مروری بر زندگی و بهترین آثار مارک تواین نویسنده بزرگی آمریکایی

مروری بر زندگی و بهترین آثار مارک تواین نویسنده بزرگی آمریکایی


19 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
مروری بر زندگی و آثار مارک تواین

مارک تواین،‌ طنزپرداز و نویسنده بزرگ آمریکایی خالق برخی از جذاب ترین و پرماجراترین کتاب های دنیا همچون «ماجراهای تام سایر» و «ماجراهای هاکلبری فین» است. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش به معرفی این نویسنده بزرگ آمریکایی می پردازیم.

 

مارک تواین، یکی از محبوب ترین طنزپردازان و نویسندگان دنیا به حساب می آید. آثار او حالا نزدیک به یک قرن پس از درگذشتش همچنان خواهان دارد. نفوذ تواین بر ادبیات آمریکا به حدی بود که ویلیام فاکنر، نویسنده برنده نوبل ادبیات او را «پدر ادبیات آمریکا» می خواند.

 

مختصری از زندگنامه و بیوگرافی مارک تواین

 

مارک تواین با نام حقیقی ساموئل لانگورن کلمنز متولد ۳۰ نوامبر ۱۸۳۵ در دهکده فلوریدا در ایالت میسوری است. در واقع شخصی به نام مارک تواین وجود نداشته است و این نام مستعار فردی حقیقی به نام ساموئل لانگورن کلمنز است. خانواده کلمنز مدت کوتاهی پس از تولد او به شهر هانیبال در حاشیه رودخانه می سی سی نقل مکان کردند تا او دوران کودکی خود را در آنجا بگذراند. کلمنز از همان دوران مجذوب فضای پرشور و رمانتیک آنجا بود، ولی در همین حال، خشونت و خونریزی های منطقه هم به شدت او را منزجر می کرد. کلمنز یازده ساله بود که پدر، یکی از قضات محلی درگذشت. کلمنز برای کمک به خانواده خود مجبور شد به عنوان شاگرد فروشگاه و پیک مشغول به کار شود.

او مدتی را هم به شاگردی حروفچینی پرداخت و در این مدت با برخی از جراید محلی همکاری کرد. او گاه گداری یادداشت های کوچکی را برای چاپ به نشریات می سپرد. در ۱۷ سالگی بود که یکی از نوشته های طنز او در یک مجله ورزشی در بوستون به چاپ رسید. کلمنز در سال ۱۸۵۳ سفری طولانی را آغاز کرد و در راه به بسیاری از نقاط آمریکا سر زد. او در این مدت به هر شهری که می رسید مدتی به عنوان حروفچین مشغول به کار می شد و دوباره به شهر دیگری می رفت. کلمنز مدتی را هم با برادرش در اوریون، آیووا زندگی کرد. کلمنز در سن ۲۲ سالگی شدیدا تقلا می کرد راهی برای ثروتمند شدن پیدا کند.

 

 

بیشتر بخوانید » زندگینامه و خلاصه بهترین آثار گابریل گارسیا مارکز «

 

 

سفر مارک تواین به غرب آمریکا

 

سفر مارک تواین به غرب آمریکا

 

کلمنز مدتی را هم در دوران اوج تب کشف معادن نقره در نوادا گذراند. هر چند برنامه او تا حدی موفقیت آمیز بود، ولی کلمنز نهایتا سرمایه خود را به باد داد. او بعدا به آمازون در آمریکای جنوبی هم سفر کرد. ولی دوباره سر از می سی سی پی در آورد و توانست گواهینامه کشتیرانی را بگیرد و کشتی های بخار را هدایت کند. شغلی که کلمنز تا شروع جنگ داخلی آمریکا در سال ۱۸۶۱ برعهده داشت.

پس از شکست برنامه های کلمنز برای سرمایه گذری در الوار و معادن نقره در نوادا، او در ویرجینیا سیتی، نوادا به عنوان روزنامه نگار مشغول به کار شد. ولی قلم تند و خشمگین کلمنز باعث در افتادن او با برخی از مقامات شهر شد. او سرانجام مجبور شد به کالیفرنیا برود. در همین سال ها بود که کلمنز نام هنری خود را انتخاب کرد. نامی که از یکی از اصطلاحات کشترانی به وام گرفته بود. در آن دوران ملوانان کشتی های بخار که در رودخانه می سی سی پی رفت و آمد می کردند، شاغولی را به آب می انداختند تا عمق آب ر اندازه گیری کنند. وقتی عمق آب به دو بالا (واحد) می رسید، دیگر خطر به گل نشستن کشتی را تهدید نمی کرد و اینجا بود که ملوانان فریاد می زدند: «مارک تواین» که به معنای «دو بالا» بود!

تواین در سال ۱۸۶۵ شروع به نوشتن داستان کوتاهی با عنوان «جست و خیز قورباغه ولایت کالاوراس» کرد. این داستان نهایت تبدیل به اولین داستان تواین شد که در سطح ملی خوانده می شد. با این حال، این داستان نیز همچون بسیاری از داستان هایی که تواین در دوره سفر خود به غرب نوشته، به شدت شتابزده بودند و بعدها خود نویسنده هم تلاش زیادی برای پیراستن و چاپ مجدد این آثار نکرد.

 

 

فعالیت مارک تواین به عنوان خبرنگار آزاد

 

فعالیت مارک تواین به عنوان خبرنگار آزاد

 

گزارش های تواین که در این مدت در روزنامه ها منتشر می کرد، بعدا اساس اولین سخنرانیهای موفق او نیز بودند. تواین این نوشته های خود را سرانجام در قالب «نامه هایی از جزایر ساندویچ» چاپ ۱۹۳۸ و «نامه هایی از هونولولو» چاپ ۱۹۳۹ جمع آوری و منتشر کرد. گزارشهای سفر او به قدری مورد استقبال قرار گرفت که در سال ۱۸۶۶ در آلتا، کالیفرنیا با او به عنوان خبرنگار آزاد قرارداد بسته شد. او در این مدت باید به اقصی نقاط دنیا سفر می کرد و دیده و شنیدههای خود را در قالب نامه می نوشت.

حتما بخوانید  نگاهی به زندگی و مهم ترین آثار آنتوان چخوف

تواین در سال ۱۸۷۰ با اولیویا لانگدون ازدواج کرد. تواین پس از اقامت کوتاهی در نیویورک که در آنجا سردبیر و بخشی از سهام روزنامه بوفالو اکسپرس را در اختیار داشت به هارتفورد، کنتیکت نقل مکان کرد. او برای مدتی حدود ۲۰ در آنجا زندگی کرد. در همین شهر بود که سه دختر مارک تواین متولد شدند و او نیز توانست جایگاه خود را به عنوان نویسنده و مدرس (دبیرستان و دانشگاه) تثبیت کرد.

تواین در سال ۱۸۷۲ «زندگی سخت» را به چاپ رساند که عمدتا شرح سفرهای او به نوادا بود. تواین در همین حال، برخی از نامه های جزایر ساندویچ را دوباره به چاپ رساند. در همین زمان، مجموعه گزارشهای تواین از تجارب او در هدایت کشتیهای بخار نیز در سال ۱۸۷۵ در ماهنامه آتلانتیک به چاپ رسید. تواین بعدا نسخه کامل تری از این گزارشها را در کتابی با عنوان «زندگی بر روی می سی سی پی» به چاپ رساند. او در این اثر زیباییها و جذابیتها و در عین حال، مخاطرات زندگی در رودخانه می سی سی پی را به تصویر کشیده است.

 

 

چاپ ماجراهای هاکلبری فین و تام سایر

 

چاپ ماجراهای هاکلبری فین و تام سایر

 

مارک تواین در سال ۱۸۷۵ داستان بلند «ماجراهای تام سایر» را به چاپ رساند که ماجراهای آن را از خاطرات دوران کودکی خود الهام گرفته بود. این کتاب بلافاصله مورد توجه خوانندگان قرار گرفت. کتاب بعدی او «شاهزاده و گدا» چاپ ۱۸۸۲ و «یک یانکی اهل کنتیکت در دربار شاه آرتور» چاپ ۱۸۸۹ بود. این دو کتاب که هر دو ماجراهایشان در انگلستان رخ می داد نیز با استقبال بی نظیر خوانندگان مواجه شدند.

«ماجراهای هاکلبری فین» نیز در سال ۱۸۸۵ به چاپ رسید و همچون تام سایر بسیاری از اتفاقات آن پیرامون رودخانه می سی سی پی رخ می داد. این کتاب صحنه هایی داشت که در آن روزگار چندان قابل پذیرش نبود. مارک تواین در ماجراهای هاکلبری فین که انسجام بیشتری نسبت به اثر قبلی او داشت، روایتی دلچسب و پرماجرا از معصومیت دوران کودکی را به شیوه ای بسیار جذاب شرح داد. گستره نفوذ و تاثیر کتاب ماجراهای هاکلبری فین به حدی بود که ارنست همینگوی، در یکی از اظهارنظرهای خود این کتاب مارک تواین را آغازگر ادبیات آمریکایی دانسته است.

 

 

بیشتر بخوانید:

 

 

زندگینامه و بهترین آثار ارنست همینگوی

 

معرفی و خلاصه بهترین داستان های کوتاه آنتوان چخوف 

 

 

 

سال های پایانی و آثار متأخر

 

سال های پایانی و آثار متأخر

 

مارک تواین پس از مدت ها سفر به کشورهای مختلف دنیا در سال ۱۹۰۰ پس از شکست های تجاری مختلف به آمریکا بازگشت. نوشته های تواین در این مدت خصوصا پس از مرگ همسرش در سال ۱۹۰۵، رو به تلخی رفتند. او در کتاب «مردی که هایدلبرگ را تباه کرد» چاپ ۱۹۰۰ به طرز جسورانه ای فساد و تباهی دهکده ای کوچک را به تصویر کشید و در «بریده ‌هایی از دفترچه خاطرات آدم» نیز مردی را وصف کرد که تنها زیر سایه زنی قوی توانسته از گرداب زندگی جان سالم به در ببرد.

مارک تواین در سال ۱۹۰۶ نوشتن زندگینامه خود را شروع کرد که شامل خاطرات پراکنده ای بدون هیچ ترتیب زمانی و موضوعی بود. او بعدا بخش هایی از این خاطرات را برای چاپ به روزنامه های مختلف فرستاد. تواین با درآمدی که از فروش گزیده هایی از زندگینامه خود به دست آورده بود، خانه ای بزرگ در ردینگ، کنتیکت ساخت که نام «استورمفیلد» را روی آن گذاشت. مارک تواین نهایتا روز ۲۱ آوریل ۱۹۱۰ در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

 

 

بیشتر بخوانید » مروری بر زندگینامه و بهترین آثار ایزابل آلنده «

 

 

بهترین کتاب های مارک تواین

 

مارک تواین نویسنده ای است که علیرغم گذشت بیش از ۱۰۰ سال از درگذشتش، همچنان یکی از پرخواننده ترین نویسندگان جهان است. حتی اگر تا به حال هیچکدام از آثار این طنزپرداز و نویسنده بزرگ آمریکایی را نخوانیده باشید، در یکی از شبکه های اجتماعی یا انجمن های گفتگوی اینترنتی به یکی از نقل قول ها و گزیده سخنان اکثرا طنزآلود او برخورده اید. در ضمن، رمان های رودخانه ای همچون تام سایر و هاکلبری فین هم بارها در قالب مجموعه کارتون ها و سریال های تلویزیونی جذابی اقتباس شده اند.

هر چند تواین هیچ وقت برای قشر خاصی یا گروه سنی خاص ننوشت، ولی آثار او او در بین نوجوانان و جوانان خوانندگان بی شماری دارد. او همچنان یکی از نویسندگانی است که تفسیرهای اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی او تا دوران ما نیز پر کاربرد و مرتبط هستند. تواین با نقدهای اجتماعی تیز و بّرنده خود و قلمی پر نشاط و پرشور بسیاری از مسائل روزگار خود همچون اختلاف اجتماعی، اقتصادی و نژادی را دستمایه قرار داده است. در اینجا برخی از بهترین کتاب های تواین را بررسی کرده ایم.

حتما بخوانید  نگاهی به زندگی و آثار بزرگ علوی نویسنده و عاشق پیشه ای مبارز

 

 

«ماجراهای هاکلبری فین» از بهترین کتاب های مارک تواین

 

«ماجراهای هاکلبری فین» از بهترین کتاب های مارک تواین

 

هاکلبری فین نوجوانی با پدری دائم الخمر است. پدر هاک ناپدید می شود و او بعدا با تام سایر دوست می شود. تام سایر بعدا به دستی فردی به نام بیوه که همراه خواهرش دوشیزه واتسون زندگی می کند سپرده می شود. این خانواده برده ای سیاه پوست به نام جیم دارند. در همین حال است که پدر هاکلبری فین دوباره به دهکده برمی گردد و او را همراه خودش می برد. هاک که تحمل زندگی با پدرش را ندارد، همراه با جیم فرار می کند.

به عقیده بسیاری درخشان ترین اثر تواین «ماجراهای هاکلبری فین» است. او در این اثر خود که حالا به یکی از بهترین نمونه های ادبیات آمریکا تبدیل شده، با در هم آمیختن ماجراجویی های نوجوانی پرشور و انرژی به نام هاکلبری فین و دوستش جیم، انتقادهای تند و تیز اجتماعی، یکی از فراموش نشدنی رمان های ماجراجویی ادبیات را از خود به یادگار گذاشته است. تواین در هاکلبری فین ضمن روایت سفر پرماجرای هاکلبری فین و جیم، به شکل خارق العاده ای مکان ها و آدم های حاشیه رودخانه می سی سی پی را توصیف کرده است.

 

 

«شانس»، مجموعه ای از بهترین داستان های کوتاه مارک تواین

 

«شانس اول»، مجموعه ای از بهترین داستان های کوتاه مارک تواین

 

«شانس» یکی از مجموعه داستان های کوتاه تواین است. نویسنده در این مجموعه داستان که دیگر در آن خبری از ماجراجویی ها و سفرهای هیجان انگیز نوجوانانه نیست، با همان طنز سرکش و انتقادی خود مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی را دستمایه قرار داده است. هر چند ممکن است فضای برخی داستان های مجموعه برای برخی از خوانندگان خصوصا خوانندگانی که بیشتر تواین را با داستان های بلندش می شناسند، عجیب به نظر برسد، ولی تواین در کمال شگفتی در روایت های طنزآلود و گاها فکاهی های سبک خود همچنان خوانندگان را مجذوب قلم پرشور و گزنده اش می کند.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه مجموعه کتاب های هری پاتر «

 

 

«شاهزاده و گدا» از شاهکارهای مارک تواین

 

«شاهزاده و گدا» از شاهکارهای مارک تواین

 

تواین در «شاهزاده و گدا» که ظاهرا یک داستان اخلاقی معمولی است، به طرز حیرت انگیزی فساد اخلاقی موجود در جامعه انگلستان را به سخره گرفته است. دو پسر به نام های ادوارد و تام در یک روز در دو خانواده مختلف به دنیا می آیند. این دو پسر که شباهت زیادی به یکدیگر دارند، یکی ولیعهد انگلستان و دیگری یک گدا است. تقدیر چنین مقدر کرده که روزی جای این دو با هم عوض شد تا زندگی کاملا متفاوت را تجربه کنند. تواین ضمن آنکه با روایتی پرشوخ و بذله گویی های خاص خودش هر خواننده ای را به خنده وامی دارد، به سختی از فساد موجود در جامعه و زشتی ها و پلیدی های اجتماع انتقاد می کند.

 

 

«زندگی سخت» از بهترین کتاب های مارک تواین

 

«زندگی سخت» از بهترین کتاب های مارک تواین

 

کتاب «زندگی سخت» حکایتی جالب از تجارب خود تواین از زندگی در غرب وحشی است. او در این کتاب ماجراهای مرتبط به دوران تب کشف معادن نقره در نوادا را به طرز جالبی شرح داده است. در زندگی سخت با سام کلمنس آشنا می شویم که می خواهد به واسطه برادرش که شغل خوب دولتی در نوادا به دست آورده، زندگی خوبی برای خود دست و پا کند. سام که آشکار نسخه ای از خود تواین است، قبلا از خانه دور نشده، ولی حالا در آرزوی ثروت و همینطور ماجراجویی است.

 

 

«ماجراهای تام سایر» شاهکار مارک تواین

 

«ماجراهای تام سایر» شاهکار مارک تواین

 

«ماجراهای تام سایر» بی شک یکی از ماندگارترین رمان ‌های جهان است. وقتی اثری سال ها و قرن ها پس از نوشته شدن همچنان خواهان و خواننده دارد و هنوز در قالب های مختلف از سریال تلویزیونی و فیلم سینمای تا مجموعه های کارتونی بازآفرینی می شود، قطعا اثری کلاسیک به حساب می آید که توانسته گذر زمان را تاب بیاورد. تواین در تام سایر که مخاطب اصلی آن را بزرگسالان تشکیل می دهند، با روایتی طنزآلود و شرح ماجراهای جذاب و مهیج، نه تنها از عهده سرگرم کردن هر خواننده ای از نوجوانان تا بزرگسالان بر می آید، بلکه جلوه ای بی نظیر از زندگی مردم در حاشیه رودخانه می سی سی پی در اواسط قرن نوزدهم را به تصویر کشیده است.

 

 

منبع: notablebiographies، publishersweekly

 

 

کالابرگ الکترونیک