طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن در ۷ مرحله ساده

طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن در ۷ مرحله ساده


11 تیر 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن در ۷ مرحله ساده

برای طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن فقط به مقداری گوجه فرنگی، نمک، روغن مایع و طبیعتا یک دستگاه مخلوطکن خانگی نیاز دارید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه رب گوجه خانگی فوری با کیفیت عالی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوجه فرنگی ۶ کیلوگرم
نمک ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع یا روغن زیتون به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان لازم برای تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط‌کن: ۳ تا ۴ ساعت

میزان کالری موجود در هر ۲۰ گرم رب گوجه فرنگی خانگی: حدود ۱۵ کیلوکالری

 

مراحل طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن

مراحل طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن

مراحل طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن را با دقت دنبال کنید و از رب خانگی با کیفیت، خوش‌رنگ و خوش‌طعم مثل طرز تهیه رب گوجه در آفتاب لذت ببرید. در ضمن شما می‌توانید رب گوجه با کیفیت را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش هم تهیه کنید.

مرحله اول: گوجه فرنگی را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه رب گوجه با مخلوط کن، میکسر یا غذاساز باید گوجه‌ها را به‌دقت بشویید. سپس، آن‌ها را در آبکش و در مکان مناسبی قرار دهید تا کاملا خشک شوند. در ادامه، گوجه فرنگی‌ها را خرد کرده و هسته‌های گوجه را با قاشق خارج کنید. با انجام این کار به بهبود کیفیت رب گوجه کمک می‌کنید.

مرحله دوم: گوجه‌ها را بپزید

قطعات گوجه فرنگی خرد شده را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بپزند و کمی نرم‌تر شوند. سپس، شعله را خاموش کرده و صبر کنید تا گوجه‌های پخته شده خنک شوند.

مرحله سوم: گوجه‌ها را در مخلوط کن بریزید

با در نظر گرفتن ظرفیت مخلوط کن یا همان بلندر، بخشی یا تمام گوجه‌های پخته شده را در دستگاه بریزید و کاملا پوره کنید. بسته به مقدار گوجه فرنگی شاید مجبور شوید این کار را چند بار تکرار کنید.

مرحله چهارم: پوره گوجه فرنگی را صاف کنید

حالا گوجه‌های پوره شده را در الک یا توری نسبتا درشتی بریزید و کاملا صاف کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که آب گوجه فرنگی کاملا گرفته شده و تفاله آن جدا شود.

مرحله پنجم: آب گوجه فرنگی را بپزید

در این مرحله، لازم است آب گوجه فرنگی را در قابلمه مناسب و تمیزی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد. اجازه بدهید آب اضافی آن کاملا تبخیر شده و رب گوجه قوام یابد و غلیظ شود. باید محتویات قابلمه را به‌طور منظم هم بزنید تا رب گوجه فوری شما ته نگیرد و بد مزه نشود.

حتما بخوانید  11 روش کاشت سبزه خاکشیر روی کوزه، عروسک، تنگ ماهی و ...

یادتان باشد، در انتهای فرآیند پختن رب، قطرات رب از قابلمه بیرون می‌پاشد. بنابراین برای اجتناب از سوختگی، پیشنهاد می‌کنیم درب قابلمه را با یک صافی یا الک فلزی در ابعاد مناسب بپوشانید. وقتی رب گوجه خانگی شما به اندازه کافی غلیظ شد باید حرارت را کم کنید. هم زدن رب گوجه را ادامه دهید و مراقب باشید ته نگیرد.

مرحله ششم: نمک را به رب گوجه اضافه کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن را بدون مشکل دنبال کرده باشید. پس از تبخیر آب اضافی رب گوجه فرنگی و سفت شدن آن باید شعله گاز را خاموش کنید.

سپس، نمک را به رب گوجه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط کاملا یکدستی ایجاد شود. در نهایت، باید مدتی منتظر بمانید تا رب گوجه فرنگی شما کاملا خنک شود.

برای خرید نمک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: رب گوجه فوری را در شیشه بریزید

در نهایت، باید رب خانگی را در ظروف شیشه‌ای درب‌دار استریل، خشک و تمیز بریزید. سپس، بسته به ابعاد ظرف، یک یا چند قاشق روغن مایع یا روغن زیتون روی رب بریزید. روغن باید کاملا سطح رب خانگی را بپوشاند. با انجام این کار از کپک زدن رب گوجه پیشگیری می‌کنید. سپس درب شیشه رب را ببندید و آن را در یخچال نگهداری کنید.

برای خرید روغن مایع و روغن زیتون می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار خوشرنگ خانگی

روش تهیه رب گوجه با سبزی خردکن

طرز تهیه رب گوجه با سبزی خردکن هم درست مانند طرز تهیه رب گوجه با مخلوط کن است. بنابراین، کافی است دستور بالا را دنبال کنید. یادتان باشد در این روش هم باید هسته‌های گوجه فرنگی را خارج کنید.

روش تهیه رب گوجه با چرخ گوشت

برای تهیه رب گوجه فوری با چرخ گوشت، ابتدا باید گوجه‌ها را چرخ کرده و آن‌ها را در پارچه توری یا آبکش بریزید و کاملا فشار دهید تا پوست و هسته (دانه) گوجه جدا شود. در ادامه، باید عصاره یا آب به‌دست آمده را در قابلمه مناسبی بریزید و با رعایت نکات ذکر شده مثل روش اول گفته شده در این مقاله بجوشانید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای هویج رنده شده

نکات مهم در طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن

  • در این روش، حتما باید دانه‌ها یا همان هسته‌های گوجه فرنگی را خارج کنید. دلیلش هم این است که دانه گوجه در مخلوط کن خرد می‌شود و طعم رب گوجه را تلخ می‌کند.
  • در زمان‌های قدیم، گوجه فرنگی پخته شده را با کمک دست له می‌کردند. انجام این کار، دشوار و وقت‌گیر بود. خوشبختانه امروز شما با استفاده از دستگاه‌هایی مانند مخلوط کن می‌توانید گوجه را در کمترین زمان و به ساده‌ترین روش ممکن پوره کنید و یک رب گوجه فوری درست کنید.
  • برای نگهداری طولانی مدت رب گوجه فرنگی می‌توانید آن را در قالب یخ یا در ظروف کوچکی بریزید و داخل فریزر قرار دهید. هر یک از حبه‌های رب یخ زده برای یک‌بار استفاده کافی هستند.
  • برای درست کردن رب خانگی درجه یک بهتر است گوجه فرنگی گوشتی را انتخاب کنید.
  • به‌جای حرارت دان قطعات گوجه فرنگی می‌توانید آن‌ها را در ظرف مناسب و در پوشیده‌ای بریزید و یک یا دو روز در معرض تابش آفتاب قرار دهید.
  • اگر گوجه شما کم آب یا گوشتی است می‌توانید مقداری آب جوش به پوره آن اضافه کنید تا رقیق‌تر شود.
  • اگر طعم تندی دوست دارید می‌توانید مقداری فلفل قرمز را هم همراه با گوجه فرنگی داخل مخلوط‌کن بریزید. سپس، این ترکیب را مطابق دستور بالا بپزید و رب گوجه تند و خوشمزه‌ای را درست کنید. توجه داشته باشید، پیش از اضافه کردن فلفل به مخلوط‌کن باید دانه‌های فلفل را هم خارج کرده و فلفل‌ها را خرد کنید تا طعم رب تلخ نشود.
  • طرز تهیه رب گوجه فرنگی با گوشت کوب برقی هم درست مانند موارد بالاست. با این تفاوت که باید قطعات گوجه را مستقیما در قابلمه بریزید و یک استکان آب به آن اضافه کنید. سپس، قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید تا گوجه‌ها بپزند. پس از نرم شدن، آن‌ها را با استفاده از گوشتکوب برقی کاملا پوره کنید. در ادامه، عصاره گوجه فرنگی را روی حرارت ملایم بگذارید و مانند دستور بالا برای پخت رب گوجه عمل کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه دلمه بادمجان با گوشت چرخ‌ کرده و بدون گوشت

فوت وفن‌های خوشمزه شدن رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن

فوت وفن‌های طرز تهیه رب گوجه فرنگی فوری با مخلوط کن

طرز تهیه رب خانگی با ماندگاری بالا چیست؟

استفاده از نمک و روغن با میزان مناسب، تبخیر کامل آب گوجه فرنگی موقع پخت رب و همچنین، نگهداری رب گوجه فرنگی در فریزر به ماندگاری هر چه بیش‌تر آن کمک می‌کند.

چکار کنیم رب گوجه قرمز شود؟

برای خوشرنگ شدن و قرمز شدن رب گوجه فرنگی باید گوجه گوشتی و قرمز و با کیفیت انتخاب کنید. گوجه فرنگی‌ها نباید رگه‌های سفید داشته باشند. همچنین، لازم است در رب گوجه به اندازه کافی روغن مایع بریزید. یادتان باشد، میزان روغن مایع افزوده هرگز نباید بیش‌تر از چیزی باشد که در دستور بالا به آن اشاره کرده‌ایم. در غیر این‌صورت، رب گوجه فرنگی شما بی‌کیفیت می‌شود. یادتان باشد، روش تنظیم حرارت هم نقش مهمی در رنگ‌دهی گوجه فرنگی دارد. بنابراین، باید حرارت را به شکل یکنواخت و به‌گونه‌ای تنظیم کنید که رب گوجه با دمای یکسانی بجوشد و به آرامی رنگ دهد.

چرا رب گوجه فرنگی کپک میزنه؟

تفاوت دمای رب و یخچال از اصلی‌ترین دلایل کپک زدن رب گوجه به حساب می‌آید. بنابراین، در شرایطی که دمای رب بالاست نباید آن را داخل یخچال قرار دهید. در غیر این صورت، رب شما کپک می‌زند. پیش از قرار دادن شیشه‌ها در یخچال، بهتر است مدتی منتظر بمانید تا رب خانگی خوشمزه و خوشرنگ شما کاملا خنک شود.

چرا رب گوجه تلخ میشه؟

اگر گوجه فرنگی شما کپک زده، نرسیده، گندیده یا دچار زدگی باشد، رب گوجه به‌دست آمده احتمالا تلخ و بد مزه می‌شود. در ضمن، خارج نکردن دانه‌های (هسته‌های) گوجه فرنگی هم نقش موثری در تلخ شدن رب گوجه‌ای دارد که با استفاده از مخلوط کن، سبزی خرد کن یا چرخ گوشت درست می‌شود.

چرا رب گوجه گازدار یا ترش می‌شود؟

گرما از اصلی‌ترین عوامل موثر در ترش شدن و گازدار شدن رب خانگی به حساب می‌آید. بنابراین، لازم است رب گوجه خانگی را در یخچال یا در مکان خنک دیگری نگهداری کنید. در ضمن، باید رب خانگی را در ظروف شیشه‌ای در بسته نگهداری کنید یا درب ظروف را با سلفون بپوشانید.

چرا رب گوجه رنگ ندارد؟

برای آن‌که رب گوجه رنگ خوبی داشته باشد باید از گوجه مرغوب با پوست نازک و بدون رگه‌‎های سفید استفاده کنید.

چرا رب گوجه سیاه می‌شود؟

اگر رب گوجه را روی حرارت زیاد درست کنید؛ یا اگر آن را برای مدت طولانی روی شعله قرار دهید احتمالا رب گوجه تیره رنگ و سیاه می‌شود.

 

محصولات مرتبط