نقد و بررسی سریال «بوجک هورسمن (BoJack Horseman)»

نقد و بررسی سریال «بوجک هورسمن (BoJack Horseman)»


9 آبان 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال بوجک هورسمن

سریال «بوجک هورسمن»، مجموعه انیمیشن کمدی است که به مدت ۶ سال از شبکه نتفلیکس پخش شد. از بوجک هورسمن به عنوان یکی از بهترین و تحسین شده ترین سریال‌های دنیا در ژانر کمدی سال های اخیر یاد می شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم امروز در مجله کوروش از این مجموعه انیمیشن دیدنی بنویسیم.

 

 

چرا باید سریال بوجک هورسمن را ببینیم؟

 

سریال «بوجک هورسمن» یک مجموعه انیمیشن بزرگسالان در ژانر کمدی ساخته رافائل باب وکسبرگ است. ماجراهای این انیمیشن کمدی در هالیوود می گذرد و در مورد اسب انسان نمایی به نام بوجک هورسمن است که در دهه ۱۹۹۰ بازیگر موفق سریال های کمدی تلویزیون بوده، اما حالا مدت هاست از عرصه تلویزیون دوره شده و وضعیت خوبی ندارد.

 

او اکنون می خواهد با چاپ زندگینامه اش دوباره به شهرت برسد. در همین حال بوجک شدیدا درگیر افسردگی و اعتیاد است. طراحی این انیمیشن برعهده لیزا هاناولت، کاریکاتوریستی از دوستان دوران دبیرستان باب وکسبرگ بوده است.

 

سریال بوجک هورسمن بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ به مدت ۶ فصل و در مجموع ۷۷ قسمت از نتفلیکس پخش شد. بوجک هورسمن از قسمت های پایانی فصل اول توجه منتقدان تلویزیونی را به خود جلب کرد و نظر منتقدان تا پایان مجموعه همواره مثبت بود. به طوری که بسیاری از نشریات این مجموعه انیمیشن را در فهرست بهترین انیمیشن های دهه های اخیر نیز قرار دادند.

 

بسیاری از منتقدان نگاه واقع گرایانه سازندگان این مجموعه انیمیشن کمدی به افسردگی، ضربه های روحی، اعتیاد، رفتارهای خودمخرب، نژاد پرستی و جنسیت زدگی را به شدت ستودند. مجموعه انیمیشن بوجک هورسمن همچنین جوایز ارزنده ای از جمله جایزه تلویزیونی به انتخاب منتقدان (۴ مرتبه)، جایزه آنی (۳ مرتبه) و جایزه انجمن نویسندگان آمریکا (۲ مرتبه) را نیز به دست آورد.

 

 

مشخصات انیمیشن «بوجک هورسمن (BoJack Horseman)»

 

مشخصات انیمیشن «بوجک هورسمن (BoJack Horseman)»

 

ژانر: کمدی سیاه، انیمیشن بزرگسالان، کمدی سورئال، کمدی-درام

سازنده: رافائل باب وکسبرگ

صداپیشگان: ویل آرنت، ایمی سداریس، الیسون بری، پل اف. تامپکینز، آرون پال

موسیقی: جسی نوآک

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل ها: ۶

تعداد قسمت ها: ۷۷

مدت زمان هر قسمت: ۲۵ دقیقه

شبکه اصلی: نتفلیکس

IMDb: ۸،۷

راتن تومیتوز: ۹۳٪

 

 

خلاصه داستان:

 

بوجک هورسمن ستاره سریال کمدی پرطرفداری در دهه ۸۰ و ۹۰ بود، اما حالا مدت ها از دوران اوج بازیگری او می گذرد. بوجک همچنان در هالیوود زندگی می کند، اما دیگران آن بازیگر محبوب و مشهور نیست، بلکه آدم به بن بست رسیده ای درگیر افسردگی و اعتیاد شدید است.

 

 

نقد و بررسی سریال «بوجک هورسمن»

 

نقد و بررسی سریال «بوجک هورسمن»

 

کمدی های کمدی به اندازه سریال بوجک هورسمن مخاطبان خود را این چنین لاینقطع به خنده وامی دارند. بوجک هورسمن ترکیب بسیار جذاب و نادری از طنز مبتنی بر شخصیت های باهوش، شوخی های بصری و لطیفه های تک خطی خنده دار است.

 

طنز بی نظیر مجموعه انیمیشن بوجک هورسمن گواهی بر قدرت نویسندگی گروه نویسندگان این سریال انیمیشن به رهبری رفائل باب واکسبرگ و همینطور طراح تولید مجموعه لیزا هاناوالت است که بخش زیادی از شوخی های پس زمینه ای مجموعه بر او عهده او است. در مجموع مجموعه های تلویزیونی که توازن بسیاری خوبی بین شوخی و داستان گویی برقرار می کنند، جذابیت خاصی دارند، اما واقعیت این است که اغلب سریال های کمدی در پیدا کردن چنین توازنی به مشکل برمی خورند.

 

از برخی جهات، انیمیشن بوجک هورسمن را می ‌توان با سریال های کمدی نیم ساعته شبکه «اچ بی او (HBO)» همچون «معاون رئیس ‌جمهور (Veep)» و « ریک و مورتی (Rick and Morty)» مقایسه کرد. در حالی که سریال بوجک هورسمن دارای عناصر دراماتیکی مشابه این سریال های کمدی است، ولی با پایان بازی که دارد کاملا راهش را از سریال های کمدی نیم ساعته معمولی جدا کرده است.

 

کمدی هایی که معمولا در آنها سعی بر آن است که کل داستان در همان ۳۰ دقیقه به جمع بندی نهایی برسد و مخاطب در هر قسمت شاهد داستانی جداگانه باشد. اما به جرات بوجک هورسمن نه تنها از کمدی های معمولی اچ بی او خنده دارتر است، بلکه صحنه های تاثیرگذار زیادی نیز دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین انیمیشن های سریالی دنیا

 

 

بوجک هورسمن سریالی به شدت غمگین

 

سریال بوجک هورسمن سریالی به شدت غمگین

 

سریال بوجک هورسمن به شدت حال و هوای غمگین و افسرده ای دارد. این امر به این دلیل است که به شدت بر محوریت واقعیت ها ساخته شده است. البته آنچه گفتیم با توجه به اینکه بحث درباره سریالی با حضور یک اسب سخنگو است، حرف عجیبی به نظر می رسد. اما واقعا همینطور است. وقتی بحث داستان پردازی به میان می آید، سازندگان این مجموعه انیمیشن اصلی ابایی از رفتن به اعماق تاریکی ها و جنبه های تیره و تار زندگی بازیگر سابق تلویزیون بوجک هورسمن ندارند.

حتما بخوانید  ۸ ماده غذایی مهم و اصلی برای جوان نگه داشتن پوست و مو

 

این امر در مورد واقعیت های تلخ زندگی مدیر برنامه بوجک، پرینسس کارولین، نویسنده زندگینامه نویس او، دایان نگوین و هم اتاقی او، تاد چاوز نیز صدق می کند. شاید گاهی اوقات لازم باشد تکان دهنده ترین حقایق در مورد ما آدم ها را دسته ای از حیوانات سخنگو به ما گوشزد کنند!

 

به همین دلیل،‌ مجموعه انیمیشن بوجک هورسمن از غم انگیزترین سریال های تلویزیونی است که می توانید تماشا کنید؛ البته همچنان برای مثال از سریال هایی مانند «بازماندگان (The Leftovers)» سبک تر است. اما خود سریال هیچ وقت به همان اندازه شخصیت هایش بدبین نیست. در حالی که نمی توانیم به این نتیجه گیری ساده انگارانه برسیم که بوجک هورسمن سریالی کاملا خوش بینانه است، ولی شخصیت پردازی های قوی و صداقتی که در داستان پردازی ها به چشم می خورد باعث می شود که بازتابی واقع بینانه از زندگی را در این مجموعه کمدی شاهد باشیم.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی انیمیشن روح/ Soul

 

 

سبک داستان گویی منحصر به فرد

 

سبک داستان گویی منحصر به فرد انیمیشن بوجک هورسمن

 

مطمئنا بینندگان می توانند کاملا تصادفی سراغ یکی از قسمت های سریال بوجک هورسمن بروند و از داستان آن سر دربیاورند و حتی لذت نیز ببرند. اما این سریال همچون اکثر سریال ها طوری ساخته شده که از ابتدا تا انتها تماشا شود. (با هر فصل کمتر از شش ساعت، چندان هم طولانی نیست). فصل اول سریال بوجک هورسمن روی داستان همکاری بوجک با دایان، سایه نویسی که می خواهد تمام و کمال از زندگی او سر در بیاورد بنا شده است.

 

در فصل دوم هم به ماجراهای پس از چاپ کتاب زندگینامه و فاش شدن حقایق تلخی از زندگی بوجک، ستاره سابق تلویزیون که می خواهد دوباره به بازیگری برگردد پرداخته می شود. معدودی از مجموعه های انیمیشن چنین تلاشی در روایت داستانی منسجم و ادامه دار را داشته اند، چه رسد به اینکه چنین داستان گویی جذابی را در پیش گرفته باشند.

 

مزیت اصلی مجموعه انیمیشن بوجک هورسمن رشد شخصیت ها در طول سریال است. با این حال، این مجموعه کمدی تنها درباره آدم های افتضاح و به درد نخوری نیست که ماجراهای ناگواری را هم از سر گذرانده باشند. بلکه داستان این انیمیشن همانقدر نیز درباره آدم های مزخرفی است که خود از معایب خود خبر دارند و می خواهند مسیر زندگی خود را عوض کنند یا دستکم یاد بگیرند چطور با آن کنار بیایند.

 

پس زمینه های احساسی سریال تا حد زیادی بهترین فصل های سریال «سیمپسون‌ ها» را به خاطر می آورد، البته حتی سیمپسون ‌ها نیز به ندرت داستانی ادامه دار را روایت کرده است. به همین جهت، یکی از دلایلی که انیمیشن بوجک هورسمن را تماشا می کنیم، تا حدی به این دلیل است که همچنان کنجکاویم بدانید در ادامه چه اتفاقی می افتد.

 

 

شخصیت پردازی های قوی

 

شخصیت پردازی های قوی سریال بوجک هورسمن

 

شخصیت ‌های سریال بوجک هورسمن از سه بعدی ‌ترین شخصیت هایی هستند که در مجموعه های تلویزیونی شاهد بودیم. این واقعیت که این شخصیت ها حیوانات کارتونی انسان نمایی هستند، حتی باعث جذابیت بیشتر آنها نیز می شود. اصلا به نظر شما چه کسی حتی تصور می کرد، یکی از سیاه ترین و تاثیرگذارترین شخصیت های سال ۲۰۱۵ یک اسب سخنگو باشد؟

 

بوجک شخصیت کاملا متمایزی است، البته نه فقط به این دلیل که قبلا ستاره تلویزیون بوده، بلکه به این دلیل که برخی از بدترین خصوصیات شخصیتی او یعنی خودخواهی و طرز فکر بسته، دقیقا همان خصوصیاتی هستند که همه ما بیش از همه از آنها واهمه داریم. او بخشی از داستانی هشداردهنده و قسمتی از آینده ای آزاردهنده است.

 

هر کسی که مجموعه انیمیشن بوجک هورسمن را تماشا می کند یک شخصیت مورد علاقه دارد. البته همیشه اسب سخنگوی سریال شخصیت مورد علاقه مخاطبان نیست. پرینسس کارولین هم یکی از شخصیت دوست داشتنی مجموعه است که با وسواس زندگی کاری و شخصی خود را از هم جدا کرده، اما خیلی زود متوجه می شود که چقدر از زندگی شخصی خود ناراضی است.

 

دایان، شخصیت محبوب دیگری است که دائما بین برآشفتگی ها و عمل گرایی خود دودل است. آقای پینات باتر، یک سگ نژاد لابرادور را نیز داریم که نگرش مثبت او به طرز دردناکی بوجک را عذاب می دهد. همه این شخصیت بسیار عمیق تر از چیزی که ظاهر اولیه شان نشان می دهد هستند. این شخصیت ها خیلی ساده نشان می دهند که همیشه نباید کتابی را از روی جلد حیوانات کارتونی اش قضاوت کنید!

 

 

شوخی جالب با فرهنگ مشاهیر

 

شوخی جالب سریال بوجک هورسمن با فرهنگ مشاهیر

 

زندگی ستاره سابق تلویزیون جذاب است. سریال بوجک هورسمن نیز با دستمایه قرار دادن زندگی شخصیت اصلی خود زندگی و فرهنگ مشاهیر را به سخره می گیرد. البته در این مجموعه انیمیشن تنها به ماجراهای تلخ بوجک هورسمن پرداخته نمی شود، بلکه شخصیت های تباه شده دیگری نیز داریم: سارا لین، کودکی که با بوجک همبازی بوده و حالا به دام اعتیاد افتاده. هِرب کازاز، خالق سریال کمدی که بوجک ستاره آن بوده نیز پس از اینکه روابط همتاخواهانه اش را آشکار می کند، از طرف شبکه تلویزیونی طرف قراردادش کنار گذاشته می شود. این در حالی است که علیرغم دوستی و رابطه نزدیک او با بوجک، دوست نزدیکش هیچ وقت از او در رسانه ها دفاع نمی کند.

حتما بخوانید  2 روش طرز تهیه شیرینی مارشمالو خانگی با پودر ژله یا ژلاتین

 

با وجودی که تمام این ماجراهای تلخ از دریچه کمدی و با شوخی های خوشمزه ای روایت می شوند، اما بدیهی است همه این اتفاقات از مسائل کاملا واقعی صنعت سرگرمی هستند. برای مثال، یکی از داستان های فرعی این مجموعه کمدی از اتهامات بیل کازبی، بازیگر و تهیه کننده مشهور الهام گرفته که ماجرای تعرض هایش در سال ۲۰۱۴ هالیوود را شوکه کرد.

 

شوخی با زندگی مشاهیر به همینجا ختم نمی شود، بلکه برخی بازیگران مشهور در نقش خود یا تقلید تمسخرآمیزی از شخصیت خود ظاهر می شوند: از دنیل رادکلیف (در نقش خودش) و رایان سیکرست گرفته تا مارگو مارتیندیل و کوئنتین تارانتولینو (که شوخی با مزه ای با آخر نام خانوادگی کارگردان مشهور و ترکیب آن با رتیل تارانتولا است.) در حالی که طنز این افراد مشهور به همان شوخی های لحظه ای محدود می شود، اما همه اینها به خوبی تفسیری از جنبه های منفی هالیوو (بعد از اینکه بوج حرف «د» هالیوود را به سرقت برد) به دست می دهند.

 

 

تماشای دوباره انیمیشن بوجک هورسمن جذابیت های تازه ای خواهد داشت

 

تماشای دوباره انیمیشن بوجک هورسمن جذابیت های تازه ای خواهد داشت

 

شوخی ها و طنز سریال تنها محدود به همان لایه های سطحی نمی شود که در نگاه اول به آن می خندیم. بلکه حتی با مکث های پی در پی نیز نمی توان در طول تماشای اول تمام شوخی های بوجک هورسمن را کاملا فهمید. حتی اگر تصور می کنید همه آنچه باید را همان دفعه اول فهمیده اید، باز هم باید گفت که حتما نادانسته از روی جزئیات با مزه ای گذشته اید که حتما در تماشای دوباره به آنها برخواهید خورد.

 

البته همه اینها به شوخی های چند لایه سریال محدود نمی شود، طرح داستانی پیچیده به همراه ارجاعات فراوان به سریال رقیب «پرورش شکست خورده (Arrested Development» که در آن زمان دوباره احیا شده بود از دیگر جذابیت های تماشای دوباره سریال بوجک هورسمن هستند. دنیای پرشوخ و شنگ بوجک هورسمن در تماشای مجدد عمیق تر می شود، می توانید برخی از قوانین نامتعارفی که بر رفتار آدم ها و حیوانات انسان نمای سریال حاکم هستند را بیشتر درک کنید.

 

دنیای این مجموعه انیمیشن بسیار شبیه به دنیای ما است، اما به اندازه ای متفاوت و عجیب است که شایسته توجه دقیق به جزئیات باشد. در همین حال، فصل های مجموعه انیمیشن بوجک هورسمن طوری ساخته شده اند که داستانی کامل و منسجم را روایت کنند،‌ با این حال، امکان اینکه در تودرتوی داستان های فرعی و خرده داستان ها گم شوید وجود دارد.

 

و وقتی تمام سریال را تماشا کرده باشید، این فرصت را دارید تا تمام سریال را همچون تصویر کاملی ببینید و از تماشای تکه های مجزای پازل آن لذت وافری ببرید. همه این ریزه کاری های داستانی بی نظیر باعث می شود که هر چه بیشتر به نویسندگی قوی این مجموعه پی ببریم. مجموعه انیمیشن بوجک هورسمن به این لحاظ از اکثر قریب به اتفاق کمدی های تلویزیونی پیچیده تر است.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال «بوجک هورسمن»

 

نظر منتقدان درباره سریال «بوجک هورسمن»

 

سریال بوجک هورسمن در ابتدای پخش با نقدهای آمیخته و متوسط منتقدان تلویزیونی مواجه شد. ولی به سرعت در اواسط فصل اول بود که نظر منتقدان برگشت و به مرور بوجک هورسمن نظرهای مثبت بیشتری نیز دریافت کرد. به طوری که حتی نشریه های «تریلیست» و «آپروکس» به ترتیب در اوت ۲۰۱۸ و مه ۲۰۱۹، سریال بوجک هورسمن را به عنوان بهترین سریال اختصاصی تاریخ نتفلیکس انتخاب کردند.

 

«اندیوایر» نیز در نوامبر ۲۰۱۸، مجموعه انیمیشن بوجک هورسمن را به عنوان بهترین سریال انیمیشن تاریخ برگزید. در همین حال نشریات مختلفی از جمله «تایم» و «ونیتی فیر» این مجموعه کمدی انیمیشن را به عنوان یکی از بهترین سریال های دهه ۲۰۱۰ انتخاب کردند.

 

پس از پخش نیمه اول فصل اول سریال بوجک هورسمن در سال ۲۰۱۹، کریس مندل از «بی بی سی»، این مجموعه کمدی را «بهترین انیمیشن قرن بیست و یکم» نامید. «رولینگ استون» بوجک هورسمن را «شگفت انگیز» توصیف کرد. «مجله GQ» از این مجموعه انیمیشن به عنوان یکی از بهترین های دهه یاد کرد و آن را «معیاری برای قضات تمام کمدی های دهه» نامید. «نیویورک تایمز» این مجموعه کمدی را «خنده دار و زننده» وصف کرد.

 

مارگارت لیونز از «ولچر» نیز نظر مثبتی داشت و بوجک هورسمن را «بسیار غم انگیز» دانست. «انترتینمنت ویکلی» در نقدی مثبتی از انیمیشن بوجک هورسمن آن را «یکی از جالب ترین، عجیب ترین و پرمغزترین لحظاتی است که در یک برنامه تلویزیونی دیده شده» توصیف کرد.

 

 

منابع: wikipedia، buzzfeed

 

کالابرگ الکترونیک