نگاهی به کتاب پدر پولدار پدر بی پول اثر رابرت کیوساکی

نگاهی به کتاب پدر پولدار پدر بی پول اثر رابرت کیوساکی


26 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به کتاب پدر پولدار پدر بی پول اثر رابرت کیوساکی

اگر قصد درک پیچیدگی های مالی زندگی و شیوه درست کسب درآمد را دارید بهتر است حتما کتاب «پدر پولدار، پدر بی پول» را مطالعه کنید. این کتاب توسط رابرت کیوساکی نوشته شده است. کیوساکی یک کارآفرین و سرمایه گذار آمریکایی است که کتابش در لیست ۱۰ کتاب پر فروش دنیا در سال ۲۰۰۱ میلادی قرار گرفت. این کتاب تا سال ۲۰۱۶ بیش از ۲۶ میلیون نسخه فروش داشته است. کتاب در مورد طرز فکر کردن و روش زندگی افراد پول دار و بی پول صحبت می کند. در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش نگاهی اجمالی به کتاب «پدر پولدار، پدر بی پول» انداخته ایم.

انسان های پولدار و بی پول زندگی شان را بر اساس تفکرشان تنظیم می کنند

 

انسان های پولدار و بی پول زندگی شان را بر اساس تفکرشان تنظیم می کنند

 

کیوساکی در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول با نگاهی اجمالی به دوران کودکی خود به روش های زندگی افراد پولدار و بی پول می پردازد. او در کتاب اشاره می کند پدر واقعی اش یک آموزگار محبوب بوده است. با این حال در زندگی با فقر دست و پنجه نرم می کرده است. نویسنده در کنار پدر خود به نام پدر دوستش اشاره می کند. فردی که بسیار ثروتمند بود و تفکر پولدار شدن را به دوست او آموزش می داد.

 

هر دو شخصیت برای نویسنده محبوب هستند. او آموزش و تحصیل را در مسیر درست مدیون پدر واقعی خود است اما معتقد است پدر دومش به او یاد داد تا چطور تفکری مالی داشته باشد. او معتقد است این تفکر مالی باعث شد تا بتواند به کارآفرینی قدرتمند تبدیل شود. نویسنده معتقد است انسان ها مسیر زندگی شان را بر اساس تفکراتشان تنظیم می کنند.

 

کیوساکی در کتاب می نویسد پدر معلم من مدام می گفت من هیچ وقت پولدار نخواهم شد. با این حال پدر دوستم معتقد بود که پولدار است و بنابراین بین فقیر بودن و ثروتمند بودن، ثروت را انتخاب کرده بود.

 

کتاب پدر پولدار، پدر بی پول در سه جمله

 

کتاب پدر پولدار، پدر بی پول در سه جمله

 

کتاب پدر پولدار، پدر بی پول، به بررسی نوع تفکر دو قشر ثروتمند و فقیر می پردازد. اینکه این نوع تفکر در روش سرمایه گذاری آنها برای زندگی نیز تاثیرگذار است. با این حال خلاصه کتاب را می توان در سه جمله عنوان کرد:

 

۱. برای ثروتمند شدن نیازی به درآمد بالا نیست.

۲. افراد ثروتمند به گونه ای رفتار می کنند که پول برای آن ها کار می کند، آن ها برای پول کار نمی کنند.

۳. آموزش روش ها و نوع تفکر در مورد پول و سرمایه گذاری.

 

 

ایده های کیوساکی در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول

 

ایده های کیوساکی در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول

 

در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول، به این موضوع اشاره شده که فقرا و طبقه متوسط برای پول کار می کنند. این در حالی است که نویسنده اشاره می کند که در مقابل، ثروتمندان پول برایشان کار می کند. نویسنده کتاب به این نکته اشاره دارد که پولی که به دست می آورید اهمیتی ندارد، میزان پولی که ذخیره می کنید بسیار مهم است. در کتاب اشاره شده که ثروتمندان مدام در حال کسب درآمد و جمع آوری دارایی هستند. این در حالی است که افراد فقیر مدام مشغول پرداخت قسط هایی هستند که فکر می کنند برایشان دارایی به همراه دارد. کیوساکی معتقد است با استعداد مالی می توان پول بیشتری پس انداز کرد.

حتما بخوانید  درباره زندگی و آثار لوئیز گلیک برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰

او می گوید مهم این است که چطور مدت زمان زیادی پولی را نگه دارید و اجازه ندهید دیگران آن را از چنگتان در بیاورند. با این حال یکی از نکات مهم و جالب این کتاب در یک جمله خلاصه می شود. اینکه بهترین و قدرتمندترین دارایی همه افراد ذهن آن ها است.

 

نگاهی به آثار سایمون سینک مشهورترین سخنران انگیزشی دنیا

 

 

درس هایی از کتاب پدر پولدار، پدر بی پول

 

درس هایی از کتاب پدر پولدار، پدر بی پول

 

کتاب پدر پولدار، پدر بی پول، شامل شش بخش است. در هر یک از این بخش ها به موضوعاتی در مسیر تغییر تفکر مالی اشاره شده است. نویسنده در یک فصل به این موضوع اشاره می کند که مقدار پولی که شما در می آورید بی اهمیت است. آن چه از اهمیت برخوردار است، پولی است که پس انداز می کنید. این که افراد باید بین بدهی و دارایی تفاوت قائل باشند و دارایی را در اولویت خود قرار دهند. نویسنده از این موضوع به عنوان قانون اول در مسیر ثروتمند شدن یاد می کند. او می گوید بسیاری از افراد درآمد بالایی دارند اما نمی دانند که چطور پول خود را خرج کنند و به خاطر همین همیشه فقیر باقی می مانند. نویسنده معتقد است مهم ترین چیز برای آموزش ذهن در مسیر رشد مالی این است که بدانید چطور با پول رفتار کنید. یا به عبارت دیگر چطور ثروت و درآمد خود را مدیریت کنید.

 

 

بهترین کتاب های حوزه خرده فروشی در سال ۲۰۲۱

 

 

پول دنبال ثروتمندان است

 

نویسنده در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول، می گوید اینکه همچنان شعار درس خواندن می دهیم ریشه در تفکرات سنتی والدین ما دارد. او معتقد است در عصر حاضر روشی تضمینی برای رهایی از مشکلات مالی وجود ندارد، حتی اگر بلافاصله پس از فارغ التحصیلی کار پیدا کنید. او معتقد است ممکن است بعد از تحصیل و دانشگاه فقیر نباشید، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که رشد مالی داشته باشید. کیوساکی می گوید شما با کار در نزد کارفرما تنها روز به روز بر پول او می افزایید و به محض تعطیلی کار دیگر پولی ندارید. کیوساکی در این فصل معتقد است که معمولا افراد فقیر مدام به دنبال پول می دوند در حالی که پول به دنبال ثروتمندان است. او می گوید پدر پولدار به من آموخت که پول درآوردن نیازی به صرف زمان زیاد برای کار کردن ندارد.

 

 

برای پولدار شدن جسور باشید!

 

برای پولدار شدن جسور باشید

 

نویسنده در کتاب خود به این موضوع اشاره می کند که برای پولدار شدن جسارت مهم ترین چیز است. او می گوید این افراد باهوش نیستند که در کسب ثروت پیشتازی می کنند، بلکه افراد جسور هستند. کیوساکی معتقد است در نظام آموزشی معمولا به مسئله هوش مالی پرداخته نشده است. افراد در مورد پس انداز یا سرمایه گذاری چیزی یاد نمی گیرند. هیچ شناختی در مورد انواع سودها ندارند. سیاست مداران که عموما باهوش ترین و تحصیل کرده ترین افراد جامعه هستند معمولا هوش مالی کمی دارند. همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از کشورها از نظر مالی دچار بحران شوند.

 

 

کسب و کار شما راز ثروتمند شدنتان است

 

در کتاب اشاره ای به تفاوت کسب و کار و شغل افراد شده است. کیوساکی می گوید شغل همان چیزی است که هفتگی ۴۰ تا ۴۵ ساعت وقت صرف آن می کنید. زمانی که به ازای آن پول دریافت کرده و هزینه های زندگی تان را پرداخت می کنید. اما کسب و کار شما چیز دیگری است. کسب و کار چیزی است که برایش وقت و هزینه می گذارید. چیزی که منجر به افزایش دارایی های شما می شود. او می گوید شغل شما هزینه هایتان را می پوشاند. اما به تنهایی شما را ثروتمند نخواهد کرد. برای ثروتمند شدن باید در حین کار کردن یک کسب و کار هم داشته باشید. باید بر روی کسب و کارتان سرمایه گذاری کنید. پس از مدتی دارایی شما تبدیل به منبع اصلی درآمدتان می شود. دارایی که حاصل کسب و کار شما است، نه شغل شما.

 

 

تمرکز بر روی دارایی، نه درآمد

 

درس هایی از کتاب پدر پولدار، پدر بی پول تمرکز بر روی درآمد نه دارایی

 

در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول، به این موضوع اشاره شده که افراد ثروتمند بر روی دارایی هایشان تمرکز دارند. این در حالی است که افراد فقیر بر روی درآمدشان متمرکز شده اند. نویسنده معتقد است باید هزینه هایتان را کم کنید و در مقابل به جمع آوری دارایی بپردازید. ثروتمندان دقیقا همین کار را می کنند. کیوساکی می گوید هزینه های افراد باید از درآمد ناشی از سرمایه گذاری به دست آید نه این که حقوق و درآمد را صرف هزینه ها کرد.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب تنفس اثر جیمز نستور | مزایای تنفس صحیح

 

 

شکست بخورید تا موفق شوید

 

نویسنده کتاب پدر پولدار، پدر بی پول، معتقد است افراد ثروتمند برای ثروتمند شدن زیاد شکست خورده اند. اگر شکست ها نبود موفقیتی نیز در کار نبود. افرادی که ترس از شکست دارند هیچ گاه موفق نمی شوند. او می گوید کودکان برای یاد گرفتن راه رفتن، بارها زمین می خورند. این یک اصل بزرگ در زندگی است.

 

 

نکات مهم کتاب پدر پولدار پدر بی پول

 

 

پولتان را وارد کار کنید

 

بهتر است با پولتان سرمایه گذاری کنید. شما نمی توانید پول تان را پس انداز کنید و بعد انتظار پولدارشدن داشته باشید. شاید بهترین راهکار این باشد تا خودتان را وارد یک کار مناسب و سرمایه گذاری معقول کنید.

 

 

مقداری پول نگه دارید

 

مقداری از پولتان را برای رسیدگی به امور مختلف نگه دارید. این پولی نیست که شما بدست می آورید. این همان مقدار پولی است که برای رسیدگی به امور نگه داشته است.

 

 

تفاوت در انباشت دارایی

 

مردم ثروتمند معمولا چیزهایی می خرند که بعدها آن ها را ثروتمندتر می کند. اما در مقابل فقرا زمانی که چیزی می خرند به دلیل ناآگاهی در سرمایه گذاری فقیرتر می شوند و پول بیشتری از دست می دهند.

 

 

آگاهی به برده داری مدرن

 

شما به دنیا نمی آیید برای اینکه در تمام زندگی برای دیگران کار کنید. این همان برده داری مدرن محسوب می‌شود. اکثر مردم این موضوع را می‌ دانند. اما فراموش می‌ کنند که می‌ توانند به چیزهای بیشتری در زندگی دست پیدا کنند.

 

 

دانش مالی کسب کنید

 

در مورد سرمایه گذاری، بازاریابی،حسابداری و فروش تحقیق کنید و بیشتر بخوانید. کسب دانش مالی کمک زیادی در تصمیم گیری های بهتر مالی به شما خواهد کرد.

 

 

پیروزی به معنای نهراسیدن از شکست است

 

هیچ وقت از خطر کردن و ریسک کردن نهراسید. پیروزی واقعی به معنای نترسیدن از شکست خوردن و از دست دادن است. افرادی که معمولاً ریسک نمی کنند و مدام تمامی جوانب را با احتیاط زیاد در نظر می‌گیرند، هیچ وقت کارهای بزرگی انجام نمی دهند.

 

 

اول سرمایه گذاری برای خودت

 

هر ماه ابتدا بر روی دارایی های درآمد زای خود سرمایه گذاری کنید. رسیدگی به مابقی هزینه ها را در مراحل بعدی قرار دهید.

 

 

رویاهای بزرگ داشته باشید

 

بزرگ بیندیشید رویاهای بزرگ برای خود متصور شوید. اگر رویای یک شغل کوچک داشته باشید، هرگز به میلیون ها دلار درآمد دست نخواهید یافت. برنامه ریزی کنید، رویاهای بزرگ ببینید و تحقق آن را از اعماق وجود خود بخواهید.

 

 

نگاه کتاب پدر پولدار، پدر بی پول به دارایی های واقعی

 

نگاه کتاب پدر پولدار، پدر بی پول به دارایی های واقعی

 

کیوساکی در کتاب پدر پولدار، پدر بی پول، دارایی های واقعی افراد را در چندین دسته قرار می دهد. سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، یادداشت ها و حق امتیاز از جمله این دسته بندی هستند. منظور از حق امتیاز مالکیت معنوی چیزهایی همچون موسیقی، فیلم نامه و حق ثبت اختراع است. به اعتقاد او هر چیز دیگری که ارزش داشته باشد، درآمدزا باشد یا قابل قدردانی باشد در این دسته دارایی های واقعی افراد قرار خواهد گرفت.

 

ضریب هوشی مالی از نگاه نویسنده کتاب پدر پولدار، پدر بی پول

 

ضریب هوشی مالی از نگاه نویسنده کتاب پدر پولدار، پدر بی پول

 

کیوساکی به عنوان نویسنده کتاب پدر پولدار، پدر بی پول، یادآوری می کند که ضریب هوشی مالی چهار حوزه تخصصی گسترده دارد. او معتقد است حسابداری یکی از این حوزه های اصلی محسوب می شود. در عین حال سرمایه گذاری و درک بازار را نباید فراموش کرد. نویسنده قانون را به عنوان حوزه تخصصی دیگر مطرح می کند.

 

 

منبع: samuelthomasdavies

 

کالابرگ الکترونیک