مقایسه پودر و قرص ماشین ظرفشویی | برای ماشین و ظروف کدام بهتر است؟

مقایسه پودر و قرص ماشین ظرفشویی | برای ماشین و ظروف کدام بهتر است؟


26 مهر 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مقایسه پودر و قرص ماشین ظرفشویی

قرص ماشین ظرفشویی بهتر است یا پودر ماشین ظرفشویی؟ اگر در خانه شما هم وظیفه شستن ظرف‌ها به عهده ماشین ظرفشویی است، احتمالا این سوال برایتان به وجود آمده که بین ژل، پودر و قرص ماشین ظرفشویی کدام یک را انتخاب کنید. برندها و کارایی‌های مختلف این شوینده‌ها، برای خیلی‌ها گیج‌کننده است، پس نگران نباشید چون فقط شما نیستید که با این سوال مواجه می‌شوید. ما در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی مقایسه پودر ماشین ظرفشویی و قرص ماشین ظرفشویی می‌پردازیم و معایب و مزیت‌های آنها را به شما خواهیم گفت.

تفاوت قرص ماشین ظرفشویی با پودر ماشین ظرفشویی چیست؟

برای این که بهترین انتخاب را بین شوینده‌های ماشین ظرفشویی داشته باشید، باید با ویژگی‌های پودر ماشین ظرفشویی و قرص ماشین ظرفشویی آشنایی داشته باشید. این که در شرایط مختلف، از پودر ماشین ظرفشویی استفاده کنید یا قرص ماشین ظرفشویی مستلزم این است که خصوصیات و کارایی این شوینده‌ها و تفاوت آن‌ها را به طور کامل بشناسید.

بیشتر بخوانید: مقایسه قرص و ژل ماشین ظرفشویی و مزایا و معایب آن‌ها

قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

قرص ماشین ظرفشویی چیست؟

«قرص ماشین ظرفشویی» بین دیگر شوینده‌های ماشین ظرفشویی، استفاده راحت‌تر و کم‌دردسرتری دارد. اندازه قرص ماشین ظرفشویی متناسب با ظروف یک ماشین ظرفشویی پر است و احتمال کمتری دارد که کف اضافی ایجاد کند. بنابراین قرص با دوز دقیق خود، شما را از تعمیرات زود به زود ماشین ظرفشویی نجات خواهد داد.

قرص‌های ماشین ظرفشویی حاوی سورفکتانت‌ها و آنزیم‌هایی هستند که باعث شست و شوی تمیز ظروف می‌شود. قرص‌ها همچنین در ترکیب خود دارای سفید کننده‌های ایمن هستند. این ترکیبات باعث می‌شوند که قدرت پاک کنندگی قرص‌ها برای از بین بردن لکه‌های قوی و سخت ظروف، بسیار مناسب باشد.

مزیت‌ها و معایب قرص ماشین ظرفشویی

مزیت‌ها و معایب قرص ماشین ظرفشویی

دایره قرمز روی قرص‌های ماشین ظرفشویی که به «پاوربال قرمز» معروف است، در جلا دادن و همچنین راحت‌تر کردن روند آبکشی بسیار موفق عمل می‌کند. هدف این جلادهنده، از بین بردن باقی‌مانده مواد شوینده از روی ظروف و براق کردن آنها است. قرص ظرفشویی همچنین کارهایی مانند پیش‌شستشو و چربی‌زدایی را هم‌زمان انجام می‌دهد تا زمان کمتری برای خیساندن و شستشو صرف شود.

در این میان قرص‌هایی هم وجود دارند که تمیز کردن ماشین ظرفشویی را انجام می‌دهند. گزینه «قرص‌های ماشین ظرفشویی معطر» هم پیش رویتان است. اگر ماشین ظرفشویی شما بوی خوبی نمی‌دهد، می‌توانید قرص‌های عطری را امتحان کنید. اما با همه این‌ها، ممکن است قرص‌های ماشین ظرفشویی برای یک بار استفاده زیاد باشند و اگر آنها را نصف کنید، کارایی آنها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت پس بهتر است صبر کنید تا ماشین ظرفشویی پر شود و سپس آن را روشن کنید.

پودر ماشین ظرفشویی چیست؟

پودر ماشین ظرفشویی چیست؟

سنتی‌ترین شوینده ماشین ظرفشویی، «شوینده پودری» است. این شوینده‌ها، عموما قیمت به صرفه‌تری دارند، البته قیمت آنها به عوامل متعددی وابسته است، در عین حال گزینه خوبی برای تمیز کردن ظروف به حساب می‌آیند و مزیت‌های استفاده از آنها هم کم نیست. البته در مورد پودرهای ماشین ظرفشویی، نکته اصلی تک‌آنزیم بودن آن‌هاست که باعث می‌شود مجبور باشید از نمک ماشین ظرفشویی و جلادهنده ماشین ظرفشویی هم استفاده کنید تا برای ماشین ظرفشویی و ظرف‌های آن به مرور مشکلی پیش نیاید.

حتما بخوانید  کنسانتره شیشه پاک کن چیست | طرز استفاده و تفاوت با شیشه پاک کن

در صورت تمایل می‌توانید انواع شوینده ماشین ظرفشویی از جمله قرص ماشین ظرفشویی، پودر ماشین ظرفشویی، نمک ماشین ظرفشویی، ژل ماشین ظرفشویی و مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مزایا و معایب پودر ماشین ظرفشویی

مزیت‌ها و معایب پودر ماشین ظرفشویی

پودر ماشین ظرفشویی برای زمان‌هایی که ظروف کثیفتان حجم زیادی ندارد و احتمالا نیازی به استفاده از قرص کامل ماشین ظرفشویی ندارید، انتخاب معقولانه‌تری است. علاوه بر این، پودرهای ماشین ظرفشویی بهترین گزینه برای از بین بردن لکه‌های سخت و شست‌وشوی آسان‌تر هستند. هر چند این پودرها ممکن است برای ظروف غذاخوری ظریف از جمله لیوان مناسب نباشند چون خاصیت سایندگی دارند، اما در شست‌وشوی قابلمه‌ها، تابه‌ها و از بین بردن لکه‌های سوخته آن‌ها، عملکرد عالی از خود نشان می‌دهند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

در کنار این‌ها، پودر ماشین ظرفشویی به طور کلی ارزان‌ترین ماده شوینده ماشین ظرفشویی است و قبل از نیاز به خرید دوباره، مدت زیادتری دوام خواهد آورد. در ضمن، از این محصول می‌توانید به اندازه نیاز و متناسب با میزان ظروف، استفاده کنید.

البته این موضوع را فراموش نکنید که استفاده بیش از حد پودر ماشین ظرفشویی، باعث می‌شود باقی‌مانده پودر، روی ظروف خارج شده از ماشین ظرفشویی بماند. علاوه بر این، پودر اضافی ممکن است به سایر قسمت‌های ماشین ظرفشویی سرایت کند که تمیز کردن آن کار آسانی نخواهد بود.

برای ماشین ظرفشویی قرص بهتره یا پودر؟

برای ماشین ظرفشویی قرص بهتره یا پودر؟

اینکه استفاده از پودر ماشین ظرفشویی بهتر است یا قرص ماشین ظرفشویی، به استفاده روزانه و حجم ظروف کثیف بستگی دارد. هم قرص و هم پودر ظرفشویی، هر دو می‌توانند در شستن ظروف موفق عمل کنند. اما در هنگام انتخاب بین قرص و پودر ظرفشویی به موارد زیر دقت کنید:

  • سهولت در استفاده

قرص‌های ظرفشویی به طور عمومی برای استفاده ساده‌تر و راحت‌تر هستند. کافی است یک قرص را از پوشش آن خارج کنید و در محفظه مخصوص ماشین ظرفشویی قرار دهید. این در حالی است که پودرهای ماشین ظرفشویی نیاز به اندازه‌گیری دارند و باید مقدار مناسبی از پودر را در محفظه قرار دهید، به طوری که هم ظرف‌ها تمیز شوند و هم آنقدر زیاد نباشد که رسوب ببندد یا ذرات آنها، روی ظرف‌ها بمانند. در صورتی که پودر بیش از حد استاندارد استفاده شود، می‌تواند کف اضافی در داخل ماشین ظرفشویی ایجاد کند که باعث نشتی یا حتی کاهش عمر ماشین ظرفشویی خواهد شد.

  • میزان پاک‌کنندگی

پودر و قرص می‌توانند به طور موثر لکه‌ و رسوب‌ها را از ظروف پاک کنند. اما برخی افراد ممکن است با تجربه متوجه شوند که یکی از روش‌ها در پاک‌کنندگی بهتر عمل کند. این که قرص پاک کنندگی بیشتری دارد یا پودر، به عوامل زیادی مثل میزان کثیفی ظروف، کیفیت برند سازنده این محصولات، میزان استفاده و … بستگی دارد.

پس شاید برای پی بردن به بهترین گزینه، مجبور شوید از هر دو روش استفاده کنید تا به بهترین نتیجه برسید. اما بد نیست بدانید که ماهیت ساینده پودر ماشین ظرفشویی، آن را به گزینه‌ای مناسب‌تر در پاک کردن با لکه‌های سوخته روی ظروف پخت و پز تبدیل می‌کند. نتایج پودر روی لکه‌های سوختگی بسیار عالی است.

  • مقاومت در برابر سختی آب

پودر ماشین ظرفشویی نسبت به قرص ماشین ظرفشویی، در مناطق دارای آب لوله‌کشی سخت مزیت بیشتری دارد. آب سخت معمولا رسوبات آهکی ایجاد می‌کند که باعث کدر شدن ظروف، ایجاد لکه‌های سفید و خش و رگه روی ظروف شیشه‌ای می‌شود. همچنین سختی آب به طور مستقیم بر عملکرد ماشین ظرفشویی شما تأثیر می‌گذارد که پودرها در خنثی کردن این سختی، عملکرد موثری دارند.

  • حساسیت پوستی

برخی از پودرها و قرص‌های ماشین ظرفشویی ممکن است حاوی مواد شیمیایی باشند که بعضی افراد با پوست حساس ممکن است به آنها واکنش نشان دهند. هر چند به ندرت شاهد چنین مشکلی خواهید بود ولی به هر حال در این صورت، پودر یا قرصی با فرمولاسیون ملایم و بدون عطر و رنگ انتخاب کنید.

  • قیمت به صرفه

اینکه در کل، قرص‌ها قیمت بالاتری دارند یا پودرهای ماشین ظرفشویی، به موارد مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک حکم کلی داد. چون هزینه پودرها و قرص‌ها ممکن است به خاطر مواد مورد استفاده در تهیه آنها، متفاوت باشد. برخی از قرص‌های ماشین ظرفشویی ممکن است گزینه اقتصادی‌تری باشند، در حالی که برخی از پودرهای ماشین ظرفشویی ممکن است قیمت بالاتری داشته باشند.

  • استفاده با مواد دیگر

به دلیل ترکیبات ویژه‌ای که قرص‌های ظرفشویی در خود دارند، هنگام استفاده از قرص دیگر نیازی به نمک ظرفشویی و جلادهنده نیست. آنزیم‌های موجود در این قرص‌ها، با قدرت ویژه‌ای که دارند، هر نوع لکه، سوختگی و چربی را کاملا از بین می‌برند. این در حالی است که اگر از پودر ظرفشویی استفاده کنید، ملزم به استفاده از جلادهنده و نمک ظرفشویی هم هستید. البته در مورد این مسئله حتما با یک کارشناس ماشین ظرفشویی که معمولا به صورت دوره‌ای برای سرویس ماشین ظرفشویی با شما در ارتباط است مشورت کنید.

  • جلا دادن ظروف

پودرهای ظرفشویی، برای ظروف براق مناسب نیستند، چون ممکن است باعث ایجاد خش در ظرف شوند. اگر به فکر جلا دادن و براق کردن ظروف خود هستید، بهتر است از قرص ماشین ظرفشویی استفاده کنید. البته می‌توانید در صورت استفاده از پودر ماشین ظرفشویی از ژل‌های براق کننده ماشین ظرفشویی هم استفاده کنید که کار جلا دادن ظرف‌ها را انجام دهد.

  • دوستدار محیط زیست

اگر به دنبال گزینه‌ای پایدار و سازگار با محیط‌زیست هستید، پودر ماشین ظرفشویی انتخاب بهتری خواهد بود. البته نحوه نگهداری از پودر ماشین ظرفشویی بسیار مهم است چون اگر پاکت آن خیس شود، پودر شروع به فعال شدن می‌کند و برخی مواد آن، از بین می‌روند. حتما پودر را قبل از استفاده، به یک ظرف ضد آب منتقل کنید. سپس آن را با قاشق در دیسپنسر یا جاپودری ماشین ظرفشویی بریزید.

حتما بخوانید  27 روش درمان سریع سوختگی نوزاد با پوشک + روش های پیشگیری

سوالات متداول

نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی چگونه است؟

نحوه استفاده از قرص ماشین ظرفشویی چگونه است؟

قرص‌های ماشین ظرفشویی به شکل مکعب مستطیل کوچک هستند و هنگام استفاده باید در محفظه مخصوص قرار بگیرند. این قرص‌ها طی فرایند شست‌وشو، کاملا در آب حل می‌شوند و ظروف را تمیز و درخشان می‌کنند.

هر قرص ماشین ظرفشویی برای چند بار است؟

قرص‌های ماشین ظرفشویی برای یک بار استفاده طراحی شده‌اند و نباید آنها را نصف کنید. اگر ظرف‌هایتان کم است، یا صبر کنید تا ماشین ظرفشویی کاملا پر شود و بعد اقدام به شستن با قرص کنید یا اینکه از پودر ماشین ظرفشویی، به میزان لازم استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک