نگاهی به فیلم «کروئلا (Cruella)» | داستان اسطوره دیوانه ی دنیای مد

نگاهی به فیلم «کروئلا (Cruella)» | داستان اسطوره دیوانه ی دنیای مد


1 تیر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فیلم «کروئلا (Cruella)»

والت دیزنی با فیلم «کروئلا (Cruella)» سراغ یکی از شخصیت های قدیمی خود رفته تا او را در هیبتی تازه به مخاطبان خود معرفی کند. در ادامه با سرویس هنر و سینما مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره فیلم کروئلا (Cruella)، تازه ترین اثر پرفروش والت دیزنی بخوانید.

 

 

کروئلا؛ پروژه جاه طلبانه والت ویزنی

 

استودیو سینمایی والت دیزنی بار دیگر سراغ یکی از شخصیت های شرور خود رفته تا ضدقهرمان تازه ای را به دنیای سینما معرفی کند. شخصیت اصلی فیلم «کروئلا (Cruella)»، پروژه جاه طلبانه استودیو سینمایی والت دیزنی، یکی از شخصیت های محصولات والت دیزنی است که قبلا با انیمیشن «صد و یک سگ خالدار» و سپس فیلم سینمایی به همین نام به مخاطبان معرفی شده بود.

 

استلا دِ ویل ملقب به «کروئلا» یکی از شخصیت های رمان «صد و یک سگ خالدار» نوشته دودی اسمیت بود که همیشه رؤیای تبدیل شدن به طراح لباس را در سر داشت. حال، استلا د ویل با چهره ای متفاوت این بار در نقش شخصیت اصلی یک فیلم سینمایی به مخاطبان معرفی شده است.

 

 

بیشتر بخوانید » ترسناک ترین فیلم های دنیا براساس داستان های واقعی «

 

 

شناسنامه فیلم کروئلا (Cruella)

 

شناسنامه فیلم کروئلا (Cruella)

 

خلاصه داستان:

 

استلا دِ ویل، کلاهبردار جوانی است که مصمم است در دنیای طراحی لباس و مد نامی برای خود دست و پا کند. او مدتی بعد با دو سارق جوان آشنا می شود و با سرقت های کوچک گذران زندگی می کند. ولی همچنان رؤیای او حضور در دنیای مد و طراحی لباس است. ایده ای که با آشنایی با بارونس فون هلمن، طراح مد افسانه ای از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک تر می شود.

 

ژانر: کمدی، جنایی

کارگردان: کریگ گیلسپی

نویسنده: داینا فاکس، تونی مک ‌نامارا (بر پایه رمان «صد و یک سگ خالدار» اثر دودی اسمیت)

بازیگران: اما استون، اما تامپسون، جوئل فرای، پاول والتر هوزر، امیلی بیچام، کربی هوول باپتست

فیلمبرداری: نیکولاس کاراکاتسانیس

موسیقی: نیکولاس بریتل

تدوینگر: تاتیانا اس. ریگل

طراح صحنه و لباس: جِنی بیون

مدت زمان: ۱۳۴ دقیقه

زبان: انگلیسی

محصول کشور: آمریکا

بودجه: ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار

فروش گیشه: ۱۳۲،۹ میلیون دلار

شرکت سازنده: والت دیزنی پیکچرز، مارگ پلات پروداکشنر، گان فیلمز

شرکت توزیع کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی

 

 

نقد و بررسی فیلم کروئلا (Cruella)

 

نقد و بررسی فیلم کروئلا (Cruella)

 

استودیو سینمایی والت دیزنی اخیرا رویه ای کاملا تازه را در پیش گرفته است، رویه ای که اکثر در گیشه نیز موفق بودند. این استودیو سینمایی دست به بازآفرینی برخی از شخصیت های قدیمی خود (برخی عمری بیش از نیم قرن داشته) زده است. یکی از این شخصیت ها که نشان داده پتانسیل بالایی برای بازآفرینی سینمایی دارد، شخصیت استلا دِ ویل (کروئلا) است.

استلا دِ ویل زنی است که برای اولین مرتبه در قالب انیمیشن «یک صد و یک سگ خالدار» به بینندگان معرفی شده بود. استلا زنی دیوانه دنیای مد و طراحی لباس بود که سگ های خالدار را می کشت و با پوستشان برای خود و مشتریانش لباس می ساخت. شخصیت کروئلا در انیمیشن زنی میانسال با انبوهی رذالت و بدجنسی بود.

با این حال، والت دیزنی به تغییرات اساسی در فرمول های موفق خود شهره نیست. این استودیوی سینمایی ترجیح می دهد همچنان به فرمول های موفقیت آمیز سابق خود پایبند باشد. ولی در این میان، از آنجایی که فرمول تغییر شخصیت های منفی در سایر پروژه های این استودیو از جمله «مالفیسنت (۲۰۱۴)» جواب داده بود، اندیشه یک تغییر دیگر این بار با Cruella مسئولان والت دیزنی را بر آن داشت تا دوباره سراغ بازآفرینی یکی از شخصیت های منفی خود بروند.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال دکستر: خون جدید (Dexter: New Blood)

انتخاب والت دیزنی برای ایفای نقش ملیفیسنت آنجلینا جولی بود که توانست با بازی استثنایی خود جان تازه ای به یکی از شخصیت های شرور به یادماندنی والت دیزنی بدهد. انتخابی که هم از لحاظ فروش گیشه موفق بود و هم ستایش بسیاری از منتقدان را نیز در برداشت.

 

 

بازی خاطره انگیز اِما استون در نقش کروئلا

 

نقد و بررسی فیلم کروئلا (Cruella)

 

حال دیزنی با اِما استون سراغ کروئلا رفت. ولی انتخاب اِما استون به نظر بسیاری از مخاطبان چندان درست نبود. بسیاری با پخش اولین تریلرهای فیلم عنوان کردند که ظاهرا والت دیزینی با انتخاب استون در نقش Cruella دست به خلق یک هارلی کوئین (معشوقه جوکر در دنیای دی سی کامیکس) دیگر زده است! ولی با تماشای بازی حیرت انگیز اِما استون متوجه می شویم که این برداشت ها اصلا درست نبودند. بلکه به نظر می رسد،‌ والت دیزنی با فیلم کروئلا دست به خلق اثری مجزا زده است، هر چند لابه لای این فیلم همچنان عناصری از ۱۰۱ سگ خالدار را نیز می بینیم تا فیلم بی ارتباط به کلاسیک محبوب دیزنی نباشد.

فیلم Cruella ماجرای زندگی دختری شرور به نام استلا را روایت می کند که در مدرسه دردسرهای زیادی درست می کند و در خانه هم چندان با مادر خود سازگاری ندارد. استلا و مادرش در لندن به تنهایی زندگی می کنند، تا اینکه مادر استلا بر اثر حادثه ای جان خود را از می دهد تا استلا تنها بماند. استلا پس از مدتی با دو پسر ولگرد آشنا می شود و به همراه آنها با سرقت های ریز و درشت امور خود را می گذارند. ولی استلا از همان دوران کودکی رؤیای ورود به دنیای سحرآمیز طراحی مد و لباس را داشته است. برخی تغییرات والت دیزنی در شخصیت اصلی فیلم Cruella از جمله کاهش سن که او را از زنی میانسال در پروژه های قبلی به دختری جوان و سرکش تبدیل کرده، توانسته بر جذابیت های فیلم بیافزاید.

 

 

بازآفرینی شخصیت کروئلا در قالب یک لایو اکشن جذاب

 

بازآفرینی شخصیت کروئلا در قالب یک لایو اکشن جذاب

 

اکنون، کروئلا تنها یک زن بی رحم نیست که به دنبال پوست حیوانات باشد، بلکه مخاطب با او از کودکی آشنا شده و از دغدغه همیشگی او اطلاع دارد. هر چند شخصیت پردازی قوی باعث همراهی بینندگان با فیلم Cruella می شود، ولی نمی توان به راحتی از بازی خیره کننده اما استون گذشت. استون با بازی خود توانسته به خوبی این شخصیت متضاد و دو قطبی را به تصویر بکشد. استلا دختری است که ظاهری آرام و معصوم ولی در عین حال، خویی سرکش و به طبع خشن دارد. واستون نیز به خوبی از پس نقش آفرینی این نقش متضاد بر آمده است.

همچنین جنون و بی رحمی که در شخصیت استلا د ویل سراغ داریم کاملا از آن بی رحمی که در انیمیشن ها شاهدیم فرق دارد. بخشی از این جنون ذاتی است، ولی بخش از آن هم حاصل سال ها تحقیر و خُرد شدن است. برملا شدن بخش هایی از زندگی گذشته شخصیت فیلم Cruella در فیلم باعث می شود که مخاطب لحظه به لحظه بیشتر با او آشنا شود. همین فشار مضاعف و زندگی دشوار باعث شده تا Cruella دیگر شخصیت و آدم خوبی که باید نباشد. او حالا می خواهد از جهان پیرامون خود و آدم های بی رحم اطرافش انتقام بگیرد.

در اینجاست که کروئلا به جوکر شباهت پیدا می کند. هر چند نوع انتقام Cruella از جامعه نبوغ آمیزتر است. همچنین تفاوت مهم تر اینکه کروئلا در جهان پر رنگ و لعاب والت دیزنی زندگی می‌ کند، جایی که همیشه روزنه ای به روی امید و روشنی وجود دارد.

 

 

فیلم کروئلا؛ رویارویی دو ضد قهرمان جالب

 

فیلم کروئلا؛ رویارویی دو ضد قهرمان جالب

 

وجود یک ضدقهرمان قدرتمند در فیلمی که خودش یک شخصیت منفی معروف دارد، احتمالا یک چالش دشوار است. ولی سازندگان فیلم کروئلا با رونمایی از بارونس فون هلمن به خوبی از پس این مهم برآمده اند. این زن که به نوعی نقش سطان دنیای مد را ایفا می کند، استلا را از دنیای سابقش نجات می دهد، ولی به مرور در مقابل او قرار می گیرد. حال، دو زن دیوانه مد در مقابل هم قرار می گیرند تا رویارویی تماشایی را شاهد باشیم. رویارویی که با وجود درگیری دو زن بی رحم همچنان امضای دیزنی را دارد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه سوهان بادام سوخته گیلانی و شیرازی به روش بازاری

فیلم کروئلا به لطف بازی های خارق العاده بازیگر اصلی خود اِما استون در نقش Cruella و اِما دیگری اِما تامپسون در نقش بارونس فون هلمن، استفاده هنرمندانه از عصر طلایی دوران مد و طراحی لباس و زنده کردن حال و هوای لندن کلاسیک، گریم و طراحی لباس بی نظیر، فیلم سینمایی به لحاظ بصری خیال انگیز و پر زرق و برق است. هر چند کروئلا با وجود این رنگارنگی همچنان رگه های تیره ای نیز دارد تا بتواند بیشتر به شخصیت های تیره و تار خود شباهت پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید » ۲۶ حقیقت ترسناک پشت صحنه فیلم جن گیر «

 

 

نظر منتقدان درباره فیلم کروئلا (Cruella)

 

نظر منتقدان درباره فیلم کروئلا (Cruella)

 

پیتر دبروژ، منتقد نشریه ورایتی در مورد فیلم کروئلا نوشت: «کارگردانی که چند سال پیش با فیلم «من تونیا هستم (۲۰۱۷)» مسبب احیای رگه هایی تازه ای از شرارت در فرهنگ عامه شده بود، حالا کروئلا را از آن بازسازی های قابل پیش بینی «صد و یک سگ خالدار» نجات داده و فرنچایزی تازه و در نوع خود شیک را به وجود آورده است.»

ای.او. اسکات از نشریه نیویورک تایمز نیز تلاش های والت دیزنی برای بازسازی لایو اکشن یک انیمیشن را با طراوت خواند. این منتقد سینمایی در ادامه نیز به تمجید از جذابیت های بصری، داستان پردازی دیکنزی و همچنین نسخه ای تازه از انتقام به سبک جوکر در فیلم کروئا پرداخت.

جاستین چانگ از لس آنجلس تایمز نیز فیلم Cruella را به طرز خیره کننده ای جذاب دانست و بازی اِماهای فیلم استون و تامپسون را رقابتی از بازی های خیره کننده وصف کرد که تقریبا مقاومت در برابر آنها ناممکن است. او طراحی لباس و صحنه جینی بیون را ستایش کرد و از طراحی لباس فیلم به عنوان یکی از بهترین کارهای جینی بیون از زمان فیلم «مکس دیوانه: جاده خشم (۲۰۱۵)» نام برد. ‌فیلمی که جایزه بهترین طراحی لباس اسکار و بفتا را برای این طراح لباس قدیمی سینما به همراه آورده بود.

آلونسو دورالد از وبسایت سینمایی TheWrap نیز ضمن تمجید از فیلم Cruella نوشت: «قرار دادن این شخصیت ها در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به کریگ گیلسپی کارگردان و فیلمنامه نویسان داینا فاکس و تونی مک نامارا این امکان را داده تا شخصیت ها را به دوره ای مهیج از تاریخ طراحی مد و لباس ببرند. طراح لباس جینی بیون، کارگردان هنری مارتین فولی و طراح تولید فیونا کرومبی و سایر بخش های فیلم نیز همه از این امر نهایت استفاده را برده اند.»

 

 

جمع بندی نهایی

 

فیلم کروئلا با وجود سبک و سیاق خاص خود و مضمونی که دنیای پر زرق و برق مد و طراحی لباس را به تصویر می کشد، مملو از جذابیت های بصری است. حضور قوی اِما استون در نقش اصلی فیلم نیز یکی دیگر از دلایلی است که بر جذابیت فیلم Cruella می افزاید. طراحی تولید، لباس و گریم فیلم هم در نوع خود از بهترین هاست. حضور اما استون در نقشی که انبوهی از مدل مو و آرایش لازم دارد و همینطور طراحی صحنه معرکه فیلم که به خوبی حس و حال دوران طلایی مد در لندن را زنده کرده، از کروئلا فیلم سرگرم کننده و بسیار جذابی ساخته که دیدن آن برای هر مخاطبی به خصوصا علاقه مندان به دنیای پررنگ و لعاب دیزنی توصیه می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه کایه دو سینما «

 

 

منبع: wikipedia، imdb

 

کالابرگ الکترونیک