شما برونگرا هستید یا درونگرا؛ بهترین مشاغل برای افراد درون گرا و برون گرا

شما برونگرا هستید یا درونگرا؛ بهترین مشاغل برای افراد درون گرا و برون گرا


13 بهمن 1399 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت-افراد-برونگرا-درونگرا

حتماً شما هم در جمع‌هایی قرار گرفته‌اید که بحث افراد برونگرا و درونگرا مطرح شده و از تفاوت این دو شخصیت رفتاری صحبت شده است. افراد از نظر شخصیت رفتاری به دو دسته درونگرا و برونگرا تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی تاثیر زیادی در موقعیت کاری، شغلی و حتی زندگی شخصی آن‌ها دارد. برونگرایی و درونگرایی در نحوه تعامل افراد با دیگران بسیار تاثیرگذار است. اما تفاوت افراد برونگرا و درونگرا در چیست؟ در این مقاله از مجله کوروش به بررسی ویژگی‌های شخصیتی افراد برونگرا و درونگرا و تفاوت آن‌ها می‌پردازیم.

 

درونگراها و برونگراها؛ مکمل یا متضاد هم؟

 

درونگراها و برونگراها هر کدام ویژگی‌های شخصیتی متفاوت به خود را دارند. افراد درونگرا و برونگرا مکمل یکدیگر هستند و هر دو به یک اندازه در زندگی شخصی و حرفه ای می‌توانند کامل و موفق باشند. تفاوت افراد در درونگرا بودن و یا برونگرا بودن آن‌ها باعث موفقیت یا عدم موفقیتشان نیست.

به عنوان مثال یک فرد درونگرا ممکن است از حضور در جلسات گروهی و یا مهمانی‌های شلوغ لذت نبرد. اما روابط فردی و تک نفره او بسیار با کیفیت و لذت بخش باشد. در مقابل یک فرد برونگرا ممکن است از نشستن طولانی‌مدت پشت میز کار و بدون ارتباط با همکاران و اطرافیان لذت نبرد و ترجیح دهد تا در موقعیت‌های شغلی قرار بگیرد که با دیگران تعاملات بیشتری داشته باشد.

 

 

ویژگی افراد درونگرا

 

تفاوت-افراد-برونگرا-درونگرا

 

افراد درونگرا در محیط شخصی و کاری تفاوت های فاحشی با برونگرا ها دارند. درونگرا ها معمولاً در محل کار در صورت نیاز با مردم صحبت می‌کنند. آن‌ها دوست دارند تا تعاملاتشان در محل کار کوتاه، مختصر و مفید باشد. افراد درونگرا کار کردن به تنهایی را بیشتر می‌پسندند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به شخصه فکر کنند و بر روی کار تمرکز داشته باشند تا اینکه با دیگران گفتگو کنند و از آن‌ها کمک بگیرند یا به آن‌ها کمک کنند.

 

در صورت ایجاد وقفه در کار به صورت ناگهانی و به راحتی آشفته می‌شوند. تعامل با افراد دیگر انرژی آنها را تخلیه می‌کند و این موضوع یکی از تفاوت های فاحش بین افراد درونگرا و برونگرا است. درونگرا ها شنوندگان خوبی هستند با این حال از بحث‌های اجتماعی و یا گفتگوهای کوچک لذت نمی‌برند. آن‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند در مجالس و مهمانی‌های بزرگ شرکت نکنند. مگر اینکه بحث کاری در میان باشد.

 

یکی از ویژگی‌های رفتاری افراد درونگرا سنجیدن تمامی جوانب یک کار پیش از انجام آن است. آن‌ها به مشکلات احتمالی در یک پروسه کاری فکر می‌کنند و بعد تصمیم می‌گیرند. جزئیات دقیق برای آن‌ها مهم است و اگر قرار باشد برنامه‌های از پیش تعیین شده را تغییر دهند، حتماً باید از جزئیات دقیق تغییرات و دلایل آن تغییر بدانند. برای قضاوت در مورد افراد درونگرا بهتر است رفتار آن‌ها را رصد کنید تا این که تعاملات آن‌ها با دیگران را. گفته می‌شود افراد درونگرا معمولاً دیپلمات‌ها خوبی می‌شوند. آن‌ها خوب فکر می‌کنند، جوانب را در نظر می‌گیرند و بعد تصمیم گیری می‌کنند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

درونگراها قطعاً دچار تنش‌هایی در محیط کار هم می‌شوند. آن هم زمانی که مجبور هستند برای انجام کارهایی با دیگران تعامل زیادی داشته باشند. بنابراین اگر شما در دسته افراد درونگرا هستید، بهتر است تا خود را برای این گونه تعاملات در محیط کار و حتی روابط دوستانه و خانوادگی آماده کنید. افراد درونگرا معمولاً اولین کسانی نیستند که برای انجام یک کار داوطلب شوند. یکی از ویژگی‌های جذاب درونگرا ها آگاهی از توانایی‌های واقعی‌شان است. آن‌ها دقیقا می‌دانند که چه کاری را می‌توانند انجام بدهند و به تعهدات خود پایبند هستند. آن‌ها به اندازه کافی کارهای خود را به دیگران واگذار نمی‌کنند. بنابراین ممکن است گاهی در شرایط کاری دچار خستگی و فرسودگی شوند. با این حال نمی‌توان افراد درونگرا را افرادی منزوی قلمداد کرد.

 

 

ویژگی رفتاری افراد برونگرا

 

تفاوت-افراد-برونگرا-درونگرا

 

افراد برونگرا معمولاً از نزدیک شدن سریع به دیگران واهمه‌ای ندارند. آن‌ها خیلی سریع وارد تعاملات اجتماعی می‌شوند. این موضوع یکی از تفاوت های بزرگ برونگرا ها و درونگرا ها است. آن‌ها به افراد به عنوان یک دوست بالقوه نگاه می‌کنند. دوست دارند با دیگران در محیط کار تبادل نظر کنند و معاشرت داشته باشند. برونگرا ها در این شرایط انگیزه بیشتری برای کار پیدا می‌کنند و عملکرد آن‌ها بالا می‌رود. صحبت با مردم برای این دسته از افراد الهام‌بخش است. معمولاً پتانسیل داوطلب شدن در گروه‌ها و سازمان‌ها و حتی سازماندهی رویدادها را دارند. آن‌ها به سرعت دوست پیدا می‌کنند و در مورد زندگی شخصی خود حتی با همکارانشان صحبت می‌کنند. این افراد دوست دارند روز خود را با ملاقات با مردم شروع کنند.

 

معمولاً در جلسات کاری به دلیل تعاملات زیاد باعث ایجاد طوفان مغزی می‌شوند. بنابراین زیر دستانشان می‌توانند به صورت غیررسمی با آن‌ها معاشرت کنند. این دسته از افراد معمولا برنامه‌های خود را به وضوح توضیح می‌دهند. اغلب ریسک می‌کنند اما این ریسک‌پذیری گاهی دردسرساز است. یکی از تفاوت های پر رنگ دیگر برونگرا ها از درونگرا ها میزان اعتماد آن‌ها به اطرافیان است . افراد برونگرا معمولا به راحتی به دیگران اعتماد می‌کنند. تمرکز برای افراد برونگرا تا حدودی دشوار است. گاهی اوقات دوستان و همکاران می‌توانند با آگاهی از ویژگی شخصیتی افراد برونگرا، از آن‌ها سوء استفاده کنند. برونگرا ها معمولاً در مقابل شغل‌های راکد خیلی سریع احساس فرسودگی می‌کنند.

 

آن‌ها همانطور که در مورد مسائل شخصی خود می‌توانند به راحتی با همکاران و دوستان کاری خود صحبت کنند، در مقابل در مورد مسائل کاری نیز در محیط شخصی به راحتی صحبت می‌کنند و نظر خانواده و دوستان را جویا می‌شوند. با این حال توصیه می‌شود اگر شما در دسته افراد برونگرا هستید، سعی کنید تا مرزهای مناسب را چه در محل کار و چه در محیط خانه حفظ کنید. چرا که گاهی عدم اهمیت به این مرزها باعث بروز مشکلات جدی می‌شود.

 

 

افراد با ویژگی‌های شخصیتی مابین برونگرا و درونگرا

 

تفاوت-افراد-برونگرا-درونگرا

 

جدا از تفاوت های میان افراد برونگرا و درونگرا یک شخصیت رفتاری مابین این افراد نیز وجود دارد. افرادی که علاوه بر داشتن برخی از ویژگی‌های برونگرایی در بعضی از جنبه‌های زندگی درونگرا هستند. این دسته از افراد می‌توانند از یک وعده غذایی در کنار دوستان و همکاران لذت ببرند. در عین حال می‌تواند یک شب را به تنهایی از خواندن یک کتاب خوب هم لذت ببرند. آن‌ها می‌تواند در موقعیت‌های شلوغ خود را با شرایط وفق دهند و آزار نبینند و در مهمانی همکاران و دوستان شرکت کنند. در عین حال می‌توانند ساکت و متفکر باشند.

 

همه چیز بستگی به شرایط متفاوت کاری و روابط آن‌ها دارد. این دسته از افراد وقتی با خود خلوت می‌کنند، احساس انزوا نمی‌کنند و مانند افراد برونگرا مدام در جستجوی روابط زیاد نیستند. در عین حال افراد منزوی و گوشه‌گیری نیز نیستند. آن‌ها به ندرت حرف دیگران را قطع می‌کنند و معمولاً شنونده‌های خوبی هستند. آن‌ها می‌توانند چه با افراد با شخصیت درونگرا و چه برونگراها به خوبی ارتباط موثر برقرار کنند.

 

آن‌ها هوشمندانه نحوه تعامل با افراد مختلف را می‌آموزند. اما این دسته از افراد دچار یک ایراد بزرگ هستند. آن معمولاً در انتخاب بین رویداد‌های خصوصی و اجتماعی دچار مشکل می‌شوند. آن‌ها به طور غیر معمول با قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی که حوصله آن را ندارند، ساکت می‌شوند. این دسته از افراد معمولاً در مورد اهداف طولانی مدت شغلی خود مطمئن نیستند.

 

 

تفاوت های جسمی افراد درونگرا و برونگرا

 

یکی از تفاوت های جسمی مهم بین افراد درونگرا و برونگرا میزان سطح دوپامین در نئوکورتکس است. افراد مختلف به طور طبیعی دارای سطوح متفاوتی از دوپامین هستند. دوپامین مسئول عملکرد بخشی از مغز برای فعالیت‌های ذهنی مانند زبان و تفکر آگاهانه است.

افرادی که سطح دوپامین بالاتری دارند، تمایل به درونگرایی دارند. زیرا تحریک از جانب عوامل اجتماعی اضافی معمولا باعث ایجاد حس اضطراب و پریشانی در آن‌ها می‌شود. افرادی که به اندازه کافی دوپامین در مغز شان وجود ندارد، معمولاً برونگرا هستند. آن‌ها بدون تحرک کافی احساس کسالت می‌کنند و بنابراین به دنبال تحرک‌های اجتماعی هستند.

تفاوت-افراد-برونگرا-درونگرا

 

بهترین مشاغل برای افراد درونگرا

 

در زمینه شغلهای مناسب برای تیپ شخصیتی، افراد درونگرا دارای ویژگی‌های بسیاری هستند که کارفرمایان معمولاً برایشان جذاب است. بسیاری از مشاغل برای افراد درونگرا ایده‌آل است. اما این مشاغل برای برونگرا ها معمولا کسالت‌بار است. شما تفاوت درونگرا و برونگرا ها از طریق مشاغل مورد علاقه‌شان می‌توانید به راحتی درک کنید. درونگراها معمولاً به دنبال مشاغلی هستند که محیطی آرام داشته باشد.

از آنجا که مهارت گوش دادن در آن‌ها بسیار عالی است، باید مطابق با این مهارت به دنبال کار باشند. آموزش برای درونگراها کاری جذاب است. آن‌ها ترجیح می‌دهند برخی تصمیمات را به شخصه بگیرند، بدون آن‌که به نظارت مدیریت نیاز باشد. تجزیه و تحلیل داده و تدوین برنامه‌ها، یکی از مشاغل ایده‌آل برای درونگرا ها است. مدیریت محتوا، نویسندگی، معلمی، طراح، گرافیست، کتابداری و سرآشپزی معمولاً شغل‌های ایده‌آلی برای این دسته از افراد است.

 

 

بهترین مشاغل برای افراد برونگرا

 

تفاوت-افراد-برونگرا-درونگرا

 

کارفرمایان افراد برونگرا به اندازه درونگراها برایشان ارزشمند هستند. یک کارفرمای باهوش با تشخیص تفاوت‌ها در میان درونگراها و برون‌گراها می‌تواند بهترین موقعیت‌های شغلی را برای کارکنانش فراهم کند و نتیجه مطلوب و ایده‌آل را بگیرد. افراد برونگرا معمولاً علاقه زیادی به همکاری با مشتریان، زیردستان و همکاران دارند. آن‌ها معمولاً از سخنرانی در جمع لذت می‌برند و یک محل کار شلوغ با تعداد زیادی از کارکنان را می‌پسندند.

آن‌ها چند وظیفه‌ای بودن را دوست دارند. برونگرا ها اغلب مناسب مشاغلی چون نمایندگی فروش، برگذار کنندگان رویداد، روانشناسی، مشاوره مالی، آسیب‌شناسی گفتاری و آرایشگری هستند. آن‌ها در مشاغلی که بتوانند به راحتی اظهارنظر کنند و با افراد تعامل زیادی داشته باشند، بسیار موفق هستند.

 

کالابرگ الکترونیک