۵۰ ایده یونیسف برای بازی و سرگرمی کودکان در روزهای گرم تابستان

۵۰ ایده یونیسف برای بازی و سرگرمی کودکان در روزهای گرم تابستان


11 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بازی سرگرمی کودکان در روزهای گرم تابستان
فهرست محتوا پنهان

بازی و سرگرمی کودکان در خانه همیشه یک مسئله مهم و گاهی یک کلاف سردرگم برای والدین است. به خصوص اگر در روزهای سرد زمستان و روزهای گرم تابستان باشیم و شرایط برای بیرون رفتن در تمام ساعات روز برای کودکان فراهم نباشد. این مسئله که یک معضل بین‌المللی به خصوص در زندگی‌های آپارتمانی امروز است از سوی سازمان جهانی یونیسف هم مورد توجه قرار گرفته تا آنجا که ۵۰ ایده برای بازی و سرگرمی کودکان در روزهای گرم تابستان پیشنهاد داده است. با ما در سرویس سبک زندگی  از مجله کوروش همراه باشید.

 

۱-دوچرخه سواری کنید

 

دوچرخه سواری کنید

 

صبح بین ساعت ۷ تا ۱۰ یا بعد از ظهر و نزدیک غروب بچه‌ها را برای دوچرخه سواری از خانه بیرون ببرید. اگر اطراف منزل جایی مناسب برای دوچرخه سواری است آن‌جا بروید و یا به پیست مناسب دوچرخه سواری در پارک نزدیک منزل بروید. چون هوا گرم است بطری آب آشامیدنی را فراموش نکنید.

 

 

۲-بستنی درست کنید

 

بعید به نظر برسد کودک یا بزرگسالی در دنیا بستنی دوست نداشته باشد. یک ایده خوب برای بازی و سرگرمی کودکان در خانه برای روزهای گرم تابستان درست کردن بستنی با کمک بزرگترهاست. شما به راحتی و با ساده‌ترین مواد می‌توانید بستنی با انواع طعم‌ها را درست کنید.

 

 

۳-خانه بازی بروید

 

بهتر است در روزهای گرم تابستان بچه‌ها به جای بازی در خانه دوستان‌شان را در خانه‌های بازی محلی که معمولا به خاطر وجود سیستم تهویه خنک هم هستند ملاقات و با هم بازی کنند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

۴-پیک نیک کنید

 

پیک نیک کنید

 

پیک نیک کردن در ساعات خنک‌تر روز هم یک ایده عالی است. برای این کار نزدیک‌ترین پارک به منزل یا یک پارک محلی را انتخاب کنید و با آماده کردن خوراکی و نوشیدنی‌های محبوب بچه‌ها ساعات خوشی را سپری کنید. فقط مراقب باشید که در سایه پیک نیک را برگزار کنید.

 

 

۵-با گچ نقاشی کنید

 

تعدادی گچ رنگی برای بچه‌ها تهیه کنید و یک فضا روی زمین در سایه یا روی دیوار برای‌شان فراهم کنید تا روی آن طرح‌های دلخواه‌شان را بکشند و نقاشی کنند.

 

 

۶-در حیاط آپارتمان یا خانه کمپ کنید

 

اگر وقت یا حوصله پارک رفتن ندارید یا در نزدیک منزل شما پارک نیست بهتر است در حیاط یا حیاط خلوت خانه کمپ کنید و از بودن با بچه‌ها و خوردن خوراکی در فضای باز لذت ببرید.

 

 

۷-ستاره‌ها را تماشا کنید

 

چند عدد پتو یا زیرانداز در حیاط یا حیاط خلوت خانه پهن کنید و با بچه‌ها در شب ستاره‌ها را تماشا کنید.

 

 

۸-شهربازی بروید

 

شهربازی بروید

 

در بسیاری از شهرهای بزرک و کوچک شهربازی‌های محلی وجود دارد. زمانی که هوای عصر کمی خنک‌تر می‌شود با بچه‌ها به شهربازی بروید.

 

 

۹-آزمایش علمی انجام بدهید

 

اگر بچه‌ها بعضی روزها دوست ندارند از خانه بیرون بروند اشکالی ندارد. در خانه بمانید و کارهایی مثل آزمایش علمی انجام بدهید. بهتر است این کارها را فقط جهت سرگرمی و مشغول شدن انجام بدهید و خیلی آن‌ها را جدی نگیرید.

 

 

۱۰-ورزش مورد علاقه فرزندتان را انجام بدهید

 

بچه‌ها در طول سال تحصیلی معمولا یک یا چند ورزش را در مدرسه انجام می‌دهند و اغلب به یکی از این ورزش‌ها علاقمند می‌شوند. در تعطیلات تابستان بچه‌ها را به باشگاه ببرید تا ورزش مورد علاقه‌شان مثل بدمینتون، بسکتبال و یا هر ورزش دیگری را که دوست دارند انجام دهند.

 

 

۱۱-دوربین تلسکوپی درست کنید

 

با بچه‌ها یک دوربین لوله‌ای تلسکوپی درست کنید و ساعت‌ها با آن سرگرم شوید.

 

 

۱۲-رنگ دست ساز بسازید

 

رنگ‌های دست‌ساز بسازید و با آن‌ها جاهای مختلف مثل روی پیاده‌رو کنار خانه را طراحی کنید. به این ترتیب هم فضای اطراف خانه را زیباسازی می‌کنید و هم یک بازی و سرگرمی جالب برای کودکان در روزهای گرم تابستان تدارک دیده‌اید.

حتما بخوانید  چطور غذایی درست کنیم که بچه ها دوست داشته باشند

 

 

۱۳-با توپ بیسبال آب بازی کنید

 

لازم نیست که حتما توپ بیسبال داشته باشید. کافی است یک راکت شبیه راکت بیسبال داشته باشید و چند عدد بادکنک کوچک را باد و پر از آب کنید. حالا با چوب بیسبال و بادکنک‌های پر از آب حسابی آب بازی کنید و خنک شوید.

 

 

۱۴-برای پرنده‌ها ظرف غذا بسازید

 

بچه‌ها اغلب عاشق حیوانات و پرندگان هستند. با استفاده از وسایل موجود در خانه مثل بطری و شیشه برای پرنده‌ها ظرف غذا درست کنید و ظرف را آویزان کنید. زمانی که پرنده‌ها برای غذا خوردن سمت آن ظرف می‌آیند بچه‌ها به خصوص کوچکترها را به دیدن صحنه غذا خوردن پرنده‌ها ببرید چون برای‌شان حسابی جذاب و سرگرم کننده است.

 

 

۱۵-خمیر خانگی درست کنید

 

با کمی آرد و آب و رنگ غذا در کمتر از ده دقیقه خمیر بازی درست کنید و ساعت‌ها سر بچه‌ها را گرم کنید.

 

 

۱۶-بچه‌ها را به کتابخانه محله ببرید

 

کتابخانه از نظر بچه‌ها چیزی بیشتر از محلی برای کتاب خواندن است. در بسیاری از کتابخانه‌ها مثل کانون پرورش فکری علاوه بر کتاب خواندن فعالیت‌های متنوع دیگری مثل نقاشی، گوش دادن به کتاب صوتی، بازی‌های کامپیوتری، سفال و مجسمه‌سازی و … انجام می‌شود که برای بچه‌ها بسیار جذاب و سرگرم کننده است.

 

 

۱۷-با بالش و پتو خانه بسازید

 

یک بازی بسیار هیجان‌انگیز و کم خرج که یادآور تفریحات ساده اما سرگرم کننده زمان پدرها و مادرهای بچه‌هاست. با بالش و پتو و ملحفه‌ها یک خانه بسازید و حتی با بچه‌ها آن‌جا ناهار و شام بخورید و استراحت کنید.

 

 

۱۸-سایه بازی کنید

 

شب که شد چراغ‌ها را خاموش کنید و با بچه‌ها روی دیوارها سایه بازی کنید و اشکال مختلف درست کنید. قایم باشک هم ایده خوبی برای سرگرمی کودکان در خانه برای فصل تابستان است.

 

 

۱۹-قایق درست کنید

 

با مقواهای رنگی یا پاکت کاغذی شیر قایق درست کنید. وان حمام یا یک تشت را از آب پر کنید و این قایق‌ها را روی آن شناور کنید.

 

 

۲۰-با هم یک پازل بسازید

 

یک پازل تهیه کنید و تکه‌های آن را با کمک بچه‌ها بچینید. بهتر است پازل را مناسب با رده سنی فرزندتان انتخاب کنید.

 

 

۲۱-پارک آبی بروید

 

رفتن به پارک آبی یکی از بهترین گزینه‌ها برای فرار از روزهای گرم تابستان و سرگرم شدن در هوای داغ است.

 

 

۲۲-با افترشیو طرح بکشید

 

اگر حوصله کمی به هم ریختگی را دارید یک کرم افترشیو آماده کنید و با آن حروف الفبا یا طرح‌های مختلف بکشید. اگر برای‌تان امکان دارید این کار را روی زمین حیاط منزل انجام دهید تا کمتر کثیف کاری شود.

 

 

۲۳-موشک کاغذی بسازید و مسابقه بدهید

 

مسابقه موشک‌های کاغذی یکی از آن سرگرمی‌هایی است که که زمان و مکان نمی‌شناسد و از نسلی به نسل دیگر به ارث می‌رسد. جالب است که هر کودکی با تکنیک خودش یک موشک می‌تواند بسازد. اجازه بدهید هر کودک موشک خود را بسازد سپس طرح‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام یک بهتر پرواز می‌کند. نتایج می‌تواند شگفت‌انگیز باشند. برای آموزش بهتر این کار می‌توانید مدل‌های مختلف را در گوگل جستجو کنید.

 

 

۲۴-با بادکنک تنیس بازی کنید

 

برای این کار به یک بادکنک باد شده و دو راکت تنیس پلاستیکی نیاز دارید. یک بازی هیجان‌انگیز که حسابی بچه‌ها را سر ذوق می‌آورد.

 

 

۲۵-استخر خانگی درست کنید

 

می‌توانید با ورق‌های پلاستیکی بزرگ و نوار چسب و مقداری آب استخر خانگی درست کنید. برخی از مادرها نگران نشت کردن این استخرها هستند اما اگر حیاط یا باغچه دارید زیاد سخت نگیرید.

 

 

۲۶-تفنگ رنگ‌پاش درست کنید

 

در یک تفنگ آب‌پاش رنگ بریزید و با آن روی کاغذ و مقوا رنگ بپاشید. مراقب باشید رنگی نشوید.

 

 

۲۷-شیشه‌های به درد نخور ترشی و مربا را چراغانی کنید

 

شیشه‌های مربا و ترشی را دور نیندازید آن‌ها را بشورید و خشک کنید و با کمک بچه‌ها روی آن‌ها با رنگ و گواش نقاشی کنید. داخل شیشه شمع بگذارید و یک کاردستی عالی تحویل بگیرید.

 

 

۲۸-با تفنگ آب‌پاش آب بازی کنید

 

آب بازی کردن با تفنگ آب‌پاش یکی از بهترین ایده‌ها برای سرگرمی کودکان در روزهای تابستان است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۶ نمونه از ایده‌های جالب و متفاوت برای سرگرمی بچه‌ها و بزرگ‌ترها در شب یلدا

 

 

۲۹-با اسفنج توپ درست کنید

 

با تکه‌ها و بریده‌های اسفنج توپ درست کنید. با این توپ نرم حتی در خانه هم بدون نگرانی از شکستن وسایل دکوری می‌توانید حسابی بازی کنید.

 

 

۳۰-کاردستی درست کنید

 

کاردستی درست کنید

 

درست کردن کاردستی با وسایل ساده حتی وسایلی مثل دستمال کاغذی یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای روزهای گرم و همین‌طور روزهای سرد و بارانی است.

 

 

۳۱-گل و گیاه بکارید

 

به بچه‌ها یاد بدهید چطور در گلدان یا باغچه گل و گیاه بکارند. به بچه‌ها یادآوری کنید چه زمانی باید به آن‌ها آب بدهند و البته گل دادن‌شان را ببینند.

حتما بخوانید  36 توصیه مهم آماده کردن کودک برای رفتن به مدرسه حضوری و آنلاین

 

 

۳۲-بچه‌ها را به میوه فروشی ببرید

 

بچه‌ها را برای خرید میوه به مغازه‌های میوه فروشی یا میادین میوه و تره‌بار ببرید تا هم از تجربه خرید و هم دیدن انواع و اقسام میوه و سبزی و آشنا شدن با آن‌ها لذت ببرند.

 

 

۳۳-فسیل بسازید

 

والدین، یعنی کسانی که باید برای هر کاری آمادگی داشته باشند. به بچه‌ها کمک کنید فسیل گیاهان یا حشرات را درست کنند. برای درست کردن فسیل در گوگل سرچ کنید تا روش‌های مختلف ساخت فسیل را یاد بگیرید.

 

 

۳۴-تخم مرغ رنگ کنید

 

رنگ و نقاشی کردن تخم مرغ همیشه می‌تواند یک سرگرمی بسیار لذت بخش هم برای بچه‌ها و هم بزرگترها باشد.

 

 

۳۵-به باغ وحش بروید

 

هوا که کمی خنک شد به باغ وحش بروید و به اردک‌ها غذا بدهید. کمی غذای پرنده یا نان نرم کافی است.

 

 

۳۶-توت بچینید

 

فصل تابستان بهترین زمان برای چیدن توت است پس از این فرصت استفاده کنید و توت یا هر میوه دیگری که درختش در دسترس است را بچینید و میل کنید.

 

 

۳۷-اسکی بروید

 

اسکی بروید

 

در فصل تابستان هم مناطقی هستند که برفگیرند و برای اسکی گزینه‌های مناسبی هستند. آخر هفته‌ها برای رفتن به این مناطق برنامه‌ریزی کنید، هم تفریح می‌کنید و هم حسابی خنک می‌شوید.

 

 

۳۸-آبتنی کنید

 

همراه با بچه‌ها به دریاچه یا رودخانه‌ای نزدیک محل زندگی یا خارج شهر بروید و آبتنی کنید. یک تفریح ارزان و بسیار هیجان‌انگیز که جز بهترین خاطرات روزهای تابستان هر سال محسوب می‌شود.

 

 

۳۹-آب بازی کنید

 

یک تفریح ساده و سالم و کم خرج که هیچ بچه‌ و البته بزرگسالی دست رد به سینه آن نمی‌زند.

 

 

۴۰-پیاده‌روی کنید

 

صبح زود یا آخر شب با بچه‌ها به پیاده‌روی بروید و حسابی قبل از خواب یا بعد از خواب ریلکس کنید.

 

 

۴۱-اوریگامی بازی کنید

 

«اوریگامی» هنر پیچاندن کاغذ به شکل‌های مختلف و البته یک بازی بسیار سرگرم کننده است. خیلی عجیب است که چگونه پیچاندن یک برگ کاغذ به اشکال مختلف می‌تواند سرگرم کننده باشد، اما واقعا هست! با الگوهای اوریگامی ساده که می‌توانید از گوگل سرچ کنید کارتان را شروع کنید و به بچه‌ها آموزش دهید. وقتی که بچه‌ها الگوهای ساده‌تر را یاد گرفتند کم کم سراغ الگوهای سخت‌تر بروید.

 

 

۴۲-استخر بروید

 

به بچه‌ها بگویید با دوستان‌شان قرار استخر بگذارند. اگر هم سن‌شان کم است خودتان همراهی‌شان کنید.

 

 

۴۳-سینما بروید

 

پرس و جو کنید و سینمایی که فیلم مخصوص گروه سنی فرزندتان را نمایش می‌دهد پیدا کنید و خانوادگی سینما بروید.

 

 

۴۴-حباب بازی کنید

 

یک حباب ساز با قیمت ارزان بخرید و چند ساعت حسابی با حباب سازی سرگرم باشید.

 

 

۴۵-بادبادک کایت بسازید

 

خودتان در خانه بادبادک کایت بسازید و آن را هوا کنید. به شما قول می‌دهیم گذر زمان را احساس نکنید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۲۵ سرگرمی گرانقیمت آنلاین که برای قرنطینه خانگی کرونا رایگان شده‌اند

 

 

۴۶-باشگاه بولینگ بروید

 

یک بعد از ظهر را برای رفتن به باشگاه بولینگ اختصاص دهید. بازی بولینگ یک تفریح هیجان‌انگیز برای بچه‌ها و بزرگترهاست.

 

 

۴۷-گل خشک درست کنید

 

گل خشک درست کنید

 

یکی دیگر از بهترین ایده‌ها برای سرگرمی کودکان در خانه در روزهای گرم تابستان درست کردن خشک کردن گل به روش‌های مختلف است که اتفاقا برای بچه‌ها یک تفریح آموزنده و جالب محسوب می‌شود.

 

 

۴۸-کاردستی درست کنید

 

با کاغذ رنگی و مقوا کاردستی‌های مختلف درست کنید. اگر هم تولد یا جشن خاصی در منزل شما نزدیک است از شرایط روزهای گرم تابستان استفاده کنید و با بچه‌ها کارت پستال یا کارت دعوت‌های دست‌ساز برای دایی، عمو، خاله و پدر بزرگ و مادربزرگ درست کنید. از اکلیل، استیکر و برچسب، نقاشی و سایر خلاقیت‌های هنری برای تزیین این کارت پستال و کارت دعوت‌ها استفاده کنید و اجازه دهید قوه تخیل کودک حسابی به کار بیفتد. انجام دادن کارهای هنری از جمله بهترین ایده‌های سرگرمی کودکان در خانه  در روزهای گرم تابستان است.

 

 

۴۹-ویدئو بسازید

 

با کمک بچه‌ها سناریو یک ویدئو یا نمایش تلویزیونی را طراحی کنید. این نمایش می‌تواند طنز، معمایی، تاک شو یا یک مسابقه تلویزیونی باشد. سپس نمایش را با تمام اعضای خانواده اجرا کنید. از این اجرا فیلمبرداری کنید، فیلم را ادیت کنید و جلوه‌های ویژه به آن اضافه کنید و به این ترتیب یکی از سرگرمی‌ها و بازی های جالب برای کودکان و بزرگترها در روزهای برفی و بارانی را تدارک ببینید.

 

 

۵۰-بازی‌های فکری انجام دهید

 

یکی سرگرمی جالب برای کودکان که اتفاقا بزرگ‌ترها هم عاشقش هستند انجام بازی‌های فکری است. از منچ و مارپله گرفته تا شطرنج و پانتومیم و انواع بازی‌های فکری با کارت. اسم و فامیل بازی کنید. بازی خط و نقطه هم انتخاب هیجان‌انگیزی است.

 

 

منبع: unicefkidpower

 

کالابرگ الکترونیک