بازاریابی تنوع گرا یا (Diversity Marketing) چیست؟

بازاریابی تنوع گرا یا (Diversity Marketing) چیست؟


12 آبان 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازاریابی تنوع Diversity marketing چیست؟

بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) بازاریابی گروه های مختلف مخاطب با فرهنگ های متفاوت است. بازاریابان با هوش با تمرکز بر بازاریابی تنوع گرا توانسته اند تعامل بهتری با مصرف کنندگان برقرار کنند. این نوع بازاریابی یک استراتژی نیست، بلکه روشی جدید برای برقراری ارتباط با گروه های مختلف است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش، به بررسی این نوع بازاریابی پرداخته ایم.

 

تعریف بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)

 

تعریف بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)

 

مشتریان در فرهنگ های مختلف، ارزش ها، تجربیات، انتظارات و روش های تعامل متفاوتی دارند. حتی در یک فرهنگ چنین تفاوت هایی در بین گروه های مختلف وجود دارد. تفاوت های دیگری نیز هستند. تفاوت هایی چون قومیت، سن، جنسیت، حرفه، مذهب، اندازه خانواده و محیط فیزیکی.

 

در بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) از این تفاوت ها به عنوان روش های بازاریابی و تبلیغات استفاده می شود. بازاریابان باید بتوانند راه های جایگزینی برای برقراری ارتباط با گروه های متنوع ارائه دهند. با این دانش بازاریابان می توانند با ترکیبی از روش های ارتباطی مختلف به افراد متفاوت در گروه های متنوع در بازار دسترسی پیدا کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی چابک (agile marketing) چیست؟

 

 

استفاده از کانال های مختلف

 

بازاریابان از روش ها و یا کانال های بازاریابی مختلف برای جلب نظر گروه های مختلف با تفاوت های فرهنگی، قومیتی، نژادی و… استفاده می کنند. بازاریابی تنوع گرا فراتر از مرز های ایالات متحده نیز گسترش یافته است. بازاریابانی که برای مک دونالد کار می کنند می دانند که یک آیتم منو و پیامی که برای مصرف کننده آمریکایی جذاب باشد، برای مشتریان آن ها در رستوران های موجود در فرانسه یا خاورمیانه جذاب نخواهد بود.

 

بازاریابی تنوع گرا مناسب چه کسب و کارهایی است؟

 

بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) مناسب چه کسب و کار هایی است؟

 

در حال حاضر بازاریابی تنوع گرا برای هر کسب و کاری که در اندیشه جذب مشتریان جدید بوده در گروه های مختلف فرهنگی، نژادی و قومیتی بوده، مناسب است. این نوع بازاریابی برای کسب و کار هایی که به دنبال تعامل با بازار جهانی هستند، بسیار مهم است. چرا که مخاطبان در کشورهای مختلف به ندرت به یک پیام به یک شکل پاسخ می دهند. در بازار داخلی برای متنوع شدن وضعیت بازار، شرکت های زیادی از تاکتیک های بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) استفاده می کنند.

 

 

چند مثال ساده

 

حتما بخوانید  اومنی چنل 2.0 چیست؟ | 6 مزیت و 3 کمیت مورد نیاز اومنی چنل 2.0

ممکن است این سوال مطرح شود که چه کسی برایش فعالیت در این نوع بازاریابی مهم نیست؟! مک دونالد تحقیقات بازار گسترده ای در مورد دیدگاه های قومی انجام داده است. این که چگونه چنین بینش هایی بر ارتباطات جریان اصلی تاثیر می گذارد. کمپین «من آن را دوست دارم» یکی از کمپین های شناخته شده ای است که مک دونالد در آن سرمایه گذاری کرده است. بیزینس های دیگری بر روی جامعه سیاه پوستان سرمایه گذاری کرده اند. به عنوان مثال محصولاتی مانند روغن به طور منظم خانواده های سیاه پوست به ویژه پدران را در تبلیغات خود نشان می دهند.

 

 

بیشتر بخوانید: بازاریابی پایگاه داده (Database marketing) چیست؟

 

 

فعالیت تارگت نیز در زمینه بازاریابی تنوع گرا

 

فعالیت تارگت نیز در زمینه بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing

 

تارگت نیز در زمینه بازاریابی تنوع گرا قوی عمل کرده است. این برند تبلیغاتی را منتشر کرده است که در آن خانواده های سیاه پوست بر مبنای ارزش ها و آرمان های شان به تصویر کشیده شده اند. بنابراین می توان گفت تبلیغات تنوع گرا در هر کسب و کاری برای قومیت ها، فرهنگ ها و جنسیت های مختلف کاربرد فراوان دارد. حتی گه گاه باعث ایجاد فرهنگ سازی می شود.

 

چرا بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) مهم است؟

 

چرا بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) مهم است؟

 

ثابت شده است که تنوع مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد. بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نیست. داشتن یک استراتژی بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) مزیت های زیادی برای کسب و کار شما ایجاد می کند. یکی از این مزیت ها این است که باعث می شوید تا ذهنیت مشتری بر روی مسائل عمیق تر شود. در دراز مدت این نوع بازاریابی بسیار تاثیرگذار است. چرا که بازاریابان را مجبور می کند تا به زبان مشتریان خود با آن ها ارتباط برقرار کند.

 

 

مصرف کننده ها یک دست نیستند

 

مصرف کننده ها یک دست نیستند

 

در بازاریابی تنوع گرا باید یک واقعیت را پذیرفت. این که پایگاه مصرف کننده دیگر آن قدر که قبلا به نظر می رسید، یک دست نیست. مشتریان به دنبال برندهایی می گردند که با آن ها همسو باشد. بنابراین کسب و کار هایی که در انطباق بازاریابی خود با این واقعیت کند عمل می کنند از نظر مصرف کننده، نامرتب و قدیمی به نظر می رسند. بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) تضمین می کند که استراتژی شما بر همه مخاطبان در جهت درست تاثیرگذار باشد. اگر مخاطبان شما متنوع هستند، پس بازاریابی شما نیز باید این واقعیت را منعکس کند.

 

 

توسعه پایگاه مشتریان

 

علاوه بر این با متعهد شدن به گنجاندن تنوع در کمپین های بازاریابی خود محصولات یا خدمات شما می توانند توسط گروه های بیشتری از مردم استفاده شوند. در چنین شرایطی پایگاه مشتریان شما گسترش پیدا می کند. در عین حال شما می توانید به عنوان برندی صاحب تفکری عمیق شناخته شوید. شما می توانید از طریق بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) دیدگاه های جدیدی در کسب و کار خود ایجاد کرده و ارائه دهید.

حتما بخوانید  انقلاب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی اومنی چنل

 

بیشتر بخوانید: نکات مهم بازاریابی برای بومیان دیجیتال 

 

 

نحوه تدوین استراتژی بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)

 

نحوه تدوین استراتژی بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)

 

پیش نیاز بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) داشتن درک عمیق از فرهنگ های مختلف است. شما باید بتوانید با چنین درکی پیامی حساس و موثر را به مخاطبان هدف خود ارسال کنید. برای تدوین یک استراتژی در این نوع بازاریابی باید به نکات زیر توجه کنید.

 

بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing) یک فرایند مداوم است

 

شما باید به این درک برسید که این نوع بازاریابی یک فرایند کاملا مداوم است. به عنوان یک کسب و کار اگر در تمام مدت آن را به طور مداوم و فعال انجام ندهید، می تواند برای شما بسیار چالش برانگیز باشد. این نوع بازاریابی را به رسمیت بشناسید و بپذیرید که تنوع بخشیدن به بازاریابی و فراگیر کردن شرکت شما رویه ای است که در طول زمان به رشد و توسعه منجر می شود.

 

اهمیت آموزش در بازاریابی Diversity Marketing

 

اهمیت آموزش در بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)

 

یکی از اولین گام ها در اجرای یک استراتژی بازاریابی تنوع گرا، تحقیق است. پس از آن وارد پروسه آموزش خود و کارمندان تان می شوید. آموزش ها، سمینار ها و منابعی را به کارکنان ارائه دهید تا بتوانند با فهم بیشتر و حداکثر توان عمل کنند.

 

 

به مشتریان خود گوش دهید!

 

یکی دیگر از نکات مهم در این نوع بازاریابی گوش کردن است. باید صدای افرادی را که برای آن ها بازاریابی می کنید، بشنوید. بازخوردهای مشتریان از کمپین های تبلیغاتی شما بسیار مهم است. علاوه بر گوش کردن باید از این بازخوردها درس بگیرید و استفاده کنید.

 

یک تیم بازاریابی قوی و متنوع

 

یک تیم بازاریابی قوی و متنوع

 

برای اجرای درست بازاریابی تنوع گرا لازم است تا نیرو ها و کارکنان متنوعی را استخدام کنید. تیم خلاق بازاریابی شما باید منعکس کننده ذهنیت و تفکر شما باشند. اگر شرایط انجام چنین کاری را ندارید، بهتر است با نمایندگان گروه های مختلف فرهنگی مدام مشورت کنید.

 

اولویت بندی داده ها در بازاریابی تنوع گرا (Diversity Marketing)

 

یکی از بهترین راه هایی که می توانید خود را در موقعیت خوبی قرار دهید، جمع آوری و درک هر چه بیشتر داده ها در مورد بازار هدف تان است. تجزیه و تحلیل این داده ها باعث خلق دیدگاه ها و ایده های بیشتر برای مخاطبان خواهد شد.

 

 

سخن پایانی

 

یک استراتژی بازاریابی تنوع گرا می تواند کسب و کار شما را با بازار های متنوع و مخاطبان متنوعی آشنا کند. شما می توانید به سادگی به مخاطبان هدف دسترسی پیدا کنید. سعی کنید تا تعاریف سنتی گذشته را کنار بگذارید. وظیفه شما به عنوان یک بازاریاب این است که برندها را از طریق فرهنگ به مردم متصل کنید. تعریف صنعت، پیش از این به فرهنگ محدود بود، اما باید این تعریف را گسترش داد. تنوع در بازاریابی باعث تعامل بیشتر با مخاطبان، رضایت مشتریان متنوع و شناخته شدن برند تجاری شما خواهد شد.

 

 

منبع: marketing-schools

کالابرگ الکترونیک