معرفی و خلاصه کتاب «با چرا شروع کنید» اثر سایمون سینک

معرفی و خلاصه کتاب «با چرا شروع کنید» اثر سایمون سینک


25 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی و خلاصه کتاب با چرا شروع کنید اثر سایمون سینک

سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید معتقد است تا زمانی که نمی دانید چرا می خواهید کاری را انجام دهید، بهتر است آن کار را انجام ندهید. نویسنده کتاب با چرا شروع کنید معتقد است، «چرا» رمز موفقیت در هر کاری است. چرایی یک کار نیروی محرکه ای محسوب می شود که دستاورد آن موفقیت، شادی و رهبری است. در این مقاله از سرویس کتاب مجله کوروش به معرفی و خلاصه کتاب با چرا شروع کنید اثر سایمون سینک پرداخته ایم.

 

اهمیت هدف گذاری در کتاب با چرا شروع کنید

 

اهمیت هدف گذاری در کتاب با چرا شروع کنید

 

سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید، از اهمیت هدف گذاری می نویسد. در واقع چرایی انجام یک کار همان هدف یا اعتقاد است. این که در مرحله شروع باید یک هدف را مشخص کرد و در تمام کار ها به آن پایبند بود. نویسنده می گوید همیشه باید یک چرا را در زندگی خود پیدا کنید. این چرا برای شما شادی و اشتیاق واقعی می آورد. مثلا این که مردم چرا محصولات شما را خریداری می کنند؟ یا این که چرا باید از خدمات شما استفاده کنند؟

 

 

استعاره ای از رهبری از نگاه نویسنده کتاب با چرا شروع کنید

 

استعاره ای از رهبری از نگاه نویسنده کتاب با چرا شروع کنید

 

سایمون سینک در فصل اول کتاب با چرا شروع کنید، یک مثال جالب می زند. او به خودروسازان اشاره می کند. سینک می گوید در آمریکا کارکنان در بخش خودروسازی با چکش لاستیکی اصلاحات نهایی را روی درهای خودرو اعمال می کنند. این در حالی است که در ژاپن درها به گونه ای ساخته شده که به سادگی جا افتاده و نیازی به دستکاری نیست. سینک می گوید این موضوع استعاره ای از رهبری است. افراد زمانی که نتیجه نهایی را در ذهن خود پرورش می دهند، به نتیجه دلخواه می رسند. آن ها اجازه می دهند همه چیز به طور طبیعی سر جای خود قرار گیرد. اما کسانی که در حین مسیر تصمیم به رسیدن به نتیجه نهایی و دستکاری آن می گیرند، معمولا موفق نیستند.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «۱۰ اشتباه نابخشودنی در بازاریابی» اثر فیلیپ کاتلر

 

 

رویکرد چماق و هویج

 

رویکرد چماق و هویج نویسنده کتاب با چرا شروع کنید

 

سایمون سینک نویسنده کتاب با چرا شروع کنید از رویکرد چماق و هویج در کسب و کار ها صحبت می کند. او چماق و هویج را دو رویکرد متفاوت برای جذب مشتری از سوی شرکت ها عنوان می کند. هویج از دید سینک استعاره ای از الهام بخش بودن و چماق استعاره ای از برانگیختن لحظه ای از طریق دستکاری کردن است. در واقع برانگیختن همان کاری است که بسیاری از کسب و کار ها برای فروش انجام می دهند. کارهایی چون تبلیغات، پروموشن و دستکاری قیمت ها. سینک معتقد است دستکاری و برانگیختن لحظه ای کارساز است اما تنها زمانی که شما نیاز دارید یک رفتار فقط یک بار اتفاق بیافتد. در آن زمان استفاده از سیاست چماق بهترین راه است.

 

 

ایجاد وفاداری با سیاست هویج

 

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «خاطرات یک آدمکش» اثر کیم یونگ-ها

نویسنده کتاب با چرا شروع کنید می گوید وقتی قصد دارید یک کار را به صورت ماندگار انجام دهید، بهتر است از سیاست الهام بخشی (هویج) استفاده کنید. سینک معتقد است ایجاد وفاداری در مشتری تنها با سیاست هویج شکل می گیرد. او معتقد است اهمیت وفاداری مشتریان در کسب و کار ها بسیار بالا است. این کار باید در بلند مدت صورت گیرد. بنابراین الهام بخش بودن تنها تکنیک ارزشمند در این مسیر است. سایمون سینک نویسنده کتاب با چرا شروع کنید، معتقد است الهام بخش بودن همان بررسی چرایی ماجرا است. شما باید برای خود شفاف کنید که چرا مشتریان و مصرف کنندگان باید به سمت شما بیایند و پس از آن، آن چه را که شما می فروشید، بخرند.

 

نقش دایره طلایی در کتاب با چرا شروع کنید

 

نقش دایره طلایی در کتاب با چرا شروع کنید

 

یکی از نکات مهمی که نویسنده کتاب با چرا شروع کنید به آن اشاره دارد، بحث دایره طلایی است. این دایره شامل سه دایره تو در تو است. هر یک از این لایه ها شامل یک سوال است: چرا، چگونه و چه چیزی به ترتیب لایه های دایره طلایی از داخل به خارج را تشکیل می دهند. سایمون سینک می گوید کسب و کارها باید بدانند چه محصولی را عرضه می کنند. قیمت آن چقدر است. این که خدمات و محصولات آن ها چه کارکردهایی برای مصرف کنندگان دارد. در عین حال وقتی به ماجرا کمی عمیق تر نگاه کنید، چگونگی ماجرا نیز بسیار جدی است. این که یک کسب و کار چگونه یک ارزش افزوده خلق می کند.

 

 

مدل کسب و کار یا همان چگونگی

 

برخی می گویند مدل کسب و کار همان چیزی است که سینک از آن تحت عنوان لایه چگونگی یاد می کند. کسب و کارها بعد از آن وارد هسته مرکزی دایره، یعنی چرایی می شوند. آن ها باید از خود سوال کنند که چه نوع ارزش آفرینی می کنند. دلیل و چرایی بودنشان چیست.

 

 

مثال شرکت اپل

 

یکی از مثال های جالبی که سایمون سینک به آن اشاره دارد، شرکت اپل است. او می گوید از نظر فنی هیچ چیز خاصی در مورد اپل وجود ندارد. این شرکت شبیه به شرکت های دیگر است. هیچ تفاوت واقعی با رقبای آن وجود ندارد. اما چرا مردم از اپل استقبال می کنند؟ اپل توانسته است وضعیت موجود را به چالش بکشد و فرد را توانمند سازد. همین موضوع به اپل اعتبار داده است. برخی از متخصصان بازاریابی معتقدند اپل شیوه زندگی نمی فروشد، اپل به سادگی یکی از آن برند هایی است که افراد با سبک زندگی خاص به آن علاقه دارند. سایمون سینک معتقد است چرایی رشد اپل کاملا واضح است. این برند توانسته است نمایندگان وفاداری را جذب خود کند. اپل با مخاطب خود پیوند عمیقی ایجاد کرده است.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب «مهره حیاتی؛ آیا غیر قابل جایگزینی هستید؟!» اثر ست گادین

 

 

شفافیت، نظم و سازگاری

 

شفافیت، نظم و سازگاری از نگاه نویسنده کتاب با چرا شروع کنید

 

سایمون سینک، نویسنده کتاب با چرا شروع کنید می گوید چرایی در کسب و کار یک باور است. این چرایی قابل لمس و قابل مشاهده نیست. وضوح این چرایی از طریق سوالاتی چون: چطور، چگونه و چه چیزی مشخص می شود. او می گوید چطور و چگونه شما را به درک واقعی از چرایی ماجرا می رساند. سایمون سینک معتقد است سوال چه چیزی که یکی از لایه های دایره معروف محسوب می شود، پاسخش همان محصولات و خدمات شما هستند. شما باید آن چه را که به آن اعتقاد دارید، ثابت کنید. این ثابت کردن به شما اصالت می بخشد. کسب و کار شما زمانی معتبر است که در حلقه طلایی به صورت متعادل عمل کند.

حتما بخوانید  تاثیر کرونا بر فرانچایزهای فست فود و رستوران ها و واکنش صاحبان کسب ‌و کار

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب هرس ذهن/ استیو اسکات

 

 

مفهوم اعتماد در کتاب با چرا شروع کنید چیست؟

 

مفهوم اعتماد در کتاب با چرا شروع کنید

 

سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید می گوید اعتماد یک عنصر ضروری در کسب و کار است. او معتقد است اعتماد وقتی ظاهر می شود که ببینیم افراد یا سازمان ها فراتر از عملکرد خود خدمت گذاری می کنند. هم سویی چطور، چرا و چگونه در قالب لایه های مختلف دایره طلایی راهی برای ایجاد اعتماد است. نویسنده در عین حال بر روی شرکت هایی که در نقش تولید کننده کالا عمل می کنند، تمرکز می کند. او می گوید این نوع کسب و کار ها همیشه یک چالش دائمی دارند. این چالش همان تمایز است. شما باید با نگاه به رقبا فرهنگ چطور را با افزودن ویژگی و مزیت رقابتی در کسب و کار خود تثبیت کنید. شرکت هایی که به چرایی ماجرا در کسب و کار خود اهمیت می دهند اما رقبای خود را نادیده می گیرند، موفق نیستند.

 

استفاده از چرا در استخدام

 

نویسنده کتاب با چرا شروع کنید به یکی از موارد مهم کاربرد چرا در کسب و کار ها اشاره می کند. او می گوید از کلمه چرا می توان در فرایند استخدام نیز استفاده کرد. وقتی با این کلمه شرح شغلی را شروع می کنید، به طور تصاعدی توانایی خود در جذب افراد علاقه مند و طرفدار را بالا می برید. سینک معتقد است بسیاری از کسب و کار ها معمولا شرح شغل خود را با چه چیزی شروع می کنند و چرایی ماجرا را نادیده می گیرند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی و خلاصه کتاب قلاب (Hooked) اثر نیر ایال

 

 

تفاوت کاریزما و انرژی از دیدگاه نویسنده کتاب با چرا شروع کنید

 

تفاوت کاریزما و انرژی از دیدگاه نویسنده کتاب با چرا شروع کنید

 

سایمون سینک در کتاب با چرا شروع کنید می گوید انرژی انگیزه ایجاد می کند و می تواند مردم را در هیاهو قرار دهد اما کاریزما الهام بخش است. افرادی که چرایی برای شان مشخص است، معمولا افرادی کاریزماتیک هستند. او به مثال بیل گیتس در مقایسه با استیو بالمر اشاره می کند. سینک می گوید انرژی به راحتی قابل تشخیص، اندازه گیری و حتی کپی برداری است. استیو بالمر پر انرژی بود اما کاریزما قابل اندازه گیری و کپی برداری نیست. بیل گیتس علی رغم خجالتی بودن و بی دست و پا بودن، کاریزماتیک است. استیور بالمر پر انرژی و هیجان زده صحبت می کند اما این حالت ها به سرعت از بین می روند. وقتی بیل گیتس صحبت می کند، به مردم الهام می دهد. آن ها درس های او را هفته ها، ماه ها و یا سال ها به خاطر خواهند آورد.

 

بیشتر بخوانید: درباره سایمون سینک، نویسنده انگیزشی و الهام ‌بخش ‌ترین سخنران جهان

 

 

سخن پایانی

 

کتاب با چرا شروع کنید اثر سایمون سینک با طرح یک سوال اساسی شروع می شود. این که چرا برخی سازمان ها، افراد و کسب و کار ها تاثیرگذار تر و سودآورتر هستند. سایمون سینک با ترسیم دایره طلایی به مخاطبان آموزش می دهد که چگونه کسب و کار خود را با طرح سوالات اساسی به سمت توسعه بیشتر پیش ببرند.

 

 

منبع: thepowermoves

 

کالابرگ الکترونیک