۵ چالش مهم مدیریت منابع انسانی در کسب و کارها

۵ چالش مهم مدیریت منابع انسانی در کسب و کارها


10 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
5 چالش مهم مدیریت منابع انسانی در کسب و کارها

بحث اهمیت به نقش منابع انسانی و چالش های پیش روی آن یکی از موضوعات مهم در راه اندازی کسب و کارها است. در مدیریت منابع انسانی هیچ میانبری وجود ندارد. بنابراین نمی توان چالش ها در این بخش از کسب و کار را به سادگی نادیده گرفت. آنچه بقای کسب و کار شما را تضمین می‌کند، یک تیم منابع انسانی زبده  است. حضور و نوع نگاه منابع انسانی در هر سازمان و کسب و کاری سهم بسزایی در موفقیت یا شکست آن دارد. در این مقاله از مجله کوروش به ۵ چالش مهم مدیریت منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک و بزرگ پرداخته ایم.

 

 

به روز بودن در مورد تمامی قوانین و مقررات، یکی از چالش های مهم منابع انسانی

 

به روز بودن در مورد تمامی قوانین و مقررات، یکی از چالش های مهم منابع انسانی

 

قوانین مربوط به نیروی کار، دائما در حال تغییر هستند. این موضوع یکی از چالش های تیم مدیریت منابع انسانی در تمامی کسب و کارها است. بیزینس شما باید مطابق قوانین مربوط به دستمزد، مالیات، مرخصی پزشکی و مقررات ایمنی باشد. شما باید تمام قوانین مرتبط با نیروی کار خود را کاملا به روز کرده و مطابق با قوانین نرم تنظیم کنید. اگر منابع انسانی در به روز کردن قوانین شرکت با مقررات روز تعلل به خرج دهد، کسب و کار شما می تواند با دنیایی از مشکلات روبرو شود. یکی از کمترین مشکلات می تواند جریمه های اعمال شده برای شرکت باشد. کارمندان به راحتی می توانند از شما شکایت کنند.

 

 

اهمیت استفاده از مشاور حقوقی در تیم منابع انسانی

 

اهمیت استفاده از مشاور حقوقی در تیم منابع انسانی

 

متاسفانه صاحبان مشاغل کوچک اغلب از تغییر مداوم قوانین کار مطلع نیستند. در برخی از موارد تغییرات چشم گیری در قوانین مرتبط با پیمانکاران مستقل ایجاد می شود. این قوانین کاملا مجزا با قوانین در مورد حقوق کارکنان است. برای اطمینان از این موضوع، تیم منابع انسانی باید مدام با وزارت کار در ارتباط باشد و کوچک ترین تغییرات را در کسب و کار شما اعمال کند. شاید مشاوره با وکیل در زمینه کسب و کار بتواند یک بازوی کمکی برای تیم منابع انسانی در شرکت ها باشد. گرچه مشاور هزینه های جانبی زیادی به همراه دارد، اما این هزینه ها نسبت به هزینه هایی که ناشی از عدم آگاهی و شکایت کارکنان است، بسیار کمتر است.

 

چالش استخدام و حفظ کارکنان در منابع انسانی

 

چالش استخدام و حفظ کارکنان در منابع انسانی

 

داشتن برنامه ای منسجم برای استخدام و حفظ کارکنان از چالش های مهم مدیریت منابع انسانی در هر کسب و کار است. موضوع حفظ کارکنان در کسب و کارهای کوچک یکی از مسائل مهم محسوب می شود. تیم روابط عمومی باید بتواند کارکنان را به معنای واقعی کلمه به کسب و کار وفادار کند. در عین حال برای نگه داشتن کارکنان باید از ابتدای مسیر قدمی درست برداشته شود. تیم منابع انسانی باید بتواند استعدادهای مناسب را به درستی شناسایی کند. در عین حال افرادی را جذب سازمان کند که از نظر اخلاق و رفتار حرفه ای در محیط کار ممتاز باشند. در صورت ترک کارکنان قطعا صاحبان کسب و کار برای جذب نیروی جدید، متحمل هزینه زیادی خواهند شد. چرا که آن ها علاوه بر صرف زمان باید بخشی از ساعات روزانه کار را به آموزش مجدد نیروی جدید اختصاص دهند.

حتما بخوانید  6 نکته راهنمای موفقیت شغلی سال 2022 از نگاه مجله فوربس

 

 

بیشتر بخوانید » مهم ترین کانال های استخدامی برای منابع انسانی «

 

 

آمادگی قبل از مصاحبه برای استخدام

 

تیم منابع انسانی باید قبل از مصاحبه با مدیریت بخشی که به نیروی کار نیاز دارد کاملا صحبت کرده باشد. منابع انسانی باید به درستی بداند که به دنبال جذب چه نیرویی است. این که متقاضیان کار باید چه نوع تجربه ای داشته باشند. برای شناخت شخصیت آن ها باید از آن ها به درستی سوال شود. حتی گاهی نیاز به گرفتن بعضی تست های شخصیت شناسی است. کنار آمدن با همکاران به اندازه تخصص افراد در محیط کار مهم است. مزیت های رقابتی متقاضیان کار باید به خوبی ارزیابی شود.

 

داشتن چشم انداز فرهنگ سازمانی یکی از چالش های مهم منابع انسانی

 

داشتن چشم انداز فرهنگ سازمانی یکی از چالش های مهم منابع انسانی

 

تمام کسب و کارها تقریبا چشم انداز خاصی برای تجارت خود دارند. اما یک سوال بزرگ مطرح است. این که کسب و کارهای کوچک و بزرگ تا چه اندازه به فرهنگ سازمانی شرکت خود اهمیت می دهند. آیا به آن فکر کرده و یا چشم اندازی برای آن دارند. یکی از چالش های مهم تیم منابع انسانی در هر شرکت تدوین چشم انداز فرهنگ سازمانی در آن کسب و کار است. این که متقاضیان کار باید بدانند چه انتظاری از آن ها در محیط کار می رود. ارزش ها، انتظارات و استانداردهای شرکت باید به درستی تدوین شوند. پس از آن این ارزش ها باید به درستی در سازمان اجرا شوند. برخی از این ارزش ها شامل استقبال از ایده های جدید و مقابله با تبعیض نژادی و فرهنگی است.

بهتر است تیم منابع انسانی پس از تدوین استراتژی برای چشم اندازهای فرهنگ سازمانی، انتظارات خود را به وضوح برای کارکنان به تصویر بکشد. چرا که گاهی اوقات برخی از افراد حاضر به رعایت فرهنگ سازمانی یک کسب و کار نیستند. در صورت مواجهه با چنین افرادی، دو راه حل وجود دارد. این که آن ها متقاعد به کنار گذاشتن اعتقادات شخصی شده و یا مجبور به قطع همکاری با سازمان شوند. مدیریت این موضوع نیز بر عهده تیم منابع انسانی است. با تدوین استراتژی چشم انداز فرهنگ سازمانی می توان شرایط را به روشی مناسب و حرفه ای مدیریت کرد.

 

 

کتابچه راهنمای کارکنان

 

شاید یکی از بهترین روش ها برای تعیین انتظارات شرکت از کارکنان و نمایش چشم انداز فرهنگ سازمانی کسب و کار، یک کتابچه راهنما برای کارکنان باشد. این یک شروع کاملا قوی از جانب تیم منابع انسانی خواهد بود. کتابچه در واقع یک مرجع ملموس برای آگاهی از استانداردهای مجموعه شما است. کتابچه راهنما باید سالانه بر اساس جدیدترین قوانین کار و دستمزد به روز شود. همچنین ابهامات موجود در آن باید مدام شفاف سازی و ویرایش شود.

 

بیشتر بخوانید » استراتژی های کاربردی منابع انسانی خرده فروشی «

 

 

مدیریت اختلافات یکی از چالش های منابع انسانی

 

مدیریت اختلافات یکی از چالش های منابع انسانی

 

از جمله چالش های مهم منابع انسانی در شرکت ها، مدیریت اختلافات میان افراد است. غفلت از این موضوع می تواند عواقب جبران ناپذیری برای کسب و کار به همراه داشته باشد. گاهی برخی از افراد در برهه ای از زمان با یکدیگر کنار نمی آیند. تیم منابع انسانی برای محافظت از کارکنان و کسب و کار شما باید بداند که چطور درگیری ها را مدیریت کند. مدیریت درست تاثیر به سزایی در حفظ آرامش در شرکت دارد. گاهی با اشتباهات مدیریتی منابع انسانی، کارکنان احساس می کنند که سازمان از آن ها حمایت نمی کند. این موضوع می تواند فاجعه بار باشد. گاهی اوقات کارکنان علاوه بر احساس بد در کار کردن برای سازمان وارد پروسه دیگری می شوند. آن ها می توانند در برخی موارد از سازمان شکایت کنند.

حتما بخوانید  5 ترند اصلی در مورد مصرف کننده در کسب و کار سال 2022

 

 

تاثیر مدیریت اعتبار آنلاین

 

بهتر است تیم منابع انسانی در مواجهه با چنین چالش هایی، یک سرویس مدیریت آنلاین راه اندازی کند. از این طریق می توان به کارکنان امتیاز مثبت و منفی داد. در عین حال می توان نارضایتی و شکایت های کارکنان را کاملا سریع پیگیری کرد. گرچه این کار می تواند کمی برای کسب و کار شما هزینه بر باشد، اما نتایج مثبتی به همراه دارد. گاهی اوقات بهتر است برنامه های آموزشی ویژه ای برای نحوه برخورد با کارکنان ناراضی تدوین کرد. مهارت های لازم در ارتباط گیری با کارکنان و رسیدگی به مشکلات آن ها می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ ایده مشاوره راه اندازی کسب و کار جدید «

 

 

درک درست از مزایای کارکنان از چالش های منابع انسانی

 

درک درست از مزایای کارکنان از چالش های منابع انسانی

 

معمولا زمانی که افراد به دنبال کار می گردند، یک عامل تعیین کننده در انتخاب موقعیت شغلی بحث مزایا است. مزایا در شرکت ها یکی از عوامل مهم در حفظ کارکنان است. گاهی کارکنان با سبک و سنگین کردن میزان مزایای ارایه شده از سوی سازمان ها، اقدام به استخدام و یا ترک محیط کار می کنند. با این حال این بخش یکی از جنبه های گران منابع انسانی در کسب و کار محسوب می شود. یکی از چالش های منابع انسانی مدیریت بسته مزایا ارایه شده برای کارکنان است. اکثر مردم انتظار تخفیف های پزشکی، دندان پزشکی و گزینه های مطلوب بازنشستگی دارند. بسیاری دیگر برایشان زمان تعطیلات مشخص شده در تقویم شرکت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تیم منابع انسانی باید بتواند یک بسته مزایای عادلانه برای کسب و کار شما تدوین کند.

 

 

آگاهی از تخفیف های ویژه

 

یک تیم مسلط منابع انسانی تقریبا تسلط کافی به بسته های مزایا دارد. این که در گزینه های سلامت تخفیف ویژه برای مشاغل کوچک در نظر گرفته می شود. یا این که گاهی اوقات تخفیف های زیادی از جانب شرکت های بیمه به کسب و کارهای متفاوت داده می شود. مدیریت منابع انسانی باید بتواند با تسلط به قوانین و ارتباطات مناسب بهترین بسته مزایا را چه برای سازمان و چه برای کارکنان مهیا کند. گاهی اوقات تیم منابع انسانی برای مدیریت چنین موضوعی از یک مشاور مالی کمک می گیرد. مشاور مالی می تواند به صورتی عادلانه از لحاظ مالی تمامی جوانب را لحاظ کند.

 

بیشتر بخوانید » بهداشت روانی در محیط کار و دورکاری «

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی چالش منابع انسانی

 

تیم منابع انسانی یکی از نقاط مهم و پر اهمیت در کسب و کارهای کوچک و بزرگ محسوب می شود. بنابراین انتخاب یک تیم قدرتمند و صرف هزینه بیشتر برای این انتخاب می تواند تاثیر شگرفی در رشد و حفظ کسب و کار شما داشته باشد. ورودی کارکنان و حفظ آن ها از طریق منابع انسانی صورت می گیرد. بنابراین شاید بهتر باشد تا در مرحله راه اندازی هر کسب و کار به انتخاب این بخش(منابع انسانی) از تیم خود اهمیت ویژه ای داده شود.

 

 

منبع: entrepreneur

 

کالابرگ الکترونیک