نقش روابط عمومی در بازگشت سرمایه با کمک یک کمپین استراتژیک آگاهی از برند

نقش روابط عمومی در بازگشت سرمایه با کمک یک کمپین استراتژیک آگاهی از برند


3 اسفند 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقش روابط عمومی در بازگشت سرمایه با کمک یک کمپین استراتژیک آگاهی از برند 

روابط عمومی می‌تواند با اتخاذ یک کمپین مناسب و استراتژیک آگاهی از برند تاثیر چشم‌گیری در بازگشت سرمایه داشته باشد. هیچ تاکتیکی در زمینه آگاهی از برند تاثیرگذارتر از روابط عمومی نیست. در عصر بازاریابی عملکرد (Performance Marketing)، تاثیری که رشد روابط عمومی دارد اجتناب ناپذیر است. در این مقاله از مجله کوروش به نقش روابط عمومی در آگاهی از برند و بازگشت سرمایه پرداخته‌ایم. با سرویس علم و تکنولوژی همراه باشید.

 

تاثیر روابط عمومی در کسب و کار

 

تاثیر روابط عمومی در کسب و کار

 

عملکرد مناسب روابط عمومی (PR) تاثیر چشم‌گیری در خلق ارزش ویژه برای برند، رهبری فکری و ارتباط با مصرف کنندگان، خریداران و سرمایه گذاران دارد. یک کمپین استراتژیک آگاهی از برند که از طریق عملکرد خوب روابط عمومی شکل می‌گیرد، می‌تواند در عین این‌که روحیه تیم را بالا ببرد، پاداش مالی نیز برای کسب و کار و سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد.

 

روابط عمومی می‌تواند نقش مهمی در خلق سرمایه و ارزش برای تمامی بخش‌ها در کسب و کار داشته باشد.

 

جذب کارمندان

 

روابط عمومی آگاهی از برند

 

وال‌استریت ژورنال اخیرا طی مقاله‌ای که منتشر کرده، اشاره می‌کند که حداقل ۲ سال طول می‌کشد تا بیکاری جهانی به سطح قبل از همه گیری کرونا بازگردد. در بازار کار با چنین تنگنایی، جذب سریع و مناسب نیروی کار و حفظ استعدادهای کاری بسیار حائز اهمیت است. برای این کار معمولا پیشنهاد می‌شود که از «حیات خلوت» شروع کنید. منظور از حیات خلوت چیست؟ حیات خلوت همان کانال‌های ارتباطی متعلق به کسب و کار شما است.

 

شادترین و باسابقه‌ترین کارمندان خود را ترغیب کنید تا در شبکه‌های اجتماعی شرکت خود نظرات‌شان را به اشتراک بگذارند. آن‌ها می‌توانند در مورد این‌که چرا دوست دارند در چنین فضایی کار کنند و یا حتی چرا مدت طولانی است که در سازمان شما مانده‌اند، نظرات‌شان را مطرح کنند.

 

در مرحله بعد درباره فرصت‌ها و حتی نکات مهم با موضوع «بهترین فضا برای کار» مطلب منتشر کنید و این‌که چرا فضای کاری شما، فضایی مناسب برای کار است. شما از طریق این مطالب می‌توانید در مورد آن‌چه که فرهنگ سازمانی شما را متفاوت جلوه می‌دهد، بیشتر صحبت کنید.

 

می‌توانید برای نوشتن بهترین مقالات برای کارکنان‌تان جایزه مشخص کنید و در نهایت نامزدهای مناسب را معرفی کنید. این کار علاوه بر ایجاد هیجان در کارکنان، باعث می‌شود تا مقالات از زبان کارکنان در مورد فضا و فرهنگ محیط کاری شما منتشر شود. در نهایت وب‌سایت برند خود را بهینه کنید.

 

روابط عمومی آگاهی از برند

 

از آن‌جایی که معمولا اولین تعامل با شرکت شما از طریق وب‌سایت صورت می‌گیرد، بنابراین سایت شما باید آن‌چه را که شما را متمایز می‌کند به درستی و کاملا برجسته بیان کند. در عین حال، سایت شما باید بتواند برند تجاری شما و فرهنگ موجود در سازمان شما را به درستی نشان دهد.

حتما بخوانید  برای این 8 ترند اصلی آینده صنعت خرده فروشی آماده باشید

 

بهتر است آخرین اخبار را نیز در بخشی از وب‌سایت خود قرار دهید. چرا که باعث می‌شود استقبال بیشتری از وب‌سایت صورت بگیرد. این کار نوعی عملکرد روابط عمومی در مسیر آگاهی از برند و فرهنگ سازمان شما است.

 

جذب شرکای خرده فروشی

 

جذب شرکای خرده فروشی روابط عمومی

 

یکی از استراتژی‌های روابط عمومی در ایجاد آگاهی از برند، صحبت از برند در رسانه است. تاجران، خریداران و مصرف کنندگان به دنبال محصولاتی هستند که دیده شده باشند. این محصولات باید بتوانند خریداران بیشتری را جذب فروشگاه‌ها کنند. برندها باید برنامه رشد مشخصی را در مسیر این چرخه داشته باشند.

 

ساده‌ترین سوال در این مسیر یک چیز است. اگر شرکت شما را در گوگل جستجو کنند، آیا پاسخ سوالات‌شان داده می‌شود؟ در این‌جا است که انتشار خبر و مصاحبه در رسانه و مطبوعات اقتصادی وارد عمل می‌شود. رسانه‌ها باعث می‌‎شوند تا تصویر واضحی از شما شکل بگیرد. انتشار اخبار در مورد برند شما از طریق بیانیه‌های مطبوعاتی می‌تواند باعث بهینه سازی موتور جستجو در مورد برند شما شود. در نتیجه نام برند شما در نتایج جستجو بیشتر ظاهر می‎شود.

 

در عین حال با استفاده از بیانیه‌های مطبوعاتی می‌توان تاثیر چشم‌گیری در آگاهی برند داشت. بهتر است به چیزهای کوچک بی اهمیت نگاه نکنیم. هر نکته مثبت درباره کسب و کار را می‌توان به عنوان یک خبر حتی در قالب رپورتاژ منتشر کرد. بنابراین نقش روابط عمومی و عملکرد آن از نظر ارتباط با مطبوعات در ایجاد آگاهی از برند نمی‌توان نادیده گرفت.

 

سعی کنید بیانیه‌های مطبوعاتی منتشر کنید. به عنوان مثال این‌که چگونه یک تیم تک‌ نفره را تبدیل به یک تیم پنج نفره کرده‌اید. یا این‌که چگونه از اس‌کیویو (SQU) در فروشگاه‌های خود استفاده می‌کنید. SQU به معنای شناسه موجودی محصول است. یک محصول می‌تواند از یک یا چند عدد و یا حروف تشکیل شده باشد و یا حتی ترکیبی از هر دوی آن‌ها باشد.

 

در واقع SQU یک شناسه منحصر به فرد برای محصول است و کاربرد آن تمایز یک محصول از محصول دیگر است. این‌که شما از فناری «اس‌کیویو» استفاده می‌کنید، می‌تواند یک مزیت رقابتی محسوب شود. بنابراین چرا نباید از شتاب و رشد برند تجاری شما در صنعت صحبت شود؟!

 

سعی کنید روابط قوی با مراکز مهم تجاری مرتبط با صنعت خود ایجاد کنید. معمولا خریداران، نشریات اقتصادی را مطالعه می‌کنند تا از ترندها و این‌که چه کسی چه کاری را انجام می‌دهد، باخبر باشند. یک مصاحبه تجاری و حتی روایت داستان برند شما و آن‌چه پیش رو دارید، می‌تواند اعتبار ویژه‌ای در ذهن مخاطب ایجاد کند. از طرفی با ایجاد آگاهی از برند توانسته‌اید در کنار یک روابط عمومی قوی، با خریداران ارتباط برقرار کنید.

 

جذب مشتریان

 

تیم روابط عمومی برای ایجاد آگاهی از برند باید بتواند ارتباط خوبی با رسانه‌ها برقرار کند

 

آمارها متفاوت است اما اکثر کارشناسان معتقدند که یک مشتری معمولا قبل از تصمیم گیری برای خرید، باید چندین بار با برند شما تعامل داشته باشد. ممکن است این موضوع کمی ترسناک به نظر برسد. اما به یاد داشته باشید که به عنوان یک بازاریاب هوشمند، با اتخاذ رویکرد بازاریابی اومنی چنل، محصول شما در هر کانال ارتباطی با مشتری ارتباط برقرار می‌کند.

حتما بخوانید  نقش بازاریابی اومنی چنل در پیشرفت توسعه تجاری کسب و کار

 

از طریق قیف بازاریابی می‌توانید در رسانه‌های اجتماعی ارگانیک و پولی، تبلیغات، اینفلوئنسر مارکتینگ و استراتژی روابط رسانه‌‎ای با مشتریان خود وارد تعامل بیشتری شوید. در شرایطی که همه چیز با پرداخت هزینه صورت می‌گیرد، روابط عمومی ارگانیک می‌تواند بسیار گزینه مناسبی باشد.

 

تیم روابط عمومی برای ایجاد آگاهی از برند باید بتواند ارتباط خوبی با رسانه‌ها برقرار کند. در عین حال وجهه زیبایی از ویژگی‌های شرکت و عملکرد تجارت الکترونیکی شما ایجاد کند. با تحقیق در مورد رسانه‌های مورد علاقه خود و تعامل با نویسندگان، یک رابطه سودمند متقابل ایجاد کنید. در صورت موفقیت، شما می‌توانید با افزایش آگاهی از برند فروش را بالا برده و مشتریان جدیدی را نیز جذب کنید.

 

جذب سرمایه گذاران

 

جذب سرمایه گذاران روابط عمومی آگاهی از برند

 

شرکت‌های محصولات بسته بندی شده (CPG)، به سرعت در تجارت، که شاید واقعیت جدید عصر حاضر در این صنعت است عادت کرده‌اند. در بحث محصولات بسته بندی شده (CPG)، بر خلاف خرده فروشی که فروشندگان محصولات را خریداری کرده و به مشتریان می‌فروشند، فروشنده‌ها معمولا خود تولید کننده هم هستند.

 

این محصولات شامل مواد مصرفی خانوار هستند که معمولا تقاضای بسیار بالایی هم دارند. فروشگاه‌هایی مانند آمازون و والمارت در زمینه تجارت الکترونیک سی پی جی  (CPG Ecommerce) هم فعالیت دارند.

اقتصاد جهانی شاهد افزایش چشم‌گیر فروش تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۰ بود و این تاثیرات هنوز هم در پروسه تولید، حمل و نقل، نیروی کار و تامین مالی ملموس است. جذب سرمایه‌گذاران با تجربه به سمت برند تجاری شما بسیار مهم است. چرا که به کمک آن‎ها می‎‌توانید در دنیای جدید در مسیر درست قرار گرفته و با کمک و هدایت آن‎ها گام‌های بهتری بردارید.

 

در عین حال در پروسه کند تامین مالی قرار نخواهید گرفت. یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب سرمایه گذاران و بیشتر شدن تعاملات با آن‎ها، هنر روایت سازی است. روابط عمومی در این شرایط نقش مهمی دارد. ببینید شرکت شما چه روایتی را برای جهان تعریف کرده است و این روایت چگونه به اشتراک گذاشته شده است.

 

سرمایه گذاران مشتاق یک روایت خوب هستند. روایتی که سروصدا ایجاد می‌کند. این روایت باید در رسانه‌های مناسب و تاثیرگذار منتشر شود. بنابراین یک گزارشگر خوب و یک رسانه تاثیرگذار در انتشار روایت شما بسیار مهم هستند.

 

سخن پایانی

 

روابط عمومی آگاهی از برند

 

روابط عمومی در سازمان‌ها و کسب و کارها با استفاده از یک استراتژی مناسب برای ایجاد آگاهی از برند، تاثیر زیادی در رشد و افزایش فروش کسب و کارها دارد. نقش روابط عمومی در جذب سرمایه‌گذاران، افزایش مشتریان و میزان رضایت کارکنان را نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین این بخش در سازمان‌ها از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک