۷ مرحله تمیز کردن و برق انداختن شیشه پنجره ساده و دوجداره

۷ مرحله تمیز کردن و برق انداختن شیشه پنجره ساده و دوجداره


6 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۷ مرحله قدم به قدم تمیز کردن و برق انداختن شیشه پنجره

چطور شیشه پنجره را تمیز کنیم که روی آن لکه و رگه‌های آب باقی نماند؟ تمیز کردن شیشه پنجره در ایجاد یک نمای زیبا برای ساختمان، اهمیت زیادی دارد. برای اینکه بدانید چطور به روش‌های مختلف شیشه پنجره ساده و دوجداره منزل و محل کار را تمیز کنید، در سرویس سبک زندگی از مجله کوروش همراه ما باشید.

 

 

مراحل تمیز کردن پنجره قدم به قدم

 

مراحل تمیز کردن پنجره

 

از آنجا که بسیاری از شرکت‌ها و منازل در طبقات بالایی قرار دارند یا تمیز کردن آن را سخت می‌دانند، فقط سالی یک بار و آن هم نزدیک شب عید، اقدام به پاک کردن لکه و کثیفی روی شیشه پنجره می‌کنند.

این مسئله علاوه بر اینکه باعث ایجاد یک نمای زشت و کثیف در ساختمان می‌شود، می‌تواند خود عاملی برای ورود میکروب به منزل، مخصوصاً در هنگام تماس دست با سطح شیشه شود. پس توصیه می‌شود که حداقل هر ماه یک بار، فقط سطح رویی پنجره‌ها را تمیز کنید تا هم نمای زیبایی داشته باشید و هم اینکه میکروب و مریضی از این طریق وارد منزل یا محل کار شما نشود.

 

۱- پاک کردن لکه‌های سخت

 

لکه‌های سخت، لکه‌هایی هستند که تمیز کردن آن‌ها از روی سطوح آسان نیست و نیاز به استفاده از مواد پاک کننده و تکنیک‌های خاص است. سطح بیرونی پنجره به خاطر تماس مستقیم با انواع آلودگی‌ها، لکه‌های باران، فضولات پرندگان و غیره بیشتر از سطح داخلی، لکه‌های سخت را به خود می‌گیرد و در صورت مشاهده این لکه‌ها باید در اولین زمان، آن‌ها را از بین برد.

 

چند تکنیک برای از بین بردن این لکه‌ها وجود دارد:

 

چند تکنیک برای از بین بردن لکه‌های پنجره

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

– از تمیزکننده‌های با مواد معدنی استفاده کنید. مقداری از این تمیزکننده‌ها را با اسفنج ترکیب کرده و سپس بر روی لکه به آرامی بکشید و در آخر آبکشی کنید.

– سرکه را بر روی لکه اسپری کرده و اجازه بدهید تا ۵ دقیقه بماند، سپس آن را آبکشی کنید.

– قبل از اینکه موارد بالا را به کار ببرید، با کاتر تا حد توان، سطح روی لکه‌ها را بردارید.

برای خرید سرکه می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

۲- استیکرها را بردارید

 

بعضی از شرکت‌ها یا کودکان در منزل، برای تزئین یا نوشتن جمله، بر روی پنجره استیکرهای حروفی یا شکلی قرار می‌دهند. پاک کردن این استیکرها خیلی سخت‌تر از نصب آن است؛ اما برای جدا کردن استیکر از روی شیشه پنجره، تکنیک زیر را می‌توانید به کار ببرید:

– مقداری آب بر روی سطح استیکرها اسپری کنید و به مدت چند دقیقه آب باید بر روی سطح بماند.

– یک ابزاری شبیه به کارتر که البته خیلی هم نباید تیز باشد، به زاویه ۴۵ درجه با سطح شیشه بگیرید و به آرامی استیکر نرم شده را جدا کنید. (کاتر یا تیزی را باید به زیر برچسب‌ها بزنید.)

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه دمی گوجه (دمپخت گوجه) با سیب زمینی و مرغ

 

۳- ​خاک روی سطوح پنجره را بگیرید

 

​خاک روی سطوح پنجره را بگیرید

 

قبل از اینکه شروع به تمیز کردن سطح شیشه پنجره کنید، باید گردوخاک روی سطح آن را بگیرید. امروزه بیشتر پنجره‌ها، قابلیت برداشتن از قاب خود را دارند و این کار شما را برای واحدهای در طبقات بالا را راحت‌تر کرده است.

 

– پنجره را از قاب خود خارج کرده و با یک شلنگ یا سطل آب و یک دستمال تنظیف تمیز، سطح روی آن فقط آبکشی کنید تا خاک کامل گرفته شود.

– اگر شیلنگ یا سطل آبی ندارید، با اسپری آب خالی سطح را تمیز کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که هدف شما در این مرحله، فقط از بین بردن گردوخاک و کثیفی است و قصد تمیز کردن آن را ندارید.

 

انواع دستمال آشپزخانه و نظافت را می‌توانید با کیفیت بالا از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تمیز کردن انواع مبل پارچه ای

 

۴- ​لبه‌ها را جارو بکشید

 

لبه‌های داخلی ریل پنجره، مکانی مناسب برای جمع شدن آشغال‌ها و موجودات ریز است. تمیز نشدن این قسمت، علاوه بر آسیب رساندن به پلاستیک لبه‌های پنجره‌ها، باعث تجمع میکروب‌ها و ورود آن‌ها به داخل می‌شود. بهترین راه این است که قسمت داخلی ریل را با جارو برقی تمیز کنید و آشغال‌هایی را که سفت شده‌اند را با یک تیزی یا کاتر از بین ببرید.

 

۵- تهیه ابزارهای تمیز کننده شیشه

 

تهیه ابزارهای تمیز کننده شیشه

 

بعد از اینکه اقدامات اولیه برای تمیز کردن شیشه پنجره را انجام دادید، نوبت به مرحله اصلی می‌شود. ابتدا باید ابزارهای تمیز کننده را تهیه کنید. اغلب افراد از اسپری شیشه شوی و دستمال یا روزنامه استفاده می کنند؛ اما اگر به دنبال تمیز کردن دقیق پنجره هستید، استفاده از وسایل زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

 

– اسفنج

– واشر لاستیکی برای خشک کردن و گرفتن آب

– پارچه خشک و تمیز

– اسپری شیشه پاک کن که می‌توانید آن‌ را از بیرون خریداری کرده یا به صورتی دستی تهیه کنید.

– نردبان

– پارچه‌های تمیزکننده با دسته های بلند

– روزنامه

 

برای خرید اسپری شیشه پاک کن می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری اقدام کنید.

 

۶- تهیه محلول تمیز کننده

 

تهیه محلول تمیز کننده برای پنجره

 

محلول تمیزکننده شیشه پنجره به دو صورت در دسترس است: اسپری شیشه شوی که به صورت آماده به فروش می‌رود یا موادی که توسط خودتان ساخته می‌شود. برندهای معتبری وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها برای تمیزکردن پنجره استفاده کنید؛ ولی اگر قصد این را دارید که خودتان این ماده را تهیه کنید، از کاربردهای مایع ظرفشویی استفاده کنید. ما طرز تهیه زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

 

– در یک سطل آب یک لیتری، حدود یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی ترکیب کنید.

– به اندازه آب درون سطل، سرکه اضافه کنید.

– این مواد را با هم ترکیب کرده و سپس برای تمیز کردن استفاده کنید.

البته همانطور که گفتیم، محلول‌های زیادی وجود دارد؛ فقط در نظر داشته باشید، از آنجا که شما از مواد شیمیایی یا موادی مانند سرکه برای تمیز سطوح استفاده می‌کنید، حتما یک بار، سطح را با دستمال مرطوب آبکشی کنید تا اثر و بویی از آن ها بر روی شیشه نماند.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه ژله انار لیوانی چند رنگ با تزیین خاص برای شب یلدا

 

مایع ظرفشویی را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری تهیه کنید.

 

بیشتر بخوانید: برق انداختن و تمیز کردن سینک ظرفشویی

 

۷- سطح شیشه را تمیز و سپس خشک کنید

 

سطح شیشه را تمیز و سپس خشک کنید

 

برای تمیز کردن سطح پنجره می توانید از اسفنج و شیشه شور استفاده کنید. مقداری از مایع شیشه پاک کن را بر روی سطح اسپری کرده یا اسفنج را داخل سطل کنید، آب را بگیرید و سپس بر روی سطح به آرامی بکشید. دقت کنید که از بالا به پایین این کار را انجام دهید و حرکت دست به صورت خطی باشد.

 

برای خشک کردن پنجره، می توانید از روزنامه یا پارچه‌های خشک استفاده کنید، فقط اینکه حتما بعد از تمیز کردن، سریع پنجره را خشک کنید تا اثری از خیسی بر روی آن نماند.

– برای اینکه بتوانید به راحتی به تمام نقاط بالایی پنجره دسترسی داشته باشید، از نردبان‌های دو طرفه استفاده کنید.

– تا جایی بالا بروید که بتوانید تعادل خود را هم بر روی نردبان حفظ کنید.

– به هیچ وجه برای تمیز قسمت بیرونی پنجره، بر روی لبه نروید؛ مخصوصاً اینکه اگر در طبقات بالا هستید. بهترین راه استفاده از دسته‌های بلندی است که در سر آنها پارچه برای تمیز کردن قرار گرفته است.

– در آخر حتما سطح شیشه را با روزنامه یا دستمال نرم و تمیز خشک کنید.

 

سوالات متداول

 

چگونه شیشه‌های دور از دسترس را تمیز کنیم؟

 

تی‌های تاشو: یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تمیز کردن شیشه‌های دور از دسترس، استفاده از تی‌های تاشو است. این تی‌ها دارای یک دسته بلند بوده و قسمت پاک‌کننده (اسفنج) آن چند سانتی‌متر از آن جلوتر است، همچنین این تی‌ها، بسیار سبک هستند. همین امر موجب شده است تا قسمت اسفنج آن بر روی شیشه بچسبد و به راحتی بتوان شیشه را تمیز کرد.

 

تی‌های اتوماتیک: این دستگاه دارای پدهای مخصوصی بوده و باید برای تمیز کردن آن را روی دستگاه نصب کرد. وقتی که پد را روی دستگاه نصب کردید، آن را روی قسمت خارجی شیشه قرار دهید و دکمه استارت را بزنید. دستگاه کم‌کم به شیشه چسبیده و شما می‌توانید آن را رها کنید. اکنون ربات پاک‌کننده شیشه‌های شما را برق خواهد انداخت.

 

تی‌های دسته‌بلند: در این تی‌ها، قسمت ابتدایی دسته دارای یک دستمال و اسفنج پاک‌کننده بوده و دسته آن از داخل در دست ما قرار خواهد داشت. برای استفاده از آنها ابتدا دستمال تی را به مواد شوینده آغشته کرده و پس از شستن شیشه، آن را با یک دستمال خشک کنید تا جای لکه‌ها باقی نماند.

 

پاک کننده پنجره مغناطیسی: این پاک‌کننده‌ها، دارای آهنربای بسیار قوی بوده و به شیشه می‌چسبند؛ به گونه‌ای که یک طرف آهنربا به سطح بیرونی شیشه و یک طرف آن در سطح داخلی شیشه نصب می‌شوند. این آهنرباها داخل یک پنبه یا ابر قرار داده شده‌اند و هنگام تمیز کردن هیچ آسیبی به شیشه‌ها نمی‌رسانند.

 

انواع لکه برهای قوی شیشه چه مواردی هستند؟

 

این لکه‌برها به انواع لکه‌بر شیشه مبتنی بر آمونیاک، غیر آمونیاکی، مبتنی بر فناوری نانو، مبتنی بر IPA، مبتنی بر عامل، فوم شیشه پاک کن، خمیر شیشه پاک کن و دستمال مرطوب می‌شوند.

 

 

کالابرگ الکترونیک