۹ روش آسان برق انداختن و تمیز کردن ظروف برنجی در خانه

۹ روش آسان برق انداختن و تمیز کردن ظروف برنجی در خانه


12 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 روش آسان برق انداختن و تمیز کردن ظروف برنجی در خانه

آشنایی با روش تمیز کردن ظروف برنجی و برق انداختن ظروف برنجی موجب می‌شود تا علاقه‌مندان به این مدل ظروف کلاسیک و شیک همیشه از ظاهر درخشان و زیبای ظروف و لوازم دکوری برنجی لذت ببرند. در واقع یکی از ویژگی‌های ظروف برنجی این است که خیلی زود کدر می‌شوند و شروع به سیاه شدن می‌کنند. اما آیا می‌دانید علت سیاه شدن ظروف برنجی چیست؟ بهترین روش برای جلا دادن ظروف برنجی چیست؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با روش‌های برق انداختن ظروف برنجی و جلا دادن لوازم دکوری از جنس برنج آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد پولیش ظروف برنجی پاسخ خواهیم داد.

 

 

علت سیاه شدن ظروف برنجی چیست؟

 

علت سیاه شدن ظروف برنجی چیست

 

ظروف برنجی درست مثل ظروف مسی خیلی زود کدر و سیاه می‌شوند و ظاهر زیبا و درخشان خود را از دست می‌دهند. ظروف برنجی معمولاً ترکیبی از مس و روی هستند و با قرار گرفتن در معرض رطوبت و چربی تغییر رنگ می‌دهند. از طرف دیگر قرار گرفتن این ظروف در معرض اکسیژن، آب و مواد دیگر نیز موجب ایجاد لکه‌های تیره و زنگ زدگی روی آن‌ها می‌شود.

البته این به این معنا نیست که ظروف برنجی بعد از کدر شدن قابل استفاده نیستند، بلکه شما می‌توانید با استفاده از روش‌های ساده و کاربردی در خانه ظاهر براق و زیبای این ظروف را به آن‌ها بازگردانید.

قبل از جلا دادن ظروف برنجی آن را بررسی کنید

 

قبل از جلا دادن ظروف برنجی آن را بررسی کنید

 

قبل از این که روش تمیز کردن ظروف برنجی را امتحان کنید، باید مطمئن شوید که ظرف شما از جنس برنج است و این که یک لایه لاک روی آن قرار ندارد. برخی مواقع برای جلوگیری از کدر شدن ظروف برنجی یک لایه لاک روی ظروف استفاده می‌کنند.

ظروف برنجی که دارای لاک هستند معمولاً به راحتی قابل شناسایی هستند. بعد از مدتی استفاده از این ظروف پوشش لاکی روی برخی بخش‌های آن از بین می‌رود. از همین رو با کمی دقت متوجه می‌شوید که لایه نازک و براق روی برخی قسمت‌ها وجود ندارد.

در این شرایط باید ظرف برنجی را برای برق انداختن به یک فلزکار بسپارید. از طرف دیگر برای اطمینان از این که ظرف شما کاملاً برنجی است یا در آن آهن به کار رفته نیز می‌توانید یک آهنربا روی ظرف قرار دهید.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  آموزش کاشت 10 گیاه دارویی قابل کشت در گلدان و باغچه خانه

اگر آهنربا به ظرف نچسبد یعنی ظرف شما برنج است و در صورت چسبیدن نیز باید بدانید که ظرف شما آهنی و با روکش برنج است. توجه داشته باشید که قیمت ظروف برنجی که روکش‌ دارند از ظروف برنجی تمام برنج ارزان‌تر است و این موضوع را در زمان خرید نیز مد نظر قرار دهید.

برای تمیز کردن ظروف روکش برنجی تنها باید از مقداری آب گرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید تا آبکاری ظروف برنجی خراشیده نشود.

 

بهترین روش‌های تمیز کردن ظروف برنجی

 

9 روش تمیز کردن ظروف برنجی

 

برای تمیز کردن ظروف برنجی روش‌های متعددی وجود دارد. شما می‌توانید بدون استفاده از مواد شیمیایی و با کمک گرفتن از مواد طبیعی و در دسترس به راحتی ظاهر براق و زیبای ظروف برنجی را به آن‌ها بازگردانید. در ادامه می‌توانید با ساده‌ترین روش‌های برق انداختن ظروف برنجی آشنا شوید.

 

۱- استفاده از لیمو ترش و جوش شیرین برای برق انداختن ظروف برنجی

 

یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های تمیز کردن ظروف برنجی استفاده از «لیمو ترش» است. برای این کار باید آب لیمو ترش را بگیرید و داخل یک کاسه بریزید. سپس چند قاشق جوش شیرین به آن اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند.

یک دستکش بپوشید و خمیر را روی تمام قسمت‌های ظرف برنجی خود قرار دهید و خوب روی سطح ظرف برنجی بمالید. بعد از اتمام کار ظرف را بشویید و اجازه دهید خشک شود.

 

۲- استفاده از خمیر دندان برای تمیز کردن ظرف برنجی

 

استفاده از خمیر دندان برای تمیز کردن ظرف برنجی

 

روش بعدی که می‌تواند ظاهر ظرف برنجی شما را درخشان و براق کند، استفاده از «خمیر دندان غیر ژله‌ای» است. برای این کار ابتدا ظرف برنجی را یک بار با آب و صابون بشویید و خوب آبکشی و خشک نمایید. سپس کمی خمیر دندان روی یک پارچه بریزید و تمام سطح ظرف را از خمیر دندان بپوشانید.

در نهایت ظرف برنجی را بشویید و خوب خشک کنید. این کار موجب می‌شود تا ظاهر ظرف برنجی شما از حالت کدری خارج شود و دوباره براق شود.

 

۳- استفاده از ترکیب آرد، آب و سرکه برای براق کردن ظروف برنجی

 

راهکار بعدی برای جلا دادن ظروف برنجی این است که در یک کاسه ۲ قاشق غذاخوری آرد را با ۲ قاشق آب و ۲ قاشق سرکه ترکیب کنید. سپس یک لایه ضخیم از این خمیر را روی سطح ظرف بمالید و اجازه دهید خشک شود. سرکه تیرگی‌ها را به خود جذب می‌کند و آرد موجب تمیز شدن سطح ظرف برنجی می‌شود.

سپس یک پارچه بردارید و روی ظرف بکشید تا لایه خشک کاملاً تمیز شود. بعد از برداشتن لایه خشک شده، می‌توانید ظرف را آبکشی و خشک نمایید.

 

۴- استفاده از سس کچاپ برای تمیز کردن ظروف برنجی

 

روش بعدی برای جلا دادن ظروف برنجی استفاده از سس کچاپ است. برای این کار باید مقداری سس روی پارچه بریزید و برای چند دقیقه روی سطح ظرف برنجی بمالید. سپس سطح ظرف را با یک پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود.

 

۵- استفاده از ترکیب لیمو ترش و نمک برای برق انداختن ظروف برنجی

 

استفاده از ترکیب لیمو ترش و نمک برای برق انداختن ظروف برنجی

 

ساده‌ترین روش تمیز کردن ظروف برنجی، استفاده از یک عدد لیمو ترش برش خورده با مقداری نمک است. برای این کار باید لیمو ترش را از وسط نصف کنید. سپس مقداری نمک روی آن بریزید و شروع به تمیز کردن ظرف برنجی کنید.

حتما بخوانید  بهترین زمان و روش صحیح هرس کردن گیاهان آپارتمانی

 

۶- استفاده از رب گوجه فرنگی برای تمیز کردن ظروف برنجی

 

روش مؤثر بعدی برای تمیز کردن ظروف برنجی استفاده از رب گوجه فرنگی است. برای این کار مقداری رب روی یک پارچه بریزید و با آن سطح ظرف برنجی را تمیز کنید. در نهایت ظرف را با آب بشویید و خوب خشک کنید.

 

۷- استفاده از سرکه گرم برای پولیش ظروف برنجی

 

استفاده از سرکه گرم برای پولیش ظروف برنجی

 

یک روش تمیز کردن ظروف برنجی برای از بین بردن لکه‌های سیاه روی آن این است که از سرکه گرم استفاده کنید. برای این کار باید ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری سرکه را تا جایی که دمای آن قابل تحمل باشد، گرم کنید. سپس سرکه را با استفاده از یک پارچه تمیز یا پد پنبه‌ای روی ظرف برنجی بمالید تا لکه‌ها تمیز شوند. در انتها نیز ظرف را آبکشی و خشک نمایید.

 

۸- استفاده از محلول تمیز کننده مخصوص ظروف برنجی

 

استفاده از محلول تمیز کننده مخصوص ظروف برنجی

 

برای از بین بردن تغییر رنگ ظروف برنجی و براق کردن سطح ظروف برنجی قدیمی می‌توانید از پولیش‌های مخصوص ظروف برنجی استفاده کنید. استفاده از این جلا دهنده‌ها بسیار راحت است. مقداری از آن را روی پارچه بریزید و شروع به تمیز کردن ظرف برنجی کنید. در نهایت نیز ظرف را بشویید و خوب خشک نمایید.

 

۹- استفاده از آب و مایع ظرفشویی برای برق انداختن ظروف برنجی

 

استفاده از آب و مایع ظرفشویی برای برق انداختن ظروف برنجی

 

این روش تمیز کردن ظروف برنجی بسیار مؤثر و کارآمد است. برای این کار می‌توانید داخل سینک ظرفشویی را پر از آن کنید و چند قاشق مایع ظرفشویی داخل آب بریزید. سپس آب و مایع ظرفشویی را ترکیب کنید و ظرف را داخل سینک قرار دهید. حال می‌توانید با استفاده از یک پارچه یا مسواک تمیز سطح ظرف برنجی را تمیز کنید. در نهایت ظرف را آبکشی نموده و بلافاصله خشک کنید.

 

نکاتی برای مراقبت از ظروف برنجی

 

نکاتی برای مراقبت از ظروف برنجی

 

*برای تمیز کردن ظروف برنجی از سیم ظرفشویی و پارچه‌های زبر و ضخیم استفاده نکنید، زیرا این کار موجب ساییده شدن سطح ظروف می‌شود.

*برای مراقبت از ظروف برنجی و جلوگیری از کدر شدن آن بهتر است یک لایه روغن معدنی روی سطح آن بمالید.

*از دست زدن بیش از حد ظروف برنجی اجتناب کنید، چون این کار موجب کدر شدن ظرف شما می‌شود.

*در صورت شستن ظروف برنج بلافاصله آن را با پارچه میکروفیبر یا یک دستمال مناسب خشک کنید.

*در صورتی که روی ظرف شما از پوشش لاکی استفاده شده، آن را تنها با آب و مایع ظرفشویی یا صابون تمیز کنید.

 

سوالات متداول

 

روش تمیز کردن ظروف برنجی با لیمو ترش و نمک چگونه است؟

 

برای برق انداختن ظروف برنجی به این روش باید لیمو ترش را از وسط نصف کنید. سپس مقداری نمک روی آن بریزید و شروع به تمیز کردن ظرف برنجی کنید.

 

بهترین روش برای جلوگیری از کدر شدن مجدد ظروف برنجی چیست؟

 

برای مراقبت از ظروف برنجی و جلوگیری از کدر شدن آن بهتر است یک لایه روغن معدنی روی سطح آن بمالید.

 

 

منابع: residencestyle، apartmenttherapy، instructables

 

کالابرگ الکترونیک