تقویت مثبت اندیشی در کودکان با ۴ راهکار ساده و فوق‌العاده

تقویت مثبت اندیشی در کودکان با ۴ راهکار ساده و فوق‌العاده


23 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 5 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تقویت مثبت اندیشی در کودکان با ۴ راهکار ساده و فوق‌العاده

حتی کودکان پر شور و شوقی که همیشه انرژی دارند نیز گاهی ‌اوقات افکار منفی ابراز می‌کنند؛ مثلا ممکن است بگویند: «من بدترین فرد کلاسمان هستم» یا «هیچ‌کس نمی‌خواهد با من بازی کند.» مطمئنا، خالی از لطف نیست که کودکان احساسات خود را به والدینشان بگویند؛ اما وقتی به نظر می‌رسد هر جمله آنها، «نیمه خالی لیوان» است تا «نیمه پر لیوان»، وقت آن است که تفکر خود را تغییر دهیم و مثبت ‌اندیشی را در خود و کودکان‌مان تقویت کنیم. در مجله کوروش ۴ روش و راهکار فوق‌العاده برای تقویت مثبت اندیشی و مثبت گرایی و رفع منفی‌گرایی در کودکان را شرح داده‌ایم. در سرویس سبک زندگی همراه ما باشید.

 

تقویت مثبت اندیشی در کودکان

 

با ۴ راهکار ساده مثبت اندیشی را در کودکان تقویت کنید. ما به شما این راهکارها را شرح خواهیم داد.

 

 

۱. «قدردانی‌کردن» را تشویق کنید

 

«قدردانی‌کردن» را تشویق کنید

 

اولین قدم برای تقویت مثبت ‌اندیشی در کودکان و رفع منفی‌گرایی در آنها برای رسیدن به موفقیت، ترویج تشکر و قدردانی در خانه است. برای بچه‌ها آسان است که درگیر بازی «مقایسه» شوند. والدین ممکن است نظراتی مانند «برای خواهرم تبلت خریده‌اید و برای من نه!» و «موهای برادرم از موهای من زیباتر است» را بشنوند. به احتمال زیاد آنها این نوع صحبت‌ها را درباره بزرگسالان دیگر، از خود ما می‌شنوند.

 

ما می‌توانیم با زبانی قدرشناسانه، چیزهای مختلفی را مثال بزنیم و جملات تاکیدی مثبت برای کودکان به کار ببریم. مثلا بگوییم :«من خیلی سپاسگزارم برای این روز زیبا، بنابراین همه ما می‌توانیم بیرون با هم بازی کنیم!» و «خوشحال نیستی که اینهمه لگو داری؟ می‌توانی با اینها چیزهای شگفت‌انگیزی را بسازی!» بنابراین به‌راحتی می‌توانید اولین و ساده‌ترین قدم تقویت مثبت ‌اندیشی در کودکان را بردارید و به آنها نشان دهید که می‌توان قدردان چیزهای کوچک بود.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ اصل همیشگی مثبت اندیشی در سختی‌ها

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

۲. از شخصیت آنها تعریف کنید

 

برای تقویت مثبت اندیشی در کودکان از شخصیت آنها تعریف کنید

 

حتی ممکن است متوجه نشویم که هر چند وقت یک‌بار به بچه‌هایمان می‌گوییم: «تو خیلی ناز هستی» و «با آن لباس خیلی خوب به نظر می‌آیی.» در حالی که این تعریف‌ها همگی خوب هستند؛ باید به جای این که همیشه از ظاهرشان تعریف کنیم، به دنبال تعریف و تمجید از شخصیت آنها باشیم. می‌توانیم این کار را با گفتن عباراتی مانند «من عاشق رفتارت با مردم و ادبت هستم!» و «مهربانی و تمایلت برای کمک به من، همیشه خوشحالم می‌کند.» این جملات کوتاهی در زمینه روانشناسی کودک نقشی بی‌بدیل دارند و افکار منفی و حتی دروغگویی در کودکان را کمرنگ می‌کنند. تاثیر افکار و جملات مثبت را در زندگی از همان سنین کودکی جدی بگیرید.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا مثبت اندیشی واقعا وجود دارد؟

 

 

۳. فضای شام و ناهار خوردن را مثبت کنید

 

تقویت مثبت‌اندیشی در کودکان؛ فضای شام و ناهار خوردن را مثبت کنید

 

رونالد ریگان (Ronald Reagan) گفته است :«همه تحولات بزرگ در آمریکا، از میز غذا شروع می‌شود». اگر می‌خواهیم افکار منفی فرزندانمان را به افکار مثبت تبدیل کنیم و باعث تقویت مثبت‌اندیشی در کودکان شویم، چه مکانی بهتر از سر میز غذا؟ از آنجا که مکالمه شام ​​غالبا به اعضای خانواده مربوط می‌شود که روز خود را مرور و تعریف می‌کنند، از فرزندانتان بخواهید که اتفاق یا خاطره‌ای خوب را برای همه تعریف کنند.

 

سپس، سعی کنید لحظه‌ای «نه چندان خوب» را به «لحظه‌ای مثبت» تبدیل کنید؛ به‌عنوان مثال، «متأسفم که در تئاتر مدرسه، نقش اول را به تو ندادند؛ اما اگر واقعا بتوانی این نقش کوچک را خیلی خوب بازی کنی، ممکن است معلمت دفعه بعد نقش بزرگ‌تری را به تو بدهد.»

 

 

بیشتر بخوانید: با بچه‌ای که دروغ می‌گوید چگونه رفتار کنیم

 

 

۴. نشانه‌های مثبت‌نگری را در دید آنها قرار دهید

 

تقویت مثبت‌اندیشی در کودکان نشانه‌های مثبت‌نگری را در دید آنها قرار دهید

 

گاهی اوقات برای تقویت مثبت‌اندیشی در کودکان و حتی بزرگسالان، به یادآوری بصری نیاز دارید. یک تابلو یا پوستر را در مکانی پر رفت‌وآمد، مثل آشپزخانه یا حمام آویزان کنید. می‌توانید نوشته‌ای از سخن بزرگان درمورد مثبت‌اندیشی را نیز چاپ و آویزان کنید؛ مثلا «اولین قدم این است که به خودتان بگویید می‌توانید» ویل اسمیت (Will Smith) را چاپ کنید. جملات تاکیدی مثبت برای تقویت مثبت‌اندیشی و از بین بردن منفی‌گرایی در کودکان بسیار موثر هستند.

 

برای تقویت مثبت‌اندیشی در کودکانتان، اگر از این راهکارها استفاده کنید، آنها مجهز به قوی‌ترین سلاح مثبت‌اندیشی می‌شوند.

 

 

منبع: A Talent Parent

 

کالابرگ الکترونیک