همه خواص پسته برای سلامتی | از لاغری تا کاهش قند خون و رشد موها

همه خواص پسته برای سلامتی | از لاغری تا کاهش قند خون و رشد موها


21 شهریور 1403 . زمان مطالعه: 20 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
همه خواص پسته برای سلامتی

براساس شواهد علمی اثبات شده خوردن پسته خواص شگفت‌انگیزی برای سلامت بدن دارد. پسته یکی از خوشمزه‌ترین انواع آجیل است که هم به صورت تازه و هم برشته شده به عنوان میان وعده یا برای تزیین و طعم بخشیدن با انواع غذا با پسته و انواع دسر با پسته کابردهای زیادی دارد. همچنین از جمله خواص پسته برای زنان و مردان و کودکان می‌توان به کاهش وزن، بهبود عملکرد روده، کنترل قند خون و سلامت قلب و عروق اشاره کرد. اگر می‌خواهید همه خواص پسته برای سلامتی را یک‌جا بدانید، در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش با ما همراه باشید.

فواید خوردن پسته برای سلامتی چیست؟

فهرست فواید و خواص پسته برای سلامتی

کمک به رشد بهتر موها، مقابله با دیابت، جلوگیری از اشتهای کاذب و ریزه خواری و ممانعت از پیری زودرس از جالب‌ترین خواص پسته برای سلامتی هستند. این آجیل خوشمزه و محبوب، سرشار از مواد مغذی فراوانی مانند چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر، انواع اسیدهای آمینه، ویتامین‌های ضروری برای بدن و آنتی اکسیدان‌هایی است که به بهبود عملکرد کلی بدن کمک کرده و از تخریب سلولی و ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می‌کنند. هر کدام از این مواد مغذی به شکل‌های مختلف، سلامت بدن را ارتقا می‌‌بخشند.

جالب است بدانید، پسته در مقایسه با باقی آجیل‌ها از کالری بسیار کمی برخوردار است (میزان انرژی در ۱۰۰ گرم پسته حدود ۵۶۲ کیلوکالری است). کالری کم و پروتئین بالای موجود در پسته، این آجیل را به گزینه مناسبی برای کاهش وزن تبدیل می‌کند. از دیگر فواید پسته برای بدن می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • جلوگیری از انسداد و گرفتگی رگ‌های قلب
  • تقویت عملکرد قلب
  • بهبود فرآیند خون‌سازی
  • کاهش خطر ابتلا به آرتروز
  • تقویت حافظه
  • بهبود عملکرد مغز
  • تامین انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن
  • بهبود عملکرد روده
  • درمان کبد چرب
  • کاهش فشار خون

در ادامه، برخی از مهم‌ترین فواید پسته برای مردان، زنان، بدنسازان و سلامت کلی بدن را به شما معرفی می‌کنیم.

در ضمن شما می‌توانید انواع آجیل و مغز آجیل از جمله مغز پسته، خلال پسته و پسته با پوست را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

خواص پسته برای زنان

خواص پسته برای زنان | خواص پسته برای سلامتی

از جمله مهم‌ترین فواید پسته برای زنان، خواص پسته برای درمان کم خونی زنان به خصوص در دوران پریودی و همچنین حفظ و بهبود سلامت پوست و مو است. خانم‌ها در هر سن و با هر شرایطی، می‌توانند پسته را به عنوان یک آجیل مقوی و مفید برای سلامت دوران قاعدگی، شیردهی، بارداری، یائسگی و … در رژیم غذایی خود جای دهند.

پسته یکی از آجیل‌های سرشار از آهن است. از آن‌ جایی که خانم‌ها تا قبل از یائسگی، پریود می‌شوند، بسیار مستعد کم‌خونی یا کمبود آهن هستند. کمبود آهن در بدن خانم‌ها، باعث می‌شود دوران قاعدگی و پسا قاعدگی، با درد شدید بدن و انقباض‌های دردناک رحم همراه باشد.

علاوه بر این، هر چه آهن خونتان کمتر باشد، بیشتر احساس خستگی، کسالت و بی‌حوصلگی را، مخصوصا در دوره قاعدگی تجربه خواهید کرد. بنابراین برای اینکه قاعدگی نتواند تاثیر منفی زیادی روی بدنتان بگذارد، باید بتوانید انرژی خود را از راه‌های مختلف، تا حد ممکن تامین کنید و سالم‌تر بمانید.

به هم خوردن سیکل یا چرخه قاعدگی، اثرات منفی بر روان و جسم خانم‌ها دارد. پسته یک آجیل با طبع گرم است و به خاطر وجود ویتامین‌های گروه B و ویتامین E چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کند. علاوه بر این، با خوردن پسته، عملکرد سلول‌های عصبی هم بهبود پیدا خواهد کرد.

پسته ‌همچنین در کنترل هورمون‌های زنانه نقش پررنگی دارد و عوارض ناشی از کیست‌های تخمدان را به حداقل می‌رساند.

برای مطالعه کامل خواص پسته برای سلامتی خانم‌ها روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خواص پسته برای مردان

خوردن پسته برای مردان چه فوایدی دارد؟

از خواص پسته برای مردان چیزی می‌دانید؟ از مهم‌ترین خواص پسته برای سلامتی مردان می‌توان به بهبود عملکرد جنسی، ارتقا سلامت و کیفیت اسپرم‌ها و تقویت نعوظ اشاره کرد. پسته سرشار از مواد مغذی ضروری است که نه تنها سلامت کلی آقایان را بهبود می‌بخشد، بلکه قدرت باروری مردان و توان جنسی آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

این روزها، عوامل زیست محیطی گوناگون و همچنین بالا بودن سطح استرس از مهم‌ترین مشکلاتی هستند که بر روی عملکرد جنسی مردان تاثیر می‌گذارند. در نتیجه، اختلال در نعوذ، اختلال در تولید اسپرم‌ها، کاهش تحرک‌پذیری اسپرم‌ها و در نتیجه، ناباروری مردان به یک معضل جدی تبدیل شده است.

به همین دلیل، بسیاری از آقایان به دنبال روش‌های طبیعی برای بهبود توان جنسی و بالا بردن کیفیت و سلامت اسپرم‌های خود هستند. پسته سرشار از مجموعه قابل توجهی از مواد مغذی ضروری مانند آهن، فسفر، کلسیم، پتاسیم، پروتئین، چربی‌های سالم و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. مجموعه این ترکیبات علاوه بر بهبود وضعیت بارورسازی مردان موجب تقویت سلامت کلی بدن آن‌ها نیز می‌شود.

پسته دارای سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳، زینک، سلنیوم، ویتامین E و مجموعه‌ای از دیگر مواد مغذی است. سلنیوم و ویتامین E با خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی موجب کاهش آسیب‌پذیری اسپرم‌ها در برابر استرس اکسیداتیو می‌شوند و به تولید اسپرم سالم کمک می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌ها از ضروری‌ترین مواد مغذی برای بدن هستند که وظیفه محافظت از کلیه سلول‌ها از جمله اسپرم‌ها را در برابر استرس اکسیداتیو برعهده دارند. استرس اکسیداتیو در بدن به دلیل تولید بیش از حد برخی از انواع اکسیژن فعال (ROS) رخ می‌دهد که می‌تواند غشای پلاسمایی اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کاهش سلامت و تحرک آن‌ها شود. این عارضه، زمانی اتفاق می‌افتد که تعادل میان آنتی اکسیدان‌ها و رادیکال‌های آزاد موجود در بدن به هم بخورد.

پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه کامل تمام خواص پسته برای سلامتی مردان روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خواص پسته برای سلامتی زنان باردار

خواص پسته برای سلامتی زنان باردار

خوردن پسته در بارداری مفید است یا مضر؟ خوردن پسته در بارداری و گنجاندن آن در رژیم غذایی مادران باردار، یکی از توصیه‌های مهمی است که اغلب پزشکان بر آن تاکید دارند. صرف‌نظر از طعم بی‌نظیر پسته، مصرف پسته در دوران حاملگی، هم به سلامت مادر و هم به سلامت جنین کمک موثری خواهد کرد.

یکی از خواص پسته در بارداری، کمک به تنظیم و کنترل فشار خون مادر است. در صورتی که خانم‌های باردار در دوران حاملگی، فشار خون بالایی داشته باشند، ممکن است زایمان زودرس را تجربه کنند.

بنابراین به این خانم‌ها توصیه می‌شود که پسته خام و تازه یا پسته بو داده بدون نمک را که باعث بالا رفتن فشار خون نشود، در برنامه غذایی خود قرار دهند. به خاطر داشته باشید که خوردن پسته شور در بارداری، باعث بالا رفتن میزان سدیم خون، ورم بدن و افزایش فشار خون مادر باردار می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک توت فرنگی خامه‌ ای کافی شاپی نرم و خوشمزه

در ضمن، پسته حاوی آنتی اکسیدان «لوتئین» است. این آنتی اکسیدان مانع گرفتگی‌ رگ‌ها، به خاطر رسوب کلسترول می‌شود. از طرف دیگر، پسته سرشار از چربی است اما درصد بسیار کمی از این چربی‌ها، ناسالم یا اشباع است و بخش زیادی از این چربی‌ها را اسیدهای چرب سالم و مفید تشکیل می‌دهد.

یکی از فواید پسته در بارداری این است که اسیدهای چرب سالم موجود در آن، سبب کاهش سطح کلسترول بد خون، افزایش کلسترول خوب خون و در نهایت باعث ایجاد تعادل در سطح لیپیدهای بدن می‌شوند.

بسیاری از خانم‌های باردار مخصوصا در ماه‌های پایانی دوران بارداری به خاطر تغییرات هورمونی با مشکل یبوست درگیر می‌شوند. پسته یکی از آجیل‌ها با فیبر کافی است. فیبر باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کمک به تسهیل حرکات روده می‌شود. این روند به هضم بهتر غذاها کمک کرده و عمل دفع را در خانم‌های باردار راحت‌تر می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه کامل خواص پسته در بارداری روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خواص پسته برای ورزشکاران و بدنسازان

خواص پسته برای سلامتی بدنسازان

پسته برای ورزشکاران و افرادی که ورزش بدنسازی انجام می‌دهند مفید است؟ «پسته» به دلیل کالری کمتر و فیبر و پروتئین بیشتری که نسبت به سایر انواع آجیل دارد یکی از بهترین مواد غذایی برای افراد ورزشکار و بدنسازان است. بدنسازان به صورت ویژه، به خاطر تمرینات ورزشی مداوم، نیاز به رعایت یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از پروتئین دارند.

پسته یکی از منابع عالی پروتئین گیاهی است. پروتئین‌ها نقش مهمی در ترمیم و ساخت عضلات و بافت‌های بدن دارند. به همین خاطر توصیه می‌شود بدنسازان از منابع پروتئین در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

از آن‌جایی که در هر ۱۰۰ گرم پسته، حدود ۲۱ گرم پروتئین وجود دارد، یک منبع عالی برای تغذیه بدن با پروتئین به حساب می‌آید. همچنین پروتئین نقش بسیار مهمی در سیر نگه داشتن و جلوگیری از سوختن عضله‌ها در حین ورزش دارد که فرد می‌تواند بدون احساس ضعف، فعالیت‌های بدنی خود را انجام دهد.

هر چه روند گردش خون در بدن به شیوه سالم‌تر و بهتری انجام شود، اکسیژن بیشتری به اندام‌های بدن می‌رسد، در نتیجه کمتر احساس خستگی خواهید کرد. پسته نسبت به دیگر آجیل‌ها، مقدار بیشتری از آمینو اسیدهای ضروری را در خود جای داده است. مهم‌ترین اسید آمینه پسته، «ال آرژنین» نام دارد که نقش زیادی در باز کردن عروق خونی و بهبود گردش خون در بدنسازان دارد.

همچنین، پسته حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی مثل لوتئین، بتاکاروتن و توکوفرول است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. این آنتی‌ اکسیدان‌ها می‌توانند به عملکرد عضلات کمک کنند تا پس از مدت کوتاهی از انجام تمرینات شدید بدنی، ریکاوری شوند. اگر این آجیل را در رژیم غذایی خود جای دهید، می‌توانید عملکرد عضلات بدن را بازیابی کنید.

برای مطالعه کامل خواص پسته در بدنسازی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خواص پسته برای کم خونی

خواص پسته برای کم خونی | خواص پسته برای سلامتی

خواص پسته برای کم خونی از دیرباز مورد توجه پزشکان و طب سنتی بوده است. با توجه به مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح معدنی موجود در پسته، اغلب افراد این آجیل خوشمزه و محبوب را به عنوان بهترین میوه برای بهبود کم خونی می‌شناسند.

پسته دارای مقدار زیادی آهن قابل جذب است که می‌تواند در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید باشد. هر ۱۰۰ گرم پسته، حاوی ۵.۷ میلی گرم آهن است. گفتنی است، یک انسان عادی روزانه به ۴ تا ۵ میلی گرم آهن نیاز دارد.

«آهن» سطح گلبول‌های قرمز و هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد. این امر روند اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها و عضلات بدن را بهبود می‌بخشد. تامین اکسیژن کافی برای سلول‌ها از مهم‌ترین عواملی است که به افزایش سطح انرژی و کاهش علائم کم خونی کمک می‌کند. خوب است بدانید، پسته خصوصا برای افراد گیاهخوار از بهترین منابع تامین آهن مورد نیاز بدن به حساب می‌آید.

از سوی دیگر، پسته حاوی ویتامین‌های B1، B3، B6، ویتامین E و مواد مغذی دیگری مانند مس، پتاسیم، فسفر و کلسیم است. مجموعه این مواد به جذب آهن موجود در مواد غذایی دیگر، جلوگیری از تخریب گلبول‌های قرمز و بالا بردن توان گلبول‌های قرمز برای جابه‌جایی اکسیژن در اندام‌های بدن کمک می‌کنند.

مس یکی از مهم‌ترین عناصری است که به بالا بردن جذب آهن موجود در مواد غذایی کمک می‌کند. به‌علاوه، این عنصر از بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

در ضمن، ویتامین B6 یکی از موثرترین موادی است که روند انتقال و جابه‌جایی اکسیژن را برای گلبول‌های قرمز خون آسان‌تر می‌کند. این ویژگی‌ به شکل قابل توجهی در رفع خستگی و بهبود عوارض ناشی از کم خونی و فقر آهن تاثیرگذار است.

برای مطالعه تمام خواص پسته برای کم خونی روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خواص پسته برای سلامتی قلب

خواص پسته برای سلامتی قلب

از مهم‌ترین خواص پسته برای قلب، کاهش تصلب شرایین است. درواقع بهترین راه برای بهبود عملکرد قلب و عروق، گنجاندن مواد غذایی مفید برای قلب است. یکی از خواص پسته برای سلامت بدن کمک به سلامت و بهبود عملکرد قلب است.

پسته به شکل‌های مختلف می‌تواند قلب را سالم و قوی نگه دارد. برای بهره بردن از فواید پسته برای قلب و عروق، بهتر است پسته خام مصرف کنید تا به شکل موثری به کاهش کلسترول بد خون، تنظیم ضربان قلب، تنظیم فشار خون و … کمک کند.

واقعیت این است که پسته در دسته آجیل‌های پرچرب قرار می‌گیرد، اما چربی موجود در پسته از نوع چربی‌های مفید برای بدن و قلب است. چربی‌هایی که در پسته وجود دارند، جزو چربی‌های غیر اشباع هستند. این چربی‌ها می‌توانند سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و در مقابل کلسترول خوب خون (HDL) را افزایش دهند. بالا رفتن مقدار کلسترول خوب خون، می‌تواند سلامت قلب و عملکرد آن را بهبود ببخشد.

از دیگر فواید پسته برای قلب می‌توان به برخورداری از مقادیر بالای منیزیم و بهبود تنظیم ضربان قلب اشاره کرد. علاوه بر این، پروتئین موجود در پسته می‌تواند عملکرد عضلات قلب را افزایش دهد و موجب استقامت ماهیچه‌های قلب شود. بنابراین اگر مشکل آریتمی یا نوسان ضربان قلب دارید، می‌توانید پسته را به شکل‌های مختلف در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

در ضمن، پسته یکی از منابع مهم برای آنتی‌ اکسیدان‌های مفید قلب است. این آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. آنتی اکسیدان‌هایی مثل «لوتئین» و «زیگزانتین» در پسته، می‌توانند سلامت قلب را ارتقا دهند و به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب بدن کمک کنند.

برای مطالعه تمام خواص پسته برای سلامت قلب روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خواص پسته برای کاهش وزن و لاغری

خواص پسته برای کاهش وزن | خواص پسته برای سلامتی

خواص پسته برای کاهش وزن و لاغری یکی از سوژه‌های مورد بحث در علم تغذیه است. هر چند در کل آجیل‌ها جزو مغزهای پر کالری به شمار می‌روند ولی لزوما هم این موضوع بد نیست. چون مواد غذایی با کالری بالا، به بدن شما انرژی لازم را می‌دهند. چیزی که در مورد مواد غذایی پر کالری زنگ خطر به حساب می‌آید، ترکیب آنها با قند، کربوهیدرات‌ها و چربی‌های مضر است.

با این همه، پسته یکی از آجیل‌هایی است که در میان مغزهای آجیل، کالری کمتری دارد. به طور متوسط ۱۰ عدد پسته، معادل ۵ عدد بادام بوده و ۵۰ کیلوکالری انرژی دارد.

البته، اگر پسته را به مقدار زیادی بخورید، می‌تواند چاق‌کننده باشد (هر ۱۰۰ گرم حدود ۵۲۶ کیلوکالری)، اما اگر مصرف آن محدود شود، به دلیل فیبر زیاد و سایر ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند شما را سیر کرده و به موفقیت رژیم لاغری‌تان کمک کند.

حتما بخوانید  صبحانه چی بخورم | طرز تهیه بیش از 100 صبحانه سرد و گرم + فیلم

از سوی دیگر، پسته از جمله انواع آجیل با پروتئین‌ها و چربی‌های مفید یا اسید‌های چرب غیر اشباع است. ترکیب این پروتئین‌ها و چربی‌ها به بدن کمک می‌کند تا بدن برای مدت بیشتری در برابر گرسنگی مقاومت کند. چربی‌های موجود در پسته، جزو چربی‌های مفیدی هستند که با ایجاد حس سیری، به جذب انواع ویتامین‌ها مثل ویتامین K و ویتامین E کمک می‌کنند. هم پسته خام و هم پسته بو داده (کم نمک یا بدون نمک) این خواص مفید را در خود دارند (پسته خام و تازه به مقدار بیشتری).

در اصل یکی از خواص پسته خام برای لاغری، ایجاد حس سیری برای مدت طولانی‌تر است. در ضمن از ریزه‌خواری هم جلوگیری به عمل می‌آید. در نتیجه خوردن پسته، به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

برای مشاهده فهرست کامل خواص پسته برای لاغری روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خواص پسته خام

خواص پسته خام | خواص پسته برای سلامتی

خواص پسته خام و تازه برای سلامت بدن بی‌نظیر است. مصرف پسته تازه یا همان پسته تر مانع تشکیل لخته خون و بروز سکته در بیماران قلبی می‌شود و همچنین به دلیل آنتی اکسیدان‌هایی که دارد جلوی ابتلا به بیماری قلبی را نیز می‌گیرد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پسته خام و تازه میزان و غلظت چربی و قند (شاخص گلیسمی) خون را کاهش می‌دهد و همچنین انعطاف‌پذیری عروق خونی را بهبود می‌بخشد.

جالب است بدانید، مغز پسته تازه سرشار از اسیدهای چرب و مواد معدنی مختلف است که می‌تواند به درخشندگی و سلامت موها کمک کند. استفاده از پسته خام موجب تحریک رشد موها می‌شود و از خشک و شکننده شدن موها جلوگیری می‌کند. استفاده از ماسک پسته خام نیز یک ماسک فوق‌العاده برای تغذیه و رطوبت رسانی به موها است که به حفظ سلامت موها و درمان خشکی مو کمک می‌کند.

از دیگر خواص پسته برای سلامتی می‌توان به جلوگیری از پیری پوست اشاره کرد. در واقع، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پسته خام جلوی آسیب رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند و از ایجاد چین و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کنند.

همچنین، پسته خام یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای کنترل قند خون در بیماری دیابت است. مصرف پسته خام به پیوند بین مولکول‌های قند و پروتئین کمک می‌کنند و در تنظیم قند خون بسیار مؤثر هستند. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پسته خام دو بار در روز می‌تواند قند خون ناشتا را کاهش دهد.

برای مطالعه کامل تمام خواص پسته خام و تازه برای سلامتی بدن روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

خواص پسته دریایی

خواص پسته دریایی | خواص پسته برای سلامتی

«پسته دریایی» یکی از دانه‌های خوراکی خوشمزه و پر خاصیت است که شاید کمتر کسی آن را خورده باشد ولی همه کم و بیش با آن آشنا هستیم. به پسته دریایی «پسته مرداب»، «او باکله»، «سله باقله» و «دانه نیلوفر آبی» هم گفته می‌شود.

در اصل پسته دریایی، با پسته معمولی، تفاوت‌های بنیادینی دارد ولی به خاطر خواص زیادی که مثل پسته معمولی دارد، به این نام خوانده می‌شود. پسته دریایی در طب سنتی شرقی مزایای سلامتی فراوانی برای قلب، کبد، قند خون،‌ طحال و … دارد.

یکی از خواص سله باقله کمک به کاهش سطح قند خون است. این دانه‌های کوچک خوشمزه، فیبر بالا و کالری پایینی دارند. در نتیجه می‌توانند برای بیماران دیابتی گزینه مناسبی به عنوان آجیل به حساب بیایند.

علاوه بر این، دانه‌های پسته دریایی در بیماران دیابتی باعث ایجاد حس سیری شده و اشتهای کاذب آنها را کم می‌کند. در نتیجه قند کمتری به بدن وارد شده و قند خون تا حد زیادی کنترل می‌شود.

در دانه‌های پسته دریایی، رگه‌هایی از آلکالوئید‌های «ایزوکینولین» وجود دارد که همین موضوع باعث ایجاد طعم گس و کمی تلخ در پسته دریایی می‌شود. این ترکیبات آلی، مصارف دارویی دارند و از خاصیت التیام و تسکین‌دهندگی آن‌ها می‌توان نهایت بهره را برد. علاوه بر این، آلکالوئید‌های ایزوکینولین رگ‌های خونی را متساعد کرده و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، پسته دریایی یکی از منابع مهم و سرشار از منیزیم، پتاسیم، فسفر و پروتئین است. ترکیب این منابع غذایی می‌تواند سطح انرژی بدن را به سرعت بالا ببرد و مواد مغذی بدن را جبران کند.

برای مطالعه کامل تمام خواص پسته دریایی برای سلامت بدن روی لینک مقاله آن کلیک کنید.

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

روزی چند عدد پسته بخوریم که سالم بمانیم؟

بسته به اینکه شرایط جسمی، سن و جنسیت هر فرد چیست، میزان مصرف مجاز پسته در روز فرق می‌کند. البته یک نسبت تقریبی یا یک عدد نسبی درباره خوردن چند عدد پسته در روز وجود دارد.

به صورت معمول، خوردن ۶۰ گرم پسته در روز مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. برای کسانی که می‌خواهند از خواص پسته برای سلامتی بهره ببرند، خوردن ۴۲ تا ۶۰ گرم پسته مفید است. اما در صورت مصرف بیش از ۶۰ گرم پسته در روز، ممکن است به مرور، دچار اضافه وزن، اختلالات گوارشی و … شوید.

برای مطالعه دقیق‌تر در این زمینه و برای اینکه بدانید در شرایط مختلف از جمله بارداری، فشار بالا و کم خونی روزی چند پسته بخورید روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

سوالات متداول درباره فواید پسته برای سلامتی

سوالات متداول درباره خواص پسته برای سلامتی

در دوران بارداری روزی چند عدد پسته بخوریم؟

به بانوان باردار توصیه می‌شود روزانه حداکثر ۲۴ عدد پسته خام یا پسته برشته بدون نمک مصرف کنند. خوردن مقادیر بیشتر پسته در دوران بارداری می‌تواند موجب بروز عوارضی مثل یبوست در دوران حاملگی شود.

آیا خوردن پسته در سه ماهه اول بارداری مفید است؟

در ماه‌‌های ابتدایی دوران بارداری که جنین در حال رشد اولیه است و بدن مادر نیاز به مواد مغذی دارد، خوردن پسته توسط پزشکان و متخصصان تغذیه، توصیه می‌شود. اما میزان مصرف پسته در بارداری باید کنترل شده و بر اساس مشورت پزشک باشد.

روزانه چند عدد پسته بخوریم؟

مصرف روزانه ۹۰ عدد پسته (معادل ۵۶ گرم) می‌تواند برای بزرگسالان کاملا مفید باشد و به تقویت سلامت کلی بدن آن‌ها کمک کند.

خوردن پسته قبل از خواب چه خاصیتی دارد؟

پسته حاوی مقادیر بالایی منیزیم است. این ماده درست مانند یک آرامبخش طبیعی عمل کرده و به بهبود کیفیت خواب و تنظیم الگوی خواب کمک می‌کند. بنابراین، خصوصا به افراد بدخواب پیشنهاد می‌شود قبل از خوابیدن یک مشت پسته نوش جان کنند.

پسته لاغرکننده است؟

در اصل یکی از خواص پسته خام برای لاغری، ایجاد حس سیری برای مدت طولانی‌تر است. در ضمن از ریزه‌خواری هم جلوگیری به عمل می‌آید. در نتیجه خوردن پسته، به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.

بهترین زمان پسته برای رفع مشکل کم خونی چه وقت است؟

بهتر است افراد سالم و بدون مشکل زمینه‌ای، برای درمان مشکل کم خونی در وعده صبحانه ۲۰ تا ۳۰ عدد پسته میل کنند.

 

محصولات مرتبط