طرز تهیه دنده پلو | خوشمزه ترین پلوی مجلسی با کمترین مواد

طرز تهیه دنده پلو | خوشمزه ترین پلوی مجلسی با کمترین مواد


4 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه دنده پلو | خوشمزه ترین پلوی مجلسی با کمترین مواد

در طرز تهیه دنده پلو کرمانشاهی یا دنده پلو کردی به گوشت دنده گوسفندی نیاز دارید. این غذای معروف کرمانشاهی ته انداز یا ته‌چین دارای طعم بسیار لذیذی است و با برنج سرو می‌شود. دنده پلو ایلامی و دنده پلو شیرازی هم با دستور مشابه دنده پلو کردی طبخ می‌شوند. دستور طبخ این غذای گوشتی بیش از همه به درد زمان‌هایی می‌خورد که می‌خواهید با کمترین مواد اولیه یک چلو گوشت خوشمزه و متفاوت با دنده را سرو کنید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه دنده پلو مجلسی به دو روش مختلف را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه دنده پلو کرمانشاهی (برای ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
دنده گوسفند با استخوان ۵۰۰ گرم
برنج ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز ۳ عدد متوسط
سیر ۲ حبه
سرکه سفید ۱ قاشق غذاخوری
زیره پلویی ۱ قاشق غذاخوری
دارچین ۱ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده) به مقدار لازم
 نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن حیوانی و روغن مایع به مقدار کافی

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۳ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت دنده پلو کرمانشاهی: ۲ و نیم ساعت

 

مراحل طرز تهیه دنده پلو کردی (چلو گوشت با دنده)

مراحل طرز تهیه دنده پلو کردی

در طرز تهیه دنده پلو مراقب میزان روغن افزوده باشید؛ چون گوشت دنده به اندازه کافی چرب است و روغن می‌اندازد.

مرحله اول: ترکیب مورد نیاز برای خواباندن گوشت دنده را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دنده پلو باید پیازها را بشویید، پوست بگیرید و به‌ صورت ریز رنده کنید. برای رنده یا پوره کردن پیاز می‌توانید از دستگاه غذاساز هم کمک بگیرید. سپس، پیازهای رنده شده را با دست فشار دهید تا آب پیاز گرفته شود. تفاله پیاز را در ظرف مناسبی بریزید و حبه‌های سیر را هم پس از رنده کردن به آن اضافه کنید.

حالا، مقدار کمی روغن مایع، فلفل سیاه، سرکه سفید، زردچوبه و زعفران دم کرده را هم به کاسه حاوی سیر و پیاز رنده شده اضافه کنید. افزودن روغن به این مواد موجب می‌شود ادویه‌ها عطر و طعم خود را بهتر و سریع‌تر آزاد کنند و گوشت هم در نهایت، آبدارتر شود.

این ترکیب را خوب هم بزنید تا همه مواد کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

برای خرید روغن مایع، فلفل سیاه، سرکه سفید، زردچوبه و زعفران می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: دنده گوسفندی را مرینیت کنید

دنده گوسفندی را بشویید و با استفاده از حوله کاغذی کاملا خشک کنید. سپس، قطعات دنده گوسفندی را در ظرف حاوی پیاز، سیر، روغن و ادویه‌ها قرار دهید. تمام قسمت‌های دنده را به این ترکیب آغشته کنید. پیشنهاد می‌کنیم دستکش یک‌بار مصرف بپوشید و این کار را با دست انجام دهید.

به این ترتیب، می‌توانید مواد را به تمام زوایا و گوشه‌وکنار دنده‌ گوسفندی بمالید و گوشت را کاملا مرینیت کنید. در ادامه، گوشت دنده را در همان ظرف بگذارید و روی آن را با سلفون بپوشانید. حالا، ظرف حاوی گوشت مزه‌دار شده را به مدت ۳ ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه حلوای موز ساده و رولتی دو رنگ بوتیکی و مجلسی

برای خرید گوشت گوسفندی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: برنج را بخیسانید

در فاصله استراحت و مزه‌دار شدن گوشت دنده، برنج را بشویید و در قابلمه حاوی آب و نمک بریزید تا به مدت ۱ الی ۲ ساعت خیس بخورد. توجه داشته باشید، حجم آب قابلمه باید به اندازه‌ای باشد که حداقل دو بند انگشت بالاتر از برنج قرار بگیرد.

برای خرید برنج و نمک می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: گوشت دنده را بپزید

در این مرحله، دنده گوسفندی مرینیت شده باید به مدت یک ساعت بیرون از یخچال باشد. پس، یک ساعت پیش از آن‌که کار تفت دادن و پختن گوشت را شروع کنید، دنده‌ها را از یخچال بیرون آورده و در دمای محیط قرار دهید. سپس، مقداری روغن و کمی زردچوبه را در قابلمه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید.

گوشت دنده را هم به قابلمه اضافه کنید و کمی زعفران دم کرده را همراه با مقداری پودر زیره و پودر دارچین به آن اضافه کنید. دنده گوسفندی طعم‌دار شده را پشت و رو کنید و کاملا تفت بدهید تا رنگ هر دو طرف آن تغییر کند.

در ادامه، دنده‌ها را به شکلی در کف قابلمه قرار دهید که سمت چربی‌دار آن رو به پایین و قسمت گوشتی رو به بالا قرار گیرد. حالا، درب قابلمه را ببندید، حرارت را ملایم کنید و اجازه بدهید گوشت دنده بپزد.

برای خرید پودر زیره و پودر دارچین می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: برنج را بجوشانید و آبکش کنید

در فاصله پختن گوشت دنده، یک قابلمه حاوی آب جوش و مقداری نمک را روی حرارت متوسط بگذارید. آب برنج خیس خورده را خالی کنید و برنج را داخل قابلمه حاوی آب جوش و نمک بریزید. حدود ۷ دقیقه صبر کنید تا برنج نیم‌پز شود (قسمت بیرونی دانه برنج نرم و مغز برنج سفت باشد). سپس، آن را آبکش کنید و منتظر بمانید تا آب اضافی برنج خارج شود.

مرحله ششم: دنده پلو را دم کنید

در این مرحله از طرز تهیه ی دنده پلو باید برنج آبکش شده و نیم ‌پز را به قابلمه حاوی گوشت دنده در حال پخت اضافه کنید. دنده گوسفندی را کاملا با برنج بپوشانید. سپس، حرارت را زیاد کنید و به اندازه یک سوم لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش را همراه با مقداری روغن روی برنج بریزید.

درب قابلمه را ببندید و صبر کنید تا قابلمه بخار کند و درب قابلمه کاملا داغ شود. در ادامه، حرارت را ملایم کنید و حدود ۱ و نیم تا ۲ ساعت منتظر بمانید تا دنده پلو خوشمزه شما آماده شود.

مرحله آخر: دنده پلو را سرو کنید

برای سرو دنده پلو می‌توانید درست مثل ته چین گوشت یا ته چین مرغ عمل کنید و دیس مناسبی را روی دهانه قابلمه قرار دهید. سپس، با استفاده از دستگیره آشپزخانه به‌طور هم‌زمان دسته‌های قابلمه و دیس را بچسبید و قابلمه را برعکس کنید.

در صورت تمایل، حتی می‌توانید برنج را جدگانه در دیس بکشید و در نهایت، قطعات گوشت را هم از قابلمه خارج کنید و روی پلو بچینید. برای تزیین دنده پلو می‌توانید چند عدد گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای را کباب و دورچین کنید. در صورت تمایل، می‌توانید مقداری روغن حیوانی کرمانشاهی یا کره را آب کنید و در نهایت، روی دنده پلو بریزید.

برای خرید کره و روغن حیوانی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه چلو گوشت رستورانی

طرز تهیه دنده لای پلو به روشی دیگر

روش دوم طرز تهیه دنده لا پلو هم درست مانند مراحل بالاست؛ با این تفاوت که دیگر نیازی نیست گوشت دنده را جداگانه بپزید. یعنی، به‌محض تفت دادن گوشت دنده و اضافه کردن زعفران، زیره و دارچین، برنج آبکش شده و نیم‌پز را باید روی گوشت بریزید.

حتما بخوانید  طرز تهیه 12 ماسک انگور برای کاهش چین و چروک و جوانسازی پوست

سپس، مطابق دستور بالا، مقداری آب جوش و روغن هم به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید. توجه داشته باشید، در ابتدا باید حرارت زیاد باشد تا قابلمه بخار کند و به اندازه کافی داغ شود. در ادامه، حرارت را کم کرده و حدود ۲ ساعت یا حتی بیشتر صبر کنید تا گوشت دنده همراه با بخار پلو بپزد و برشته شود.

نکات مهم در طرز تهیه دنده پلو

  • در طرز تهیه دنده پلو مجلسی، می‌توانید ۲ عدد برگ بو را هم به مواد مرینیت دنده اضافه کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید ۳۰۰ گرم سبزی پلویی را هم به برنج در حال جوش اضافه کنید و سبزی پلو را روی گوشت دنده بریزید. برای خرید سبزی پلویی منجمد شده می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • بسته به ذائقه، می‌توانید مقداری رب انار هم در مایه مرینیت گوشت بریزید. به این ترتیب، دنده پلوی شما با طعم رب انار لذیذتر خواهد شد. برای خرید رب انار می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید گوشت دنده و چلو را جداگانه بپزید و در کنار یکدیگر سرو کنید.
  • در طرز تهیه چلو گوشت با دنده، میزان و نوع ادویه‌ها کاملا اختیاری است. بنابراین، به دلخواه می‌توانید مقدار ادویه‌ها و خصوصا فلفل را کم و زیاد کرده و از دیگر ادویه‌های مورد علاقه‌تان هم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن دنده پلو کرمانشاهی

فوت و فن‌های طرز تهیه دنده پلو

روش نگهداری از دنده چلو چگونه است؟

گوشت دنده به‌محض سرد شدن سفت می‌شود و به اصطلاح از دهن می‌افتد. بنابراین، دنده پلو را بلافاصله پس از پختن باید سرو و نوش جان کنید. باقی مانده غذا را هم پس از خنک شدن در ظرف در پوشیده قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. این دستور کلی را درباره انواع غذا با دنده گوسفندی رعایت کنید.

اضافه کردن دارچین به دنده پلو الزامی است؟

خیر. در طرز تهیه دنده پلو کرمانشاهی شما می‌توانید بسته به ذائقه ادویه‌های دلخواه خود را جایگزین کنید.

چکار کنیم گوشت دنده ته انداز نسوزد و آبدار باقی بماند؟

گوشت دنده را باید از سمتی در کف قابلمه قرار دهید که چربی داشته باشد. در این صورت، چربی در طول پخت ذوب می‌شود و گوشت دنده آبدار و اندکی برشته باقی می‌ماند.

روش طبخ دنده پلوی ایلامی چگونه است؟

طرز تهیه دنده پلو ایلامی هم درست مانند دستور بالاست و هیچ تفاوتی با دنده پلوی کرمانشاهی ندارد.

روش درست کردن دنده پلو شیرازی چیست؟

طرز تهیه دنده پلو شیرازی هم عینا مانند دنده پلو ایلامی و کرمانشاهی است. پس، با خیال راحت دستور بالا را دنبال کنید.

 

محصولات مرتبط