۱۴ نفر از نوابغ معلول جهان و ایران و نگاهی به زندگی آن ها

۱۴ نفر از نوابغ معلول جهان و ایران و نگاهی به زندگی آن ها


10 آذر 1400 . زمان مطالعه: 16 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به زندگی 14 نفر از نوابغ معلول جهان

تعداد نوابغ معلول موفق جهان و ایران که دستاوردهای بزرگ و چشمگیری به‌دست آوردند، کم نیست. افراد مشهور دارای معلولیت علیرغم محدودیت‌های جسمی، فیزیکی و ذهنی، موفق شدند تا تصور اشتباهی که در مورد محدودیت‌های مربوط به معلولیت ایجاد شده را در ذهن افراد جامعه از بین ببرند. تاریخ نشان داده افراد معلول در جهان علیرغم ناتوانی‌های جسمی آنقدر قوی بوده‌اند که با قدرت اراده توانسته‌اند الهام بخش بوده و در حرفه خود درخشان ظاهر شوند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به تاریخچه کوتاهی از روز جهانی معلولیت و معرفی و مرور زندگی برخی از نوابع و مشاهیر معلول جهان و ایران پرداخته‌ایم.

 

روز جهانی معلولیت

 

روز جهانی معلولیت

 

۳ دسامبر، روز جهانی کم‌توانان یا معلولیت است که از سال ۱۹۹۲ توسط سازمان ملل نامگذاری شده است. این روز به دلیل دستاوردهایی که نوابغ معلول جهان با درجات مختلف کسب کردند، معمولا هر ساله به صورتی با‌شکوه برگزار می‌شود. سازمان ملل این روز را با هدف ترویج درک در مورد مسائل مربوط به معلولیت و حمایت از حقوق و رفاه افراد معلول و کم توان نامگذاری کرده است.

 

این که افراد عادی از دستاوردهای حاصل از قدرت اراده این قشر آگاه شوند و مشاهده کنند که هر یک از این افراد مشهور دارای معلولیت چگونه در زندگی علمی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود رشد کرده‌اند.

 

 

معلولیت بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در جهان

 

این روز در سال ۲۰۰۷ به طور رسمی تحت عنوان روز جهانی معلولین نامگذاری شد. بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا به دلیل نقص سیستم مغزی، جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. آنها حق استفاده از خدمات آموزش و پرورش، امکانات تفریحی، بهداشت و مسکن را همانند همه افراد دارند. اما در برخی از جوامع تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از افراد مشهور، نوابغ، دانشمندان و هنرمندان داری معلولیت می‌پردازیم.

 

آلبرت انیشتین

 

آلبرت انیشتین از جمله نوابغ معلول در جهان

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

آلبرت انیشتین، پدر «نظریه نسبیت» از جمله نوابغ معلول در جهان است. این دانشمند مشهور مبتلا به یک نوع معلولیت آموزشی بود که موجب اختلال در روان خوانی و یا درک مطلب می‌شود. این اختلال دیسکلسیا یا خوانش پریشی نامیده می‌شود. انیشتین در یادگیری هم با مشکل مواجه بود و تا ۳ سالگی قادر به صحبت کردن نبود.

 

انیشتین در انجام ریاضیات پایه در مدرسه هم مشکلات اساسی داشت. «نوشتن در مورد خود» از جمله مشکلاتی بود که برای این نابغه کم توان کار بزرگی قلمداد می‌شد چرا که فرد مبتلا به اختلال خوانش پریشی سطح نوشتاری‌اش بسیار پایین‌تر از سطح معلومات و هوش عمومی‌اش است.

 

یکی از جملات معروف انیشتین این است: «دیوانگی، انجام دادن یک کار یکسان و مکرر و انتظار نتایج متفاوت است.» نقشی که آلبرت انیشتین در بازآفرینی درک انسان از فیزیک مدرن ایفا کرد، بسیار استثنایی است.

 

 

سال معجزه انیشتین

 

سال ۱۹۰۵ میلادی را سال معجزه انیشتین می‌دانند. سالی که او ۴ مقاله علمی منتشر کرد که پایه فیزیک مدرن را شکل دادند. مشهورترین فیزیکدان قرن بیستم در یک خانواده یهودی‌زاده شد. او عمیقا تحت تاثیر گاندی قرار داشت و در یکی از نامه‌هایی که در مورد گاندی نوشته بود، از او به عنوان یک الگو برای نسل آینده نام برده بود.

 

استیون هاوکینگ

 

استیون هاوکینگ یکی از نوابغ معلول جهان

 

استیون هاوکینگ از جمله نوابغ معلول جهان بود که نبوغ او باعث شد تا او را آلبرت انیشتینی دیگر بنامند. این دانشمند نابغه معلول و فیزیکدان، کیهان شناس و نویسنده انگلیسی به مدت ۳۰ سال دارنده کرسی ریاضیات لوکاس بود. او به خاطر فعالیت در زمینه کیهان شناسی و گرانش کوانتومی به ویژه درباره سیاه چاله شناخته شده است.

 

کتاب تاریخچه زمان هاوکینگ، اثر این دانشمند معلول با رکوردی ۲۳۷ هفته ای، پر فروش‌ترین کتاب در بریتانیا شد. استیون هاوکینگ در سال ۱۹۴۲ در آکسفورد متولد شد؛ درست در سال‌های جنگ جهانی دوم.

 

 

شروع بیماری

 

در سال‌های آخر تحصیل هاوکینگ در آکسفورد، بیماری ALS او آغاز شد. درست زمانی که از پله‌ها زمین خورد و سرش به زمین برخورد کرد. این بیماری بخشی از نخاع، مغز و سیستم عصبی او را تحت حمله قرار داد و به‌ تدریج اعصاب حرکتی بدن از بین رفت. تضعیف ماهیچه‌ها و فلج عمومی به مرور شکل گرفت. معمولا مبتلایان به این بیماری مدت زیادی زنده نمی‌مانند و این مدت برای استیون بین ۲ تا ۳ سال پیش‌بینی شده بود.

 

 

کابوس اعدام

 

خودش بعدها تعریف کرد، شبی که متوجه بیماری شد کابوسی دید که در خواب محکوم به اعدام شده است. در آن لحظه حس کرد که هر لحظه زندگی چقدر برایش ارزشمند است. بعد از بیماری به یاد آورد که در بیمارستان با یک جوان مبتلا به سرطان هم اتاق بوده و او درد زیادی می‌کشید.

 

پس خود را قانع کرد که حداقل درد ندارد و از کجا معلوم که پیش‌بینی پزشکان درست باشد. هاوکینگ با قدرت ادامه داد تا جایی که بیماری پیشرفت کرد به طوری که از هر گونه حرکت ناتوان بود. با این حال تسلیم نشد و مغز شگفت‌انگیز او به پژوهش‌ها در مورد جهان ناشناخته ادامه داد و نظریات بزرگی از او به یادگار ماند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «ذهن حواس جمع» اثر نیر ایال

 

جورج واشنگتن

 

جورج واشنگتن در لیست نوابغ معلول جهان

 

نظرتان در مورد فردی که در طول زندگی خود با بیماری دیسلکسیا یا همان خوانش پریشی دست و پنجه نرم کند و در عین حال بتواند رئیس‌جمهوری ایالات متحده شود، چیست؟ جورج واشنگتن از نوابغ معلول جهان است که فرصت پیدا کرد تبدیل به نخستین رئیس‌جمهوری امریکا شود.

 

نقش او در تصویب قانون اساسی آمریکا را نمی‌توان نادیده گرفت. در زمان ریاست جمهوری او ۲ حزب سیاسی در ایالات متحده در حال شکل‌گیری بودند. او دو دوره ریاست جمهوری کرد و در سخنرانی خداحافظی از هموطنانش خواست تا از تعصبات افراطی و برتری جویی‌های جغرافیایی دوری کنند.

 

 

اختلال در روان خوانی

 

بیماری جورج واشنگتن که با آن دست و پنجره نرم می‌کرد، یک نوع اختلال در روان خوانی یا درک مطلب است (مثل آلبرت انیشتین). از نشانه‌های اولیه این بیماری، ناتوانی و یا دیر صحبت کردن کودک است. بعد از آن مشکلات در نوشتن ایجاد می‌شوند. نوشتن کودکان به صورت آینه‌ای و برعکس است. در سنین بالاتر این ناتوانی باعث ایجاد مشکلات در هجا کردن واژه و تلفظ صدا یا ترکیب واژه‌ها و صدا می‌شود. فرد خوانش پریش، واژه‌ها را زودتر و یا دیرتر از جایی که باید قرار گیرد، می‌گذارد.

 

هلن کلر

 

هلن کلر یکی دیگر از نوابغ معلول جهان

 

از هلن کلر می‌توان به عنوان یکی نوابغ و نویسندگان معلول جهان نام برد که علیرغم میزان ناتوانی‌اش، توانست دستاوردهای زیادی در طول زندگی خود داشته باشد. هنگامی که تنها ۱۹ ماه داشت، دچار یک بیماری شد که پزشکان در آن زمان قادر به شناسایی آن نبودند. این بیماری هم شنوایی و هم بینایی او را دچار مشکل کرد.

 

با این حال، این ناتوانی و معلولیت نتوانست او را متوقف کند. هلن کلر نخستین فردی بود که با چنین مشکلاتی مدرک لیسانس خود را در رشته هنر گرفت. او می‌گفت زندگی یک ماجراجویی جسورانه است.

 

 

دیدار با تمام نخست وزیران آمریکا

 

حالا از کلر به عنوان یکی از بهترین نویسندگان جهان یاد می‌شود. زنی که با تمام نخست وزیران امریکا در دوران زندگی‌اش دیدار داشت. هلن کلر بسیار باهوش بود و با محیط اطراف خود از طریق حس لامسه، بویایی و چشاشی ارتباط برقرار می‌کرد. او دوستان صمیمی چون مارک تواین داشت که از طریق او موفق شد با فردی آشنا شود که مخارج دانشگاهش را بر عهده بگیرد.

 

هلن در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی قرن بیستم نقش بسزایی داشت. حقوق بانوان، صلح طلبی، رفاه بانوان، سوء تغذیه و کنترل بارداری ناخواسته از جمله این موضوعات بودند.

 

فریدا کالو

 

فریدا کالو از جمله نوابغ معلول جهان

 

فریدا کالو، هنرمند مکزیکی، الگوی استقامت و از نوابغ و مشاهیر معلول جهان بود. ناتوانی کالو مانع از شهرت جهانی او نشد. هنگامی که ۶ سال داشت به فلج اطفال مبتلا شد. ویروس آسیب شدیدی به پاهای او وارد کرد و پس از یک تصادف وحشتناک و شکستگی ستون فقرات برای همیشه فلج شد.

 

فریدا می‌گوید وقتی بال‌هایی برای پرواز دارم، چه نیازی به پا هست؟ نام او حالا به عنوان یکی از نقاشان برجسته تاریخ هنر معاصر به ثبت رسیده است. او در بستر بیماری و در نقطه‌ای که همه فکر می‌کردند نقطه پایان است، شروع به کشیدن نقاشی کرد و موفق شد تا به شهرتی جهانی دست پیدا کند.

 

 

لودویک ون بتهوون

 

لودویک ون بتهوون یکی دیگر از نوابغ معلول جهان

 

یکی دیگر از مشاهیر معلول جهان، لودویک ون بتهوون است. شنوایی این نوازنده مشهور آلمانی در مراحلی از زندگی‌اش دچار اختلال شد. او در سن ۴۴ سالگی تسلیم بیماری ناتوانی شنوایی شد. با این حال شنوایی برای این نوازنده بزرگ مانع پیشرفت نبود. یکی از آثار درخشانش در همین دوره ساخته شد.

 

دورانی که او سمفونی شماره ۹ را می‌ساخت، کاملا ناشنوا بود. زمان ساخت این سمفونی تقریبا ۲ سال طول کشید. وقتی آن را اجرا کرد، صدایی نمی‌شنید و تنها با حرکت دست حاضران در صحنه متوجه تاثیرگذاری آن شد.

فرانکلین روزولت

 

فرانکلین روزولت در میان نوابغ معلول جهان

 

زمانی که فرانکلین روزولت به دلیل بیماری نتوانست دوباره راه برود، زندگی به او قدرتی عطا کرد که بتواند بر روی اهداف دیگرش تمرکز کند. او ۳۹ ساله بود که معلول شد؛ با این حال توانست ایالات متحده را در جنگ جهانی دوم رهبری کند. روزولت به عنوان سی و دومین رئیس‌جمهوری امریکا رکورد ۴ بار پیروزی در انتخابات را به خود اختصاص داد.

 

او در سال ۱۹۳۸ یک بنیاد خیریه را به نام بنیاد خیریه فلج اطفال را برای تامین مالی و حمایت از بیماران و تحقیقات روی این بیماری تاسیس کرد و توانست محبوبیت زیادی کسب کند.

 

جان نش

 

جان نش، از جمله نوابغ معلول جهان

 

جان نش، یکی از دانشمندان معلول جهان است که برنده جایزه نوبل اقتصاد شد. او ریاضیدان نابغه و مطرح امریکایی است که در سال ۱۹۵۸ به اسکیزوفرنی از نوع پارانویید دچار شد. بیماری باعث شد تا جایگاه خود را در دانشگاه از دست بدهد. نش بیش از ۳۰ سال با این بیماری جنگید و توانست با کمک اطرافیان خود به مسیرش با قدرت بیشتر ادامه دهد. نش در تکامل نظریه بازی‌ها، نقش مهمی داشت. فیلم سینمایی مشهور «ذهن زیبا» بر اساس زندگی نش ساخته شده است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «مهره حیاتی؛ آیا غیر قابل جایگزینی هستید؟!» اثر ست گادین

 

تام کروز

 

تام کروز در میان نوابغ معلول جهان

 

یکی دیگر از مشهورترین قهرمانان اکشن دوران مدرن هم از دیسکلسیا یا خوانش پریشی شدید رنج می‌برد. این ناتوانی هرگز مانع تام کروز برای رسیدن به هدفش نشد. کروز مانند مادر و سه خواهرش به اختلال خواندن دچار بود. به همین دلیل در تحصیل چندان موفق نشد. او به ورزش روی آورد و در کشتی کج به صورت حرفه‌ای فعالیت کرد. تا این که آسیب زانو باعث شد این ورزش را کنار بگذارد.

 

زمانی که تام کروز ۱۶ ساله بود به تشویق معلمش در دبیرستان در برنامه موزیکال شرکت کرد و متوجه شد که به بازیگری علاقه دارد. او یک فرصت ۱۰ ساله برای خود تعیین کرد. مدرسه را رها کرد، به نیویورک آمد و در دستیابی به هدف بازیگری تمام تلاش خود را کرد.

 

 

کریستی براون

 

کریستی براون یکی دیگر از نوابغ معلول جهان

 

کریستی براون، نویسنده، نقاش و شاعر ایرلندی متولد دوبلین مبتلا به فلج مغزی بود. او از جمله مشهورترین نوابغ معلول جهان است که تنها می توانست پای چپ خود را حرکت دهد. کریستی حتی قادر به حرف زدن نیز نبود. پزشکان معتقد بودند او دچار معلولیت ذهنی نیز است.

 

با این حال او با کمک مادر خود توانست نقاشی کشیدن را بیاموزد و تصاویر زیبایی را خلق کند. کریستی حتی سرگذشت زندگی خود را در کتاب «پای چپ من» به نگارش درآورد. فیلم سینمایی مشهور «پای چپ من» هم از روی این کتاب اتوبیوگرافی و زندگی کریستی براون ساخته شده است.

 

 

وحید رجبلو

 

وحید رجبلو، نابغه ایرانی

 

رجبلو، نابغه معلول ایرانی در حوزه IT است که در بین ۱۰ فرد تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت. او می‌گوید: من به دلیل ابتلا بیماری SMA که روی عضلات تاثیر می‌گذارد دچار معلولیت بسیار شدیدی شده‌ام. براساس اعلام بهزیستی دارای ۹۸ درصد معلولیت هستم و تنها با دست راستم می‌توانم کار کنم.

 

او حالا مدیرعامل استارتاپ توانیتو است. رجبلو می‌گوید: به خاطر محدودیت جسمی که داشتم به سمت کار با کامپیوتر رفتم و در حوزه آی‌ تی شروع به کار کردم، برنامه نویسی را یاد گرفتم و حالا مثل یک آدم عادی ساعت‌ها کار می‌کنم.

 

 

رضا صادقی

 

رضا صادقی در میان نوابغ کم توان

 

رضا صادقی خواننده پاپ و ترانه‌سرای ایرانی است که در بیشتر آثارش، ترانه‌سرایی و آهنگسازی به عهده خودش بوده‌ است. او که اهل دهستان کریان از توابع شهرستان میناب هرمزگان است زمانی که کودک بود به دلیل تزریق اشتباهی آمپول پاهایش فلج شد و از آن زمان تا به حال بر روی ویلچر می‌نشیند. صادقی در رشته موسیقی تحصیل کرد و مدرک خود را از دانشگاه استکهلم سوئد دریافت کرد. صادقی در حال حاضر به یکی از محبوب‌ترین خوانندگان پاپ بدل شده است.

 

 

دنیل رادکلیف

 

دنیل رادکلیف و اختلال دیس پراکسی

 

شاید بتوان دنیل رادکلیف را نیز در دسته نوابغ معلول در جهان قرار داد. ستاره فیلم‌های محبوب هری پاتر، دنیل رادکلیف مبتلا به یک نوع خفیف دیس پراکسی است. دیس پراکسی یک اختلال حرکتی مبتنی بر عملکرد مغز است. این اختلال بر مهارت‌های حرکتی خام و ابتدایی، برنامه‌ریزی حرکتی و هماهنگی تأثیر می‌گذارد.

 

این اختلال به هوش مربوط نیست، اما گاهی اوقات می‌تواند بر مهارت‌های شناختی نیز تأثیر بگذارد. او در یک گفتگوی فیس‌بوکی می گوید: «اجازه نده این معلولیت و کم توانی شما را متوقف کند. این بیماری هرگز نتوانست جلوی من را بگیرد.» رادکلیف می‌گوید: «برخی چیزها بیشتر جنبه مبارزه دارند، شما را مصمم‌تر و سخت‌کوش‌تر می‌کنند.»

 

 

فاطمه حمامی

 

فاطمه حمامی، از جمله نوابغ معلول در جهان

 

فاطمه حمامی، دختر هنرمند اهل کاشان است که ۸۰ درصد معلولیت دارد. فاطمه صرفا به خاطر چند لحظه دیر رسیدن اکسیژن در هنگام به دنیا آمدن با خواهر دوقلویش، زهرا، دچار معلولیت شد. او توانسته است علیرغم این معلولیت نقاش چیره‌دستی در سبک نقاشی پرتره شود. فاطمه دوران ابتدایی را به کمک خواهر و مادرش گذراند اما در ادامه به خاطر همکاری نکردن مدرسه از تحصیل بازماند.

 

فاطمه که به خاطر معلولیت با جای دست با پاهایش نقاشی می‌کشد، چندی پیش تصویری از علی دایی کشیده بود و سپس تصویری از کریستیانو رونالدو  ستاره پرتغالی رئال مادرید طراحی کرده و آن را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت.

 

حساب رسمی لالیگا در توییتر از او به خاطر آثارش تشکر کرده است و از طرف اتحادیه فوتبال اسپانیا، لالیگا به بهانه تشکر بابت نقاشی‌های او لباس رسمی رئال مادرید به فاطمه اهدا شده است. سلمان خان، ستاره سینمای هند هم به خاطر کشیدن پرتره‌اش توسط فاطمه با انتشار ویدیویی در صفحه اینستاگرام خود از او تشکر کرد.

 

فاطمه حمامی تاکنون چهره بسیار از افراد مشهور ایرانی را نقاشی کرده است و در حال حاضر عضو افتخاری سازمان شهروند جهانی است.

 

 

سخن پایانی

 

با نگاهی به زندگی نوابغ معلول در ایران و جهان می‌توان دریافت که معلویت محدودیت نیست. اینکه با قدرت اراده و ایمان به توانایی‌ها می‌توان در مسیر رسیدن به اهداف قدم برداشت. اگر شما هم دارای معلولیت هستید و در زندگی شغلی و اجتماعی خود موفقیتی کسب کرده‌اید در قسمت نظرات این مطلب آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

منابع: narayanseva , aaaplay, thehealthy

 

کالابرگ الکترونیک