روانشناسی رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

روانشناسی رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه


2 اسفند 1399 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روانشناسی رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه

از رنگ آبی در دکوراسیون داخلی خانه زیاد استفاده می‌شود. این رنگ طیف‌های مختلفی دارد. اما به طور کلی شامل دو دسته اصلی آبی تیره و آبی روشن می‌شود. از نظر روانشناسی رنگ آبی تاثیر شگرفی در ایجاد حس آرامش در طراحی دکوراسیون داخلی دارد. آبی نماد آرامش، صلح و امنیت است. بنابراین برای ایجاد احساس راحتی و آرامش بخشی از فضای داخلی خانه، توصیه می‌شود تا از رنگ آبی استفاده شود. این رنگ حس اطمینان و و توجه و تمرکز را با هم به همراه دارد. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به رنگ آبی و مکمل های رنگ آبی در دکوراسیون و نحوه استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی خانه می‌اندازیم.

 

 

دیوارهای آبی تیره در طراحی دکوراسیون داخلی

 

دیوارهای آبی تیره در طراحی دکوراسیون داخلی

 

از آنجا که رنگ آبی در روانشناسی طراحی دکوراسیون داخلی، باعث القاء حس زندگی، آرامش و تمرکز می‌شود، معمولاً دست طراح در استفاده از این رنگ باز است. در فضاهای مختلفی از جمله آشپزخانه، اتاق نشیمن و حتی اتاق کودک می‌توان از رنگ آبی استفاده کرد. برخی طیف های رنگ آبی، حس پویایی بیشتری به مخاطب القا می‌کنند. برخی دیگر سردتر هستند و پویایی کمتری دارند. رنگ آبی سایه‌ها و طیف‌های مختلفی دارد که مناسب سلیقه‌های متفاوتی است.

 

در روانشناسی رنگ آبی را نمادی از آرامش و راحتی می‌دانند. برای استفاده از رنگ آبی برای رنگ اتاق خواب باید به این نکته توجه کنید، اگر اتاق خانه آفتاب خور باشد و معمولاً سایه‌ای از درختان و یا ساختمان‌ها جلوی آفتاب را نگرفته باشد، می‌توانید در طراحی دکوراسیون داخلی خانه دیوارها را به رنگ آبی تیره درآورید. این رنگ به تنهایی کمی سرد است. بنابراین از نظر روانشناسی می‌تواند احساس گرمای زیاد را کاهش دهد. همچنین می‌توانید به جای رنگ کردن دیوار از کاغذ دیواری آبی استفاده کنید.

 

اما دقت داشته باشید که اگر میزان آفتاب در اتاق کم باشد، استفاده زیاد از رنگ آبی باعث ایجاد فضای مبهم در اتاق می‌شوو و کمی حس سردی به فضای اتاق القا می‌کند. این بستگی به سلیقه شخصی شما دارد. اینکه می‌خواهید اتاق فضای مبهم و خنک داشته باشد. یا اینکه می‌خواهید درصد گرمای موجود در اتاق رو با استفاده از رنگ آبی تیره دیوارها کاهش دهید.

 

 

دیوارهای آبی روشن در دکوراسیون داخلی خانه

 

در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق برای رنگ دیوارها می‌توانید از طیف و سایه‌های مختلف رنگ آبی استفاده کنید. شما می‌توانید دیوارها را به رنگ آبی روشن، بسته تزیین اتاق رنگ‌آمیزی کنید. این رنگ نسبتاً آرام است. بنابراین دقت داشته باشید برای جلوگیری از محو شدن فضای داخلی اتاق در انتخاب مبلمان و دکوراسیون از رنگ های روشن و جیغ استفاده کنید. چرا که دیوارهای روشن تا حدودی فضای داخل اتاق را محو می‌کنند و برای ازبین بردن آن و ایجاد کنتراست نیاز به رنگ های و روشن و گرم است.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

مبلمان و دکوراسیون رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی

 

مبلمان و دکوراسیون رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی

 

اگر قرار است دکوراسیون داخلی اتاق با وسایل تزیینی به رنگ آبی طراحی شود، بهتر است دیوارها رنگ نسبتاً آرام و ملایمی داشته باشند. استفاده از مبلمان تیره در پس زمینه دیوارهای تیره فضای داخلی را بی دلیل سرد و حتی دلگیر می‌کند. بنابراین اگر قصد استفاده از رنگ آبی برای مبلمان و وسایل تزیینی را دارید به رنگ دیوارها توجه کنید. از نظر اصول فنگ شویی رنگ آبی نماد عنصر آب در خانه شماست.

 

استفاده از این رنگ از نظر روانشناسی در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار توصیه می‌شود. ترکیب موفق این رنگ با سایر رنگ‌ها در طراحی خانه بسیار تاثیرگذار و زیباست. برای اطمینان از هماهنگی بین فضای داخلی با مبلمان و دکوراسیون لازم است، یک تضاد جذاب بین رنگ دیوارها و مبلمان ایجاد شود. تا خلع بصری در محیط اطراف ایجاد نشود.

 

 

مکمل ها و ترکیب سایر رنگ ها با رنگ آبی در دکوراسیون

 

در طبقه‌بندی رنگ آبی برای طراحی دکوراسیون داخلی، رنگ آبی فیروزه‌ای، سبز آبی، آبی آسمانی و آبی فسفری در دسته رنگ‌های‌های روشن قرار می‌گیرند. معمولاً رنگ لاجوردی، سرمه‌ای و آبی نفتی در دسته آبی تیره قرار می‌گیرند. بنابراین هنگام ترکیب رنگ‌ها باید به دسته و طیف تیره و روشن رنگ‌ها دقت کرد. به عنوان مکمل رنگ آبی در دکوراسیون داخلی مجموعه‌ای از رنگ‌ها وجود دارند که با سایه‌ها و طیف‌های مختلف آبی، از آبی پررنگ گرفته تا آبی کمرنگ به خوبی ترکیب می‌شوند. این رنگ‌ها شامل سفید و انواع طیف‌های آن، خاکستری، نقره‌ای و طلایی هستند و بهترین مکمل برای رنگ آبی هستند

 

 

رنگ آبی برای طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن

 

رنگ آبی برای طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن

 

در طراحی دکوراسیون داخلی معمولاً برای اتاق نشیمن بیشتر استفاده از طیف روشن رنگ آبی توصیه می‌شود. بر اساس روانشناسی رنگ، طیف‌های روشن آبی باعث القای حس آرامش بیشتری می‌شوند. بنابراین این موضوع کمک می‌کند تا افرادی که در اتاق نشیمن هستند، احساس راحتی بیشتری داشته باشند. البته باید توجه داشت که استفاده از رنگ آبی روشن نباید زیاد باشد.

 

دلیلش هم این است که سایه‌های روشن آبی معمولاً باعث سردی و خنکی فضا هم می‌شوند. اگر از طیف‌های مختلف آبی روشن استفاده کردید، سعی کنید تا از مبلمان و دکوری با رنگ شارپ و گرم استفاده کنید. تا اثر سردی بیش از حد اتاق نشیمن را خنثی کند. اگر ظاهری مدرن برای طراحی اتاق نشیمن می‌پسندید، می‌توانید از مبلمان آبی تیره استفاده کنید. معمولاً استفاده از رنگ آبی تیره در مبلمان و دکوراسیون اتاق نشیمن، ظاهری مدرن و در عین حال کلاسیک به فضا می بخشد. برخی از کاغذ دیواری آبی تیره هم استفاده می‌کنند.

 

این آبی تیره می‌تواند شامل طیف‌های مختلفی چون سرمه‌ای و حتی آبی نفتی باشد. کافیست تا رنگ آبی را در کنار برخی از رنگ‌های گرم مانند نارنجی، زرد و قرمز قرار دهید تا یک تعادل و جذابیت در دکوراسیون داخلی اتاق نشیمن ایجاد کنید. شما می‌توانید از این ترکیب رنگ برای پرده، مبلمان و وسایل دکوری استفاده کنید.

 

 

استفاده از رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

 

استفاده از رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه

 

آشپزخانه از نظر روانشناسی تداعی‌گر یک محیط گرم و مملو از حرارت است. بنابراین استفاده از رنگ آبی در این محیط برای القای حس خنکی و آرامش بسیار مناسب است. یکی از ترندهای اصلی در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه در سال ۲۰۲۱ استفاده از رنگ آبی است. شما می‌توانید از رنگ آبی در ترکیب کابینت‌ های آشپزخانه و حتی کاشی‌های فضای داخلی آشپزخانه استفاده کنید.

 

استفاده از رنگ آبی در آشپزخانه کمی متفاوت است. ترکیب آبی خالص در آشپزخانه چندان جالب نیست. اما ترکیب آبی با طیف‌های مختلف خاکستری یک ترکیب ویژه و منحصر به فرد است. ترکیبی که در جدیدترین ترند رنگ کابینت آشپزخانه و حتی رنگ آشپزخانه تاکید زیادی بر روی آن شده است. ترکیب خاکستری با سبز هم در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه بسیار جذاب و زیبا است. شما می‌توانید از وسایل دکوری با همین ترکیب نیز برای تاثیرگذاری بیشتر رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده کنید.

 

 

رنگ آبی در دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

 

رنگ آبی در دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

 

استفاده از رنگ آبی در طراحی دکوراسیون داخلی حمام و سرویس بهداشتی بسیار معمول است. در حمام و سرویس بهداشتی معمولا از رنگ آبی روشن استفاده می‌شود. اما این به معنای نفی استفاده از طیف رنگ آبی تیره نیست. اگر از آبی تیره استفاده می‌کنید، حتما این را در کنار سایه‌های مختلف سفید به کار ببرید تا تعادل در فضا ایجاد شود. با این حال کاشی‌های سرویس بهداشتی در حمام معمولاً در طیف‌های مختلف آبی روشن قرار دارند. آبی روشن در نمایش آلودگی‌ها بسیار موثر است. آبی بیشتر برای فضاهایی مفید است که نیاز به آرامش و رهایی از تنش و استرس است.

 

 

آبی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب

 

رنگ آبی در طراحی دکوراسیون اتاق خواب

 

یکی از موضوعات مهم در طراحی دکوراسیون اتاق خواب ایجاد حساب آرامش است. استفاده از رنگ آبی در القای این حس بسیار تاثیرگذار است. اتاق خواب با دیوارهای آبی و حتی روتختی آبی محیطی آرام را منعکس می‌کند. همچنین دیوارهای آبی اتاق خواب باعث می‌شوند تا نور و تابیدن آفتاب در روز باعث مزاحمت نشود.

 

استفاده از سایه‌های آبی رنگ روشن در اتاق خواب فضای ملایم، رمانتیک و آرام بخشی را ایجاد می‌کند. بهترین نوع آبی برای ایجاد فضایی با آرامش فوق العاده آبی لاجوردی است. اگر رنگ دیوارهای اتاق خواب سفید و یا آبی بسیار روشن است، می‌توانید با ایجاد کنتراست در رنگ پرده‌ها و دیوار، فضای جذابی را خلق کنید. رنگ آبی تیره جذابیت خاصی به فضا می‌دهند. می‌توانید از رنگ آبی تیره در ترکیب رنگ پرده استفاده کنید.

 

در این صورت سایه‌های آبی که از طریق پنجره وارد اتاق می‌شوند، منظره اقیانوس را تداعی می‌کنند. استفاده از رنگ آبی در اتاق خواب یک ترکیب موفق، ارگانیک و منحصربفرد است. در طراحی دکوراسیون داخلی خانه از رنگ آبی در اتاق خواب معمولا به راحتی و با دست باز استفاده می‌شود.

 

منبع: smalldesignideas

کالابرگ الکترونیک