خواص قارچ و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

خواص قارچ و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن


26 مهر 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید قارچ

اگر چه برای قارچ ها نمی توان طعم مشخصی را بیان کرد ولی از این سبزی یا گونه خوراکی، معمولا برای مطبوع کردن طعم غذا ها استفاده می شود. گونه های مختلف آن ها هم کاربرد های پزشکی دارند و به خاطر ارزش دارویی شان، برای درمان برخی بیماری ها استفاده می شوند. در هر حال قارچ می تواند چند ماده مغذی مهم را تامین کند. قارچ ها از توپ پفی گرفته تا قارچ های با شکل ترافل، می توانند در غذای عادی روزمره یا غذاهای گرانقیمت به کار روند. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش با خواص و فواید قارچ و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن آشنا شوید. همچنین نکاتی را در مورد نگهداری و مصارف آن ها به شما خواهیم گفت.

طبع و مصلح قارچ چیست؟

 

طبع و مصلح قارچ چیست؟

 

قارچ ها در طب سنتی طبع سرد و تر دارند. به عنوان مصلح توصیه می شود که قارچ با انواع ادویه جات مثل زیره، آویشن و فلفل سیاه مصرف شود. همچنین پختن آن با نمک و شوید، روغن کنجد و زیتون و سبزیجاتی مثل پونه و زنجبیل پیشنهاد می شود. اگر طبع تان سرد است حتما در مصرف قارچ تعادل را رعایت کنید. چون مصرف بالای آن باعث سستی می شود و آب بدن را زیاد می کند.

 

 

نکاتی در مورد انواع قارچ ها

 

نکاتی در مورد انواع قارچ ها

 

حدود ۲۰۰۰ نوع قارچ خوراکی وجود دارد، اما تعداد انگشت شماری از آنها در بازار موجود هستند. این قارچ ها عبارتند از:

 

سفید یا «دکمه ای»

کرمینی قهوه ای

پورتوبلو

Shiitake (شیتاکه)

صدف خوراکی

گوش چوبیانوکی

 

علاوه بر این ها برخی قارچ ها مختص به فصل خاصی از سال هستند. در این میان هم برخی از مردم قارچ های وحشی موجود در طبیعت را می چینند. البته حتما باید در خاطر داشته باشید که همه قارچ ها خوراکی نیستند و اتفاقا برخی از آنها حاوی سموم کشنده و مرگ آور هستند.

 

 

ارزش غذایی قارچ

 

ارزش غذایی قارچ

 

در هر ۱۰۰ گرم قارچ خام مواد معدنی و مغذی زیر وجود دارد:

 

انرژی: ۲۲ کالری

کربوهیدرات: ۳/۲۶ گرم

پروتئین: ۳/۰۹ گرم

چربی: ۰/۳۴ گرم

آب: ۹۲/۴۵ گرم

فیبر: ۱ گرم

قند: ۱/۹۸ گرم

 

قارچ سرشار از کلسیم، آهن، روی، فسفر، منیزیم، پتاسیم، منگنز و سلنیوم است که هر یک فواید بسیاری برای سلامتی دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سوپ قارچ به ۳ روش مرحله به مرحله

 

 

قارچ؛ منبع عالی ویتامین ها و مواد مغذی

 

قارچ؛ منبع عالی ویتامین ها و مواد مغذی

 

علاوه بر پروتئین، قارچ ها منابع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند فواید مختلفی برای سلامتی داشته باشند. مثلا آنتی اکسیدان ها، مواد شیمیایی هستند که به بدن در حذف رادیکال های آزاد کمک می کنند. رادیکال های آزاد از محصولات جانبی سمی متابولیسم و ​​سایر فرایندهای بدن هستند. آنها می توانند در بدن جمع شوند و اگر تعدادشان زیاد باشد، استرس اکسیداتیو ایجاد می کنند. این عامل می تواند باعث ایجاد آسیب به سلول های بدن و به خطر افتادن سلامتی شود. از جمله عوامل آنتی اکسیدانی موجود در قارچ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حتما بخوانید  تاثیر مکمل گلوتامین در عضله سازی و افزایش حجم ماهیچه

 

-سلنیوم: ۹/۳۰ میلی گرم

-ویتامین ث: ۲/۱۰ میلی گرم

-کولین (B 40): ۱۷/۳۰ میلی گرم

 

 

خواص و فواید قارچ برای سرطان

 

به گفته موسسه ملی سرطان، محتوای آنتی اکسیدان موجود در قارچ ها می تواند از بروز سرطان ریه، پروستات، سینه و سایر انواع سرطان جلوگیری کند. قارچ ها همچنین حاوی مقدار کمی ویتامین D هستند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مکمل ویتامین D می تواند به پیشگیری یا درمان برخی از انواع سرطان کمک کند، اگرچه بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸، این اثر ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. کولین یکی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در قارچ است. برخی از مطالعات از منابع معتبر نشان داده اند که مصرف کولین می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. گفتنی است مصرف یک ماده مغذی به عنوان مکمل با مصرف آن در رژیم غذایی یکسان نیست.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین غذاها و دسرها برای افراد مبتلا به سرطان

 

 

خواص و فواید قارچ برای دیابت

 

فیبر غذایی به مدیریت برخی از بیماری ها مثل دیابت نوع ۲ کمک می کند. یک منبع معتبر متاآنالیز در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید افرادی که مقدار زیادی فیبر مصرف می کنند، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ در آنها کمتر است. همچنین فیبر به کاهش سطح گلوکز خون کمک می کند. یک فنجان قارچ برش خورده و خام با وزن ۷۰ گرم تقریبا ۱ گرم فیبر را تأمین می کند. دستورالعمل های رژیم غذایی برای آمریکایی ها توصیه می کند که بزرگسالان بسته به جنس و سن، روزانه ۲۲.۴ تا ۳۳.۶ گرم فیبر غذایی مصرف کنند. قارچ، لوبیا، برخی سبزیجات، برنج قهوه ای و غذاهای غلات کامل می توانند به نیاز روزانه فرد به فیبر کمک کنند.

 

 

خواص و فواید قارچ برای قلب

 

خواص و فواید قارچ برای قلب

 

فیبر، پتاسیم و ویتامین C موجود در قارچ به سلامت قلب و عروق کمک می کنند. پتاسیم می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. بنابراین خطر فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را کاهش خواهد داد. انجمن قلب آمریکا (AHA) کاهش مصرف نمک اضافه شده در رژیم غذایی و خوردن غذاهای بیشتر حاوی پتاسیم را توصیه می کند.

طبق دستورالعمل فعلی این انجمن، افراد باید روزانه حدود ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. قارچ ها در لیست غذاهای AHA که پتاسیم را تأمین می کنند، قرار دارند. برخی شواهد نشان می دهند مصرف نوعی فیبر به نام بتا گلوکان سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. بتا گلوکان در دیواره های سلولی بسیاری از انواع قارچ ها وجود دارد. ساقه قارچ شیتاکه (shiitake) نیز منبع خوبی از بتا گلوکان است.

 

 

خواص و فواید قارچ برای بارداری

 

بسیاری از زنان برای افزایش سلامت جنین مکمل های اسید فولیک یا فولات در دوران بارداری مصرف می کنند، اما قارچ ها نیز می توانند فولات را تأمین کنند. یک فنجان قارچ کامل و خام حاوی ۱۶.۳ میکروگرم فولات است. دستورالعمل های فعلی توصیه می کند که بزرگسالان روزانه ۴۰۰ میکروگرم فولات مصرف کنند.

 

 

خواص و فواید قارچ برای مغز

 

خواص و فواید قارچ برای مغز 

 

قارچ سرشار از ویتامین B است، مانند ریبوفلاوین یا B-2، فولات یا B-9، تیامین یا B-1، پانتوتنیک اسید یا B-5 و نیاسین یا B-3. بد نیست بدانید که ویتامین های گروه B به بدن کمک می کنند تا از غذا انرژی بگیرد و گلبول های قرمز را تشکیل دهد. به نظر می رسد تعدادی از ویتامین های B برای سلامت مغز مهم هستند. کولین موجود در قارچ می تواند به حرکت، یادگیری و حافظه کمک کند. همچنن کولین به حفظ ساختار غشای سلولی کمک می کند و در انتقال تکانه های عصبی نقش دارد.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اسنک سوسیس ساده و پیتزایی در تابه، ساندویچ ساز و فر

 

 

 برای خرید قارچ به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

 برای خرید قارچ به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

*هنگام خرید قارچ تازه، انواع سفت، خشک و بدون ضربه دیدگی را انتخاب کنید. از خریداری قارچ هایی که لزج یا پژمرده به نظر می رسند، خودداری کنید.

*قارچ ها را در یخچال نگهداری کنید. تا وقتی که زمان پخت و پز با آن فرا نرسیده است، آن ها را نشویید یا خرد نکنید.

 

 

نکاتی برای سرو قارچ

 

گروه کاری محیط زیست، که مواد غذایی را از نظر محتوای آفت کش ها مورد ارزیابی قرار می دهد، قارچ هایی را که در ایالات متحده رشد می کنند، در فهرست ۱۵ ماده خوراکی از تمیز ترین مواد برداشت شده در سال ۲۰۱۹ قرار داد و به آثار نسبتاً کمی از آفت کش ها روی آن ها اشاره کرد. با این حال، باید قبل استفاده از آنها برای از بین بردن هر گونه خاک و شن، آن ها را با دقت بشویید و تمیز کنید. در صورت لزوم، انتهای ساقه ها را کوتاه کنید. می توانید از قارچ به صورت کامل، ورقه یا خرد شده، استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه قارچ سوخاری شکم پر به ۲ روش

 

 

چگونه قارچ را به رژیم غذایی مان اضافه کنیم؟

 

چگونه قارچ را به رژیم غذایی مان اضافه کنیم؟

 

* هر نوع قارچ را با پیاز تفت دهید و برای تهیه یک غذای سریع و خوشمزه از آن استفاده کنید.

* قارچ را با سیب زمینی سرخ کنید.

*روی سالاد قارچ کرمینی خام، برش خورده یا قارچ سفید بریزید.

* قارچ پورتوبلو را با موا دلخواه پر کنید و بپزید.

*قارچ ورقه شده را به املت، صبحانه، پیتزا، ماکارونی و … اضافه کنید.

*قارچ شیتاکه را در روغن زیتون یا آب گوشت سرخ کنید تا یک غذای جانبی سالم داشته باشید.

*ساقه های قارچ پورتوبلو را جدا کنید. کلاهک ها را در مخلوط روغن زیتون، پیاز، سیر و سرکه به مدت ۱ ساعت مرینیت کنید. سپس آنها را به مدت ۱۰ دقیقه کباب کنید.

* قارچ پورتوبلو کبابی را به انواع ساندویچ  ها اضافه کنید.

 

 

مضرات و عوارض جانبی احتمالی قارچ برای سلامتی

 

مضرات و عوارض جانبی احتمالی قارچ برای سلامتی

 

قارچ ها می توانند جزو اصلی ترکیبات یک غذای خوشمزه باشند. اما سموم موجود در برخی از قارچ ها می تواند مشکلات کشنده ای برای سلامتی ایجاد کند. برخی از قارچ های وحشی حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی مضر هستند. برای جلوگیری از این خطرات، قارچ را از برند های معتبر خریداری کنید.

  • این احتمال وجود دارد که مصرف قارچ در صورتی که بیش از اندازه باشد، مخصوصا در دوران بارداری، باعث ایجاد مسمومیت شود.
  • در برخی افراد خوردن قارچ زیاد، باعث ایجاد سرگیجه، تپش قلب، اختلال در هاضمه و بالا رفتن غلظت خون خواهد شد.

 

 

سخن پایانی

 

قارچ می تواند یک افزودنی سالم در رژیم غذایی باشد. تهیه غذا با قارچ آسان است و طیف وسیعی از مواد مغذی را تأمین می کند. قارچ ها همچنین تنها منبع رژیم غذایی گیاهی و بدون ویتامین D هستند. چندین ماده معدنی دیگر که به دست آوردن آن ها از رژیم گیاهی دشوار است – مانند سلنیوم، پتاسیم، مس، آهن و فسفر – در قارچ موجود هستند. پس فراموش نکنید که این خوراکی خوشمزه و مفید را در رژیم غذایی خود و خانواده تان از قلم نیندازید.

 

 

منبع: medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک