یک کیلو شکر چند لیوان و چند پیمانه است | لیوان مناسب برای پیمانه کردن

یک کیلو شکر چند لیوان و چند پیمانه است | لیوان مناسب برای پیمانه کردن


30 تیر 1403 . زمان مطالعه: 6 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
یک کیلو شکر چند لیوان فرانسوی است

یک کیلوگرم شکر دقیقا چند لیوان است؟ پیمانه‌های آشپزی برای اندازه‌گیری مواد غذایی، کار را بسیار راحت می‌کنند. در بسیاری از دستورالعمل‌های آشپزی، به جای پیمانه از لیوان یا فنجان به عنوان پیمانه استفاده می‌‌شود. اگر دستورالعملی که دارید، بر اساس لیوان یا پیمانه نوشته شده است، باید تبدیل گرم به پیمانه یا لیوان را با دقت انجام دهید. چون در صورت رعایت نکردن اندازه‌ها، زحمتتان بعد از پخت هر دسر، کیک یا غذایی که به این شکل تهیه می‌کنید، به هدر می‌رود. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به شما درباره اینکه یک کیلو شکر چند لیوان است، چه لیوانی برای پیمانه مناسب است، هر لیوان چند گرم شکر است و … خواهیم گفت.

چه لیوانی برای پیمانه کردن مناسب است؟

چه لیوانی برای پیمانه کردن مناسب است؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده که پیمانه اندازه‌گیری در دسترس نداشته‌اید ولی می‌خواهید شیرینی، کیک یا حلوا درست کنید و تصمیم گرفته‌اید با لیوان، اندازه‌گیری شکر را انجام دهید. لیوان‌ها در اندازه‌های مختلف، در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند اما اگر می‌خواهید از لیوان به عنوان پیمانه استاندارد استفاده کنید، باید از «لیوان دسته‌دار فرانسوی» کمک بگیرید.

این لیوان‌ها در بسیاری از خانه‌ها پیدا می‌شوند و نکته جالب در مورد آنها این است که اندازه یا حجمی که این لیوان‌ها می‌گیرند، به اندازه پیمانه‌های استاندارد آشپزی است. به همین خاطر خیلی وقت‌ها در دستورهای پخت و میزان مواد لازم، به جای پیمانه آشپزی، از لیوان دسته‌دار فرانسوی استفاده می‌شود. در اینجا هم منظور ما از لیوان، لیوان فرانسوی دسته‌دار است.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه اسپرینگ رول میگو با سبزیجات متنوع به روش چینی ها

یک کیلو شکر معادل چند لیوان است؟

لیوان‌های فرانسوی، هر چند اندازه‌ای مشابه و بسیار نزدیک به پیمانه‌های آشپزی دارند ولی تا حد اندکی بین آنها تفاوت وجود دارد. هر لیوان فرانسوی شکر، حدود ۲۳۰ گرم شکر را در خود جا می‌دهد. اگر موقع پیمانه کردن شکر، لیوان فرانسوی، سر خالی باشد، وزن ۲۰۰ گرم را به شما می‌دهد. (هر ۱ پیمانه آشپزی، ۲۰۰ گرم شکر را در خود جای می‌دهد.)

هر یک کیلو شکر، ۱۰۰۰ گرم است. پس این میزان برابر با ۵ لیوان دسته‌دار فرانسوی شکر سر خالی است.

در ضمن شکر را به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

چه زمانی از لیوان به جای ترازو یا پیمانه استفاده کنیم؟

هر یک کیلو چند لیوان

بهترین روش اندازه گیری مواد برای آشپزی، استفاده از ترازوهای دقیق و با خطاهای بسیار جزئی است. اگر با شکر می‌خواهید شیرینی‌های بسیار ظریف با وزن دقیق درست کنید، مثل انواع فوندانت، بهتر است دور پیمانه کردن شکر یا دیگر مواد با لیوان و انواع پیمانه آشپزی را خط بکشید. در این موارد باید حتما از ترازو استفاده کنید. چون تغییر بسیار جزیی در مواد، می‌تواند کار را خراب کند.

اما اگر کیک‌های ساده، شیرینی‌های معمولی یا حلوا و غذاهای شیرین می‌خواهید درست کنید، همان لیوان را می‌توانید با خیال راحت به عنوان پیمانه در نظر بگیرید. چون مقدار جزئی تغییر در اندازه‌ها، ساختار و طعم غذا، کیک یا دسر را چندان تغییر نمی‌دهد یا آن را خراب نمی‌کند. پس هر چه دستور غذایی ساده‌تری داشته باشید، لیوان را به عنوان بهترین جایگزین می‌توانید در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت شکر سفید و شکر قهوه ای چیست؟

چطور مطمئن شویم که هر کیلو شکر چند لیوان است؟

اگر ترازو در دسترس دارید، یک بار برای همیشه، حجم یک لیوان شکر یا هر ماده غذایی را روی ترازو اندازه بگیرید. به این شیوه خودتان مطمئن می‌شوید که هر لیوانی که دارید (به جز لیوان دسته‌دار فرانسوی) چقدر حجم یا ظرفیت دارد.

روش دیگر جستجو در اینترنت است. با یک سرچ ساده به جواب این سوال می‌رسید که مثلا یک کیلو آرد چند پیمانه است، یک لیوان فرانسوی چند گرم است، یک لیوان فرانسوی چند گرم شکر یا آرد است و … . شما می‌توانید در مقاله آموزش جدول اندازه گیری پیمانه ها، درباره میزان دقیق مواد خشک یا تر اطلاعات جامع و کاملی را کسب کنید.

حتما بخوانید  ۸ روش طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی در شهرهای مختلف + فیلم

سوالات متداول درباره یک کیلو شکر معادل چند لیوان است

یک کیلو شکر چند پیمانه پلوپز است؟

تخفیف شوینده های افق کوروش

یک کیلو شکر چند پیمانه پلوپز است؟

حجم و ظرفیت پیمانه پلوپزی معادل لیوان دسته‌دار است. یعنی هر کیلو شکر، ۵ پیمانه پلوپزی و هر پیمانه پلوپزی، معادل ۲۰۰ گرم شکر است.

هر یک لیوان فرانسوی چند میلی لیتر است؟

هر یک لیوان فرانسوی ۲۰۰ میلی لیتر است. میلی لیتر برای اندازه‌گیری مایعات مثل شیر، آب، ماست و … کاربرد دارد.

یک کیلو چند لیوان است؟

بسته به اینکه ماده‌ای که می‌خواهید اندازه ‌بگیرید، چیست، این معیار فرق می‌کند. مثلا ۱ لیوان فرانسوی آرد، ۱۵۰ گرم وزن دارد ولی ۱ لیوان فرانسوی برنج، ۲۰۰ گرم است. در نتیجه بسته به چگالی مواد شما، تعداد لیوان‌ها متفاوت است.

یک کیلو شیر چند لیوان فرانسوی است؟

هر کیلو، ۵ لیوان فرانسوی است. هر لیوان ۲۰۰ میلی‌لیتر شیر را در خود جا می‌دهد.

 

یک لیوان فرانسوی چند گرم شکر است؟

یک لیوان فرانسوی سر پر شکر ۲۳۰ گرم و یک لیوان فرانسوی سر خالی شکر، ۲۰۰ گرم است.

 

یک لیوان فرانسوی چند گرم پودر قند است؟

وزن پودر قند نسبت به وزن شکر سبک‌تر است. در هر لیوان فرانسوی دسته‌دار، ۱۶۰ گرم پودر قند جا می‌گیرد.

 

یک کیلو چند پیمانه است؟

بسته به ماده غذایی شما این اندازه متفاوت خواهد بود. ولی به صورت نرمال، پیمانه آشپزی و لیوان فرانسوی تقریبا هم اندازه هستند و مثلا یک کیلو برنج، ۵ پیمانه پلوپزی یا ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار است.

محصولات مرتبط