نقد و بررسی فیلم زرنگ بازی | آدام سندلر در یک فیلم ورزشی درخشان

نقد و بررسی فیلم زرنگ بازی | آدام سندلر در یک فیلم ورزشی درخشان


7 تیر 1401 . زمان مطالعه: 7 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی فیلم زرنگ بازی | آدام سندلر در یک فیلم ورزشی درخشان

درام کمدی-ورزشی زرنگ‌ بازی یا حقه بازی (Hustle) به کارگردانی «جرمیا زاگار»، درباره‌ی فردی است به نام استنلی (با بازی آدام سندلر)، که در گذشته به صورت حرفه‌ای در NBA مشغول به کار بوده است و اکنون پس از کشف یک بازیکن مستعد خیابانی به نام «بو» (با بازی خوانچو هرنان گومز)، تمام سعی خود را برای ورود او به NBA به کار می‌گیرد. برای خواندن خلاصه، نقد و بررسی فیلم Hustle با بازی آدام سندلر، با سرویس هنر و سینما در مجله کوروش همراه باشید.

 

 

مشخصات فیلم زرنگ‌ بازی

 

مشخصات فیلم زرنگ‌ بازی

 

ژانر: درام، ورزشی، کمدی

کارگردان: جرمیا زاگار

نویسندگان تیلور مترن، ویل فترز

بازیگران: آدام سندلر، کوئین لطیفه، خوانچو هرنان گومز

محصول کشور: ایالات متحده آمریکا

زبان: انگلیسی، اسپانیایی

اکران: ۸ ژوئن ۲۰۲۲

مدت زمان فیلم: ۱۱۷ دقیقه

موسیقی: دن دیکن

توزیع‌کننده: نتفلیکس

امتیاز آی ام دی بی: ۷.۴ از ۱۰

امتیاز راتن تومیتوز: ۹۲ از ۱۰۰

 

زرنگ‌ بازی، یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی سال‌های اخیر

 

زرنگ‌ بازی، یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی سال‌های اخیر

 

«استنلی شوگرمن» (با بازی آدام سندلر)، که در گذشته به صورت حرفه‌ای در اتحادیه ملی بسکتبال آمریکا (NBA) وظیفه‌ی یافتن بازیکنان با استعداد بسکتبال را بر عهده داشته است، پس از اخراج از کارش، به طور خستگی‌ناپذیری از کشوری به کشور دیگر در جستجوی استعداد ناشناخته بعدی است.

جست‌وجوی او در سراسر جهان در نهایت او را به اسپانیا می‌رساند و زمانی‌ که به طور ناگهانی «بو کروز» (با بازی خوانچو هرنان گومز، بسکتبالیست حرفه‌ای اسپانیایی)، بازیکن مستعد خیابانی با گذشته‌ای آشفته را در حال بازی در پارکی خارج از مادرید کشف می‌کند، برای اولین بار پس از مدت‌ها هیجان‌زده می‌شود.

استنلی که رویای مربیگری را در سر می‌پروراند، در ادامه‌ی داستان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا «بو کروز» را برای ورود به لیگ حرفه‌ای NBA آماده سازد. فیلم به جزئیات تلاش‌های پرزحمت او برای جذب «بو» توسط تیم‌های NBA می‌پردازد. مطمئناً در هر مرحله موانعی وجود دارد، اما آنها از نوع ملایم و استانداردی هستند.

«استنلی» و «بو» در داخل و خارج از زمین با شور و شوق خود به بازی و به عنوان مردان خانواده، می‌خواهند ثابت کنند می‌توانند هم در بسکتبال و هم در زندگی برنده شوند. یک ایده در اینجا وجود دارد که با ظرافت‌های شگفت‌انگیزی مدیریت می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه چیکن استروگانف روسی لذیذ به روش رستورانی

«استنلی» سال‌ها را صرف سفر به سراسر دنیا کرده است و در نتیجه زمان زیادی را با همسرش «ترزا» (کوئین لطیفه) و دخترش «الکس» (جردن هال) از دست داده است. او این را می‌داند و با این حال نمی‌تواند چاره‌ای برایش بیایبد. حتی هنگامی که به خانه برمی‌گردد، کار خود را ادامه می‌دهد. که این خصوصیت استنلی با فداکاری «بو» برای خانواده‌اش در تضاد است.

باز هم، بسیار آسان بود که در این عنصرِ داستان زیاده‌روی شود، اما روشی که Hustle معضلات خانوادگی را به تصویر می‌کشد، بیشتر در زندگی صادق است. استنلی یک پدر فداکار و دوست‌داشتنی است که نمی‌تواند پیش خانواده‌اش باشد. وقتی او در خانه است، او و ترزا لحظات معمولی و گرمی را تجربه می‌کنند که می‌توان از آنها انتظار داشت. در کل فیلم آنقدر شبیه به زندگیِ واقعی می‌شود که ممکن است بخواهید زمان بیشتری را به تماشای آن اختصاص دهید.

اما بیش از هر چیز، Hustle در مورد بسکتبال است، فیلم مملوء از ستاره‌های NBA است که خودشان را بازی می‌کنند. حضور آن‌ها همچنان فیلم را تقویت می‌کند، نه فقط به این دلیل که احساس می‌کنید واقعاً در ان‌ بی‌ ای هستید، بلکه به این دلیل که زرنگ‌ بازی می‌تواند به همین راحتی مهمانی‌ای باشد که «آدام سندلر» برگزار کرده تا بتواند قهرمانانش را ملاقات کند. سخت است که مجذوب آن نشویم.

 

بازی متفاوت و درجه یک آدام سندلر در زرنگ بازی

 

بازی متفاوت و درجه یک آدام سندلر در زرنگ بازی

 

«آدام سندلر»، بازی دراماتیک درجه یک دیگری در فیلم Hustle، که در کنار فیلم تد لاسو یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی سال‌های اخیر است، ارائه می‌دهد. در فیلم‌های سندلر، به‌ویژه کمدی‌های او، همیشه کیفیت تحقق آرزوها وجود دارد. گاهی اوقات، این آرزو صرفاً تمایل به رفتن به مکانی سرگرم‌کننده با دوستانش برای گرفتن یک عکس است، گاهی اوقات هم رسیدن به یک هدف کلاسیک، مانند یک فوتبالیست بزرگ بودن یا آنچه در Hustle شاهد آن هستیم.

درست است که این نوع شخصیت‌ها را اکثر ستاره‌های سینما بازی می‌کنند، اما ویژگی‌هایی در شخصیت و سبک بازیگری آدام سندلر وجود دارد که این نقش‌‌ها را متفاوت می‌سازد. او چه در فیلم «طولانی‌ترین حیاط» نقش یک بازیکن فوق‌ستاره را بازی کند، چه نقش یک جراح پلاستیک را در «فقط ادامه بده»، هنوز اساساً شبیه آدام سندلر به نظر می‌رسد و عمل می‌کند. او صادقانه، با اصالت مقابله می‌کند. با این حال، در درام ورزشی زرنگ‌ بازی، اصالت و صداقت در نهایت به هم می‌رسند.

حتما بخوانید  لیست برندگان سیمرغ های بلورین جشنواره فیلم فجر 1400

آدام سندلر بازی بی‌آرایش و به طرز شگفت‌انگیزی صمیمانه‌ای را ارائه می‌دهد. «استنلی» مردی است که همیشه پر‌تنش است، خواه به خاطر مشکلی که در رشد «بو» رخ داده نگران باشد یا از هر آنچه که درست پیش رفته ابراز خوشحالی کند. با این حال، او این تنش را به شیوه‌ای بسیار مرتبط بروز می‌دهد. این اضطراب ظاهری قهرمان یک فیلم نیست، بلکه اضطراب معمولی یک انسان عادی است. شخصیت استنلی می‌تواند هر انسانی در جامعه با هر شغلی باشد.

 

گزیده‌ای از نظرات منتقدان درباره Hustle

 

«Tatat Bunnag» از Bangkok Post: «اگر از طرفداران پر‌و‌پا‌قرص بسکتبال یا به طور کلی ورزش هستید و به دنبال فیلمی می‌گردید که تعادل خوبی بین خنده‌دار بودن و دراماتیک بودن برقرار کند، حتما باید این فیلم را تماشا کنید.»

«David Rooney» از Hollywood Reporter: «در برخی مواقع، Hustle به کلیشه تبدیل می‌شود… اما عمقی از احساس و صداقتِ خلع سلاح‌ کننده‌ای در فیلم وجود دارد که شما را مجبور می‌کند تماشای آن را ادامه دهید.»

«Dwight Brown» از :DwightBrownInk.com «سندلر در شخصیت استنلی شوگرمن زیاده‌روی نمی‌کند. او آن را زندگی می‌کند.»

«Richard Crouse» از Richard Crouse: Hustle «در مورد بسکتبال نیست، در واقع، بیشتر در مورد مبارزه برای غلبه بر ناملایمات است و بنابراین جذابیتی بین‌المللی دارد، حتی اگر هرگز نام Alley-Oop (نام حرکتی در بسکتبال) را نشنیده باشید.»

«Robert Levin» از :Newsday «حتی اگر بسکتبال را دوست نداشته باشید، Hustle ارزش دیدن دارد. این خود گویای همه چیز است.»

«Alex Maidy» از JoBlo’s Movie Network: Hustle «بسیار بهتر از آن چیزی است که انتظار داشتم و باید در لیست همه، برای تماشای فیلم آخر هفته باشد. حتی اگر طرفدار بسکتبال نیستید، تضمین می‌کنم که در این فیلم چیزهای زیادی برای دوست داشتن پیدا خواهید کرد.»

 

منبع: vulture

 

کالابرگ الکترونیک