تاریخچه دامپزشکی | انواع دامپزشک و وظایف و تیپ شخصیتی آن ها

تاریخچه دامپزشکی | انواع دامپزشک و وظایف و تیپ شخصیتی آن ها


30 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
در مورد انواع دامپزشک، وظایف آن ها و تیپ شخصیتی شان بیشتر بدانیم

شاید برای تان جالب باشد که بدانید دامپزشک ها انواع مختلفی دارند و هر یک وظایف متفاوتی بر عهده دارند. اما به طور کلی دامپزشک کسی است که وضعیت سلامتی حیوانات و محافظت از آن ها را بر عهده دارد. دامپزشک بیماری حیوانات را تشخیص داده و آن ها را درمان می کند. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به مناسبت ۱۴ مهر، روز دامپزشک، نگاهی به انواع دامپزشک، وظایف آن ها و تیپ شخصیتی شان انداخته ایم.

تاریخچه شغل دامپزشکی

 

تاریخچه دامپزشکی طی ۱۰۰ سال گذشته شاهد تغییرات شگرفی بوده است. تصور این مسئله که در زمانی نه چندان دور، گربه ها، سگ ها ، خرگوش ها و سایر حیوانات اهلی تحت مراقبت دامپزشک نبودند کمی سخت است.

 

در حقیقت، در اوایل دهه ۱۹۰۰ بود که حیوانات خانگی بیشتر تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند. در آن زمان اسب ها تمرکز اصلی مراقبت های پزشکی دامپزشکی بودند، چون به عنوان وسیله اصلی نقلیه از آن ها استفاده می شد. بد نیست بدانید نخستین عمل دامپزشکی شناخته شده در ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد در خاورمیانه انجام شد. چوپانان گله گوسفند برای درمان حیوانات از جمله سگ های گله خود از مهارت های اولیه پزشکی استفاده می کردند. هزاران سال بعد، در مصر در حد فاصل ۴۰۰۰ – ۳۰۰۰ قبل از میلاد، درمان پزشکی حیوانات رایج تر شد، اما هنوز عمدتا توسعه نیافته بود. افراد اهلی کردن گربه ها، مرغ ها و سگ ها را آغاز کردند و صاحبان شان آن ها را مانند اعضای خانواده خود می دانستند، دقیقا شبیه رسمی که امروز در مورد حیوانات خانگی و مزرعه وجود دارد.

 

تقریباً در ۱۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، شخصی اولین گزارش های مکتوب دامپزشکی را در چهار متن مقدس هندو ثبت کرد. در این متون، دو نوشته تفاوت های حوزه پزشکی انسان و حیوانات را مشخص کرده است. هزاران سال بعد، در سال ۱۸۵۰، باستان شناسان قطعاتی از یک کتاب درسی دامپزشکی باستانی تهیه شده از پاپیروس را کشف کردند. این متن بیماری های مربوط به پرندگان، گاو، سگ و ماهی را پوشش می دهد. اسب ها نقطه ثقل مراقبت های پزشکی قدیمی بودند زیرا از نظر اقتصادی برای حمل و نقل، کشاورزی و تجارت اهمیت داشتند.

 

 

انواع دامپزشک و وظایف آن ها

 

انواع دامپزشک و وظایف آن ها

 

در حالی که بسیاری از افراد فکر می کنند فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی تنها یک حرفه را دنبال می کنند، اما باید گفت که دامپزشک ها انواع مختلفی دارند و هر یک وظایف متفاوتی بر عهده دارند. برخی در تدریس و تحقیق شرکت می کنند و برخی بر بحث نظارت بر مواد غذایی از گوشت حیوانات و محصولات وابسته به آن ها را دارند. برخی نیز همان دسته دامپزشکانی هستند که معمولا هنگام بروز بیماری حیوانات خانگی به آن ها مراجعه می شود. اگر با هر یک از شغل ها و وظایف مرتبط با دامپزشک ها آشنا شوید قطعا درک بهتری از این حرفه پیدا خواهید کرد.

 

دامپزشک های همراه با حیوانات

 

انواع دامپزشک؛ دامپزشک های همراه با حیوانات

 

اگر بخواهیم به یکی از انواع دامپزشک ها و وظایف آن ها اشاره کنیم شاید متداول ترین گروه همان دامپزشک هایی باشند که همراه حیوانات و جانوران بوده و مانند پزشک از آن ها مراقبت می کنند. در واقع این دسته از دامپزشک ها بزرگ ترین گروه این قشر را تشکیل می دهند. بر اساس آمار انجمن پزشکی – دامپزشکی ایالات متحده حدود ۷۵ درصد از کل دامپزشکان در مشاغل خصوصی و در این جایگاه منحصرا با حیوانات همراه بوده و با آن ها کار می کنند.

وظایف روزانه آن ها متفاوت است. یک دامپزشک حیوانات ممکن است زخم حیوانات را درمان کند. گاهی بیماری حیوان را تشخیص می دهد و گاهی اقدام به جراحی می کند. در مواقعی وظیفه تجویز واکسن را دارد و گاهی نیز برای حیوانات دارو تجویز می کند. گاهی اوقات این دسته از دامپزشک ها وظیفه از بین بردن حیوان در زمان پایان عمر را نیز بر عهده دارند. گاهی این دسته از دامپزشکان در پناهگاه های حیوانات کار می کنند. این شاخه از دامپزشکی رشته نسبتا جدیدی از این نوع پزشکی است. در ایالات متحده متوسط حقوق سالانه این قشر از دامپزشک ها معادل ۹۰ هزار دلار است. پزشکان حیوانات خانگی گاهی از این رقم نیز بیشتر دریافت می کنند.

حتما بخوانید  ۴ روش ساده برای ساختن یک برند شخصی به یاد ماندنی در سال ۲۰۲۲

 

بیشتر بخوانید:  بررسی ۱۶ تیپ شخصیتی کارمندان

 

 

متخصصین دامپزشکی

 

انواع دامپزشک؛ متخصصین دامپزشکی

 

یکی دیگر از انواع دامپزشک ها، متخصصین دامپزشکی هستند که وظایف متفاوتی دارند. آن ها درست مانند پزشکانی که با افراد کار می کنند تخصص های بی شماری را دنبال می کنند. برخی از گزینه های شغلی متخصصین دامپزشکی، بیهوشی، دندانپزشکی، آسیب شناسی و جراحی است. این دسته از دامپزشک ها همچنین می توانند در گونه یا گروه خاصی از حیوانات مانند: گربه، سگ، طیور یا حیات وحش تخصص داشته باشند. معمولا دامپزشک های عادی در صورت نیاز به انواع خاصی از تجهیزات یا تخصص، بیماران را به متخصصین هر حوزه ارجاع می دهند. از آن جا که هر نقش مجموعه تفاوت های متفاوتی را می طلبد، وظایف روزانه در تخصص های مختلف بسیار متفاوت است. به عنوان مثال یک آسیب شناس دامپزشکی ممکن است نمونه های یک بافت را بررسی کند، نمونه برداری انجام دهد و بعد داروی حیوان را تغییر دهد. معمولا حقوق و دستمزد تخصص های مختلف با انواع وظایف متفاوت آن ها بسیار متفاوت است. متخصصان برای به دست آوردن دانش و مهارت لازم از دامپزشک های عادی آموزش های بیشتری را می گذرانند. بنابراین معمولا در رده بالاتری از طیف حقوقی قرار می گیرند.

 

 دامپزشکان غذایی – حیوانی

 

انواع دامپزشک؛ دامپزشکان غذایی – حیوانی

 

یکی دیگر از انواع دامپزشک ها، متخصصین مواد غذایی – حیوانی هستند. وظایف این گروه از دامپزشکان کمی متفاوت است. اکثر ما زمانی که یک بسته گوشت گاو چرخ کرده از مغازه خرده فروشی یا فروشگاه های زنجیره ای خریداری می کنیم، به این موضوع فکر می کنیم که آیا خوردن این گوشت ریسکی به همراه ندارد؟ آیا این ماده غذایی سالم است؟ این دسته از دامپزشک ها هر روز با همکاری با مراکزی که حیوانات را برای مصرف انسان پرورش می دهند، به بررسی این مسائل می پردازد. این نوع دامپزشک ها بیماری ها را تشخیص داده و درمان می کنند. آن ها در عین حال مراقبت های پیشگیرانه ای را ارائه می دهند. حفظ شرایط بهداشتی نیز برای حیوانات که مورد مصرف انسان قرار می گیرند از دیگر وظایف این دسته از دامپزشکان است. دامپزشکان در این گروه معمولا در مزرعه کار می کنند. این قشر معمولا زمان زیادی را صرف سفر می کنند. اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد این دسته از دامپزشکان چندان مشخص نیست. در سال ۲۰۱۱ رقمی از این دستمزد گزارش شد. در این سال درآمد متوسط این نوع از دامپزشکان ۱۰۰ هزار دلار در سال بود.

 

بیشتر بخوانید: بررسی شغل‌های مناسب برای تیپ شخصیتی شما براساس تست mbti 

 

 

انواع دامپزشک؛ دامپزشکان متخصص ایمنی مواد غذایی و بازرسی

 

انواع دامپزشک؛ دامپزشکان متخصص ایمنی مواد غذایی و بازرسی

 

در حالی که اهداف و وظایف این نوع از دامپزشکان کمی مشابه با دسته قبلی است باید گفت که همه دامپزشکان مربوط به ایمنی غذا لزوما فعالیت یکسانی ندارند و می توانند نقش های متفاوتی را ایفا کنند. وظایف دامپزشک های مختلف در حوزه ایمنی غذا و بازرسی متفاوت است. این دسته از دامپزشکان ممکن است به بررسی دام و محصولات حیوانی مانند تخم مرغ، لبنیات و گوشت بپردازند. در عین حال آن را با استانداردهای بهداشتی مطابقت دهند. آن ها گاهی تشخیص می دهند تا برخی از حیوانات آلوده در مزارع به قرنطینه بروند تا از سرایت بیماری به دیگر حیوانات و انسان جلوگیری شود. برخی دیگر در آزمایش ایمنی دارو ها و افزودنی ها مشارکت دارند. این دسته از از دامپزشک ها برای بهبود سلامت عمومی اقدامات زیادی انجام می دهند. با بررسی دستمزد دامپزشکانی که توسط دولت استخدام می شوند، متوجه می شوید که آن ها حقوق نسبتا معمولی دارند. میانگین حقوق این دسته از دامپزشک ها در آمریکا به طور متوسط سالانه ۸۹ هزار دلار است.

 

دامپزشکان حوزه تحقیقات

 

انواع دامپزشک؛ دامپزشکان حوزه تحقیقات

 

یکی دیگر از انواع وظایف دامپزشک ها، بحث تحقیقات است. هر دامپزشکی باید از دانش علمی قوی برخوردار باشد. این موضوع در مورد این قشر از دامپزشک ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. این دسته از دامپزشک ها که به حوزه تحقیق می پردازند معمولا برای سازمان های دولتی، شرکت های تحقیقاتی و پزشکی و یا دانشگاه ها کار می کنند. دامپزشکانی که در موسسات آموزشی کار می کنند، اغلب اعضای هیئت علمی هستند. بنابراین وظایف تدریس به دانشجویان دامپزشکی را نیز بر عهده دارند. دامپزشک های شاغل در دانشگاه ها و سازمان های دولتی، ممکن است یافته ها و یا تکنیک های گذشته را مرور کنند تا در جهت روش های بهتر تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها به دستاوردهای موثرتری دست یابند. موقعیت تحقیقاتی می تواند یکی از پردرآمدترین انواع نقش های دامپزشکی باشد. چرا که اغلب به تحصیل تخصصی فراتر از درجه علمی پزشکی – دامپزشکی نیاز است. بنابراین دامپزشکان حوزه تحقیقات طیف بالاتری از درآمد را به خود اختصاص داده اند.

حتما بخوانید  عادت های جالب رهبران و کارآفرینان موفق جهان

 

۵ ویژگی اصلی شخصیتی انواع دامپزشک ها با وظایف متفاوت

 

5 ویژگی اصلی شخصیتی انواع دامپزشک ها با وظایف متفاوت

 

به طور کلی دامپزشک ها در دسته های مختلف با توجه به وظایف متفاوتی که بر عهده دارند، باید دارای ویژگی های متفاوتی هم باشند. اما ۵ ویژگی شخصیتی وجود دارد که باید در فردی که شغل دامپزشکی را انتخاب می کند نهادینه باشد. دلسوزی، چالاکی، ارتباط موثر، توانایی در حل مشکل و توانایی تصمیم گیری سریع از جمله این ویژگی ها‌‌‌ هستند.

 

دلسوزی

 

یک دامپزشک به طور معمول با پرورش دهندگان حیوانات، صاحبان حیوانات خانگی و افراد نگران و تحت فشار ملاقات می کند. دامپزشک باید هنگام برخورد با احساسات مالک حساس باشد. به ویژه در مواردی که حیوان به شدت بیمار یا مجروح شده است. از وظایف دامپزشک این است که با احترام با حیوانات رفتار کند. صرف نظر از این که یک حیوان خانگی است یا وحشی.

 

 

چالاکی

 

دامپزشک باید چابکی و چالاکی زیادی داشته باشد. یکی از وظایف دامپزشک سرعت عمل و واکنش به موقع است. گاهی برخی از حیوانات می ترسند و یا عصبانی هستند. هنگام درمان حیوان آسیب دیده باید بتوان در چنین شرایطی ارزیابی فیزیکی سریعی داشت و وضعیت حیوان را به سرعت بررسی کرد. این چابکی در درمان و جراحی نقش بسیار پر رنگی دارد.

 

ارتباط موثر

 

 

ارتباط موثر از ویژگی های دامپزشکان

 

دامپزشک باید بتواند به سرعت با افراد ارتباط موثر برقرار کند. در انواع شرایط وظایف مختلف را به سرعت به افراد بسپارد. یک دامپزشک باید بتواند با تکنیسین ها، متخصصین آزمایشگاه و اعضای تیم اداری به خوبی ارتباطی موثر برقرار کند. دامپزشک در عین حال باید بتواند با فردی که صاحب حیوان است، ارتباط موثری برقرار کند. باید شرایط حیوان را به گونه ای توضیح دهد که صاحبش دید کاملا شفافی به شرایط پیدا کند.

 

حل مسئله

 

یکی دیگر از ویژگی های دامپزشک ها، توانایی حل مشکل است. دامپزشک ها وظایف متفاوتی دارند. باید بتوانند با آزمایش های مناسب، تصویر برداری و معاینه های پزشکی به سرعت مشکل را پیدا کنند. سپس علائم، تغییرات و سایر دلایل نگران کننده را بررسی کرده و بهترین راه حل را برای درمان در نظر بگیرند.

 

 

توانایی تصمیم گیری سریع

 

هنگامی که یک حیوان به شدت مجروح می شود یا بیمار می شود، دامپزشک باید سریع تصمیم بگیرد و در تصمیم گیری سریع کمترین درصد خطا را داشته باشد. گاهی ممکن است صاحب حیوان با دامپزشک در مورد برنامه درمان و یا اقدامات توصیه شده مشاجره کند. دامپزشک باید بتواند با استفاده از شواهد از توصیه و تصمیم خود دفاع کند. در کنار تمامی این موضوعات، احساس رضایت شخصی از کار ضروری و مهم محسوب می شود.

 

تیپ شخصیتی متداول انواع دامپزشک ها با توجه به وظایف آن ها

 

تیپ شخصیتی متداول انواع دامپزشک ها با توجه به وظایف آن ها

 

بر اساس مطالعات جدید بر روی انواع دانشجویان دامپزشکی، مشخص شده که تیپ شخصیتی دانشجویان با وظایف مختلف در گرایش های مختلف در رشته دامپزشکی مدام در حال تغییر است. با این حال به گفته کارشناسان معمولا زنان بیشتر از مردان وارد این حرفه می شوند و در گرایش مراقبت از حیوانات بیشتر حضور دارند. علیرغم تمام این مسائل، ژوزف تابُدا، معاون دانشجویی طب داخلی حیوانات در دانشکده دامپزشکی لوییزیانا، می گوید: تیپ شخصیتی دانشجویان ورودی دامپزشکی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ به طرز چشمگیری تغییر کرده است. اما به طور کلی اکثر دانشجویان دامپزشکی دارای تیپ های شخصیتی ISTJ و ESTJ هستند.

 

 

تیپ شخصیتی ISTJ

 

تیپ شخصیتی ISTJ

 

تیپ شخصیتی ISTJ منظم، تودار و عملگرا است. این دسته از افراد معمولا خودکفا بوده و در انجام تعهدات خود سخت تلاش می کنند. این تیپ شخصیتی، تنهایی یا بودن در جمع های کوچک را ترجیح می دهند. آن ها در جمع های شلوغ معمولا ساکت و کم حرف هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: بررسی ۱۰ تیپ شخصیتی برنامه نویسان

 

 

تیپ شخصیتی ESTJ

 

تیپ شخصیتی ESTJ

 

تیپ شخصیتی ESTJ معمولا افرادی منظم، وفادار و سخت کوش هستند. آن ها مطیع قانون بوده و به رهبری علاقه دارند. همچنین هنگام کمک به دیگران پیرو ارزش ها و اعتقادات بوده و بسیار اصول گرا و موفق عمل می کنند. مدیریت استرس در این دو تیپ شخصیتی معمولا بسیار بالا است. آن ها از عدم وجود ساختار و بی نظمی و آشفتگی آزار می بینند. افراد این دو تیپ شخصیتی معمولا تمایل زیادی به حل کردن زیرکانه مشکلات دارند.

 

 

منابع: careerexplorer , affordableschools , dvm360

 

کالابرگ الکترونیک