آموزش زدن دو ماسک روی هم برای پیشگیری از شیوع کرونای دلتا

آموزش زدن دو ماسک روی هم برای پیشگیری از شیوع کرونای دلتا


17 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
چطور دو ماسک روی هم بزنیم

با شیوع انواع جهش یافته ویروس کرونا (کرونا انگلیسی) پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند از دو ماسک روی هم استفاده کنید. اما از چه ماسکی و چگونه باید استفاده کنیم؟ این کار تا چه حد در پیشگیری از ابتلا به کرونای جدید موثر است؟ پاسخ به این سوالات و توضیحات بیشتر درباره ویروس کرونا دلتا را در این مطلب از سرویس سلامت  در مجله کوروش بخوانید.

کووید-۱۹ از طریق قطرات حاوی ویروس که هنگام صحبت، سرفه یا تنفس فرد آلوده ترشح می‌شود، منتقل می‌شود. اگر این قطرات روی دهان یا بینی فرد دیگر بنشیند یا از هوا تنفس شود، باعث ابتلای فرد به کرونا می‌شود. ماسک مانعی فیزیکی دربرابر قطرات ایجاد می‌کند. در واقع، ماسک پارچه‌ای مانع از دریافت حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از قطرات می‌شود.

زدن دو ماسک روی هم؛ موثرترین روش پیشگیری کرونا تا این لحظه

 

موفقیت نسبی ساخت واکسن کرونا و کاهش نگرانی‌ها ممکن است باعث سست ‌شدن برخی از افراد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شود. اما به تازگی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) با انتشار بیانیه‌ای در این باره هشدار داده است. در این بیانیه مطرح شده واکسیناسیون به تنهایی موجب توقف چرخه شیوع ویروس کرونا نخواهد شد. همچنین بر رعایت اقدامات پیشگیرانه و زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی برای پیشگیری از کرونا انگلیسی و دلتا تاکید شده است.

 

طبق این بیانیه گرچه تزریق واکسن از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند، اما تاثیر آن در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا هنوز ثابت نشده است. شاید این موضوع کمی ترسناک به نظر بیاید اما خبر خوب این است که زدن ماسک همچنان موثرترین راه پیشگیری از کرونا محسوب می‌شود. به ویژه اگر روش ماسک زدن درست را بدانیم.

 

زدن دو ماسک روی هم؛ موثرترین روش پیشگیری کرونا تا این لحظه

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های شستن ماسک جراحی، N95 و … در دوران شیوع کرونا

 

 

آیا زدن دو ماسک روی هم کار درستی است؟

 

از تفاوت‌های کرونا انگلیسی و کرونای دلتا با کرونای اولیه می‌توان به افزایش قدرت سرایت، بالا بودن تعداد مبتلایان در سنین پایین و افزایش سرعت وخامت بیماری اشاره کرد. هدف استفاده از ماسک این است که قطرات تنفسی از شما به دیگران و بالعکس منتقل نشود. بنابراین وجود لایه بیشتر می‌تواند به فیلتراسیون بهتری منجر شود. قطعا استفاده از هر ماسکی نمی‌تواند در پیشگیری از کرونا جهش یافته کمک‌مان کند. بهترین روش برای زدن دو ماسک این است که یکی از آنها ماسک جراحی و دیگری یک ماسک پارچه‌ای باشد.

 

آیا زدن دو ماسک روی هم کار درستی است؟

 

ماسک جراحی از الیاف و پارچه مخصوصی ساخته شده که به خوبی هوا را فیلتر می‌کند. اما اکثر افراد هنگام زدن ماسک جراحی می‌توانند نشت هوا را احساس کنند. این نشت معمولا در اطراف بینی (زیر چشم‌ها) و دو طرف ماسک وجود دارد. دلیل این امر هم شکل و فرم ماسک جراحی است که به طور کامل به صورت نمی‌چسبد.

 

ماسک‌های پارچه‌ای چند لایه که باتوجه به فرم صورت طراحی شده‌اند، به خوبی روی صورت و پل بینی می‌نشیند. البته جنس پارچه نیز در فیلتراسیون آن تاثبر زیادی دارد. برای پیشگیری از کرونا بهتر است ماسک با جنس نخ پنبه را انتخاب کنید. زیرا رشته‌های باریک نخ پس از استفاده منسجم‌تر می‌شوند اما در ماسک‌های با جنس پلی‌استر این اتفاق نمی‌افتد.

 

 

آموزش روش صحیح زدن دو ماسک روی هم

 

آموزش روش صحیح زدن دو ماسک روی هم

 

ماسک زیرین خود را از انواع ماسک جراحی انتخاب کنید. در صورتی که کش ماسک بلند است و ماسک روی صورت شما آزاد می‌ماند، با گره زدن طول کش را کوتاه کنید. سپس یک ماسک پارچه‌ای متناسب با صورتتان روی ماسک جراحی بزنید و مطمئین شوید به خوبی روی صورتتان فیکس می‌شود.

 

جالب است بدانید وجود ۱ تا ۲ درصد نشت هوا می‌تواند کارایی ماسک را به نصف برساند. این آمار عجیب و خطرناکی است. نکته دیگری که اغلب در فضاهای عمومی با آن برخورد می‌کنیم عدم استفاده کودکان از ماسک است. حتی اغلب افرادی که خودشان ماسک می‌زنند، این کار را برای کودکان خود لازم نمی‌دانند. طبق بیانیه CDC، افراد بالای ۲ سال ملزم به استفاده از ماسک هستند. نیازی به گفتن نیست که ماسک جراحی را باید در پایان روز دور بیاندازید و ماسک پارچه‌ای را روزانه با آب و صابون بشویید.

 

 

یک راه جایگزین برای پیشگیری از ویروس جهش یافته کرونا

 

یک راه جایگزین برای پیشگیری از ویروس جهش یافته کرونا

 

اگر می‌خواهید دو ماسک روی هم نزنید یک راه جالب برایتان وجود دارد. داخل یک ماسک پارچه‌ای، یک جیب بزرگ تعبیه کنید. یک تکه فیلتر هپا (HEPA) داخل جیب ماسک قرار دهید. فیلتر هپا نوعی فیلتر صنعتی است که قابلیت تصفیه هوا را دارد. از این فیلترها در دستگاه‌های تصفیه هوا و وسایلی همچون جاروبرقی استفاده می‌شود. ابعاد فیلتر داخل ماسک باید به اندازه‌ای باشد که روی دهان و بینی شما را بپوشاند. فیلتر‌های هپا با خیس شدن خاصیت فیلترینگ خود را از دست می‌دهند و قابل شست‌وشو نیستند. بنابراین لازم است فیلتر را چند وقت یکبار تعویض کنید.

 

البته برای انتخاب ماسک باید محیط را نیز در نظر داشته باشید. برای پیاده‌روی در محیطی خلوت که کسی نزدیک شما نخواهد شد، یک ماسک کافی است. اما اگر برای خرید به فضایی سربسته یا نزدیک دیگران می‌روید، یا قصد استفاده از وسایل نقلیه را دارید حتما با زدن دو ماسک روی هم از ابتلا به کرونا پیشگیری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: روش صحیح شستن انواع ماسک جراحی و پارچه ای و n95 

 

کالابرگ الکترونیک