۱۵ روش خانگی و طب سنتی درمان پریود نامنظم

۱۵ روش خانگی و طب سنتی درمان پریود نامنظم


19 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
علت نامنظم بودن پریود
فهرست محتوا پنهان

دوره قاعدگی به اولین روزی که خانم ها پریود می شود تا روز اول قاعدگی در ماه بعد گفته می شود. معمولاً این چرخه هر ۲۸ روز یک بار اتفاق می افتد اما ممکن است این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. عوامل متعددی روی به هم ریختن چرخه قاعدگی نقش دارند. گاهی اوقات بروز بیماری ها و یا پیروی از یک سبک زندگی ناسالم می تواند موجب نامنظم شدن پریود در یک فرد شود. در این مقاله از مجله کوروش می توانید با علت نامنظم بودن پریود و ۱۴ روش خانگی و طب سنتی تنظیم قاعدگی آشنا شوید.

 

 

چه زمانی قاعدگی شما نامنظم است؟

 

چه زمانی قاعدگی شما نامنظم است؟

 

اگر هر ماه زمان شروع چرخه قاعدگی در شما تغییر کند و یا میزان خونریزی در یک دوره بیشتر و در دوره دیگر کمتر شود، پس چرخه قاعدگی شما نامنظم است. از طرف دیگر متفاوت بودن تعداد روزهای پریود در ماه های مختلف نیز می تواند نشان دهنده بروز مشکلاتی در چرخه قاعدگی شما باشد.

 

 

علت نامنظم بودن پریود

 

علت نامنظم بودن پریود

 

به طور معمول علت نامنظم بودن پریود در هر فردی متفاوت است. تغییر سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن می تواند الگوی طبیعی پریود را مختل کند. قبل از هر چیز باید بدانید که اگر شما در سن بلوغ یا یائسگی هستید و با خود فکر می کنید که آیا پریود نامنظم خطرناک است یا خیر، باید بدانید که این موضوع در این دو شرایط کاملاً طبیعی است. در واقع علت پریود نامنظم دختر ۱۳ ساله با علت پریود نامنظم دختر ۱۶ ساله متفاوت است. در ادامه به رایج ترین علت نامنظم بودن پریود اشاره شده است:

 

  • مشکلات رحمی
  • استفاده از قرص های ضد بارداری
  • ورزش های سنگین
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • بارداری و شیردهی
  • استرس
  • پرکاری تیروئید
  • فیبروئید رحم

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۲ نکته در مورد چرخه قاعدگی زنان «

 

 

راهکارهایی برای تنظیم پریود نامنظم

 

راهکارهایی برای تنظیم پریود نامنظم

 

در بسیاری از مواقع با به کار گرفتن راهکارهای ساده می توانید به راحتی به چرخی قاعدگی خود نظم دهید. در ادامه به مؤثرترین روش ها برای تنظیم پریود نامنظم اشاره شده است.

 

 

۱- برای تنظیم و درمان پریود نامنظم رژیم کم کربوهیدرات را کنار بگذارید

 

عدم دریافت کربوهیدرات کافی می تواند منجر به نامنظم شدن چرخه قاعدگی شود. رژیم های کم کربوهیدرات ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کنند و سطح لپتین را در بدن کاهش دهند. لپتین توسط سلول های چربی تولید می شود و نقش مهمی در تنظیم هورمون های تولید مثل دارد. اگر روزانه ۲۰۰۰ کالری مصرف می کنید، باید ۴۵ تا ۶۵ درصد کل کالری دریافتی خود را از کربوهیدارت دریافت نمایید. متخصصان توصیه می کنند که بدن ما روزانه به ۲۲۵ تا ۳۲۵ گرم کربوهیدرات نیاز دارد و حذف آن می تواند موجب بروز مشکلاتی جدی در بدن شود.

حتما بخوانید  گرفتگی عضلات در گرما | علل، علائم، راه‌های درمان و پیشگیری

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین دمنوش ها برای تسکین درد قاعدگی «

 

 

۲- برای تنظیم پریود بیش از حد فیبر نخورید

 

برای تنظیم پریود بیش از حد فیبر نخورید

 

خوردن فیبر فواید زیادی برای بدن دارد، اما باید بدانید که مصرف فیبر زیاد می تواند موجب کاهش غلظت هورمون های پروژسترون، استروژن، هورمون لوتئین ساز (LH)  و هورمون محرک فولیکول (FSH) شود. این هورمون ها نقش مهمی در روند تولید مثل بدن دارند. خوردن بیش از حد فیبر می تواند بر تخمک گذاری تأثیر بگذارد و علت نامنظم بودن پریود شما باشد. متخصصان توصیه می کنند که هر فرد روزانه از ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر استفاده کند.

 

 

۳- برای تنظیم پریود از خوردن چربی غافل نشوید

 

اطمینان حاصل کنید که روزانه به مقدار کافی چربی مصرف می کنید. مصرف چربی کافی می تواند روی سطح هورمون ها و زمان تخمک گذاری شما تأثیر بگذارد. بهتر است در طول ماه از منابع غنی از چربی های اشباع نشده استفاده کنید. ماهی سالمون، روغن های گیاهی، گردو و تخم کتان منابع خوبی برای تأمین این چربی ها هستند. شما باید ۵ تا ۱۰ درصد از کالری روزانه خود را به این چربی ها اختصاص دهید.

 

 

۴- برای تنظیم قاعدگی فولات مصرف کنید

 

برای تنظیم قاعدگی فولات مصرف کنید

 

در بسیاری از مواقع علت نامنظم بودن پریود کمبود فولات است. فولات موجب تقویت تخمک گذاری و افزایش سطح پروژسترون می شود. بهتر است روزانه ۴۰۰ میلی گرم فولات در رژیم غذایی خود گنجانید.

 

 

۵- برای تنظیم قاعدگی آناناس و پاپایا بخورید

 

برای تنظیم قاعدگی آناناس و پاپایا بخورید

 

پاپایا و آناناس دو میوه بسیار مفید برای تنظیم پریود نامنظم هستند. پاپایا حاوی کاروتن و مواد مغذی است که سطح استروژن را تنظیم می کند و موجب انقباض رحم می شود. آناناس نیز حاوی آنزیم بروملین است و به جزیان خون و سلول های قرمز و سفید خون کمک زیادی می کند.

 

 

۶- برای تنظیم پریود نامنظم غذاهای حاوی اینوزیتول مصرف کنید

 

اینوزیتول ماده ای مانند ویتامین B است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. این ماده در غذاهایی مثل گوشت، مرکبات و لوبیا یافت می شود. اینوزیتول در نحوه استفاده بدن از هورمون انسولین و هورمون FSH نقش مهمی دارد. از طرف دیگر این ماده در عملکرد تخمدان اهمیت دارد و می تواند موجب تنظیم قاعدگی شود. مصرف مکمل های اینوزیتول می تواند موجب بهبود وضعیت تخمک گذاری و درمان ناباروری تأثیر مثبت بگذارد.

 

 

۷- برای تنظیم پریود نامنظم دارچین مصرف کنید

 

دارچین یک ماده مؤثر برای تنظیم انسولین است که روی هورمون ها و تنظیم چرخه قاعدگی تأثیر مثبت دارد. زنان مبتلا به سندرم پلی کیستیک برای تنظیم چرخه قاعدگی بهتر است به صورت روزانه از دارچین مصرف کنند. از طرف دیگر مصرف دارچین موجب کاهش درد در قاعدگی می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه کاچی زعفرانی «

 

 

۸- برای تنظیم قاعدگی زردچوبه مصرف کنید

 

برای تنظیم قاعدگی زردچوبه مصرف کنید

 

همه ما که به مشکل منظم بودن پریود روبرو هستیم، با خود فکر می کنیم که برای تنظیم قاعدگی چه بخوریم، باید بدانید که زردچوبه یک ماده مؤثر برای تنظیم قاعدگی است. زردچوبه حاوی ماده ای به نام کورمومین است. این ماده اثرات مثبتی روی سلامتی، کاهش التهاب و بهبود خلق و خو دارد. مصرف زردچوبه می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد و با اثراتی شبیه به استروژن به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » فواید و خواص زردچوبه برای سلامت بدن «

 

 

۹- برای تنظیم پریود نامنظم روغن گل مغربی یا پریم رز بخورید

 

حتما بخوانید  12 فایده مثبت ورزش در آب از بهبود خواب تا لاغری و کاهش وزن و ...

روغن گل مغربی حاوی اسید گاما-لینولیک است. این ماده یک اسید چرب امگا ۶ است که موجب کاهش التهاب در بدن می شود. روغن گل مغربی برای بهبود سلامت خانم ها و کاهش علائمی نظیر گرگرفتگی، درد پستان و سندرم پیش از قاعدگی بسیار مفید است. برای این امر می توانید از مکمل های پریم رز یا روغن گل مغربی استفاده کنید. در واقع بهترین قرص برای قاعدگی نامنظم مصرف قرص روغن گل مغربی است.

 

 

۱۰- برای تنظیم پریود نامنظم روغن کرچک مصرف کنید

 

برای تنظیم پریود نامنظم روغن کرچک مصرف کنید

 

روغن کرچک موجب تحریک جریان قاعدگی می شود. مطالعات نشان می دهد که این روغن موجب کاهش التهاب و بهبود درد قاعدگی و تنظیم آن می شود. برای استفاده از روغن کرچک باید یا پارچه را به روغن کرچک آغشته کنید. سپس آن را روی شکم خود قرار دهید. سپس یک کیسه آب گرم روی پارچه قرار دهید. برای حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به همین حالت بمانید و برای ۳ روز روزانه ۱ بار این کار را انجام دهید.

 

 

۱۱- برای تنظیم و درمان پریود نامنظم شاه توت مصرف کنید

 

برای تنظیم پریود نامنظم شاه توت مصرف کنید

 

شاه توت یکی از بهترین میوه ها برای سلامت خانم ها و کاهش علائم مربوط به سندرم پیش از قاعدگی است. شاه توت موجب کاهش پرولاکتین و افزایش سطح پروژسترون در بدن می شود. زمانی که این دو هورمون در سطح تعادل باشند، چرخه قاعدگی منظم خواهد بود.

 

 

۱۲- برای جلوگیری از پریود نامنظم مراقب اضافه وزن و چاقی باشید

 

در بسیاری از موارد علت نامنظم بودن پریود چاقی و اضافه وزن است. معمولاً افرادی که به اضافه وزن یا چاقی هستند قاعدگی نامنظمی را تجربه می کنند. دانشمندان معتقد هستند که اضافه وزن روی هورمون های بدن تأثیر می گذارد و موجب قاعدگی نامنظم می شود.

 

 

۱۳- برای تنظیم پریود نامنظم ورزش کنید

 

برای تنظیم پریود نامنظم ورزش کنید

 

ورزش فواید زیادی برای بدن دارد. انجام ورزش به طور مرتب می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد و چرخه پریودی شما را منظم کند. برای کاهش علائم و دردهای قاعدگی و تنظیم پریود می توانید روزانه ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید.

 

 

۱۴- داشتن خواب منظم برای تنظیم قاعدگی اهمیت زیادی دارد

 

داشتن خواب منظم برای تنظیم قاعدگی اهمیت زیادی دارد

 

داشتن خواب منظم نقش مهمی در کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی دارد. برای اینکه بتوانید به خوبی بخوابید باید هر سعی کنید هر روز در زمان مشخصی بخوابید. از چرت زدن در طول روز بپرهیزید. از مصرف کافئین پرهیز کنید و هر روز ورزش کنید.

 

 

۱۵- برای تنظیم پریود نامنظم استرس را کاهش دهید

 

استرس موجب ترشح هورمون کورتیزول و پروژسترون می شود. آزاد شدن پروژسترون می تواند به طور موقت استرس را کاهش دهد، اما این موضوع مهم ترین علت پریود نامنظم دختر یا خانمی است که استرس زیادی دارد. برای کاهش استرس سعی کنید مراقبه کنید. روزانه چندین بار نفس عمیق بکشید و اضطراب را از خود دور کنید. مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور متوسط ۵ بار در هفته یوگا کار می کنند، استرس کمتر و چرخه قاعدگی منظم تری دارند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

به هم ریختن چرخه منظم قاعدگی به دلایل مختلفی اتفاق می افتدو شما می توانید با مصرف برخی خوراکی ها و تغییر عادت های نادرست این مشکل را برطرف کنید. در بسیاری از مواقع لازم است فرد تحت درمان قرار بگیرد. اگر این مشکل به دلیل بروز بیماری های مربوط به رحم، پرکاری تیروئید و کیست ایجاد شده باشد، لازم است قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید و از روش متناسبی برای درمان استفاده نمایید.

 

 

منابع: healthline، webmd

 

کالابرگ الکترونیک