۹ روش نگهداری قارچ در یخچال و فریزر بدون سیاه شدن به مدت طولانی

۹ روش نگهداری قارچ در یخچال و فریزر بدون سیاه شدن به مدت طولانی


2 آبان 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۹ روش نگهداری قارچ در یخچال و فریزر بدون سیاه شدن به مدت طولانی

آیا می‌دانید بهترین روش های نگهداری قارچ در منزل چیست و چطور می‌توان قارچ را برای مدت طولانی در یخچال و فریزر نگهداری کرد؟ اگر قصد نگهداری قارچ در فریزر بدون سیاه شدن را دارید یا دوست دارید با تکنیک‌های نگهداری قارچ در یخچال آشنا شوید، می‌توانید در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش با ما همراه باشید.

 

روش‌های نگهداری طولانی‌مدت قارچ در یخچال و فریزر

روش‌های نگهداری طولانی‌مدت قارچ در یخچال و فریزر

خواص قارچ سبب شده تا به یکی از پرکاربردترین سبزیجات در آشپزخانه اغلب کشورهای دنیا تبدیل شود. قارچ خیلی زود رطوبت را جذب می‌کند و رنگ آن سیاه و کدر می‌شود. نگهداری قارچ به روش صحیح به شما کمک می‌کند که از سیاه شدن آن جلوگیری کنید و برای مدت زمان بیشتری از قارچ‌های تازه و سفید و بدون لکه در غذاها استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با چند روش نگهداری قارچ در منزل آشنا شوید.

در صورت تمایل می‌توانید قارچ را به روش‌های تلفنی، حضوری یا آنلاین از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۱- قارچ را در بسته‌بندی اصلی نگهداری کنید

بسته‌بندی اصلی قارچ طوری طراحی شده است که رطوبت اضافه آن را جذب می‌کند و جلوی فساد زودهنگام قارچ را می‌گیرد. در صورتی که به مقدار کمی قارچ نیاز دارید، می‌توانید بخش کوچکی از پوشش پلاستیکی روی قارچ را بردارید و سپس دوباره آن قسمت را ببندید تا از ورود هوا به داخل بسته‌بندی قارچ جلوگیری شود.

۲- برای استفاده کوتاه مدت قارچ، آن را در یخچال قرار دهید

به محض خریدن قارچ بسته‌بندی، باید آن را در یخچال قرار دهید. دمای پایین یخچال از سیاه شدن قارچ تا چند روز جلوگیری می‌کند و موجب می‌شود تا حدود یک هفته قارچ‌ها سالم بمانند. برای نگهداری قارچ در یخچال بهتر است آن را در بسته‌بندی مخصوص خودش قرار دهید. در روش نگهداری قارچ در یخچال از قرار دادن قارچ‌ها در کشوی زیرین یخچال اجتناب کنید، زیرا این بخش از یخچال رطوبت زیادی دارد و این رطوبت موجب فساد زودهنگام قارچ‌ها می‌شود.

۳- از کیسه کاغذی برای نگهداری قارچ استفاده کنید

از کیسه کاغذی برای نگهداری قارچ استفاده کنید

یک روش نگهداری قارچ در یخچال این است که قارچ‌ها را در کیسه‌های کاغذی بریزید و سپس در یخچال قرار دهید. نگهداری قارچ در کیسه پارچه‌ای نیز روش مناسبی است، اما معمولا قارچ‌ها در کیسه کاغذی دوام بیشتری دارند. به خاطر داشته باشید که برای افزایش ماندگاری قارچ نباید دهانه کیسه را ببندید. این کار به خروج رطوبت و جلوگیری از سیاه شدن قارچ کمک می‌کند. در این روش تنها باید کیسه را به صورت در باز در یخچال قرار دهید و در کمتر از ۱۰ روز آن را مصرف کنید.

حتما بخوانید  بهترین و بدترین غذاها برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان

۴- قارچ‌ها را بشویید و در فریزر قرار دهید

بهترین راه نگهداری از قارچ بدون آنکه سیاه شود، قرار دادن آن در فریزر است. طرز نگهداری قارچ خام در فریزر بسیار ساده است. برای شروع باید قارچ‌ها را با یک برس یا اسکاچ سیمی بشویید و آبکشی کنید. سپس از حوله کاغذی برای خشک کردن قارچ‌ها استفاده کنید. سپس قارچ‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و در پلاستیک‌های زیپ دار بریزید و در فریزر بگذارید.

۵- از روش بلانچ کردن قارچ استفاده کنید

به جرات می‌توان گفت که بهترین روش برای نگهداری طولانی‌مدت قارچ در منزل «بلنچ کردن» یا «بلانچ کردن» آن و سپس قرار دادن قارچ در فریزر است. برای این کار باید قارچ‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌ای خرد کنید. سپس یک قابلمه آب روی شعله گاز قرار دهید و کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. بعد از این که آب شروع به جوشیدن کرد، قارچ‌ها را اضافه کنید و چند دقیقه آن‌ها را در آب جوش زیر و رو کنید.

پس از حدود ۵ دقیقه می‌توانید قارچ‌ها را آبکش کنید و با آب سرد بشویید. بعد از خنک شدن قارچ‌ها آن‌ها را بسته‌بندی کنید و در فریزر قرار دهید. به منظور فریز کردن قارچ می‌توانید بعد از بلانچ کردن قارچ‌ها آن‌ها را در سینی پهن کنید و در فریزر بگذارید. بعد از منجمد شدن قارچ‌ها آن‌ها را در ظرف پلاستیکی یا کیسه زیپ دار بریزید و در فریزر بگذارید.

با این روش قارچ‌ها به هم نمی‌چسبند و بهتر منجمد می‌شوند. به خاطر داشته باشید که برای بخارپز یا بلانچ کردن قارچ کامل ۵ دقیقه زمان کافی است. بخارپز کردن قارچ ورقه‌ای خرد شده و قارچ ریز خرد شده حدود ۳ دقیقه طول می‌کشد. 

۶- قارچ‌ها را در دستمال کاغذی بپیچید

برای نگهداری قارچ، آن ها را در دستمال کاغذی بپیچید

تخفیف شوینده های افق کوروش

یکی دیگر از بهترین شگردهای نگهداری قارچ در یخچال، پیچیدن آن در دستمال کاغذی است. در این روش نگهداری قارچ خام باید آن را داخل دستمال کاغذی یا دستمال حوله‌ای بپیچید، در ظرف قرار دهید و سپس در یخچال بگذارید. با این روش رطوبت اضافه قارچ جذب دستمال می‌شود و می‌توانید تا یک هفته از قارچ‌ها به این روش نگهداری کنید.

۷- قارچ‌ها را تفت دهید و در فریزر بگذارید

در این روش نگهداری قارچ در منزل باید قارچ‌ها را بشویید و خوب خشک کنید. سپس مقداری روغن زیتون در ماهیتابه بریزید و قارچ‌ها را برای چند دقیقه با حرارت زیاد تفت دهید. بعد از این که آب اضافه قارچ خارج شد، صبر کنید تا قارچ‌ها کاملا خنک شوند و سپس آن‌ها را در کیسه‌های زیپ دار بریزید و در فریزر بگذارید تا منجمد شوند.

۸- قارچ را در ظرف بریزید و با سلفون روی آن را ببندید

روش بعدی برای نگهداری قارچ در یخچال این است که قارچ‌های خشک را در ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید. برای این کار بهتر است ابتدا یک دستمال کف ظرف قرار دهید و قارچ‌ها را روی دستمال بریزید. سپس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و ظرف قارچ را در یخچال قرار دهید. در این روش بهتر است تا ۴ روز از قارچ‌ها استفاده کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه کیک گلابی به 3 روش خوشمزه و نرم با طعم بی نظیر

۹- از روش خشک کردن قارچ استفاده کنید

از روش خشک کردن قارچ برای نگهداری آن استفاده کنید

در روش نگهداری قارچ تازه در یخچال و فریزر، مدت زمان مصرف قارچ بسیار محدود است به همین دلیل می‌توانید برای نگهداری قارچ برای مدت طولانی قارچ‌ها را خشک کنید. با این روش می‌توانید قارچ‌ها را تا یک سال نگهداری کنید. برای این کار باید قارچ‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌ای خرد کنید. سپس قارچ‌های ورقه‌ای را برای مدت ۸ ساعت با کمترین درجه در فر قرار دهید تا خشک شوند. در این روش نگهداری قارچ در شیشه و قرار دادن آن در جای خشک و تاریک ماندگاری قارچ را افزایش می‌دهد.

نکاتی که باید در مورد روش های نگهداری قارچ در منزل بدانید

نکاتی که باید در مورد روش نگهداری قارچ در منزل بدانید

  • قارچ شسته شده را به هیچ عنوان در یخچال قرار ندهید. این کار موجب سیاه و نرم شدن قارچ‌ها می‌شود.
  • برای نگهداری قارچ در یخچال بهتر است دمای یخچال شما حدود ۱ درجه سانتی‌گراد باشد.
  • نگهداری قارچ در کیسه پلاستیکی در بسته موجب به دام انداختن رطوبت و خراب شدن قارچ می‌شود. در این روش باید یک دستمال روی قارچ‌ها قرار دهید تا رطوبت اضافه را به خود جذب کند.
  • یکی روش ساده برای سفید کردن و نگهداری قارچ این است که قارچ‌ها را بشویید و برای ۱ دقیقه در آب جوش بریزید، بعد آبکش کنید و با آب سرد بشویید. این کار را چند بار تکرار کنید تا قارچ‌ها سفید و تمیز شوند. سپس آن‌ها را در ظروف شیشه‌ای یا پلاستیکی بریزید و در فریزر قرار دهید.
  • قبل از قرار دادن قارچ در یخچال یا فریزر حتما آن را با دستمال خشک کنید. این کار ماندگاری قارچ را افزایش می‌دهد.
  • برای نگهداری قارچ در یخچال و فریزر به هیچ عنوان آن را در کنار غذاهای بودار نگذارید، زیرا این کار موجب بدبو شدن قارچ می‌شود.
  • برای نگهداری قارچ در فریزر با آبلیمو باید قارچ‌ها را بشویید و به صورت ورقه‌ای خرد کنید. سپس مقداری آبلیمو به قارچ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را در پلاستیک بریزید.
  • در روش فریزر کردن قارچ خام و پخته در منزل حتما از قارچ‌های تازه، سفت و سفید استفاده کنید. هر چقدر قارچی که تهیه می‌کنید، تازه‌تر باشد، ماندگاری آن بیشتر خواهد بود.

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد روش نگهداری قارچ در منزل

بهترین روش نگهداری قارچ چیست؟

بهترین روش نگهداری قارچ در منزل این است که قارچ‌ها را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و بعد از چند دقیقه بخارپز کردن، با آب سرد بشویید و سپس در فریزر قرار دهید. راهکار بعدی قرار دادن قارچ خام خرد شده در فریزر است که می‌توانید برای جلوگیری از سیاه شدن قارچ مقداری آبلیمو به آن اضافه کنید.

چطور قارچ را برای مدت طولانی نگهداری کنیم؟

در روش نگهداری طولانی مدت قارچ در یخچال و فریزر بهتر است قارچ‌ها را به صورت بخارپز شده در فریزر قرار دهید یا خشک کنید و در ظرف شیشه‌ای بریزید.

از کجا بفهمیم قارچ خراب شده است؟

در صورتی که قارچ حالتی لزج پیدا کند و کلاهک آن سیاه شود و چین و چروک‌هایی در سطح آن ایجاد شود، قارچ خراب و فاسد است.

 

کالابرگ الکترونیک