معرفی و خلاصه کتاب مرگ تخصص اثر تام نیکولز

معرفی و خلاصه کتاب مرگ تخصص اثر تام نیکولز


22 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خلاصه کتاب مرگ تخصص به قلم تام نیکولز

تام نیکولز در کتاب مرگ تخصص به سطحی نگریستن در هر حوزه ای اشاره دارد. نویسنده کتاب معتقد است فناوری و افزایش سطح تحصیلات، مردم را بیش از گذشته در معرض اطلاعات قرار داده است. با این حال فضای اجتماعی باعث شکل گیری موج عظیمی از برابر طلبی گمراه کننده شده است. گفتگو در مورد مسائل مهم و تخصصی در چنین دنیایی بی نتیجه انگاشته می شود. امروزه همه تصور می کنند همه چیز را می دانند. فقط کافی است تا یک جستجوی ساده در وب و یا ویکی پدیا صورت بگیرد. در این مقاله از سرویس کتاب و ادبیات در مجله کوروش به معرفی کتاب مرگ تخصص پرداخته ایم.

 

عامل ضد روشنفکری از نگاه تام نیکولز در کتاب مرگ تخصص

 

عامل ضد روشنفکری از نگاه تام نیکولز در کتاب مرگ تخصص

 

تام نیکولز در کتاب مرگ تخصص معتقد است روندهای آموزش عالی، اینترنت و انفجار گزینه های رسانه ای عامل ضد تخصص و ضد روشنفکری هستند. او روندهای آموزش عالی را که بر مبنای تمرکز بر عزت نفس و تحمل خود شیفتگی با درجه زیاد و در عین حال اعتماد بیش از حد به توانایی ها است را مضر می داند.

 

نویسنده معتقد است این احساسات مدام در حال افزایش هستند. او می گوید کارشناسان نیز گاهی اوقات شکست می خورند. باید بحث شکست و ضعف را گاهی اوقات پذیرفت تا بتوان در راستای اصلاح و شناسایی عامل شکست های سیستمی گام برداشت.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «بدون فیلتر» اثر سارا فرایر/ درباره پشت پرده اینستاگرام

 

 

نگاه تام نیکولز به فارغ التحصیلان در کتاب مرگ تخصص

 

نگاه تام نیکولز به فارغ التحصیلان در کتاب مرگ تخصص

 

نویسنده در کتاب مرگ تخصص نگاهی عمیق به سیستم های آموزشی و تغییرات آن ها دارد. تام نیکولز معتقد است نظام آموزشی تغییرات زیادی در یک قرن اخیر کرده است. او می گوید وضعیت نظام آموزشی تا شرایط مطلوب بسیار فاصله دارد. او می گوید پیش از جنگ جهانی دوم مدرک دانشگاهی نمادی از تخصص در یک حوزه خاص بود.

 

اما در حال حاضر تحصیلات دانشگاهی تنها به سمبلی از غرور و اعتماد به نفس کاذب در افراد بدل شده است. او می گوید حالا فارغ التحصیلان دانشگاهی که خود را متخصص می نامند آن چنان اعتماد به نفس دارند که بحث دهه ها تجربه را نادیده می گیرند و خود را با افراد با تجربه مقایسه می کنند.

 

 

 

ضعف در پروسه تحصیلات تکمیلی

 

تام این مشکل را حتی در پروسه تحصیلات تکمیلی نیز مطرح می کند. تام نیکولز می گوید آیا ارزش دیپلم به اندازه چند دهه پیش است. نویسنده در کتاب مرگ تخصص معتقد است که دیگر با ظهور مراکز آموزشی با شهریه های هنگفت نمی توان به ارزش علمی در این مراکز اعتماد کرد.

حتما بخوانید  بیوگرافی و بهترین آثار ماریو بارگاس یوسا برنده نوبل ادبیات

 

دانشجویان با پرداخت هزینه و بدون داشتن تفکری جدی و عمیق، وارد پروسه تحصیلات تکمیلی می شوند.

 

نگاه تام نیکولز به نقش اینترنت و تاثیرگذاری آن در کتاب مرگ تخصص

 

نگاه تام نیکولز به نقش اینترنت و تاثیرگذاری آن در کتاب مرگ تخصص

 

تام نیکولز در کتاب مرگ تخصص به تاثیر زیاد اینترنت در دنیای مدرن امروزی اشاره می کند. او می گوید اگر چه آزادی در فضای مجازی مزایای زیادی با خود به همراه داشته است، اما در زمینه اطلاعات به یک بن بست رسیده ایم. چرا که صحت بسیاری از اطلاعات قرار گرفته در اینترنت را نمی توان تضمین کرد.

 

 

اهمیت راستی آزمایی اطلاعات

 

نویسنده معتقد است اگر چه اینترنت یک ابزار عالی برای پژوهش است، اما راستی آزمایی اطلاعات نیز بسیار مهم هستند. اگر افراد نتوانند مطالب قرار گرفته در اینترنت را راستی آزمایی کنند، با مشکلات زیادی روبرو می شوند. تام نیکولز معتقد است فضای مجازی پر از خبر های نادرست و جعلی است.

 

چگونه می توان درستی این خبر ها را تشخیص داد. او معتقد است اکثریت خوانندگان در اینترنت، دانش کافی برای تشخیص مطالب جعلی را ندارند و به سادگی گمراه می شوند. حتی برخی وب سایت هایی که اخبار جعلی می زنند، خبرهای آن ها در حکم منبع میان افراد رد و بدل می شود. نویسنده در کتاب مرگ تخصص می گوید چنین شرایطی اوضاع را وخیم تر کرده است.

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «هرس ذهن» اثر استیو اسکات و بری داونپورت

 

 

تعریف تام نیکولز از فضیلت ساختگی در کتاب مرگ تخصص

 

تعریف تام نیکولز از فضیلت ساختگی در کتاب مرگ تخصص

 

تام نیکولز در کتاب مرگ تخصص معتقد است در دهه های اخیر شاهد تغییر چشمگیری در مورد نحوه نگرش مردم ایالات متحده به تخصص بوده ایم. او می گوید آمریکایی ها همیشه نسبت به روشنفکران که آن ها را «کله تخم مرغی» می نامیدند، بدبین بودند. اما حالا مردم عادی این کینه را به خصومت تبدیل کرده اند.

 

آن ها ندانستن را به یک فضیلت تبدیل کرده اند. به طور کلی آن ها به نوع تحریف شده ای از برابری دموکراتیک اعتقاد دارند. برابری که در آن همه به یک اندازه صلاحیت دارند. افراد به یک اندازه توانایی رسیدگی به مسائل پیچیده را دارند. در این دیدگاه قضاوت صاحب نظران در علم، سیاست یا حقوق، ارزشی بیش از نظرات دیگران ندارد.

 

عدم نیاز به آموزش در دنیای کنونی از نگاه تام نیکولز، نویسنده کتاب مرگ تخصص

 

عدم نیاز به آموزش در دنیای کنونی از نگاه تام نیکولز، نویسنده کتاب مرگ تخصص

 

نویسنده کتاب مرگ تخصص نگاه نسل جدید را به آموزش به تصویر کشیده است. تام نیکولز در کتاب خود معتقد است شهروندان دموکراسی طلب آمریکایی نگرش اتکای فکری به خود را پرورش داده اند. در قرن نوزده میلادی آن ها معتقد بودند که یک فرد متخصص قادر به اداره سیاست های عمومی است. این نگرش تا قرن بیستم ادامه یافت.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «آن ها می پرسند، شما پاسخ دهید» اثر مارکوس شریدن

 

 

تغییر نگرش مردم عادی

 

با بزرگ تر شدن و تخصصی تر شدن دانش بشری، شکافی بین افراد عادی و متخصصان ایجاد شد. در همین حین بی اعتمادی نیز تقویت شد. مردم عادی احساس می کردند که نمی توانند اصول اولیه رشته های تخصصی از هوانوردی گرفته تا پزشکی را به کار بگیرند، چه برسد به پرواز با هواپیما یا تجویز دارو.

 

با این حال در دوره فعلی آن ها احساس می کنند که نیازی به تخصص و آموزش ندارند. این که هر چیزی را با کوچک ترین جستجو و سرچ کردنی می توانند یاد بگیرند؛ در حالی که این نگرش کاملا نادرست است.

 

از نگاه تام نیکولز مردم حتی مقالات اینترنتی را کامل نمی خواند

 

از نگاه تام نیکولز مردم حتی مقالات اینترنتی را کامل نمی خواند

 

تام نیکولز در کتاب خود به یک مطالعه از کالج دانشگاه لندن اشاره می کند. او می گوید مردم در خواندن و عمیق شدن تنبل هستند. آن ها حتی مقالاتی را که در طول جستجو در اینترنت با آن ها مواجه می شوند را نمی خوانند.

 

در عوض نگاهی به خط بالایی یا چند جمله اول می اندازند و سپس ادامه می دهند. او می گوید اینترنت این حس نادرست را ایجاد می کند که نظرات بسیاری از مردم با واقعیت برابر است.

 

 

نیاز به مکث و تامل

 

مشکل اصلی ارتباطات آنی این است که آنی هستند. گاهی اوقات انسان ها نیاز به مکث و تامل دارند. آن ها باید به خود فرصت دهند تا اطلاعات را جذب کنند و آن را حذف کنند. تام نیکولز معتقد است اینترنت عرصه ای است که مردم می توانند بدون فکر کردن در آن واکنش نشان دهند.

 

در نتیجه به جای پذیرش اطلاعات جدید روی دفاع از واکنش های درونی خود سرمایه گذاری می کنند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب با چرا شروع کنید/ سایمون سینک

 

 

نگاه تام نیکولز به یادگیری درست و عمیق در کتاب مرگ تخصص

 

نگاه تام نیکولز به یادگیری درست و عمیق در کتاب مرگ تخصص

 

نویسنده کتاب مرگ تخصص معتقد است یادگیری چیزهای جدید به صبر و توانایی گوش دادن به دیگران نیاز دارد. اینترنت و رسانه های اجتماعی باعث می شود تا ما کمتر اجتماعی باشیم و بیشتر درگیر شویم. به صورت آنلاین مردم در اتاق های کوچکی جمع می شوند و ترجیح می دهند فقط با کسانی صحبت کنند که قبلا با آن ها موافق بوده اند.

 

تام نیکولز معتقد است دانشمندان و متخصصانی که بر منطق، دانش بنیادی و قوانین اساسی در مورد موانع پافشاری می کنند، در معرض محکومیت کاربران آنلاین قرن بیست و یکم قرار می گیرند. کاربرانی که جزو نخبگان نیستند و معجزات عصر اطلاعات را درک نمی کنند.

 

سخن پایانی

 

تام نیکولز در کتاب مرگ تخصص معتقد است در قرن اخیر منابع کسب اطلاعات سطحی از جمله اینترنت و مراکز آموزشی گسترش پیدا کرده اند. در مقابل داشتن دانش و تخصص و مخالفت با اطلاعات سطی از جانب نسل جدید محکوم شده است. او می گوید تکنولوژی دنیایی را ایجاد کرده که در آن همه ما اکنون «کلیو کلاوین» هستیم.

 

 

منبع: theconversation

 

کالابرگ الکترونیک