۱۰ فرمول عملی برای مثبت اندیش شدن

۱۰ فرمول عملی برای مثبت اندیش شدن


9 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
راه های مثبت اندیش شدن

آیا مثبت اندیش شدن در زندگی کار دشواری است؟ تاثیر افکار مثبت در زندگی غیر قابل انکار است. همه ما آرزو داریم با یک عینک نیمه پر لیوان را ببینیم، با این حال تجربه های زندگی به ما می گوید که همه چیز همیشه بر وفق مراد نیست و باید به نیمه خالی هم نگاه کرد. در این مقاله از مجله کوروش به بررسی ۱۰ فرمول عملی که از جمله راههای مثبت اندیش شدن هستند پرداخته ایم.

در این میان تعادل میان افکار مثبت و منفی از همه چیز مهم تر است. تعادل باید به گونه ای باشد که هیچ وقت با دید منفی به موضوعات نگاه نکنیم. در عین حال جوانب احتیاط و عقل را نیز در نظر بگیریم. برخی از افراد بسیار منفی اندیش هستند، این همان عدم تعادل است. برای مثبت اندیشیدن با تعادل مناسب نیاز نیست تا کارهای سختی انجام داد. یک برنامه ریزی درست و به کارگیری برخی تکنیک ها بسیار کارساز و مفید هستند.

 

 

برای مثبت اندیش شدن هر آنچه فکر می کنید را باور نکنید

 

برای مثبت اندیش شدن هر آنچه فکر می کنید را باور نکنید

 

برای مثبت اندیش شدن لازم است به برخی از تفکرات و گفتگوهای درونی خود گوش ندهید. زندگی بدون داشتن افکار منفی سخت است. گاهی اوقات باید به گونه ای دیگر فکر کرد به همان اندازه که با نگاه به آینه به افکار مثبت توجه می کنید، بهتر است چیزهای منفی را تا حدودی نبینید. چیزهایی چون احساس پیری، چربی برجسته شدن در بدن و… . به هر چه به خود می گویید، گوش ندهید. گاهی با نگاه به آینه احساس می کنید امروز چاق شده اید. احتمال این که اشتباه می کنید را بپذیرید، این احتمال گاهی بسیار ضریب بالایی دارد.

 

 

برای مثبت اندیش شدن بر روی چیزی که می خواهید متمرکز شوید

 

برای مثبت اندیش شدن بر روی چیزی که می خواهید متمرکز شوید

 

ما همیشه سریع آن چیزهایی را نمی خواهیم لیست می کنیم. مدت زمان زیادی را صرف تمرکز بر روی چیزهایی را که نمی خواهیم می کنیم. یکی از گام های مثبت اندیش شدن، حذف چنین کارهایی در زندگی روزمره است. هنگامی که با مشکلی مواجه می شوید، در مورد چیزی که اشتباه است و باید برطرف شود صحبت نکنید. صحبت های خود را با نتیجه نهایی شروع کنید. نتیجه نهایی آن چیزی است که می خواهید، همان چیزی که برای رسیدن به آن تلاش می کنید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

مثبت اندیش شدن با تمرکز بر روی لحظات خوش

 

مثبت اندیش شدن با تمرکز بر روی لحظات خوش

 

سعی کنید خود را با لحظات خوش محاصره کنید. ما همیشه نمی توانیم در تعطیلات باشیم و یا حتی در کنار کسانی که بهترین ها را برای ما به ارمغان می آورند. اما می توانیم خود را در لحظات خوشی که داشته ایم، محاصره کنیم. با یادآوری و نگاه به عکس های آن لحظات احساس خوش آن زمان را مرور کنید. به دنبال عکس هایی باشید که در درون شما واکنش مثبت ایجاد می کنند. عکس هایی که باعث لبخند شما می شوند. خاطراتی را مرور کنید که صدای خنده بلند شما را به ناخودآگاه در می آورند. سعی کنید روزانه خود را با این لحظات درگیر کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » ۱۰ راهکار موثر پاکسازی ذهن از افکار منفی «

 

 

شبکه های اجتماعی یکی از راههای مثبت اندیش شدن

 

شبکه های اجتماعی یکی از راه های مثبت اندیش شدن

 

زندگی در شبکه های اجتماعی همیشه هیجان انگیز به نظر می رسد. بنابراین گاهی برای مثبت اندیش شدن به افراد توصیه می شود در شبکه های اجتماعی فعال باشند. مردم فقط در مورد چیزهای قابل توجه پست می گذارند. معمولا هر روز یک تکه از بخش های شاد و جذاب زندگی خود را به اشتراک می گذارند. خودتان نیز همین کار را بکنید.

تکه های شاد از لحظات زندگی خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. این روند شما را ترغیب می کند تا در زندگی به دنبال لحظات مثبت و شادتان باشید. بنابراین به شما یادآوری می شود که همیشه چیزی برای خوشحال بودن و افتخار کردن به آن وجود دارد.

 

بیشتر بخوانید » رابطه عکس پروفایل با شخصیت شما «

 

 

برای مثبت اندیش شدن خود را با افراد حامی محاصره کنید

 

برای مثبت اندیش شدن خود را با افراد حامی محاصره کنید

 

افرادی که برای شما ارزش قائل هستند و از شما حمایت می کنند را در اطراف خود نگه دارید. این افراد احساس خوبی در مورد خودتان به شما می دهند. کسانی که شما را در زندگی بالا می برند و برایتان ارزش قائل هستند به مثبت اندیش شدن شما بسیار کمک می کنند. یکی از را ه های مثبت اندیش بودن این است که از کسانی که شما را پایین می آورند و مدام انتقاد می کنند، فاصله بگیرید. همان طور کسانی را که از شما حمایت می کنند را بیشتر وارد زندگی خود کنید. در مقابل شما نیز از آن ها حمایت کنید و به رشد و پرورش آن ها کمک کنید.

 

برای مثبت اندیش شدن، فعال باشید

 

یکی از راههای مهم در مسیر مثبت اندیش شدن فعالیت است. ورزش تولید اندروفین خون را که باعث خوشحالی می شود را افزایش می دهد. بنابراین شما با ورزش کردن به بالاترین میزان طبیعی اندروفین برای خوشحالی می رسید. با ورزش کردن و فعالیت شدید حتی فرصت گفتگوی درونی منفی با خود را ندارید. چرا که آن قدر حس خوبی در خود ایجاد کرده اید که ذهن تان فرصت منفی نخواهد داشت.

 

برای مثبت اندیش شدن به طبیعت بروید

 

برای مثبت اندیش شدن به طبیعت بروید

 

برخی اوقات صرف زمان برای درک جهان در مثبت اندیش شدن تاثیر شگرفی دارد. این که جهان چیزی بزرگ تر و پیچیده تر از چیزی است که شما دارید. صرف زمان برای قدردانی از زیبایی های طبیعت باعث بهبود خلق و خو می شود. طبیعت در کاهش استرس و تقویت شادی تاثیر به سزایی دارد.

 

 

برای مثبت اندیش شدن پذیرش خود را تمرین کنید

 

برای مثبت اندیش شدن پذیرش خود را تمرین کنید

 

یکی از نکات مهم برای مثبت اندیش شدن پذیرش خودِ واقعی افراد است. شما ممکن است یک مدل نباشید، حتی یک ورزشکار المپیک یا دانشمند هم نباشید. اما مشکلی نیست، بهتر است به خود و نکات مثبت خود نگاه کنید. به تمام چیزی که هستید، بیاندیشید. خود را بابت نقاط ضعف خود سرزنش نکنید. با چنین تفکرات منفی به خود آسیب وارد نکنید. بر روی نکات مثبت خود تمرکز کنید و کارهایی را که توانایی انجام آن را دارید به بهترین نحو انجام دهید. این موضوع بدان معنی نیست که نقطه ضعف های خود را بهبود نبخشید. اما برای بهبود بخشیدن نیازی نیست بر روی نکات منفی و ضعف خود بیش از حد تمرکز کنید. آگاهی از این نکات کافی است.

 

بیشتر بخوانید » تقویت مثبت اندیشی در کودکان « 

 

 

کمال گرایی را رها کنید

 

این که تصور کنید در هر کاری می توانید کامل باشید، غیر ممکن است. هیچ کس در همه کارها کامل نیست. یکی از راههای مثبت اندیش شدن رهایی از کمال گرایی است. این موضوع در مورد مسابقه ها و سرگرمی ها بیشتر صدق می کند. به عنوان مثال اگر در یک مسابقه تنیس که برای اولین بار شرکت کرده اید، برنده نشدید، به معنای ضعف شما نیست.

اول باید به آن مسابقه به عنوان یک سرگرمی نگاه کنید. سرگرمی که با پیشرفت و یادگیری همراه است. مسابقه نشان دهنده دستاوردهای شما در آن سرگرمی است. با تمرین بیشتر می توانید در گام های بعدی به دستاوردهای بیشتری برسید. اگر پیشرفت کمی داشتید، خود را سرزنش نکنید، این همان کمال گرایی است. سعی کنید همیشه پیشرفت کنید اما بدانید شما هرگز کامل نیستید. همیشه چیزی وجود دارد که می خواهید به آن برسید.

 

برای مثبت اندیش شدن حضور کامل شما لازم است

 

برای مثبت اندیش شدن حضور کامل شما لازم است

 

یکی از تکنیک های مثبت اندیشی این است که تمرکز خود را در حضور برای انجام هر کاری قرار دهید. اگر با کسی صحبت می کنید بر روی صحبت و معاشرت با آن فرد تمرکز کنید. وقتی چیزی می نویسید و یا موسیقی گوش می دهید، حتی وقتی غذایی می خورید، در لحظه حضور داشته باشید. یکی از راه های مثبت اندیش شدن حضورِ در لحظه در حین انجام کارها و لذت بردن از آن لحظه است. در لحظه زندگی و از آن لذت ببرید.

نیازی به استرس بیش از حد در مورد اتفاقاتی که در گذشته رخ داده، نیست. شما نمی توانید آن چه را در گذشته رخ داده، تغییر دهید. بسیاری از اتفاقات در آینده دستِ شما نخواهند بود. بنابراین پیش بینی آینده امری غیر ممکن است. تنها می توانید در لحظه ای که در آن قرار دارید، زندگی کنید و تصمیم بگیرید. این بدان معنا نیست که برنامه ریزی برای آینده خود نداشته باشید. تنها کافی است آینده را پیش بینی نکنید.

 

بیشتر بخوانید » آیا مثبت اندیشی واقعا وجود دارد؟ «

 

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی مثبت اندیش شدن

 

در زندگی روزمره تمامی افراد با افکار منفی، گفتگوی درون و تصورات آزار دهنده دست و پنجه نرم می کنند. برای رهایی از این فشارهای روزانه بهتر است گاهی افکار منفی را نادیده گرفت. شاید لازم باشد تا کمی در راستای مثبت اندیش شدن قدم برداشت. سازمان دهی ذهن و توجه به سلامت و تندرستی بدن و زندگی در لحظه می تواند کمک بسیار زیادی به از بین بردن افکار منفی کند.

 

 

 

منبع: fernwoodfitness

کالابرگ الکترونیک