۱۰ خواص دارویی روغن سیاه دانه برای درد مفاصل و پوست و مو و …

۱۰ خواص دارویی روغن سیاه دانه برای درد مفاصل و پوست و مو و …


10 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 خواص دارویی روغن سیاه دانه برای درد مفاصل و پوست و مو و ...

سیاه دانه (Nigella Seeds)، بذر گیاهی یک ساله و گل دار است که اصالت آن به جنوب غربی آسیا بر می گردد. این دانه طعمی نسبتا تلخ و تند و بویی قوی دارد. طب سنتی و طب اسلامی بر خاصیت سیاه دانه و روغن آن برای مصارف درمانی تاکید بسیاری می‌ کنند. در این مطلب از مجله کوروش درباره خواص دارویی سیاه دانه و روغن سیاه دانه بیشتر خواهید خواند.

 

در حدیثی از پیامبر اعظم (ص) آمده که سیاه دانه دوای هر دردی به جز مرگ است. خواص دارویی سیاه دانه برای طیف گسترده ای از بیماری ها توصیه می شود. مصرف سیاه دانه و روغن آن برای درمان درد های مفصلی، تقویت مو و پوست، دیابت، فشار خون بالا و بسیار مشکلات دیگر تجویز می شود. از سیاه دانه در غذاها، نان های محلی، پنیر و ترشی استفاده می کنند. روغن سیاه دانه برای ماساژ و در مقادیر کم برای مصارف خوراکی به کار می رود.

 

خواص دارویی سیاه دانه برای دیابت و قند خون

 

همان طور که بارها در مطالب پزشکی و سلامتی خوانده اید، آنتی اکسیدان ها اثرات مخرب رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. رادیکال های آزاد با ایجاد واکنش های اکسیداتیو موجب فرایند پیری و زمینه ساز بیماری های گوناگون می شوند. ترکیباتی آنتی اکسیدانی موجود در خود سیاه دانه و روغن آن می توانند در پیشگیری از سرطان، بیماری های قلبی، دیابت و افزایش بی رویه وزن موثر باشند.

 

خواص دارویی سیاه دانه برای دیابت و قند خون

 

بالا رفتن قند خون که می تواند بر اثر ابتلا به دیابت باشد، عوارضی مانند کاهش وزن، عطش، خسنگی و مشکلات تمرکز را در پی دارد. این مشکل در طولانی مدت می تواند به آسیب های عصبی، کاهش بینایی و کندی روند ترمیم زخم منجر شود. بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده سیاه دانه برای کاهش قند خون مفید است. مصرف سیاه دانه سطح قند خون ناشتا و متوسط قند خون در طول روز را پایین می آورد. همچنین کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین از خواص درمانی سیاه دانه است.

 

 

بهترین مواد غذایی برای کنترل دیابت

 

 

تاثیر مصرف روغن سیاه دانه برای انواع مشکلات پوستی

 

تاثیر مصرف روغن سیاه دانه برای انواع مشکلات پوستی

 

روغن سیاه دانه علاوه بر مو، خواص فراوانی برای پوست نیز دارد. استفاده از محصولات پوستی حاوی عصاره سیاه دانه (۱۰٪) در درمان آکنه به طور قابل توجهی موثر بوده و مصرف کنندگان رضایت ۶۷ درصدی را بروز داده اند. روغن سیاه دانه انتخابی خوب برای درمان و کاهش پلاک های ناشی از پسوریازیس است. همچنین می توانید آن را برای نرم شدن و آبرسانی پوست دست هنگام اگزما نیز استفاده کنید. خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده روغن سیاه دانه، به بهبود زخم و تحریک ترمیم جای زخم نیز کمک می کند.

 

 

خواص دارویی سیاه دانه برای کاهش چربی خون

 

نتایج تحقیقات از تاثیر خواص دارویی سیاه دانه بر کاهش چربی خون خبر می دهند. مصرف مکمل های حاوی سیاه دانه به کاهش چربی بد (LDL) و تری گیلیسرید خون منجر می شود. در این مورد مصرف روغن سیاه دانه حتی از مصرف خود سیاه دانه تاثیر بیشتری دارد. سیاه دانه همچنین چربی خوب (HDL) را افزایش می دهد که این کار نیز بر کنترل و کاهش سطح کلسترول بد موثر است.

 

 

علائم چربی خون بالا

 

 

رشد و تقویت مو با مصرف روغن سیاه دانه

 

 رشد و تقویت مو با مصرف روغن سیاه دانه

 

روغن سیاه دانه خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری، ضد التهاب و آنتی اکسیدانی است. استفاده از روغن سیاه دانه می تواند ریزش مو را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. همچنین برای درمان ریزش موی ناگهانی (تلوژن افلوویوم) که معمولا پس از شوک ایجاد می شود، می توان از روغن سیاه دانه کمک گرفت. روغن سیاه دانه برای حفظ رطوبت مو و درمان شوره سر نیز مفید واقع می شود.

 

 

بهترین دمنوش های گیاهی برای ریزش مو

 

 

خواص آنتی باکتریال سیاه دانه

 

باکتری ها دلیل ایجاد بسیاری از بیماری ها و عفونت ها هستند. برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که سیاه دانه می تواند خواص آنتی باکتریال نیز داشته باشد. در یکی از این تحقیقات محققان توانستند باکتری های استافیلو کوکوس اورئوس (مقاوم به آنتی بیوتیک) را به کمک سیاه دانه از زخم بیماران دیابتی جدا کنند. البته اثبات کاربرد این خاصیت به آزمایشات بیشتری نیاز دارد.

 

 

 خواص دارویی روغن سیاه دانه برای درد مفاصل و التهاب

 

 خواص دارویی روغن سیاه دانه برای درد مفاصل و التهاب

 

التهاب یکی از پاسخ های سیستم ایمنی بدن در مواجه با آسیب یا عفونت هاست. از طرفی التهاب نقش مهمی در بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت دارد. آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی نیز یکی از شایع ترین بیماری های خود ایمنی است که بر اثر التهاب مفاصل و تحلیل تاثیر بر آنها ایجاد می شود. روغن سیاه دانه با داشتن خواص قوی ضد التهابی، می تواند به درمان عوارض این بیماری ها کمک کند.

با استفاده موضعی (مالش) روغن سیاه دانه دردهای مفصلی مانند درد زانو کاهش چشمگیری پیدا می کنند. همچنین مصرف مکمل های حاوی سیاه دانه در پیشگیری و رفع اثرات دیگر بیماری های وابسته به التهاب موثر است.

 

 

خواص سیاه دانه برای کبد

 

کبد اندامی مهم در بدن ماست که وظیفه از بین بردن سموم و ترکیبات مضر موجود در خون را بر عهده دارد. در یک مطالعه آزمایشگاهی ماده ای سمی را در دو حالت همراه با عصاره سیاه دانه و بدون آن، به موش ها تزریق کردند. سیاه دانه میزان سمی بودن آن ماده را کاهش داده و از آسیب به کبد جلوگیری کرد. پژوهشگران اثر محافظتی سیاه دانه را به خواص آنتی اکسیدانی آن مربوط می دانند. البته این نتایج در سطح مطالعات آزمایشگاهی بوده و هنوز اثرات آن بر انسان ها مورد پژوهش قرار نگرفته است.

 

 

همه چیز درباره انواع کبد چرب

 

 

خواص دارویی سیاه دانه برای زخم معده

 

خواص دارویی سیاه دانه برای زخم معده

 

زخم معده بر اثر خوردگی لایه های محافظ معده توسط اسید معده ایجاد شده و بسیار دردناک است. محققان معتقدند خواص درمانی سیاه دانه به حفظ پوشش داخلی معده و جلوگیری از ایجاد زخم کمک می کند. در مطالعه ای که بر موش های دچار زخم معده انجام شد، ۸۳ درصد آنها بهبود پیدا کردند.

 

 

تاثیر سیاه دانه بر آسم و آلرژی

 

نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ انجام شد نشان داد که مصرف جوشانده سیاه دانه بر کاهش علائم آسم موثر است. در واقع خواص سیاه دانه موجب افزایش حجم برونشیول (باریک ترین بخش مجرای تنفسی) شده و انتشار هوا به جریان خون را تسهیل می کند. همچنین آزمایش دیگری که با ۶۶ شرکت کننده دچار آلرژی انجام شد، کاهش علائمی مانند آبریزش و گرفتگی بینی، عطسه و خارش را نشان داد.

 

 

مصرف سیاه دانه برای لاغری

 

استفاده از روغن سیاه دانه و مکمل های حاوی روغن سیاه دانه موجب بهبود متابولیسم و کاهش وزن می شود. گروهی از افراد که در مطالعه ای بر همین اساس شرکت کرده بودند با وجود کاهش شاخص BMI، دچار هیچ گونه عوارض دیگری نشدند.

 

 

۶ رژیم لاغری خطرناک در سال ۲۰۲۱

 

 

نگاهی به خواص معجون سیاه دانه و عسل در طب سنتی و اسلامی

 

نگاهی به خواص معجون سیاه دانه و عسل در طب سنتی و اسلامی

 

از معجزات درمانی سیاه دانه و عسل نیز روایات بسیاری در طب اسلامی وجود دارد. شاید نام دوسین به گوش شما خورده باشد، اما دوسین چیست و چه خواصی دارد. برای تهیه دوسین باید سه واحد عسل طبیعی را با یک واحد سیاه دانه نیم کوب مخلوط کنید. دقت کنید که سیاه دانه در مجاورت با هوا به سرعت اکسید شده و خواص خود را از دست می دهد. بنابراین برای تهیه این معجون باید سرعت عمل داشته باشید و بلافاصله پس از کوبیدن دانه ها عسل را به آنها اضافه کنید.

 

ترکیب سیاه دانه و عسل  را می توانید برای بهره بردن از تمام خواصی که گفته شد استفاده کنید. به طور معمول خوردن دوسین برای مشکلات دستگاه تنفس، سردرد، جوش و زخم های عفونی، درمان ناباروری، تنبلی تخمدان و تنظیم عادت ماهیانه توصیه می شود. برای مصرف این معجون حتما با پزشک طب سنتی مشورت کنید.

 

 

کلام آخر

 

سیاه دانه بذری است که از یک بوته گلدار گرفته می شود. مصرف این دانه و روغن آن برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها توصیه می شود. سیاه دانه را می توانید به غذاها اضافه کرده و یا از مکمل های آن به صورت خوراکی استفاده کنید.

 

منابع: medicalnewstodayhealthlineverywellhealth

 

 

 

کالابرگ الکترونیک