ایمن ترین و بهترین اسباب بازی‌ ها برای کودکان ۱ تا ۵ سال

ایمن ترین و بهترین اسباب بازی‌ ها برای کودکان ۱ تا ۵ سال


31 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ایمن ترین و بهترین اسباب بازی‌ ها برای کودکان ۱ تا ۵ سال

در هنگام خرید اسباب بازی‌ برای کودکان ۱ تا ۵ سال و حتی بالاتر، علاوه بر اینکه لازم است به ایمنی آن دقت کنید، این موضوع را نباید از خاطر ببرید که اسباب بازی کودکان باید مطابق با نیازها و توانایی‌های کودکِ در حال رشد باشد. اگر به اطرافتان یک نگاه کلی بیندازید، متوجه می‌شوید که وسایل بازی رایگان و ایمن زیادی را می‌توانید پیدا کنید، از کاسه و بشقاب گرفته تا درب‌های پلاستیکی بطری‌ها، همه و همه می‌توانند در عین سادگی، کودکتان را سرگرم کنند. در کنار این‌ها، برخی اسباب‌بازی‌ها، بیشتر و بهتر توجه و اشتیاق فرزندتان را برمی‌انگیزند. در هر حال، شاید شما هم بپرسید که برای انتخاب اسباب بازی برای کودکان ۱ تا ۵ سال چه مواردی را باید در نظر بگیریم و چه اسباب‌ بازی‌هایی برای این سنین، بهتر و ایمن‌تر هستند؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش، به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

 

 

اهمیت ایمنی در اسباب بازی‌های کودکان ۱ تا ۵ ساله

 

اهمیت ایمنی در اسباب بازی‌های کودکان 1 تا 5 ساله

 

برخی اسباب‌بازی‌ها به طور ویژه برای کودکان خردسال ساخته شده‌اند. این اسباب‌بازی‌های معمولا به این دلیل ایمن هستند که در آنها از قطعات تیز با لبه‌هایی که امکان خراش انداختن داشته باشند، استفاده نشده است. همچنین در پروسه رنگ‌آمیزی آن‌ها، رنگ‌هایی به کار رفته‌اند که حاوی سرب نیستند.

موضوع دیگر شکستنی نبودن این اسباب‌ بازی‌ها است. اسباب‌بازی‌های ایمن برای کودکان باید از مواد انعطاف‌پذیری درست شوند که نشکنند. چون تکه‌های حاصل از شکستن یک وسیله، می‌تواند به سلامت کودک آسیب بزند. علاوه بر این، در هنگام انتخاب اسباب‌بازی‌ برای کودکان ۱ تا ۵ سال، مطمئن شوید وسیله‌ای که می‌خرید از قطعات یا تکه‌های کوچکی تشکیل نشده باشد چون در صورت جدا شدن قطعات ممکن است در گلوی کودک گیر کند و باعث خفگی شود.

همچنین به یاد داشته باشید که ساییدگی یا پارگی معمولی در برخی اسباب بازی‌ها می‌تواند منجر به خطرناک شدن اسباب بازی ایمن شود. مثلا ممکن است در حالت عادی برای فرزندتان یک خرس پشمی بخرید که ایمن است ولی وقتی پاره می‌شود، از داخل آن اجزای الکتریکی یا موادی که اسباب بازی با آن پر شده است، بیرون بیاید که برای فرزندان خطرناک باشد. به هر حال در هر صورت بزرگسالان باید مرتبا اسباب‌بازی‌ بچه‌ها را چک کنند تا مطمئن شوند که خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

 

اسباب بازی برای نوزادان خردسال (از تولد تا ۶ ماهگی)

 

اسباب بازی برای نوزادان خردسال ( از تولد تا 6 ماهگی)

 

نوزادان دوست دارند به مردم نگاه کنند و بقیه را با چشمان خود دنبال کنند. به طور معمول، آنها چهره و رنگ‌های روشن را ترجیح می‌دهند. نوزادان در ماه‌های اولیه تولدشان مجذوب کارهایی می‌شوند که می‌توانند با دست‌ها و پاهایشان انجام دهند. در این سنین، نوزادان توانایی بلند کردن سرشان را دارند و به سمت صداها می‌چرخند. حتی ممکن است چیزهایی را در دهانشان بگذارند.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  مصرف پنیر فتا در بارداری خطرناک است؟ + پنیرهای مجاز در بارداری

 

*اگر می‌خواهید برای نوزادان تا ۶ ماه اسباب بازی بخرید، وسایلی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانند دست بگیرند، وزن و سایزشان به اندازه‌ای باشد که بتوانند آنها را نگه دارند، بمکند، تکان دهند و صدا ایجاد کنند.

* جغجغه‌ها، حلقه‌های بزرگ، اسباب‌بازی‌های فشاری، اسباب‌بازی‌های مخصوص دندان درآوردن، عروسک‌های نرم و توپ‌های بافتی را می‌توانید به عنوان اسباب بازی برای کودکان ۱ تا ۵ سال به ویژه در قبل از ۶ ماهگی انتخاب کنید.

*همچنین می‌توانید برای آنها کتاب‌های صوتی بخرید یا برایشان لالایی‌ها و آهنگ‌های ساده بگذارید. بالای گهواره یا تخت هم از تصاویر، چهره‌ها، عروسک‌ها، آینه‌های نشکن و اسباب‌بازی‌های آویزان می‌توانید استفاده کنید.

 

اسباب بازی برای کودکان ۷ تا ۱۲ ماهه

 

اسباب بازی برای کودکان ۷ تا ۱۲ ماهه

 

نوزادان با بزرگ‌تر شدن، توانایی حرکت بیشتری هم پیدا می‌کنند و معمولا از غلت زدن و نشستن، به حرکت کردن، جهیدن، خزیدن و ایستادن می‌رسند. آنها نام خود و سایر کلمات رایج را می‌فهمند، می‌توانند اعضای بدن را شناسایی کنند، اشیای پنهان را پیدا کنند و اشیا را داخل و خارج از ظروف قرار دهند.

 

*برای خرید اسباب بازی برای کودکان ۷ ماهه تا ۱ ساله، می‌توانید عروسک، عروسک‌های خیمه شب بازی، وسایل نقلیه پلاستیکی و چوبی با چرخ و اسباب بازی‌های آبی را انتخاب کنید.

*اسباب بازی‌هایی که به صورت انداختنی و بیرون آوردنی هستند مثل کاسه‌های پلاستیکی، مهره‌های بزرگ، توپ‌‌ها و اسباب بازی‌های تودرتو از جمله اسباب بازی‌های مناسب برای کودکان زیر ۱ سال هستند.

*هنگام خرید اسباب بازی برای کودک یک سازی به این دقت کنید که اسباب‌بازی‌هایی که ساختنی هستند مثل بلوک‌های نرم بزرگ و مکعب‌های چوبی انتخاب‌های مناسبی هستند.

*اسباب بازی‌هایی که با تکان دادن ماهیچه‌ها مرتبط هستند مثل توپ‌های بزرگ، اسباب‌بازی‌های هل دادنی و کشیدنی، اسباب بازی‌های نرم با ارتفاع کم برای خزیدن روی آنها مثل مبل‌های کوچک مخصوص بچه‌ها.

 

اسباب بازی‌های مناسب برای کودکان ۱ ساله

 

اسباب بازی‌های مناسب برای کودکان 1 ساله

 

بچه‌های یک ساله می‌توانند راه بروند و حتی از پله‌‌ها بالا بروند. آنها از شنیدن داستان‌‌ لذت می‌برند، اولین کلمات خود را بر زبان می‌آورند و می‌توانند در کنار کودکان دیگر بازی کنند. آنها دوست دارند چیزهای جدید را آزمایش کنند، اما به بزرگسالان نیاز دارند تا آنها را از خطر دور نگه دارند.

 

*اسباب بازی‌های خوب برای کودکان ۱ ساله شامل کتاب‌های تخته‌ای با تصاویر ساده یا عکس از اشیای واقعی؛

*دستگاه ضبط صوت یا پخش کننده موسیقی با آهنگ‌ها، قافیه‌ها، داستان‌های ساده و تصویرسازی‌های کودکانه؛

*مداد رنگی و کاغذ بزرگ، مقوا و بلوک‌های چوبی؛

*تلفن‌های اسباب بازی، عروسک‌‌ها، کالسکه اسباب بازی، لوازم پیرایش مخصوص کودکان، اسباب بازی‌های پر شده و نرم، حیوانات پلاستیکی، وسایل نقلیه پلاستیکی و چوبی؛

*پازل‌ها، میخ‌های بزرگ، اسباب‌بازی‌هایی با قطعات کاربردی (اسباب‌بازی‌هایی که در‌ آنها اجزایی مثل شماره‌ها، سوئیچ‌ها، دستگیره‌ها، درب‌ها و … استفاده شده است) و توپ‌های بزرگ و کوچک.

 

بیشتر بخوانید: ۱۶ بازی فکری جذاب برای تقویت هوش و حافظه کودکان و بزرگسالان

 

اسباب بازی برای کودکان ۲ ساله (کودکان نوپا)

 

حتما بخوانید  13 نکته مهم شستن پارچه نخی با دست و ماشین بدون آب رفتن

اسباب بازی برای کودکان 2 ساله (کودکان نوپا)

 

کودکان نوپا به سرعت در حال یادگیری زبان هستند و گاهی اوقات احساس خطر می‌کنند. با این وجود، آنها «آزمایش‌های» فیزیکی زیادی انجام می‌دهند مثل پریدن از ارتفاع، بالا رفتن، آویزان شدن، غلت زدن و بازی خشن. آنها کنترل خوبی بر دست و انگشتان خود دارند و دوست دارند با اشیای کوچک کارها را انجام دهند.

 

*اسباب بازی‌های خوب برای کودکان ۲ ساله شامل پازل‌های چوبی (با ۴ تا ۱۲ قطعه)، بلوک‌هایی که به هم می‌چسبند، اشیایی برای مرتب‌سازی (بر اساس اندازه، شکل، رنگ، بو).

*اسباب بازی‌های ساختنی مثل بلوک‌ها، اسباب‌بازی‌های حرکت دادنی مثل ماشین، مجموعه‌های ساختمانی، مبلمان اندازه کودک (ست آشپزخانه، صندلی، غذای بازی)، عروسک‌هایی با لوازم جانبی، اسباب‌بازی‌های شنی و آبی.

* مداد رنگی، قلم موها و رنگ غیرسمی، کاغذهای بزرگ برای طراحی و نقاشی، کاغذ رنگی، قیچی به اندازه کودک با تیغه‌های ایمن، تخته سیاه و گچ بزرگ جزو بهترین اسباب بازی‌ها برای کودک دو ساله هستند.

*کتاب‌های مصور (نقاشی دار) با جزئیات بیشتر نسبت به کتاب‌های کودکان کوچک‌تر.

*پخش‌کننده‌های سی دی و دی وی دی با انواع موسیقی (البته دستگاه‌های گرامافون و ضبط کاست هم همان کاربرد را دارند).

*اسباب بازی‌هایی برای استفاده از ماهیچه‌های بزرگ و کوچک، توپ‌های بزرگ و کوچک برای لگد زدن و پرتاب کردن، تونل‌ها، اسباب بازی‌های کوهنوردی کم‌ارتفاع با مواد نرم برای زیر آن، اسباب بازی‌هایی برای کوبیدن.

 

اسباب بازی برای کودکان ۳ تا ۴ سال

 

در این دوران بازی‌هایی که با تقلید رفتار درهم آمیخته‌اند؛ برای کودک جذاب‌تر هستند. رفتار کردن مثل بزرگسالان، بازی کردن با اشیای واقعی مخصوصا اگر متعلق به بزرگسالان باشد، برای بچه‌‌ها لذت بخش است. در این سنین بچه‌ها یاد می‌گیرند که مداد را در دست بگیرند و نقاشی بکشند.

اما بهترین اسباب بازی برای کودکان ۳ ساله و ۴ ساله چه چیزهایی هستند. کودکان عاشق پازل‌‌ها و اسباب بازی‌هایی مثل بلوک‌های ساختمان‌سازی هستند. آنها برای رشد تخیل خود دوست دارند در کلبه‌ای به اندازه خود پنهان شوند یا اینکه به چادرهای مخصوص بچه‌ها برای پنهان شدن روی خوش نشان می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: فواید بازی با کودکان خردسال و تاثیر آن بر رشد و یادگیری آن ها

 

اسباب بازی برای کودکان ۵ ساله

 

اسباب بازی برای کودکان 5 ساله

 

در این سن، پیشرفت فوق‌العاده‌ای در توانایی یادگیری کودک دیده می‌شود و زمان خوبی برای معرفی اسباب‌ بازی‌‌های آموزشی و تعاملی است. هدف این اسباب بازی‌‌ها معمولا آموزش ریاضیات و مهارت‌های کلامی است.

لوازم هنری و کیت‌های صنایع دستی، بلوک‌هایی با اشکال مختلف، مجموعه‌های ساختمانی با قطعات بزرگ مثل لگو، پازل‌هایی با پیچیدگی بیشتر و باربی‌‌ها با لباس‌های آراسته، نمونه‌هایی از اسباب بازی‌های آموزشی هستند.

 

سوالات متداول

 

اسباب بازی برای کودکان زیر یک سال چی بخریم؟

 

برای نوزادانی که کمتر از یک سال دارند، اسباب بازی‌هایی را بخرید که بچه‌ها به راحتی بتوانند دست بگیرند، وزن و سایزشان به اندازه‌ای باشد که بتوانند آنها را نگه دارند، بمکند، تکان دهند و صدا ایجاد کنند.

 

چه اسباب بازی‌هایی مناسب کودکان ۵ ساله است؟

 

اسباب بازی‌هایی که به یادگیری کودک در زمینه‌های مختلف مثل ریاضیات و مهارت‌های کلامی کمک کند، گزینه‌های بسیار مناسبی هستند.

 

منبع: naeyc

 

کالابرگ الکترونیک