۱۰ مورد ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی که باید جدی بگیرید

۱۰ مورد ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی که باید جدی بگیرید


13 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 مورد ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی که باید جدی بگیرید

آیا تا به حال چیزی در مورد ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی شنیده‌اید؟ مایع ظرفشویی یکی از پرکاربردترین شوینده‌ها است که بسیاری از افراد از آن برای شستن سبزی و میوه و حتی تمیز کردن سطوح نیز استفاده می‌کنند. اما باید بدانید که این مایع شوینده نسبتاً ملایم آنقدرها هم که به نظر می‌رسد بی‌خطر نیست و اگر به روش نادرستی استفاده شود، می‌تواند موجب بروز خطرات جبران‌ناپذیری شود. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با چند مورد ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی آشنا شوید.

 

 

ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی

 

ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی

 

مایع ظرفشویی یک نوع مایع شوینده نسبتاً ملایم است که اگر به درستی استفاده شود، کاربردهای زیادی در خانه‌داری دارد. اما به هر حال استفاده از این شوینده برای شستن انواع میوه و سبزی مناسب نیست و ترکیب کردن آن با سایر شوینده‌ها می‌تواند خطر بیماری‌های تنفسی و مسمومیت را افزایش دهد.

در ادامه می‌توانید با موارد مختلف ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی بیشتر آشنا شوید.

 

۱- ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شستشوی سبزی

 

ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شستشوی سبزی

 

بسیاری از افراد برای شستن میوه و سبزی و از بین بردن انگل‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا در انواع صیفی‌جات از چند قطره مایع ظرفشویی استفاده می‌کنند. حتی در بسیاری از منابع نیز ذکر شده است که استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن سبزی و میوه ایده خوبی است و می‌تواند به ضدعفونی کردن آن‌ها کمک کند.

اما حقیقت این است که حتی یک یا دو قطره از مایع ظرفشویی نیز برای شستشوی میوه و سبزی توصیه نمی‌شود. مواد شیمیایی موجود در مایع ظرفشویی به سبزی‌ها و بدنه میوه‌ها می‌چسبند و با شستشو نیز به راحتی تمیز نمی‌شوند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

این موضوع احتمال کارسینوژنی (Carcinogen) یا ایجاد سرطان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد و می‌تواند در فرآیندهای متابولیکی سلول‌های بدن اختلال ایجاد کند. بهتر است به جای استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن میوه و سبزی، آن‌ها را برای چند دقیقه در ترکیب آب، سرکه و نمک قرار دهید و سپس با فشار زیاد آب بشویید تا انگل‌ها از سبزی و میوه جدا شوند. می‌توانید سرکه و نمک را به صورت اینترنتی، حضوری و آنلاین از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش خریداری کنید.

 

۲- ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی با مواد سفیدکننده

 

ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی با مواد سفیدکننده

 

برای اثربخشی بیشتر و افزایش قدرت پاک کنندگی شوینده‌ها هیچ‌گاه نباید آن‌ها را با هم ترکیب کنید. گاهی اوقات ترکیب کردن ۲ ماده شیمیایی موجب آزاد شدن گازهای سمی می‌شود که به شدت برای سلامتی مضر است و می‌تواند جان شما را به خطر بیندازد.

حتما بخوانید  طرز تهیه سالاد نودل با پنیر به 2 روش

به خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه نباید مایع ظرفشویی را با مواد سفیدکننده ترکیب کنید. ترکیب این دو ماده موجب ایجاد گاز سمی و مسمومیت شدید می‌شود. مایع ظرفشویی قدرت پاک کنندگی بالایی دارد و به هیچ عنوان نباید با یک شوینده دیگر ترکیب شود. شما می‌توانید انواع مایع ظرفشویی از برندهای معتبر بازار را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

۳- عدم استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن ماهیتابه چدنی

 

عدم استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن ماهیتابه چدنی

 

دلیل این که در لیست ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی این مورد را قرار داده‌اید، این است که تمیز کردن قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های چدن با مایع ظرفشویی می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد کند.

درواقع مایع ظرفشویی لایه روغنی سطح ماهیتابه‌های چدنی را از بین می‌برد و کیفیت آن‌ها را کاهش می‌دهد. برای شستن این قابلمه‌ها بهتر است از ترکیب مقداری نمک و روغن استفاده کنید.

 

۴- ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن قوری موکا

 

«قوری موکا» نوعی قوری مخصوص است که از آن برای تهیه قهوه استفاده می‌شود. بدنه این قوری روغن خاصی دارد که موجب خوشمزه‌تر شدن مزه قهوه شما می‌شود. استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن این قوری لایه چرب قوری را جدا می‌کند.

این موضوع کیفیت قهوه را کاهش می‌دهد و روی مزه آن نیز بسیار مؤثر است. بهتر است قوری‌های موکا را تنها با آب بشویید و برای تمیز کردن آن از مواد شوینده و شیمیایی استفاده نکنید.

 

۵- ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین ظرفشویی

 

ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین ظرفشویی

 

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استفاده از مایع ظرفشویی به جای ژل ماشین ظرفشویی مشکلی برای دستگاه ایجاد نمی‌کند. اما حقیقت این است که مایع ظرفشویی تنها برای شستشوی ظروف به صورت دستی طراحی شده است و فرمولاسیون متفاوتی با ژل ماشین ظرفشویی دارد.

ترکیبات موجود در مایع ظرفشویی می‌تواند به ماشین ظرفشویی شما آسیب وارد کند و موجب ایجاد کف بیش از حد زیاد شود. در این شرایط ممکن است کف به بیرون از دستگاه بریزد و عملکرد دستگاه با مشکلات جدی روبرو شود. برای تهیه ژل ماشین ظرفشویی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی اقدام کنید.

 

۶- ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی

 

مایع ظرفشویی یک شوینده ملایم نسبت به مایع لباسشویی است و از همین رو می‌توان از آن برای از بین بردن لکه چربی و تمیز کردن لباس‌های حساس به صورت دستی استفاده نمود. اما استفاده از مایع ظرفشویی به جای مایع لباسشویی در ماشین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

مایع ظرفشویی کف بسیار زیادی تولید می‌کند و فرمولاسیون آن کاملاً با مایع لباسشویی متفاوت است. استفاده از مایع ظرفشویی در ماشین لباسشویی موجب می‌شود تا کف بیش از اندازه در ماشین تشکیل شود و به دستگاه فشار وارد کند.

گاهی اوقات ممکن است کف به بیرون از ماشین نیز رسوخ کند و موجب کثیف شدن اطراف ماشین لباسشویی شود. برای تهیه مایع لباسشویی به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

حتما بخوانید  لیست ترکیب سبزی 20 ترشی و شور خوشمزه و بازاری

 

۷- ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن خودرو

 

شاید فکر کنید برای تمیز کردن خودرو می‌توانید از هر نوع شوینده کف زایی استفاده کنید. اما حقیقت این است که رنگ خودرو حساسیت فوق‌العاده بالایی دارد و از همین رو نباید با شوینده‌های قوی مثل مایع ظرفشویی شسته شود.

استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن خودرو موجب می‌شود تا رنگ ماشین به مرور از بین برود و آسیب ببیند. بهتر است برای شستن ماشین تنها از شوینده مخصوص بدنه ماشین استفاده کنید.

 

۸- ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن صورت

 

ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن صورت

 

در برخی از رسانه‌ها مقالات ذکر شده که شستن صورت با مایع ظرفشویی می‌تواند به از بین بردن چربی صورت کمک کند و نقش مؤثری بر درمان جوش‌ها دارد. اما چطور مایع ظرفشویی که گاهی موجب خشک شدن بیش از حد پوست دست‌ها می‌شود، می‌تواند برای پوست صورت شما مفید باشد؟

استفاده از مایع ظرفشویی برای پوست صورت موجب ایجاد حساسیت‌های شدید پوستی و خشک شدن بیش از اندازه پوست می‌شود. این کار ممکن است سرعت پیر شدن پوست صورت را افزایش دهد و منجر به ایجاد چین و چروک‌های پوستی شود.

بهتر است حتی در زمان استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن ظروف نیز از دستکش استفاده کنید. می‌توانید انواع دستکش ظرفشویی را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های همواره تخفیف افق کوروش تهیه کنید.

 

۹- ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای تمیز کردن شیشه و آینه

 

شاید استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن شیشه و آینه ایده مناسبی به نظر برسد، اما باید بدانید که این کار موجب ایجاد لکه‌ها و رگه‌های تیره روی شیشه می‌شود و نتیجه کار برایتان رضایت بخش نخواهد بود.

اگر روی شیشه حجم زیادی خاک نشسته است، می‌توانید آن را با مایع ظرفشویی بشویید، ولی باید بعد از این کار حتماً از شیشه پاک کن برای تمیز کردن شیشه استفاده کنید. می‌توانید انواع شیشه پاک کن را به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

 

۱۰- ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن دست‌ها

 

ممنوعیت استفاده از مایع ظرفشویی برای شستن دست‌ها

 

مایع ظرفشویی حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند به پوست دست شما آسیب وارد کند و چربی‌های طبیعی پوست را از بین ببرد. اگر پوست حساس و خشکی دارید و یا به اگزما مبتلا هستید، به هیچ عنوان دست‌هایتان را با مایع ظرفشویی نشویید. این کار موجب تشدید حساسیت و خشک شدن شدید پوست می‌شود.

 

سوالات متداول

 

خطرات مایع ظرفشویی برای شستن میوه و سبزی چیست؟

 

مایع ظرفشویی حاوی مواد شیمیایی مضری است که باقی ماندن آن روی میوه و سبزی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

 

چرا نباید از مایع ظرفشویی برای شستن دست و صورت استفاده کرد؟

 

مایع ظرفشویی قدرت بالایی در از بین بردن چربی‌ها دارد. استفاده از این ماده برای شستن دست و صورت موجب از بین بردن چربی‌های طبیعی پوست می‌شود و موجب خشکی شدید پوست و اگزمای پوستی می‌شود.

 

 

کالابرگ الکترونیک