز تهیه دسر پاناکوتا شکلاتی به ۲ روش ساده و دو رنگ

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های دنیا در ۲۰ سال گذشته «

 

 

۸- «مرد نامرئی»؛ ترس از ناشناخته ها و نادیدنی ها؛ یکی از بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰

 

«مرد نامرئی»؛ ترس از ناشناخته ها و نادیدنی ها؛ یکی از بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰

 

فیلم «مرد نامرئی (The Invisible Man)» بازسازی تازه از فیلم «مرد نامرئی (۱۹۳۷)» است. هر دوی این فیلم ها هم به نوبه خود از رمان کلاسیک اچ. جی. ولز اقتباس شده اند. در فیلم مرد نامرئی به نویسندگی و کارگردانی لی ونل، نقش اول برعهده الیزابت ماس گذاشته شده است. چهره سرشناس و نام آشنای سینما که بار دیگر قدرت بازیگری خود را با یک نقش به یادماندنی ثابت می کند. بازی الیزابت ماس در نقش سیسیلیا که شریک زندگی سابقش، ‌آدریان (الیور جکسون-کوهن) حالا در پی او گذاشته، آنقدر قدرتمند است که مخاطب به خوبی هراس ها و اضطراب های این زن نگون بخت را لمس می کند.

 

اوضاع وقتی وخیم تر می شود که متوجه می شویم آدریان خودکشی کرده است. به این ترتیب، سیسیلیا به این راحتی ها نمی تواند ثابت کند، کسی که حالا دیگر وجود خارجی ندارد همچنان دست از تعقیب او بر نداشته است! لی ونل ترس در فیلم مرد نامرئی یک ترس جهان شمول، ترس از نادیدنی ها را دستمایه قرار داده است. در کنار این، ترسی از نوع بیشتر زنانه را نیز در فیلم شاهدیم،‌ یعنی ترس اینکه دیگر کسی حرفتان را باور نکند. ترسی که به خصوص با بروز اتفاق های ویرانگری همچون آزار و تعرض،‌ می تواند زندگی هر زنی را به کابوسی هولناک بدل کند. مرد نامرئی فیلمی دلهره آور با مضمونی بسیار تلخ برای دوره و زمانه ماست.

 

 

درباره ۱۰ فیلم برتر کوئنتین تارانتینو بیشتر بخوانید

 

 

۹- «رفیق اجاره ‌ای»؛ گاهی ترس ها در ذهن تان نهفته اند، اینطور نیست؟!

 

«رفیق اجاره ‌ای»؛ گاهی ترس ها در ذهن تان نهفته اند، اینطور نیست؟!

 

شاید خود جان استیونسون، نویسنده و کارگردان «رفیق اجاره ای (Rent-a-Pal)» هم هیچ وقت فکرش را نمی کرد که وقایع فیلمش به سرعت با اکران در در دوران همه گیری این چنین ملموس و قابل لمس شوند. فیلم رفیق اجاره ای که وقایع آن در سال های ۱۹۹۰ رخ می دهد، با تنهایی و انزوا و ترس از جدا افتادگی سر و کار دارد. در فیلم شاهد ماجرای زندگی دیوید (برایان لندیس فولکینز)، مردی مجرد هستیم که به تنهایی با مادر سالخورده اش لوسی (کاتلین برادی) زندگی می کند. دیوید که احساس فقدان و اندوه می کند، تصمیم می گیرد از طریق یک سرویس دوست یابی ویدئویی (چیزی شبیه به نرم افزارهای دوست یابی فعلی) به دنبال شریک عشقی خودش بگردد.

 

ولی دیوید در این میان با شخصی به نام اندی (ویل ویتون) بر می خورد. این آشنایی روی دیوید تاثیری مهلک می گذارد و به نوعی تمام زندگی او را تحت الشعاع اندی قرار می دهد. مشخص نیست کارگردان می خواهد مخاطبان فکر کنند اندی مسبب به ورطه نابودی افتادن دیوید است یا اینکه ترسناک تر از آن، دیوید حتی پیش از ورود اندی به زندگی اش، در آستانه فروپاشی بوده است؟ ولی هر چه هست،‌ این فیلم دلهره آور روان شناختی، به خوبی وحشت زندگی در انزوا را به تصویر می کشد.

 

 

۱۰- «مارپیچ»؛ پرتعلیقی از جنس بچه رزماری؛ از بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰

 

«مارپیچ»؛ پرتعلیقی از جنس بچه رزماری؛ از بهترین فیلم های ترسناک ۲۰۲۰

 

اگر کسانی در توئیتر فکر می کنند «مارپیچ (Spiral)» یک مستند است، پس باید به کارگردان آن برای ساخت چنین فیلم ترسناک و وهم آوری تبریک گفت. کورتیس دیوید هاردر، کارگردانی کانادایی در فیلم مارپیچ زندگی زوجی، میلک و آیرون (جفری بوویر-چاپمن و آری کوهن) به همراه دختر نوجوانشان کایلا (جنیفر لاپورت) را به تصویر کشیده که برای زندگی بهتر به شهری کوچک نقل مکان می کنند.

 

همسایه ها در ابتدا آدم های خوش مشرب و صمیمی به نظر می رسند، ولی خیلی زود با برپای یک میهمانی عجیب مشخص می شود که این آدم های به ظاهر بی آزار از اعضای یک فرقه خطرناک هستند و قصدشان نیز چیزی جز گرفتن جان تازه واردها نیست. فیلم مارپیچ که با توجه به مضمونش آشکارا با «بچه رزماری (۱۹۶۸)» نیز قابل مقایسه است، به همان شیوه شاهکار رومن پولانسکی داستانی پر تعلیق و رازآلود را بر بستر ترس و اضطراب مستمر شخصیت های اصلی بازگو می کند.

 

 

منبع: harpersbazaar

 

کالابرگ الکترونیک