معرفی انواع شوینده های لباس | کاربرد و تفاوت آن ها

معرفی انواع شوینده های لباس | کاربرد و تفاوت آن ها


16 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی انواع شوینده های لباس | کاربرد و تفاوت آن ها

کافی است کمی به الیاف پارچه‌‌ها و البسه‌ها اهمیت بدهید که حساسیتتان در مورد انتخاب شوینده‌های مخصوص لباس بیشتر شود. چون قرار نیست همه شوینده‌ها و پاک کننده برای انواع پارچه‌ها و لباس‌ها مناسب باشد. از سوی دیگر پارچه‌ها جنس و الیاف متفاوتی داشته و طبیعتا برای شست‌وشو به شوینده خاصی هم نیاز دارند. البته در کنار شوینده مناسب، باید روش‌های صحیح شست‌وشوی لباس را هم مد نظر قرار داد. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به معرفی و بررسی انواع شوینده های لباس، کاربرد و تفاوت آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت. قبل از آن درباره روش درست شستن لباس‌ها به شما اطلاعاتی خواهیم داد.

 

روش شست‌وشوی صحیح انواع لباس

روش شست‌وشوی صحیح انواع لباس

حتی اگر بهترین شوینده ‌‌های لباس و پارچه را هم انتخاب کنید، در صورتی که به روش درستی لباس‌ها را نشویید، در بهترین حالت کاری از پیش نبرده‌اید و در بدترین حالت، به لباس و پارچه‌‌ها آسیب وارد خواهید کرد. جالب است بدانید استفاده از شوینده مناسب حتی یک راهکار مصرف بهینه برق در ماشین لباسشویی است.

  • در اولین قدم لباس‌ها را بر اساس جنس و رنگ طبقه‌بندی و جدا کنید. به هیچ وجه لباس‌ها را با هم مخلوط نکنید! یعنی لباس‌های رنگی را از لباس‌های سفید و مشکی جدا کنید. لباس‌های سفید را با هم، لباس‌های مشکی را با هم و لباس‌های رنگی را نیز با هم بشویید تا لباس‌ها به یکدیگر رنگ ندهند.
  • اگر روی لباس‌ها لکه‌ای وجود دارد، قبل از انداختن در ماشین لباسشویی، آن‌ها را به روش خاص و مخصوص لباس، لکه‌گیری کنید. فراموش نکنید که لکه‌ روی لباس‌ها بعد از شست‌وشو در ماشین، ثابت خواهند شد.
  • برای این که رنگ لباس به کهنگی نزند، قبل از انداختن در ماشین، آن‌ها را به صورت پشت و رو کنید.
  • اگر از سفید کننده یا مایع مخصوص لباس‌های مشکی استفاده می‌کنید، دستورالعمل روی آن‌ها را بخوانید و رعایت کنید.
  • برای شستن لباس‌ها با جنس‌های مختلف، حالت‌های شست‌وشوی مخصوص لباس را رعایت کنید. همچنین اگر روی یقه یا درز لباس‌ها، راهنمای خاصی برای شست‌وشوی لباس درج یا چسبانده‌ شده بود، حتما از دستورالعمل مربوطه پیروی کنید. مثلا برخی لباس‌ها را نباید در ماشین لباسشویی بیندازید یا ممکن است در دمای خاصی، شل و وارفته شوند. به این موارد دقت کافی کنید.
  • زیپ، سگک یا بند‌های لباس یا شلوارها را محکم کنید تا به دیگر لباس‌ها یا خود ماشین لباسشویی آسیب نزنند.
  • بهتر است شستن لباس‌های ظریفی را که رویشان سنگ‌‌دوزی، پولک‌دوزی یا منجوق‌دوزی دارند، به خشکشویی‌ها بسپارید یا خودتان با دست به صورت خیلی آرام بشویید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های شستن لباس عروس در خانه را هم بخوانید.
  • حتما از آبکشی صحیح لباس‌ها، مخصوصا برای شستن لباس کودکان و سالمندان مطمئن شوید چون باقی ماندن آثار این شوینده‌ها باعث ایجاد حساسیت پوستی خواهد شد.
حتما بخوانید  راهنمای نحوه شستن انواع پالتو و بارانی با دست و ماشین

انواع شوینده های لباس و پارچه

پودر لباسشویی دستی

پودر لباسشویی دستی

«پودر شوینده شست و شوی» دستی برای شست و شوی لباس‌ها با دست یا شست و شو با ماشین‌‌های لباسشویی نیمه‌اتوماتیک به کار می‌رود. این شوینده‌های لباس تحریک‌پذیری بسیار بالایی دارند و در صورت ترکیب با آب تولید کف بسیار زیادی تولید می‌کنند.

همین ویژگی، آن‌ها را برای از بین بردن لکه‌ها در هنگام شست و شو بسیار کاربردی می‌کند. بهتر است پودر لباسشویی دستی را به جای پودر ماشین لباسشویی به کار نبرید، چون کف زیادی تولید می‌کند.

این پودر برای شست و شوی فرش و ملحفه‌های سنگین، قالیچه و چیزهایی از این قبیل که الیاف مستحکم با ضخامت بالا دارند، مناسب است.

پودر ماشین لباسشویی

ساختار و شکل پودرهای ماشین لباسشویی مثل پودر لباسشویی دستی است

ساختار و شکل پودرهای ماشین لباسشویی ماشینی مثل پودر لباسشویی دستی است ولی برای شست و شوی لباس‌ها با ماشین لباسشویی اتومات طراحی شده است. چون در این نوع ماشین‌های لباسشویی از آب کمتری در هنگام شست‌وشو استفاده می‌شود. پودرهای لباسشویی ماشینی مواد فعال‌تری نسبت به پودرهای دستی دارند و در تولید این نوع از شوینده‌ها از فناوری سفیدکنندگی ویژه‌ای استفاده شده است.

همچنین این نوع از پودرهای شوینده دارای آنزیم‌‌های خاص هستند که هر کدام ویژگی منحصر به فردی برای نظافت و پاکیزگی لباس‌ها در هنگام شست و شو دارند.

مایع لباسشویی

مایع لباسشویی برای لباس‌هایی که دارای چربی و کثیفی زیاد،انتخاب معقولی است

این شوینده‌های لباس برای لباسشویی‌های خودکار طراحی شده‌اند. استفاده از «مایع لباسشویی» برای لباس‌هایی که دارای چربی و کثیفی زیاد، انتخاب معقولی است. این شوینده های لباس برخلاف پودر لباسشویی، فاقد سفیدکننده‌های غیر کلری هستند و مثل پودرها، درخشندگی زیادی به لباس‌ها نمی‌دهند. بنابراین اگر می‌خواهید لباس‌هایتان شفافیت زیادی داشته باشد، انتخاب پودر را در اولویت قرار دهید.

از طرفی برخی مواقع استفاده از شوینده‌های لباس به شکل پودری، ردی از سفیدک روی لباس‌ها باقی می‌گذارد. این موضوع حتی ممکن است به مرور به بافت و الیاف لباس آسیب وارد کند. در ضمن برخی پودر های لباسشویی به صورت به هم چسبیده و به حالت گلوله در می‌آیند و به دیگ ماشین لباسشویی صدمه می‌زنند و باعث عدم کارکرد صحیح و ایجاد خرابی در طولانی مدت می‌شوند. در این صورت استفاده از جرم‌گیر ماشین لباسشویی را فراموش نکنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

کپسول ژل شوینده لباس

کپسول ژل شوینده لباس برای لکه بری عالی است

این نوع شوینده های لباس معمولا وارداتی هستند و به نسبت قیمت بالایی دارند اما خاصیت تمیزکنندگی آنها بسیار قوی است. این کپسول‌ها به راحتی در آب حل می‌شوند و برای استفاده در ماشین لباسشویی عالی هستند. در ضمن علاوه بر تمیز کردن فوق‌العاده و از بین بردن لکه‌ها، به الیاف و بافت لباس هم آسیب نمی‌زنند یا باعث ایجاد حساسیت پوستی یا آلرژی نمی‌شوند.

اگر بتوانید آن‌ها را در بازار پیدا کنید و قیمت به نسبت بالای آن را بپردازید، برای شستن لباس‌ها، مخصوصا لباس‌های سفید، گزینه‌های عالی هستند.

حتما بخوانید  تفاوت های ماه رمضان با ماه های دیگر چیست؟

قرص های لباسشویی

قرص‌‌های لباسشویی هم مثل کپسول‌های ژل لباسشویی خاصیت پاک کنندگی بالا و عدم بروز حساسیت را دارند. حتی برای از بین بردن لکه‌‌های قهوه‌ای چای و قهوه و لکه‌های زرد ناشی از عرق کردن مناسب هستند. برای استفاده از این قرص‌ها کافی است آن‌ها را در ماشین لباسشویی بیندازید و بقیه کار را به ماشین و شوینده لباس بسپارید.

قرص‌‌های ماشین لباسشویی سختی آب را از بین برده و عمر مفید ماشین لباسشویی را بالا می‌برند. علاوه بر این، باعث ایجاد رسوب، جرم و بوی نامطبوع لباسشویی هم نمی‌شوند. به عنوان معایب تنها نکته منفی در مورد این نوع شوینده لباس، گران بودن و قیمت بالای آن است.

نرم کننده لباس

نرم کننده‌ها با اضافه شدن به مواد شوینده باعث حفظ نرمی لباس و حوله‌ها ‌می‌شوند

نرم کننده‌ها با اضافه شدن به مواد شوینده باعث حفظ نرمی لباس و حوله‌ها ‌می‌شوند. قیمت نرم‌ کننده لباس با توجه به کاربردهای آنان چندان بالا و غیر معقول نیست، حتی به خوشبو کردن لباس‌ها هم کمک می‌کنند و باعث از بین رفتن بوهای نامطبوع موجود روی لباس و حوله‌ها می‌شوند.

مایع های سفید کننده یا لکه بر

لکه‌ برها یا سفید کننده‌ها به عنوان شوینده‌‌های پر قدرت، قابلیت حل‌ شوندگی سریع در ماشین لباسشویی و ادغام شدن‌ با لکه‌های موجود روی لباس را دارند و در سریع‌ترین زمان، لکه‌ها را از بین می‌برند. قیمت این شوینده‌های لباس، خیلی گران نیست و همین موضوع باعث استقبال از آن‌ها شده است. در ضمن می‌توان به صورت دستی هم از این لکه برها استفاده کرد.

به عنوان لکه بر، برندهای زیادی در بازار می‌توانید پیدا کنید که با فرمول تخصصی به از بین بردن لکه‌های روی لباس‌های روشن کمک می‌کنند و لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی پارچه‌‌ها و البسه را می‌توانید به راحتی با مایع سفیدکننده از بین ببرید.

شوینده های مخصوص لباس های تیره

شوینده های مخصوص لباس های تیره

حتما می‌دانید که معمولا لباس‌های تیره و مشکی، در زمان شست‌‌وشو، رنگ زیادی از دست می‌دهند. در نتیجه به مرور رنگ آن‌ها به بوری و کدری می‌زند. استفاده از روش‌های سنتی یکی از شیوه‌های محبوب برای شست‌وشوی این نوع لباس‌‌ها است.

برای این کار انواع لباس تیره و جین را در تشتی حاوی یک فنجان سرکه سفید و مایع شست‌ وشوی لباس یا ظرفشویی و آب سرد قرار دهید. لباس‌ها را بعد از نیم ساعت خیساندن در این محلول، به آرامی شست وشو دهید و با آب سرد آبکشی کنید. سرکه سفید، مانع از دست رفتن رنگ و براق شدن لباس می‌‌شود.

سوالات متداول

بین پودر لباسشویی و قرص لباسشویی کدامیک را انتخاب کنیم؟

قرص و کپسول ژله‌ای لباسشویی، نسبتا قیمت بالاتری دارند ولی خاصیت تمیزکنندگی آن‌ها بسیار عالی است و باعث ایجاد حساسیت هم نمی‌شوند. بنابراین گزینه بهتری نسبت به پودرهای لباسشویی هستند.

بین پودر لباسشویی و مایع لباسشویی کدام بهتر است؟

پودر لباسشویی، لباس‌‌های روشن و رنگی را براق‌تر و درخشنده‌تر می‌کند در حالی‌که مایع لباسشویی، خاصیت لکه‌بری بیشتری دارد و البته قیمت آن هم بالاتر است.

 

کالابرگ الکترونیک