۲ طرز تهیه چای سرد طعم دار (آیس تی) به روش کافی شاپ

۲ طرز تهیه چای سرد طعم دار (آیس تی) به روش کافی شاپ


21 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه چای سرد طعم دار

چای سرد طعم دار، آیس تی، چای گلاسه یا یخ چای، همگی نام یک نوشیدنی محبوب هستند که اصالت آن به کشورهای آسیای شرقی می‌رسد. این نوشیدنی سرد که بر پایه چای تهیه می‌شود، برای فصل تابستان و روزهای گرم سال، به عنوان یک چای سرد و خنک، بسیار پرطرفدار است. انواع آیس تی با طعم‌های مختلف را، به روش مشابه ولی با مواد متفاوت می‌توان درست کرد. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ طرز تهیه چای سرد طعم دار یا آیس تی ساده و نکات تهیه و خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌

دهیم.

مواد لازم برای تهیه چای سرد طعم دار

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
چای سیاه (یا چای سبز) نصف قاشق چای‌خوری
لیموترش ۱ عدد
برگ نعناع تازه ۱ مشت
عسل ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری
یخ ۳ تا ۴ قالب

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی آیس تی ساده: ۱۵ دقیقه

کالری ۱ لیوان چای سرد با ۱ قاشق چای‌خوری عسل: حدود ۲۵ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه چای سرد طعم دار با چای سیاه یا سبز

مراحل طرز تهیه چای سرد طعم دار با چای سیاه

چای سرد طعم‌دار را می‌توانید به عنوان یک نوشیدنی در روزهای گرم تابستان درست کرده و همراه خود داشته باشید. همچنین چای گلاسه، برای مهمانی‌ها هم مناسب است. در ادامه مراحل طرز تهیه چای سرد طعم دار با چای سیاه ساده را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد چای را آماده کنید

در ابتدا به اندازه ۲ تا ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی آب در کتری جوش بیاورید. در یک قوری، چای سیاه را بریزید. سپس لیموترش را از وسط نصف کنید و هسته‌های آن را بگیرید. نصف لیمو را در قوری بریزید. برگ‌های نعناع تازه را هم بشویید و در قوری بریزید. می‌توانید از چای سبز هم به جای چای سیاه استفاده کنید.

در صورت تمایل می‌توانید چای سیاه یا چای سبز را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: چای را دم کنید

بعد از اینکه آب جوشید، به اندازه ۱ تا ۲ لیوان از آب جوش را به قوری و مواد داخل آن اضافه کنید. قوری را به مدت ۱۰ دقیقه روی بخار آب در حال جوش و روی کتری قرار دهید. صبر کنید تا چای دم بکشد و لیمو و نعناع‌، عطر و طعمشان خارج شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه ۴۱ شیرینی و دسر ماه رمضان + فیلم آموزش تهیه

مرحله سوم: چای را صاف کنید و عسل را اضافه کنید

بعد از دم کشیدن چای، یک صافی کوچک را روی لیوان سرو قرار دهید و چای را صاف کرده و در لیوان بریزید. به اندازه ۲ بند انگشت از لبه لیوان، باید خالی باشد. سپس عسل را اضافه کنید و هم بزنید تا در چای کاملا حل شود. کمی که چای از دما افتاد، آن را در یخچال بگذارید تا سرد شود.

شما می‌توانید عسل را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله چهارم: لیمو و یخ را اضافه کنید

بعد از سرد شدن چای، نصف لیمو را که کنار گذاشته بودید، روی تخته آشپزخانه به صورت حلقه‌ای با پوست برش دهید و هسته‌های آن را بگیرید. روی یک یا دو عدد از حلقه‌های لیمو را با چاقو برش ایجاد کنید و به لبه لیوان بزنید. بقیه حلقه‌های لیمو را در لیوان چای سرد شده بیندازید.

مرحله آخر: چای سرد را سرو کنید

در آخر، قالب‌های یخ را در لیوان بریزید و چای سرد که تگری شد، آن را سرو کنید؛ گوارای وجود!

مواد لازم برای تهیه آیس تی با چای کیسه‌ای

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
چای کیسه‌ای ۴ عدد
آب ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
لیموترش ۱ عدد
زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری (خرد یا رنده شده)
عسل ۴ قاشق غذاخوری
پوست لیموترش رنده شده نصف قاشق چای‌خوری
برگ نعناع تازه به میزان دلخواه

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۵ دقیقه

مدت زمان آماده‌سازی چای سرد با چای کیسه‌ای: ۱۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه چای سرد طعم‌دار با چای کیسه‌ ای

مراحل طرز تهیه چای سرد طعم دار با چای کیسه‌ ای

در این روش، به خاطر استفاده از چای کیسه‌ای، به زمان کمتری برای تهیه آیس‌ تی نیاز خواهید داشت. در ادامه مراحل طرز تهیه چای سرد طعم دار نعنایی با چای کیسه‌ای را دنبال کنید.

مرحله اول: چای‌ کیسه‌ای را دم کنید

در ابتدا، به اندازه ۴ لیوان (یا بیشتر) آب در کتری بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. نصف پوست لیمو را رنده کنید. دقت کنید که قسمت سفید پوست آن رنده نشود. بعد لیمو را از وسط نصف کنید. زنجبیل تازه را بشویید و رنده یا نگینی ریز، خرد کنید. اگر زنجبیل تازه ندارید، می‌توانید از پودر زنجبیل استفاده کنید. برگ‌های نعناع را بشویید و کنار بگذارید.

پودر زنجبیل را به روش‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله دوم: چای را با دیگر سبزیجات دم کنید

سپس داخل هر کدام از لیوان‌ها، یک چای کیسه‌ای بگذارید و به اندازه مساوی، برگ نعناع، پوست لیموی رنده شده، زنجبیل تازه و عسل بریزید. بعد به لیوان‌ها، آب جوش اضافه کنید و هم بزنید تا عسل در آب جوش حل شود. حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا چای، عطر و رنگ خود را پس بدهد.

انواع چای کیسه‌ای را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: چای سرد طعم دار را سرو کنید

بعد از آماده شدن چای، چای‌های کیسه‌ای را از لیوان‌ها بیرون بیاورید. در صورت دلخواه می‌توانید چای‌ها را صاف کنید. آب لیمو را هم بگیرید و در لیوان‌ها بچکانید. لیوان‌های چای را می‌توانید در یخچال بگذارید تا چند دقیقه بمانند و سرد شوند. در نهایت وقتی چای خنک شد، به لیوان‌ها، چند قطعه کوچک یخ اضافه کنید. وقتی چای گلاسه سرد شد، آن را می‌توانید سرو کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش به آلو با گوشت و مرغ به سبک شهرهای مختلف

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آیس تی هلو به روش کافی شاپ

نکات مهم در طرز تهیه چای سرد طعم دار

نکات طرز تهیه چای سرد طعم دار

  • چای سرد خورشید یکی از معروف‌ترین انواع چای سرد است که در تهیه آن، برگ‌های چای سبز را ابتدا، خیس و بعد به مدت ۱ ساعت در آفتاب خشک می‌کنند. سپس از این چای در طرز تهیه چای سرد استفاده می‌کنند. مراحل تهیه این چای سرد، با دیگر انواع آیس تی، مشابه و یکسان است.
  • برای طرز تهیه آیس تی با چای سبز، کافی است چای سبز را با چای سیاه جایگزین کنید. هم می‌توانید از برگ چای سبز و هم از چای سبز کیسه‌ای دم کرده برای تهیه چای گلاسه با چای سبز استفاده کنید.
  • برای رنده کردن پوست لیمو، حتما قسمت سبز آن را رنده کنید. رنده کردن قسمت سفید پوست لیمو، باعث تلخ شدن طعم چای می‌شود.
  • اگر برگ‌های نعناع را کمی له کنید یا آنها را بکوبید، عطر بیشتری در چای سرد آزاد می‌کنند.
  • برای اینکه طعم چای سرد، قوی بماند، در هنگام سرو یخ چای، برگ‌های نعناع و زنجبیل تازه را خارج نکنید.
  • شما می‌توانید در چای سرد طعم‌ دار، از چاشنی‌های معطر دیگر مثل دانه هل، چوب دارچین، زعفران دم کرده و برگ گل محمدی هم استفاده کنید. دارچین، زعفران و هل را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.
  • بهتر است آب لیمو ترش را در زمان سرو چای سرد اضافه کنید تا عطر و طعم آن باقی بماند.
  • کالری آیس تی با کالری چای به یک اندازه است و جزو نوشیدنی‌های کم کالری است. هر یک لیوان چای سرد که یک قاشق چای‌خوری عسل به آن اضافه کنید، حدود ۲۵ کالری انرژی دارد.
  • خواص چای سرد طعم دار با خواص چای یکسان است و اگر در آن از مواد مختلفی استفاده کنید، به خواص آن افزوده می‌شود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن چای سرد طعم دار (آیس تی)

مواد اصلی آیس تی چیست؟

مواد اولیه و اصلی چای سرد طعم دار، شامل چای، آب جوش، شیرین کننده و یخ است که به آن چاشنی‌های معطر یا طعم‌دار کننده مثل لیمو، نعناع، دارچین، هل و … هم می‌توان اضافه کرد.

آیس تی را با چه چایی درست کنیم؟

انواع چای‌ها مثل چای سیاه، چای سبز، چای سفید را می‌توانید به عنوان پایه اصلی آیس تی انتخاب کنید. البته می‌توانید با انواع میوه‌ها یا عصاره آنها، چای سرد طعم‌دار درست کنید و آیس تی میوه ای تهیه کنید.

با چی آیس تی را شیرین کنیم؟

به عنوان شیرین کننده آیس تی، از شکر، قند، عسل، نبات، شیره خرما، انگور و … می‌توانید استفاده کنید. میزان استفاده از شیرین‌کننده‌ها، کاملا اختیاری است. حتی می‌توانید شیرین کننده را از دستور تهیه آیس تی ساده یا میوه‌ای حذف کنید و چای سرد تلخ بنوشید.