نقد و خلاصه سریال تد لاسو (Ted Lasso) | کمدی فوتبالی درجه یک

نقد و خلاصه سریال تد لاسو (Ted Lasso) | کمدی فوتبالی درجه یک


10 آذر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال تد لاسو

سریال «تد لاسو» یکی از موفق‌ترین سریال‌های دنیا از شبکه اپل تی‌ وی پلاس در یک سال اخیر بوده است. تد لاسو با هنرنمایی جیسون سودیکیس زندگی یک مربی غیرحرفه‌ای راگبی را دستمایه قرار داده که به طرز غیرمنتظره‌ای سر از یک باشگاه فوتبال در لیگ برتر انگلستان درمی‌آورد. با سرویس هنر و سینما در مجله کوروش همراه باشید تا نقد و بررسی و خلاصه سریال تد لاسو به عنوان محبوب‌ترین سریال فوتبالی این روزها را بخوانید.

 

 

مشخصات سریال «تد لاسو (Ted Lasso)»

 

مشخصات سریال «تد لاسو (Ted Lasso)»

 

ژانر: کمدی، ورزش، درام

سازندگان: جیسون سودیکیس، بیل لارنس، برندن هانت، جو کلی

بر پایه: آگهی‌های بازرگانی شبکه ان‌بی‌سی اسپورتس

بازیگران: جیسون سودیکیس، هانا وادینگهام، جرمی سویفت، فیل دانستر، برت گلدشتاین، برندن هانت، نیک محمد، جونو تمپل، سارا نایلز

موسیقی: مارکوس مامفورد، تام هاو

محصول کشور: آمریکا

زبان اصلی: انگلیسی

تعداد فصل‌ها: ۲ فصل (تمدید شده برای فصل سوم)

تعداد قسمت‌ها:  ۲۲ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۲۹-۴۹ دقیقه

تولیدکننده: روبیز تونا، دوزر، یونیورسال تله‌ویژن، وارنر برادرز تله‌ویژن

شبکه اصلی: اپل تی‌وی پلاس

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۸،۸

راتن تومیتوز: ۹۵٪

 

 

خلاصه داستان سریال تد لاسو

 

خلاصه داستان سریال تد لاسو چیست؟

 

«تد لاسو» مجموعه کمدی ورزشی است که از روی شخصیتی که سودیکیس نخستین بار در مجموعه‌ای از تبلیغات برای پوشش خبری لیگ برتر NBC Sports به تصویر کشید، ساخته شده است. در این مجموعه کمدی تد لاسو که یک مربی غیرحرفه‌ای است به یک‌ باره به دلیل دشمنی‌های مالک باشگاه، با تیم محبوب همسر سابقش به عنوان سرمربی تیم فوتبال ای.‌اف.‌سی ریچموند در انگلستان استخدام می‌شود.

 

تد علیرغم بی‌تجربگی و همینطور نداشتن دانش بالا درباره فوتبال سعی می‌کند با انگیزه‌ دادن به بازیکنان دوباره جّو رختکن باشگاه را به وضعیت عادی برگرداند. در واقع ماجرای پیشنهاد مربیگری لاسو زیر سر رِبکا ولتون (با بازی هانا وادینگهام)، مالک جدید باشگاه است که بعد از طلاق از همسرش و از سر لج و لجبازی مربی تیم را در میانه‌های فصل پس از کسب نتایج ضعیف اخراج می‌کند.

 

به این ترتیب تد لاسو که هیچ سابقه‌ مربیگری فوتبالی در این سطح ندارد جایگزین مربی سابق ای.اف.سی ریچموند می‌شود. تد که قبلا تنها سابقه مربیگری در یک تیم فوتبال آمریکایی (راگبی) در دسته دوم را داشته، حالا باید در بهترین لیگ فوتبال جهان مربیگری کند. اما او، نه به دلیل توانایی‌های فنی خود در زمینه مربیگری، بلکه به دلیل پخش ویدئوهایی شادی که از او و بازیکنان تیمش در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود شهرت دارد.

 

تد لاسو فردی است که طرفدارانش او را «اسطوره کارهای احمقانه» می‌دانند. در کنار این تد لاسو شخصیتی به شدت صادق و خوش‌بین است که همین صداقت او در تضاد با فرهنگی متفاوت باعث می‌شود که موقعیت‌های خنده‌دار زیادی را در سریال تد لاسو شاهد باشیم. هواداران تیم ای.اف.سی ریچموند که اصلا علاقه‌ای به مربیان خارجی ندارند، حضور تد لاسو را نمی‌پذیرند. اما لاسو کم کم آنقدر در دل هواداران جا باز می‌کند که رفته رفته فحاشی‌ها و تمسخرهای هواداران بدل به رفتاری مؤدبانه و همراه با احترام می‌شود.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)

 

 

تد لاسو؛ فراتر از یک سریال ورزشی

 

سریال تد لاسو؛ فراتر از یک سریال ورزشی

 

احتمالا از آنچه تا به اینجای مطلب گفتیم متوجه شده باشید که ماجراهای سریال تد لاسو حول محور ورزش پرطرفدار فوتبال می‌گردد. به همین جهت، احتمالا بسیاری از کسانی که علاقه‌ای به تماشای برنامه‌ها و سریال‌های ورزشی ندارند، تد لاسو را خیلی زود از فهرست سریال‌های قابل‌ تماشای خود خط زدند.

 

اما باید بگوییم برای تماشای مجموعه تد لاسو اصلا نیازی نیست که دانش ورزشی بالایی داشته باشید یا اینکه ورزش‌‌دوست باشید. علاقه‌مندان به فوتبال قطعا از تماشای سریال تد لاسو لذت وافری می‌برند، اما دیگرانی که چندان ورزش دوست نیستند هم می‌توانند به همان نسبت از تماشای یک کمدی درام بامزه لذت ببرند.

 

 

دو فصل و تنها ۲۲ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای!

 

این‌ روزها با دسترسی گسترده‌ای که به سریال‌های تلویزیونی از طریق پلتفرم‌های اینترنتی وجود دارد، بسیاری از مخاطبان انتخاب سریال‌‌های خود را بر اساس تعداد فصل‌ها و مدت زمان هر قسمت انجام می‌دهند. تماشای سریال تد لاسو به دلیل اینکه تا به حال فقط ۲ فصل و ۲۲ قسمت در حدود ۳۰ دقیقه‌ای از آن پخش شده بسیار راحت است.

 

قالب نیم‌ساعته جذاب سریال‌های کمدی کاملا با سبک‌ و سیاق داستان‌پردازی تد لاسو جفت‌ و جور شده و همین‌ نیز باعث می‌شود که خیلی راحت این درام ورزشی جذاب را لا به‌ لای برنامه روزانه شلوغ خود بگنجانید.

 

 

بیشتر بخوانید: نقد و بررسی مینی سریال دکتر مرگ/ Dr. Death

 

 

سریالی که بر شالوده‌ی دلگرمی و خوشبینی استوار است

 

در دنیایی مملو از سریال‌های فانتزی با حال‌ و هوای گرفته و پرتشویش، مجموعه‌های جنایی مهیج و پرخشونت و ملودرام‌های عاشقانه با آن داستان‌های دلخراش و آشفته و درهم‌ و برهم‌شان، تد لاسو به مانند چراغی پرنور در دل شب‌های تاریک است.

 

البته که هیچ مشکلی با ژانرهای جذابی که گفتیم نداریم، اما حق را به ما بدهید؛ چون خیلی از سریال‌ها تا به آخر برسند جان مخاطب را به لب می‌ر‌سانند، اما تد لاسو اصلا اینطور نیست. این مجموعه کمدی پرشوخ و شنگ از اول تا آخر مفرح و خنده‌دار است.

 

البته که تد لاسو هم کلی لحظات غم‌انگیز و جدی دارد که باعث حفظ توازن سریال و عمق بخشیدن به ماجراهای آن می‌شود. اما در مجموع، سریال تد لاسو همان چیزی است که به آن، گریزی عالی از زندگی روزمره و دغدغه‌های هر روزه می‌گوییم.

 

 

شخصیت‌های قوی که به راحتی در دل‌ها نفوذ می‌کنند

 

شخصیت‌های قوی که به راحتی در دل‌ها نفوذ می‌کنند

 

سریال تد لاسو از آن جمله سریال‌های جذاب شخصیت‌محوری است که می‌توانید در آن شخصیت‌های رنگارنگ دوست‌داشتنی زیادی را پیدا کنید. از تد لاسوی خو‌ش‌خیال و همیشه شاد و ربکا ولتون همیشه ناراحت و تلخ‌اندیش گرفته تا جیمی تارت خودخواه (با بازی فیل دانستر) و روی کنت بداخلاق (بِرت گلدشتاین) و بسیاری شخصیت‌های ریز و درشتی که خیلی راحت در دل هر بیننده‌ای نفوذ می‌کنند.

 

بخش زیادی از فصل اول مجموعه تد لاسو صرف همین شخصیت‌پردازی‌های سریال می‌شود. و البته گل سرسبد شخصیت‌های جذاب مجموعه نیز «تد لاسو» با بازی جیسون سودیکیس است که برای این نقش خود برنده جایزه گلدن گلوب و اِمی نیز شده است.

حتما بخوانید  10 تا از بهترین فیلم‌های برد پیت که حتما باید ببینید + امتیاز IMDB

 

تد شخصیت دوست‌ داشتنی و خوشبینی است که به معنی واقعی کلمه همیشه در همه‌ جا نیمه‌ی پر لیوان را می‌بیند و تا جایی که می‌تواند سعی در پیدا کردن استعدادهای نهفته هر فرد و پَر و بال‌ دادن به رؤیاهای او دارد.

 

این شخصیت‌ها با شوخی‌ها و بذله‌گویی‌های پرانرژی خود و همین‌طور داستان‌هایی که از گذشته و کشمکش‌های زندگی آنها روایت می‌شود، به خوبی وجه‌ای انسانی و قابل لمس پیدا می‌کنند. به این ترتیب، در پایان سریال هر مخاطبی می‌تواند خود را همچون فردی از خانواده باشگاه ای.اف.سی ریچموند حس کند.

 

 

نظر منتقدان درباره سریال تد لاسو

 

نظر منتقدان درباره سریال تد لاسو

 

سریال تد لاسو محصول کمپانی اپل تی وی پلاس که سریال See را هم در کارنامه دارد، عمدتا نقدهای مثبتی را از سوی منتقدان تلویزیونی دریافت کرد. وب‌سایت «راتن تومیتوز» به فصل اول این مجموعه کمدی ورزشی از روی ۷۳ نقد و بررسی امتیاز ۹۲٪ را داد. در برآیند نظرات منتقدان راتن تومیتوز آمده است: «تد لاسو سریالی دلگرم‌کننده و جذاب است.»

 

وب‌سایت «متاکریتیک» نیز به مجموعه تد لاسو نمره ۷۱ را از روی ۲۱ نقد و بررسی منتقدان خود داد. کریستین بالدوین از «انترتینمنت ویکلی» نوشت: «هیچ‌ ویژگی مبتکرانه‌ای در روایت سریال تد لاسو وجود ندارد، اما آمیختن شوخی‌های محل کار، جنبه‌های احساسی ورزش و همینطور ماجراهای عاشقانه‌ای به سبک ملودارم‌های عادی قطعا برگ برنده سریال است.»

 

آلن سپین‌وال از «رولینگ استون» نیز مجموعه تد لاسو را در مجموع «یک کمدی بسیار دوست‌داشتنی» دانست. با این حال، بنجامین لی از «گاردین» از جمله منتقدان تد لاسو بود. این منتقد در بررسی خود نوشت: «سریال آنقدرها بد نیست که نتوان آن را تماشا کرد، اما واقعا هیچ‌ ویژگی خاصی ندارد. برخی جنبه‌های طنز سریال ریشه در کلیشه‌های آزار‌دهنده دارند.»

 

با این حال، با ادامه فصل اول، تد لاسو نقدهای بهتری را از منتقدان دریافت کرد. کارولین فرامک از «ورایتی» پس از پخش قسمت هشتم نوشت: «سریال تد لاسو برخلاف انتظارها توانست تردیدهای مرا را کم کرده و نهایتا به صفر برساند.»

 

فصل دوم تد لاسو نیز با استقبال منتقدان روبرو شد. راتن تومیتوز به فصل دوم این مجموعه امتیاز ۹۳٪ از روی ۹۳ نقد و بررسی را داد. در برآیند نقدهای منتقدان این وب‌سایت آمده است: «فصل دوم تد لاسو همچون یک بیسکویت کَره‌ای که از دوستت گرفته باشی آرام‌بخش است.»

 

 

سوالات متداول درباره سریال تد لاسو

 

۱- آیا تد لاسو بر اساس یک داستان واقعی است؟

 

ظاهرا سودیکیس که علاوه بر بازی در نقش اصلی مجموعه تد لاسو، یکی از سازندگان مجموعه نیز است، بخشی از داستان سریال را از اتفاقات واقعی الهام گرفته است.

 

۲- آیا فصل سوم تد لاسو نیز ساخته می‌شود؟

 

بله، فصل سوم سریال تد لاسو نیز ساخته می‌شود. در واقع، ساخت فصل سوم تد لاسو حتی قبل از شروع فیلمبرداری فصل دوم یعنی اکتبر ۲۰۲۰ قطعی شده بود.

 

۳- آیا ریچموندیونایتد در سریال تد لاسو یک تیم واقعی است؟

 

خیر، ای.اف.سی ریچموند یا ریچموندیونایتد یک باشگاه کاملا خیالی است. با این حال، ریچموند محله‌ای در لندن است که بزرگ‌ترین تیم‌های آن، همپتون و ریچموند بورو هستند که هر دو در لیگ ملی جنوب انگلستان (پنج دسته پایین‌تر از لیگ برتر) حضور دارند.

 

 

منبع: nerdsandbeyond

 

کالابرگ الکترونیک