درباره روز کارمند و تاریخچه آن | بررسی ۱۶ تیپ شخصیتی کارمندان

درباره روز کارمند و تاریخچه آن | بررسی ۱۶ تیپ شخصیتی کارمندان


2 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روز کارمند

در تقویم کشور هفته اول شهریور را «هفته دولت» نامگذاری کرده اند، روز چهارم ماه شهریور نیز برای قدردانی از زحمات یکی از پرتلاش ترین اقشار جامعه «روز کارمند» نامیده می شود. در ادامه با ما در مجله کوروش همراه باشید تا بیشتر درباره روز کارمند بخوانید. در ادامه هم به بررسی ۱۶ تیپ شخصیتی کارمندان مختلف بر اساس نظریه های کارل یونگ و آزمون شخصیت مایرز–بریگز می پردازیم.

 

 

روز کارمند سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

 

همه ساله همزمان با سومین روز از هفته دولت، روز کارمند گرامی داشته می شود. در این روز مراسم ها و جشن هایی برای تقدیر و تشکر از کارمندان نمونه در سرتاسر کشور برگزار می شود. روز کارمند ۱۴۰۰ مصادف با پنجشنبه ۴ شهریور است.

 

 

تاریخچه شغل کارمندی

 

تاریخچه شغل کارمندی

 

پیدایش کارمندان دولتی را باید در دربارهای پادشاهان جستجو کنیم. در گذشته پادشاهان اشخاصی با مهارت های خاص را به صورت دراز مدت و ثابت در ازای دستمزدی دائمی استخدام می کردند. این کارمندان ناگزیر باید سرسپردگی خود را به حاکمان و پادشاهان ابراز می کردند. با جایگزینی حکومت های مردمی به جای پادشاهی، کارمندان باید به جز مهارت های مورد نیاز، به نظام حکومتی نیز وفادار می بودند. در مقابل، پیدایش کارمندان بخش خصوصی به دوران پس از انقلاب صنعتی باز می گردد.

در این دوره، شرکت های تولیدی و صنایع مختلف افرادی را که به صورت ثابت به آنها احتیاج داشتند را استخدام می کردند. با پیشرفت صنایع، ملاک ها و معیارها برای پذیرش کارمندان نیز دشوارتر شدند. به این ترتیب،‌ کسانی که می خواستند وارد مشاغل کارمندی شوند باید در مراکزی آموزش های لازم را می دیدند و سپس با ارائه مدارک لازم استخدام می شدند. با رشد هرچه بیشتر جامعه صنعتی، تعداد کارمندان از کارگران پیشی جست و کارمندان هم با توجه به ماهیت کار خود از جایگاه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل توجهی برخوردار شدند.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره روز جهانی کارگر و تاریخچه آن «

 

 

تعریف کارمند چیست؟

 

تعریف کارمند چیست؟

 

کارمند شخصی است که به صورت تمام وقت، پاره وقت یا قراردادی باید در یک سیستم اداری شرکتی یا سازمانی در بخش خصوصی یا دولتی مشغول به کار شود و انجام فعالیت های فکری را برعهده بگیرد. به کارمندان در ازای وظایفی که برعهده دارند، حقوق ثابتی پرداخت می شود. کارمندان نیز طبق ویژگی هایی به چند دسته تقسیم می شود. ابتدا نوع قرارداد کارمندان مختلف دستگاه ها و ادارات دولتی را از هم جدا می کند. کارمندان بر اساس قرارداد خود به کارمندان رسمی، پیمانی، خدماتی و قرارداد کاری تقسیم می شوند.

کارمندان رسمی بالاترین رتبه را در میان کارمندان دولتی دارد. کارمند رسمی مشمول قانون استخدام و قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و تحت پوشش بیمه صندوق بازنشستگی کشوری هم قرار می گیرند. کارمند پیمانی مشمول آیین نامه استخدام پیمانی بوده و به لحاظ پوشش تامین اجتماعی هم مشمول صندوق تامین اجتماعی است. گروه دیگری از کارکنان که امور خدماتی و پشتیبانی را انجام می دهند را نیز کارمندان خدماتی می نامند. مشاغل این گروه از کارمندان متنوع بوده و شامل مشاغلی همچون نظافتچی، آبدارچی، آشپز، خیاط و غیره می شود.

 

 

روز جهانی کارمند چه روزی است؟

 

«روز جهانی کارمندی» که بیشتر از آن به عنوان «روز قدردانی از کارمند (Employee Appreciation Day)» نام برده می شود، در تقویم اکثر کشورهای دنیا از جمله آمریکا و کانادا گنجانده شده است. روز کارمند که در اولین جمعه ماه مارس (۶-۷ مارس مصادف با ۱۱-۱۲ اسفند) هر سال در آمریکا و کانادا گرامی داشته می شود، از تعطیلات رسمی نیز به حساب می آید.

 

 

روز کارمند را چگونه گرامی داریم؟

 

روز کارمند فرصت مغتنمی برای مدیران و رؤسای شرکت ها و ادارات دولتی و خصوصی است تا از زحمات کارمندان خود قدردانی کنند. در اکثر ادارات به مناسبت روز کارمند به کارمندان اجازه داده می شود زودتر از پایان وقت اداری کار خود را تعطیل کنند. اهدای هدیه، پرداخت پاداش، مرخصی تشویقی، ارتقای شغلی و بسیاری موارد دیگر از بهترین روش ها برای تشکر و قدردانی از زحمات کارمندان نمونه است. در همین حال، تحقیقات زیادی انجام گرفته اند که نشان می دهند، قدردانی از کارمندان نقش بسزایی در خوشحالی، افزایش اشتیاق به کار و تعهدکاری دارد.

در همین حال، اغلب نشریات و خبرگزاری های حوزه اقتصاد و کسب و کار به مناسبت فرا رسیدن روز کارمند، با انتشار مقاله ها و گزارش هایی ضمن افزایش آگاهی درباره این مناسبت، از کارفرمایان و مدیران درخواست می کنند که هر چه بیشتر کارمندان نمونه خود را شناسایی کرده و از آنها تقدیر کنند. این امر به نوبه خود باعث ایجاد فرهنگ سازمانی شایسته محور، افزایش میزان ماندگاری و وفاداری کارمندان و نهایتا بازده کاری بالاتر می شود.

 

 

۱۶ تیپ شخصیتی کارمندان و شیوه انگیزه دادن به آنها

 

۱۶ تیپ شخصیتی کارمندان و شیوه انگیزه دادن به آنها

 

دلخواه هر کارفرمایی است که بهتر کارمندان خود را درک کند و با به کار بردن فنون و ترفندهایی از صد در صد توان آنها برای بهبود امور بهره ببرد. ولی چطور می توان این کار را انجام داد؟ پاسخ این سوال بسیار ساده است. می توانید با شناسایی تیپ شخصیتی کارمندان به این مهم دست پیدا کنید. حالا چطور می توان تیپ شخصیتی کارمندان را تشخیص داد؟ در ادامه ۱۶ تیپ شخصیتی را بر اساس نظریه های کارل یونگ و آزمون شخصیت مایرز–بریگز بررسی کرده ایم. همینطور در هر بخش به شما نحوه انگیزه دادن به این تیپ های شخصیتی را نیز گفته ایم.

قبل از اینکه تیپ های شخصیتی کارمندان را مرور کنیم، باید توضیح دهیم که نام تیپ های شخصیتی لزوما نشان دهنده وظیفه ای که هر کدام از کارمندان باید برعهده گیرد نیست. بلکه سعی کنید این تیپ های شخصیتی را با عناوین شغلی هماهنگ کنید، به تیپ شخصیتی کارمندان خود توجه داشته باشید و نهایتا به دنبال راهکارهای مناسبی برای انگیزه دادن به آنها باشید.

 

 

بیشتر بخوانید » بررسی شغل‌های مناسب برای تیپ شخصیتی شما براساس تست mbti «

 

 

۱- «معمار» از تیپ های شخصیتی کارمندان

 

معماران همواره تفکری راهبری دارند، به حقایق پایبند بوده و وقتی هم که خودشان طرحی را ریخته باشند و گام به گام دنبال کنند، احساس راحتی بیشتری می کنند. بهترین راه انگیزه دادن به معماران این است که به آنها فرصت انجام پروژه ای دراز مدت را به تنهایی بدهید.

 

 

۲- کارمندان «مخترع»

 

مخترعان علاقه وافری به نظریه ها و ایده ها دارند. بزرگترین دغدغه آنها هم جامه عمل پوشاندن به این ایده ها است. مخترعان از تیپ های شخصیتی کارمندانی هستند که اصلا علاقه ای به رهبری ندارند و تنها در صورتی که به سود آنها باشد، دنبال روی دیگران می شوند. با ایجاد فرصت هایی که باعث می شود مخترعان خلاقیت بیشتری از خود بروز دهند و ایده های تازه ای ارائه دهند به این تیپ شخصیتی کارمندان انگیزه زیادی بدهید.

 

 

۳-کارمندان «فرمانده»

 

فرماندهان با اراده، صریح و قاطعند. افراد این تیپ شخصیتی به راندمان کاری و همینطور سازمان یافتگی اهمیت می دهند و به خوبی می دانند چطور برای مسائل پیچیده و سخت راه حلی بیابند. وقتی به فرماندهان فرصت رهبری بدهید به آنها انگیزه زیادی داده اید. البته حتما لازم نیست در همان ابتدای کار به افراد این تیپ شخصیتی فرصت رهبری بدهید. بلکه فرماندهان قدرت بسیار بالایی در سخنرانی در جمع دارند. بنابراین، می توانید به سادگی از آنها بخواهید در جمع سایر کارمندان پروژه یا برنامه ای را معرفی کرده و نقش ارائه دهنده را ایفا کنند.

 

 

۴- کارمندان «خیالباف»

 

خیالباف ها با پروژه های جدید به هیجان می آیند، ولی وقتی که با جنبه های روتین و معمول پروژه ها مواجه می شوند، ‌علاقه شان فروکش می کند. خیالباف ها اکثرا مناظره کننده های کله شقی هستند که به سادگی به کسی میدان نمی دهند. بنابراین، می توانید به راحتی با گفتن اینکه انجام کاری امکان پذیر نیست،‌ به خیالباف ها انگیزه کافی بدهید! چون افراد این تیپ شخصیتی می خواهند به هر قیمتی به شما ثابت کنند که اشتباه می کنید. حالا شما می توانید کنار بروید و دادن آزادی به خیالباف ها فرصت حل مشکلات را به آنها بدهید.

 

 

۵-«حامی» از تیپ های شخصیتی کارمندان

 

«حامی» از تیپ های شخصیتی کارمندان

 

حامیان در اغلب موارد حکم محافظ گروه را دارند. آنها آدم هایی بسیار شهودی هستند که دائم نگران احساسات دیگران اند. می توانید با نشان دادن اینکه شغل آنها چقدر می تواند به دیگران کمک کند، به بهترین شکل به افراد این تیپ شخصیتی انگیزه بدهید.

 

 

۶- کارمندان «میانجی»

 

میانجیگران آدم هایی هستند که بیشتر به فکر خدمت رسانی به دیگران اند و بیش از آنکه به دنبال پاداش های واقعی باشند، به رشد شخصیتی فکر می کنند. افراد تیپ شخصیتی میانجی، آدم هایی وفادار، سازگار و آرام هستند. فرصتی برای بروز خلاقیت به میانجی ها بدهید و منتظر بمانید تا خود آنها راه حل تازه ای برای مشکلات پیدا کنند.

 

 

۷- «رهبر» از تیپ های شخصیتی کارمندان

 

رهبران مهارت های فردی قوی از خود بروز می دهند و اغلب اوقات آدم هایی برون گرا هستند. آنها همیشه نگران طرز فکر و احساسات دیگران در مورد خودشان هستند. انگیزه اصلی رهبران انگیزه خدمت به دیگران است. در هر زمانی که امکان دارد به افراد این تیپ شخصیتی فرصت کار کردن با دیگران را بدهید، به این طریق می تواند به نحو احسن به آنها انگیزه دهید. همچنین، همیشه حواستان باشد که به آنها نشان دهید، آنچه انجام می دهند چه تاثیری رو دیگران دارد.

 

 

۸-کارمندانی با «روح های آزاد»

 

«روح های آزاد» از تیپ های شخصیتی کارمندان

 

کارمندانی با تیپ شخصیتی روح آزاد عموما ذهنی باز، مشتاق، انعطاف پذیر و خلاق دارند. افراد این تیپ شخصیتی گستره وسیعی از علایق و توانایی ها دارند و از ایده های جدید (مگر اینکه جزئیات خسته شان کند) به هیجان می آیند. می توانید با نشان دادن اینکه کارهایشان چه اهمیتی دارد و چه تفاوت هایی را رقم می زند به افراد این تیپ شخصیتی انگیزه زیادی بدهید. همچنین حتما به احساسات و نگرانی های این دسته از کارمندان خود گوش کنید و این اجازه را به آنها بدهید تا خودشان راهی برای رسیدن به هدف پیدا کنند.

 

 

۹-کارمندانی با تیپ شخصیتی «بازرس»

 

بازرسان افرادی مسئول بوده و توانایی تمرکز بسیار بالایی دارند. افراد این تیپ شخصیتی به جای اینکه به دنبال ایجاد سیستم جدیدی باشند، به حمایت کردن از سیستم های قبلی علاقه دارند. می توانید به بازرسان بگویید که چه مسئولیت بزرگی در موفقیت پروژه دارند تا انگیزه زیادی پیدا کنند.

 

 

۱۰-کارمندان «محافظ»

 

«مدیر» از تیپ های شخصیتی کارمندان

 

محافظان آرام و مهربان هستند و به خوبی احساسات دیگران را می فهمند. افراد این تیپ شخصیتی آدم هایی متعهد، ثابت قدم و عمل گرا هستند که هم برای سیستم های سنتی و هم سیستم های نوین ارزش قائل هستند. می توانید با نشان دادن اینکه در انجام امور به کارهای آنها اتکا دارید، به محافظان انگیزه زیادی بدهید.

 

 

۱۱-کارمندان «مدیر»

 

مدیران به نظریه یا ایده های انتزاعی علاقه چندانی ندارند، مگر اینکه بتوانند در عمل اجرای این ایده ها را ببینند. مدیران افرادی عمل گرا، سازمان یافته و مسئول پذیر هستند. می توانید با محول کردن مسئولیت های مدیریتی به افراد این تیپ شخصیتی به آنها انگیزه مضاعفی دهید. می توانید برای اهداف کوتاه مدت، فهرستی از نتایج ملموس و واضح را در اختیار آنها قرار دهید تا ببینند چه کاری می توانند انجام دهند.

 

 

۱۲- کارمندان «مهیاکننده»

 

مهیاکنندگان افرادی صمیمی هستند که همواره نسبت به سایر افراد گروه و کارمندان احساس مسئولیت می کنند. آنها به نوعی محافظان سایر افراد گروه هم هستند. می توانید این طور به مهیاکنندگان انگیزه دهید که به آنها نشان دهید کار آنها چقدر می تواند به بهبود وضعیت دیگران کمک کند. همچنین می توانید با ایجاد ساختار و سیستمی کاملا سازمان یافته به افراد این تیپ شخصیتی مسیر کاری را تا انتها نشان دهید.

 

 

۱۳-کارمندان «آزمایشگر»

 

آزمایشگران به نحوه و چگونگی انجام امور علاقه زیادی دارند و از یافتن راه حل برای مشکلات مختلف استقبال می کنند. می توانید با به مبارزه کشیدن آزمایشگران،‌ آنها را وادار کنید تا راهی سریع تر و بهتر برای بهبود یک سیستم یا انجام کاری پیدا کنند و به این طریق انگیزه زیادی به دست بیاورند.

 

 

۱۴- «هنرمند» از تیپ های شخصیتی کارمندان

 

هنرمندان همواره آماده کشف و شهود و تجربه های تازه هستند. آنها مناقشه را دوست ندارند. این تیپ شخصیتی کارمندان بیشتر از لحظه حال لذت می برند تا اینکه به نمای دور فکر کنند. می توانید با فراهم کردن بستری برای انجام امور خلاقانه هنرمندان گروه خود را تشویق کنید.

 

 

۱۵-کارمندان «کارآفرین»

 

«کارآفرین»

 

کارآفرینان افرادی عمل گرا هستند. آنها نیازی به توضیحات طولانی ندارند، بلکه ترجیح می دهند مستقیما روی کار خود تمرکز کنند. می توانید با پرداختن به نتایج کوتاه مدت و فوری به کارآفرینان گروه خود انگیزه بدهید. وقتی با یک تیپ شخصیتی کارآفرین کار می کنید، تقریبا همه چیز در ایجاد مسئله ای و رها کردن آنها برای پیدا کردن راه حل خلاصه می شود.

 

 

۱۶-کارمندان«سرگرم کننده»

 

سرگرم کننده ها در لحظه زندگی می کنند. لذت آن ها برای جمع مسری است بنایراین حضور این تیپ شخصیتی در جمع کارمندان تقریبا همه امور را برای دیگران جذاب و سرگرم کننده می کند. افراد این تیپ شخصیتی فوق العاده اجتماعی بوده و دارای فهم عمومی و مردم داری و مهارت های عملی خوبی هستند. با نشان دادن جنبه های بامزه و سرگرم کننده امور به افراد این تیپ شخصیتی انگیزه کافی دهید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

قطعا هدف از تشخیص و شناسایی تیپ های شخصیتی کارمندان، تبعیض قائل شدن بین آنها نیست. بلکه برای موفقیت هر تیمی نیاز به تیپ های شخصیتی مختلفی است. وقتی که توانستید تیپ های شخصیتی کارمندان خود را مشخص کنید، می توانید از این اطلاعات برای محول کردن مناسب ترین وظایف به کارمندان خود استفاده کنید. همچنین می توانید روش های تازه ای برای انگیزه دادن به کارمندان خود پیدا کنید. وقتی به این مهم دست پیدا کنید، قطعا می توانید کسب و کار خود را بهتر مدیریت کرده، سازماندهی و برنامه ریزی دقیق تری داشته باشید و نهایتا راندمان کاری بالاتری را نیز تجربه کنید.

 

 

منبع: wikipedia، GetSling

 

کالابرگ الکترونیک