نگاهی به زندگینامه و بهترین کتاب های جی دی سلینجر

نگاهی به زندگینامه و بهترین کتاب های جی دی سلینجر


7 مهر 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نگاهی به زندگینامه و آثار جی دی سلینجر

جی دی سلینجر نویسنده بزرگ آمریکایی با نوشتن کتاب مشهورش «ناتور دشت» و خلق شخصیت عصیانگر هولدن کالفید، به یک افسانه زنده تبدیل شد. ولی این نویسنده محبوب و موفق در تصمیمی بحث برانگیز به سرعت خود را از کانون توجهات دور کرد و دیگر اثری به چاپ نرساند. امروز در سرویس کتاب و ادبیات مجله کوروش مروری بر زندگینامه سلینجر و بهترین کتاب های او می اندازیم.

 

جی دی سالینجر نه تنها به دلیل نوشتن برخی از جنجالی ترین و پرخواننده ترین کتاب های قرن بیستم، بلکه به خاطر خصوصیت شخصیتی و انزوا طلبی مرموز و وسواس گونه اش شهرت دارد. با این حال، نویسنده کتاب مشهور «ناتور دشت» تنها به همین یک رمان و ۳ مجموعه داستان کوتاه بسنده کرد. ولی با همین آثار اندک جایگاه تثبیت شده ای در تاریخ ادبیات به دست آورد که با هیچ نویسنده دیگری قابل مقایسه نیست.

 

 

مختصری از زندگینامه جی دی سالینجر

 

مختصری از زندگی جی دی سالینجر

 

جروم دیوید سلینجر روز ۱ ژانویه ۱۹۱۹ در شهر نیویورک متولد شد. او کوچکترین پسر یک خاخام یهودی به نام سُل سلینجر و همسر مسیحی او میریام بود. سلینجر که در دوران مدرسه چندان دانش آموزش خوبی نبود، پس از شکست در تحصیلات عادی در مدرسه مک برنی نیویورک، به مدرسه نظامی فورج در پنسیلوانیا فرستاده شد. سلینجر بعدها در کالج اورسینوس پنسیلوانیا و دانشگاه نیویورک تحصیل کرد. سلینجر برای اولین بار در سن ۲۱ سالگی یکی از داستان های کوتاه خود را منتشر کرد. این داستان به سرعت مورد توجه ویت برنت، بنیانگذار و سردبیر مجله «استوری» قرار گرفت و همین نیز باب آشنایی این دو را باز کرد.

برنت قریحه و استعداد نویسندگی سلینجر را کشف کرده بود و او را تشویق به نوشتن داستان های بیشتری کرد. او به زودی آثار دیگری از خود را این بار در نشریات معتبری همچون «ستردی اوینینگ پست» و «کولیر» به چاپ رساند. درست زمانی که حرفه نویسندگی سلینجر در آغاز راه بود، آتش جنگ جهانی دوم افروخته شد. سلینجر مجبور شد بین سال های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۴ در ارتش خدمت کند. در همین دوره بود که سلینجر کار بر روی شاهکار آینده اش «ناتور دشت» و شخصیت به یادماندنی «هولدن کالفیلد» را شروع کرد.

 

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به زندگینامه و بهترین کتاب های ارنست همینگوی

 

 

پس از جنگ و چاپ ناتور دشت

 

پس از جنگ و چاپ ناتور دشت

 

ضایعات و آسیب های دوران جنگ ناراحتی عصبی جدی را برای نویسنده به وجود آورد که باعث شد برای مدتی در بیمارستان بستری شود. در حین درمان بود که سلینجر به همسر اول خود، سیلویا که احتمالا یک نازی سابق بود آشنا شد. ازدواج این دو دیرپا نبود و پس از مدت ۸ ماه سلینجر و سیلویا از هم جدا شدند. سلینجر چند سال بعد با کلر داگلاس، دختر یک منتقد برجسته هنری آشنا شد و خیلی زود با او ازدواج کرد. ازدواج این دو برای بیش از یک دهه دوام داشت و حاصل آن دو فرزند بود.

۶ سال پس از طلاق بود که سلینجر با جویس مینارد آشنا شد. سلینجر داستان کوتاهی از جویس را در مجله نیویورک تایمز خوانده و به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بود. این دو یک سری نامه نگاری های جالب را شروع کردند. به زودی جویس متقاعد شد که رابطه او با نویسنده مشهور جدی است. اندکی بعد او به خانه سلینجر نقل مکان کرد. ولی تنها بعد از ۱۰ ماه رابطه این دو از هم پاشید. جویس تا مدت ها در مورد رابطه خود با جی دی سلینجر سکوت کرد، ولی در سال ۱۹۹۸ بود که لب به سخن گشود و از تجربه عاشقانه خود با نویسنده ناطور دشت نوشت.

او سلینجر را «عاشقی وسواسی» توصیف کرده بود. جویس آخرین رابطه عاشقانه سلینجر نبود. اندکی بعد او با یک جویس دیگر، این بار اِلن جویس، بازیگر سینما و تلویزیون آشنا شد. پس از او، سلینجر با پرستار جوانی به نام کالین اونیل آشنا شد که رابطه این دو تا پایان عمر سلینجر یعنی تا ۲۷ ژانویه ۲۰۱۰ دوام داشت.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب تنفس اثر جیمز نستور | مزایای تنفس صحیح

 

 

بیشتر بخوانید » درباره زندگی و مشهوترین آثار چارلز دیکنز «

 

 

موفقیت گسترده ناتور دشت و زندگی به دور از هیاهو

 

موفقیت گسترده ناتور دشت نوشته جی دی سلینجر

 

سلینجر وقتی رمان مشهورش «ناتور دشت» را در سال ۱۹۵۱ منتشر کرد با تحسین بی سابقه ای از سوی منتقدان ادبی مواجه شد. در همین حال، بودند منتقدانی که از این رمان سلینجر به دلیل ترویج برخی دیدگاه های غیراخلاقی به شدت انتقاد کنند. جالب آنکه، حالا از ناتور دشت به عنوان آموزنده ترین کتاب قرن بیستم نیز نام می برند. ناتور دشت نه تنها طرفداران دو آتشه ای در سرتاسر دنیا دارد، بلکه حتی در مدارس و دبیرستان های آمریکا جز مواد آموزشی درس ادبیات است. فروش رمان ناتور دشت هم بی سابقه بود. تا به حال بیش از ۶۵ میلیون نسخه از ناتور دشت در سراسر دنیا فروخته شده است. برآورد می شود که سالانه حدود ۱ میلیون نسخه از این کتاب فروخته شود. ناتور دشت همچنین به بیش از ۳۰ زبان مختلف ترجمه شده است.

اگرچه سلینجر نوشتن را تا پایان عمر ادامه داد، ولی ناتور دشت تنها رمان چاپ شده او باقی ماند. او بعد از چاپ چهارمین کتاب خود، زندگی کاملا انزوا طلبانه ای را به دور از هیاهوی رسانه ها و مردم پی گرفت. با این حال، برخی منابع عقیده دارند که سلینجر دستکم ۱۰ رمان تا پایان زندگی خود نوشته و حالا جایی در خانه او در نیو همپشایر مخفی نگه داشته شده اند.

 

 

بهترین کتاب های جی دی سلینجر

 

دی جی سلینجر بی شک یکی از بحث برانگیزترین نویسندگان تاریخ ادبیات است. در حالی که به لحاظ کمی آثار سلینجر تمام در یک جلد جای می گیرند، ولی او با همین آثار به ظاهر اندک تأثیر شگرفی بر دنیای ادبیات گذاشته است. جالب است بدانید برخی از آشفته ترین ذهن های قرن گذشته از جمله مارک چپمن (قاتل جان لنون)، جان هینکلی جونیور (عامل سوء قصد به جان رونالد ریگان) و لی هاروی اسوالد (عامل ترور جان‌ اف ‌کندی) یا حتی روبرت جان باردو (قاتل بازیگر جوان سینما لوسیل شفر) همگی از علاقه مندان به رمان ناتور دشت بوده اند و حتی بعضی از آنها همیشه این کتاب را همراه خود داشته اند. به هر روی، سلینجر در زمان حیات تنها یک رمان و در مجموع ۱۳ داستان کوتاه را در قالب چهار چاپ کرد.

 

بیشتر بخوانید » درباره زندگی و بهترین آثار و کتاب های رولد دال «

 

 

«دلتنگی‌ های نقاش خیابان چهل و هشتم (نه داستان)»

 

 

 «دلتنگی‌ های نقاش خیابان چهل و هشتم (نه داستان)» نوشته جی دی سلینجر

 

سال چاپ: ۱۹۵۳

تعداد صفحات: ۲۶۴

ترجمه: احمد گلشیری (انتخاب کاربران)

 

جی دی سلینجر نویسنده ای است که با وجود محدودیتش در مضمون و همینطور شیوه های داستان نویسی، با اقبال بی نظیری مواجه شد. هر چند ممکن است داستان های سلینجر به لحاظ تنوع مضمون و استفاده از صناعات ادبی همچون دیگر نویسنده های معاصر آمریکا مانند ارنست همینگوی و اسکات فیتز جرالد چشمگیر نباشند، ولی آثار او چنان گیرا و جذاب بودند که تاثیر شگرفی بر چند نسل از کتابخوانان سرتاسر دنیا گذاشتند. تا هم اکنون او را یکی از محبوب ترین نویسندگان دنیای ادبیات بدانیم.

«نه داستان» که در ایران بیشتر به نام «دلتنگی ‌های نقاش خیابان چهل و هشتم» شناخته می شود، شامل ۹ داستان جی دی سلینجر است. سلینجر در این داستان هایش به شیوه منحصر به فرد خود کودکی و بزرگسالی را در مقابل یکدیگر قرار داده است. تقابلی که همه چیز از تقابل بی گناهی با پلیدی،‌ امید و یأس تا حقیقت و دغلکاری را شامل می شود.

 

 

«فرنی و زویی»

 

«فرنی و زویی» نوشته جی دی سلینجر

 

سال چاپ: ۱۹۶۱

تعداد صفحات: ۲۰۱

ترجمه: امید نیک ‌فرجام (انتخاب کاربران)

کمتر کتابخوانی در دنیاست که تا به حال نام «فرنی و زویی»، مجموعه داستان مشهور جی دی سلینجر را نشنیده باشد. شخصیت های دو داستان این مجموعه فرنی و زویی از اعضای خانواده گلس هستند. در فرنی و زویی آدم هایی را می بینیم که تمام تلاش خود را معطوف به دست آوردن ثروت و شهرت و مقام کرده اند، غافل از اینکه بدانند هدف از تحصیل و کار و معرفت باید چیزی ورای مادیات باشد. با توجه به مضمون جهانشمول فرنی و زویی، این اثر جی دی سلینجر برای مردم دوران های مختلف مصداق داشته و لاجرم بر دل نشسته است.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب دختر تحصیلکرده اثر تارا وستور

سلینجر در فرنی و زویی از فلسفه و عرفان می گوید و گاهی رمانش به کتابی پرورشی آن هم کتابی که راه و رسم زندگی را به خوانندگان می آموزد تبدیل می شود. گاهی شخصیت ها برای مدت طولانی در یک مکان و زمان باقی می مانند و از دغدغه ها و افکار خود صحبت می کنند. به این جهت، برای کسانی که داستان های مملو از درون بینی و عجین با فلسفه و عرفان را به آثار پر شتاب و پرکشش ترجیح می دهند، سلینجر می تواند پیشنهاد عالی باشد.

 

 

«تیرهای سقف را بالا بگذارید، نجاران»

 

«تیرهای سقف را بالا بگذارید، نجاران»

 

سال چاپ: ۱۹۶۳

تعداد صفحات: ۲۴۸

ترجمه: امید نیک ‌فرجام (انتخاب کاربران)

 

کتاب «تیرهای سقف را بالا بگذارید، نجاران» یکی دیگر از آثار جی دی سلینجر است که نویسنده در آن به سرگذشت خانواده  گلس می پردازد. سیمور یکی از اعضای خانواده گلس است که قبلا در «یک روز خوش برای موزماهی»‌ در مجموعه «۹ داستان» نیز آمده بود. خوانندگانی که داستان یک روز خوش… را خوانده اند می دانند که سیمور شخصیت شیدا و روان رنجوری است که پس از صحبت با دختری در ساحل و گشتن دنبال موزماهی به زندگی خود خاتمه می دهد. حالا سیمور در این داستان با نامزدش موریل تدارک مراسم ازدواج را می ریزد. با این حال، همچنان سیمور با این امر مخالف است و چون به عقیده خودش همچنان تحمل این حجم از خوشبختی را ندارد!

 

 

«ناتور دشت»

 

«ناتور دشت» جی دی سلینجر

 

سال چاپ: ۱۹۵۱

تعداد صفحات: ۲۳۴

ترجمه: محمد نجفی (انتخاب کاربران)

 

کتابخوانانی که رمان «ناتورِ دشت (به صورت ناطور دشت نیز نوشته می شود)» را نخوانده اند بسیار اندک هستند. حتی کسانی که ناتور دشت را نخوانده اند هم کمابیش با داستان آن و نویسنده کتابش آشنا هستند. شخصیت اصلی ناتور دشت هولدن کالفیلد، پسرک ۱۶ ساله نهیلیستی است که به تازگی از مدرسه اخراج شده و اکنون دارد ماجراهای زندگی خود را در یک مرکز توان‌ بخشی برای یک روانکاو تعریف می کند.

جی. دی. سالینجر در ناتور دشت با مهارت خارق العاده ای از زبان هولدن، نوجوانی به شدت پرمدعا، لافزن، مغرور و البته عمیقا صادق است، آنچه بر او رفته را روایت می کند. ناتور دشت با قدرت کلمات سالینجر، کتابی به شدت تاثیرگذار، بدبینانه، دلگرم کننده و در عین حال بسیار خنده دار است که خواننده نمی تواند تا مدت ها وقایع و شخصیت دوست داشتنی اش را از یاد ببرد.

 

 

و کتاب های جدید سلینجر

 

سال ۲۰۱۹ بود که خانواده سلینجر اعلام کردند که می خواهند به مرور آثار چاپ نشده نویسنده مشهور را به چاپ برسانند. همواره شایعات زیادی در جریان بوده که جی دی سلینجر تا آخرین روزهای زندگی خود به نوشتن ادامه داده است. مت سلینجر در گفتگو با گاردین گفته است که پدرش هیچ وقت از نوشتن دست نکشید و گفته تمام آثاری که او نوشته بالاخره در برهه ای چاپ می شوند. مت در بخشی از گفتگوی خود گفت، پدرش انبوهی از ایده و فکر در سر داشته و ممکن بوده در حین رانندگی گوشه ای نگه دارد و در دفترچه اش چیزی بنویسد. او حتی در خانه اش در کنار هر صندلی یک دفترچه یادداشت گذاشته بود تا مبادا ایده ای را فراموش کند.

با این حال، سلینجر تصمیم گرفت بهترین راه نوشتن این است که کمتر با مردم به خصوص با بنگاه های چاپ و نشر و همینطور منتقدان ادبی سروکار داشته باشد. هر چند در مورد محتوای آثار چاپ نشده سلینجر چیز زیادی دانسته نمی شود، ولی قبلا شایعه شده بود که یک داستان کوتاه با حضور هولدن کالفیلد و یک داستان هم به ازدواج کوتاه سلینجر با سیلویا، عضو سابق حزب نازی می پردازد که مت این شایعات عجیب را تکذیب کرده است.

کولین اونیل و مت سلینجر که هم اکنون وارثین ادبی سلینجر هستند، از سال ۲۰۱۱ مشغول آماده کردن آثار نویسنده مشهور برای چاپ بوده اند. ولی ظاهرا به دلیل حجم بالای آثار سلینجر آماده سازی آنها برای چاپ زمان بر باشد. قبلا قرار بود برخی از این آثار در سال ۲۰۲۰ چاپ شود که چنین نشد. با این حال، تصور می شود دستکم تا پایان سال ۲۰۲۱ یا اوایل ۲۰۲۲، یک جلد از کتاب های جدید سلینجر به چاپ برسد.

 

 

منابع: famousauthors، guardian، juanherranz

 

 

کالابرگ الکترونیک